Klik untuk balik ke Laman Tranung Kite UMNO
PEROMPAK
WANG
RAKYAT !


Jenaka Di Pagi Merdeka

Di satu pagi sambil menghirup teh tarik Tongkat Ali, dua orang sahabat yang diberi nama Kasim Baba dan Azmi Murad berborak-borak mengenai kemerdekaan untuk menunjukkan betapa mereka juga patriotik tetapi tidaklah sampai ke tahap cerita-cerita untuk membahagikan projek kerana mereka berdua bukanlah seperti pasangan intim Che Det dan Daim yang mempunyai kemampuan berbincang tentang perkara-perkara sedemekian.

Kasim: Eh Azmi, hang tau dak tema hari merdeka tahun ni ha? Mesti adakan? Rasa-rasanya apa dia hah?

Azmi: Ntah! Dok keluar lagi ler. Tahung ni deme nok surprise ler kunung-kunungnye....yang tahu Che Det dang bininye ajer...dengor kabor bininye yang bagi tema tahung ni...mu jangan maing...Che Det sayang benor bininyer...tiap tahung pagi merdeka dia bagi hadiah ke bininyer....mu teke hadiah tahung ni mende.

Kasim:aku tanya hang lain...hang jawab lain...kasai betui la...KLCC kut? Kan bentuk dia macam H...orang macam kita ni boleh main-main kat bawah KLCC ja...berangan la kalau nak jadi tuan punya KLCC...

Di tengah-tengah kerancakan perbincangan mereka, sampai kawan mereka, Wee Chow Keong dan Gopal Singh.

Wee: Hallo kawan! Sorila...kami lambat sikit...trafic jam...biasa la...KL kawan...kalau tak jam, banjir kilat la atau terjun dalam lubang-lubang jalan.

Gopal:Apa la you Wee! Sikit-sikit nak kutuk...nak buat macam mana...itu semua kerja Tuhan! Tak boleh maki sama itu government la...dia sudah habis banyak duit untuk tolong kita...kalau tak, tak masuk U la anak you tu...

Azmi: Bakpe mung nok bising-bising ni!...kerajaang guner duit kiter gak buat universiti...kiter bayor seribu satu jenis cukai..pahtu deme mengaku pulak guner duit mak bapak deme...suruh kiter semua bersyukur ke deme...kerajaang komunis pung dok gitu... lebih teruk dari komunis nih!

Kasim: Okay-okay relax la kawan...kita nak sambut merdeka la...bukan mau gaduh-gaduh...hangpa semua ni macam Che Det la...selalu lupa...dia tu ok la...dah tua nyanyuk tapi tak mau mampuih-mampuih lagi...tapi hangpa ni muda lagi...

Wee: (terus menyampuk) woi cakap slow-slow sikit la...you ni Kasim kalau dah bercakap mesti kuat punya...SB ramai tau...tah-tah aku ni SB...you tak takut ka Kasim? nanti kena tangkap ISA...sekarang ni musim dia!

Kasim: Hangpa tengok...negara demokrasi apa lagu ni...ni baru sembang kat kedai kopi...bukan bagi ceramah lagi dah takut....tapi bukan salah hangpa jugak...kerajaan berjaya guna ISA bagi semua orang bisu...tak berani walaupun hangpa la jugak yang undi kerajaan tu...kalau tak undi...depa tu tah-tah la ni dok juai kacang putih kat Pekan Rabu.

Gopal: Aku rasa baik kita semua discuss bab merdeka la...kan hari ni hari merdeka...tak patriotik langsung you semua...jangan jadi agen asing tolong penjajah yang nak jajah balik negara kita.

Azmi: Aku dok pahang ler...kang kiter bicang bab merdeka nih...kiter dok merdeka lagi...mu tengok ler...di dalang negara kiter diri...nok cakap bende betul pung dah takut...merdeka aper lagu nih?

Wee: Hallo kawan...maybe kita belum merdeka la...pukul 10 nanti jom kita join perarakan merdeka...tapi Don’t shout ‘Merdeka’ but ‘Mau duit ka’! amacam? You tengok la sekarang...bising-bising kalu poket kempis la.....(semua ketawa).

Rupa-rupanya benar seperti tekaan Wee Chow Keong bahawa SB (ada juga orang gelar sebagai siput babi) berada tidak jauh dari mereka mencatit segala perkataan mereka. Mereka tidak dapat meneruskan hajat untuk sama-sama berarak demi menunjukkan semangat cintakan negara kerana ditangkap di bawah Akta Polis yang tidak membenarkan perhimpunan lebih dari empat orang. Pada malam Hari Merdeka barulah mereka dibebaskan di dalam jaminan polis supaya menjadi bisu.

Abu Mujahed Abdullah Azzam
[email protected]






        
Ke atas    Balik Menu Utama    Tarikh artikal diterbitkan : 30 Ogos 2001

Diterbitkan oleh : Lajnah Penerangan dan Dakwah DPP Kawasan Dungun, Terengganu
Laman Web : http://clik.to/tranung dan Email : [email protected]