Klik untuk balik ke Laman Tranung Kite


ISU ROYALTI MINYAK: ALANG-ALANG MENYELUK PEKASAM……!! (2)

Bah. 2

Apa Yang Berlaku Sekarang?

Semasa UMNO/BN menerajui Kerajaan, hampir semua Projek yang tergabung oleh Kerajaan UMNO/BN di Terengganu sebagai pemegag saham, habis lingkop hancur lebur jadi bubur asyura’..!!

Hehehe…! Itu pun bukan fitnah!! Tanya orang Terengganu: PMINT apa khabarnya, PERWAJA di kongsi oleh Eric Cheah dan Mahathir & Sons.. Berapa puluh billion duit rakyat jahanam disonglap mereka yang berstatus “Perompak Tahap Mafia”..?

“Tok Wang” sengaja ikat kakitangan sendiri. Nak angkat lidah pun tak berani. Sebab itulah, rakyat Terengganu ambik penyapu godam si “ulamak keparat” ini. Tau pulak nak cabut lari. Buat muka kesihan… terkulat-kulat tak ada ggi tinggal gusi…!! Hhehe…

Apa sudah jadi? “Tok Wang” sekarang gigi habis tanggal… hehehe tinggal GUSI. Mau tak mau, “konye-konye tele, kene tele aye lioq basi..”. Itu padah makan duit dari sumber tak diberkati!

Bercakap pasal “formula baru” Mahathir barua ini, tidak ada pihak yang yakin ia si keparat ini berniat mulia. Dalam sistem ‘kontrak & tender’ UMNO, Kerajaan Pusat mempunyai ramai pakar yang berkebolehan “Main songlap”. Maklum saja, 25 tahun mereka dah ‘beramal-ibadat’ jadi penyamun sampai bertaraf “profesional burglers”, macam anjing makan taik – dah taubat tak makan pun, paling kurang hidu jugak.

Pakar Sauk-menyauk Ramai Dalam UMNO

Kroni dan pakar “sauk menyauk dalam gelap” dikalangan pemimpin UMNO/BN yang diketuai oleh Presiden ‘Persatuan Penyangak Nasinal’ ini; memang sudah terkenal. Samada diperingkat Pusat atau peringkat negeri, muka-muka mereka semua orang kenal. Sekali imbas di air, dah nampak jantan betinanya!

Kalau tender kontrak murah (anggaran satu atau dua juta RM) akan difaraitkan kepada Ketua Bahagian UMNO yang kaki jilat. Tetapi kalau RM100 juta ke atas….kelak akan datang “panglima” korporat dari RENONG, MRCB, dll. menjalankan sesuatu tugas bagi menyempurnakan “amanat Mahathir” laknat.

Pendek kata, Kerajaan Pusat mempunyai keupayaan, kemampuan, jentolak, kemudahan dan kakitangan untuk menjalankan semua urusan “rompak-merompak, menyeleweng, memutalbelit akaun, mencari kelemahan undang-undang, menggubal peraturan baru, merasuah semua pihak” – asalkan ‘kantong’ mereka berisi padat.

Dengan adanya perancangan yang teliti, kehadiran perompak ‘profesional’ ini; maka bantuan dan projek kepada rakyat Terengganu akan dapat dijadikan habuan untuk membiayai kos/perbelanjaan PILIHANRAYA 2004. Itu adalah ‘kiblat’ yang mutlak!

Andainya Terengganu berbalik kepada UMNO/BN, wang “Ehsan” akan bertukar nama jadi “Royalti” semula. Tiba-tiba orang Terengganu jadi ‘rakyat miskin’ semula. Dan “lulus jarum lulus kelindan” lah! Paham tak?

YAB TG Hadi dan pemimpin PAS tentu dah nampak terang sekarang. Pertimbangan baru Mahathir yang bakal dilaksanakan cuma akan memberi manfaat kepada poket UMNO yang dah kosong. Jika rakyat Terenggnu tak memperjuang hak mereka, siang-siang kita boleh agak, mereka akan terus melopong!

Kita berberbangga dengan tentangan yang diberikan oleh rakyat Terengganu dan Kerajaan PAS. Semua itu adalah demi kepentingan rakyat negeri dan bukan sengaja bertujuan mencetuskan perselisihan politik untuk menggelirukan rakyat (seperti kebiasaan puak Mahathir/UMNO bangsat)..

Kena fikir baik-baik. “Terengganu people are dealing with CETTIAR decendant”..!! Lidah kaum ini lebih banyak cabang dari biawak. Sudah 20 tahun tak kita tak perasan?

Mahathir harus sedar bahawa bukan mudah bagi rakyat Terangganu menumbangkan Kerajaan ‘Kempitai” regim keparat puak beliau di Terengganu. Jika rakyat Terengganu percaya hanya Kerajaan PAS saja yang berkemampuan menyelamatkan rakyat Terengganu, sekali Merdeka, tak kan nak dijajah semula. Biar mati bergalang tanah, jangan selangkah jua!!

Rasuah sejak 25 tahun yang dilakukan oleh “Kerajaan Wan Mokhtar” masih belum dapat dijelaskan oleh seluruh anggota ADUN beliau. Persoalan masih berkisar, bagaimana mereka dulu membelanjakan wang Royalti sejumlah RM5 – 6 Billion yang diberikan selama mereka mentadbir Terengganu. Selongkar – JANGAN tak! Itu amanah rakyat.

Menyerahkan Padi Ke Tikus

Kerajaan UMNO/BN Terengganu mengambil masa yang lama untuk menjelaskan perbelanjaannya yang begitu rumit disiasat. Itu baru fail-fail sulit yang bercambah melibatkan rasuah berbilion-billion. Inilah yang menjadi tanda tanya di kalangan rakyat, “Mahathir nak tambah lagi songlap duit rakyat” ke?.

Para pemimpin PAS yang baru-baru gagal mendapat butiran yang sah dari beberapa pihak. Banyak dokumen dikatakan hilang. Ini menjelaskan bagaimana pentadbiran UMNO/BN zaman Wan Mokhtar mengendalikan royalti minyak yang berbilion. Dokumen rasuah dah dibakar pulak ke?

Didapati banyak dokumen yang hilang. Ahli keluarga ADUN UMNO pun ada yang terlibat dalam pelbagai bisnis dan saham. Bila disoal, jawapan yang dapat cuma cerita “dolak-dalik” mereka yang rasuah. Sekejap kata “lupa”, sekejap kata “saya ingat”. Tapi yang pasti, “Duit Royalti minyak Terengganu memang diorang yang sebat”.

KEPARAT!! Sanggup mereka tengok rakyat miskin anak Terengganu ‘original’ jatuh bangsat? Ini sudah cukup menimbulkan sakit hati dan dendam marah menyinga rakyat kepada UMNO/BN laktnat BANGSAT..! PAS cuba meredakan kemarahan sejuta rakyat Terengganu. Tanpa sebab, mereka terlibat dengan hutang yang samasekali bukan mereka yang buat. RM 700 juta, bukan sikit. Berapa RM se kepala bagi setiap rakyat Terengganu dibebankan hutang UMNO/BN? Cuba kira?

Berdasarkan fakta-fakta benar (tersebut), adalah lebih wajar jika Kerajaan Pusat Dr. Mahathir jangan cuba ‘main wayang’ dengan campurtangan dalam urusan kewangan yang hak bagi rakyat Terengganu. Rakyat tidak minta sedekah dari UMNO, sebalinya Mahathir dan UMNO Baru(a) masih berdegil merangka agenda untuk secara langsung membelit dan menipu rakyat Terengganu.

Tidak ada sebarang ketelusan yang dibudayakan oleh regim keparat ini sejak 25 tahu dulu. Segala rekod yang diselidik dan dianalisis menunjukkan perkhidmatan pemimpin UMNO/BN terbukti cuma menipu rakyat tanpa belas kesihan.

Fikir Baik-baik Sebelum Terjebak

Rakyat Terengganu kena fikir baik-baik, minyak negara cuma lagi 15 tahun. Jika Mahathir masih hidup, bermakna orang Melayu satu Malaysia akan jadi “hamba” kepada penyangak. Apa faedahnya lagi menahan sabar? Tidak kah kesabaran ada ‘had’ nya?

Tidak seorang pun dalam barisan pemimpin UMNO/BN alaf baru yang boleh diharap memimpin negara dengan jujur dan ikhlas. Tengok apa jadi kepada Anwar?

Kerana itu, rakyat Terengganu dan keseluruhan orang Melayu di negara ini (termasuk komponen parti Pembangkang yang lain) wajib berpadu kata membuka mulut untuk membantah langkah-langkah Kerajaan Pusat untuk terus menrus menipu rakyat. Kecil kepala ‘penumbuk’, jum pakai belantan.

Tidak salah berjuang mempertahan hak dan kedaultan bangsa dan agama. Masakan masih mau dikikis hingga ke tulang. Nak harap belas kesihan apa dari “jembalang”?

Satu Rayuan Cuma

Orang Melayu wajib takrifkan isu ini 100% penting kepada ketuanan kita. Mahathir mencabar, bukan setakat saudara kita di Terengganu saja, tetapi seluruh orang Melayu yg turun temurun nenek-moyang lahir di bumi bertuah ini. Mahathir adalah pendatang haram. Nawaitunya tidak sama dengan orang Melayu yang punya sejarah di tanahair sendiri.

Oarang Melayu wajib berkongsii rasa terhina sungguh-sungguh dengan tindakan Mahathir kali ini. Jika Kerajaan PAS Terengganu tidak bangkit dan rakyat Terengganu tidak menentang secara sistematis, adalah diyakin kes ini adalah permulaan untuk agenda Mahathir selanjutnya.

Di rayu sangat-sangat seluruh orang Melayu dan penduduk Terengganu supaya bekerjasama dan beriltizam menumbangkan UMNO/BN dan heret Mahathir ke muka pengadilan rakyat!!

Walaupun orang Melayu terpaksa ‘dibakar jadi abu, dipanggang jadi arang’…, selagi menegakkan Keadilan dan menumbangkan Kezaliman adalah suruhan agama kita, wajib pertahankan walau dengan apa cara sekalipun.

Tidakkah selepas Iman, Keadilan adalah perkara kedua yang wajib dipertahankan?

Allahu Akbar!!

Amin Sapiro
(BEKAS ahli UMNO atas Pagar Berduri)


        Ke atas

Diterbitkan oleh : Tranung Kite Cyberlink Millenium 2000
Laman Web : http://tranungkite.tripod.com/ dan Email : [email protected]