Balik Semula TranungKite Online Hantar Artikel Forum Borak Siber Semakan Akaun Jalinan Siber Topik Artikel Topik Berita Topik Artikel Arkib Berita Iklaneka Hubung Kami Masuk Keluar

     Create an account     
Terbaru...   Ceramah PGU - Cikgu Normala Sudirman    Peperiksaan Utama: Jangan Serahkan Kepada Sekolah    Sebangang - bangang Mahkluk yang lebih Bangang daripada Baboon    Matangkah Universiti Jika Anggap Mahasiswa Tidak Matang?    Pakatan Rakyat,Goodbye Putrajaya.?    Najib sekalipun calon, PAS tetap lawan-Presiden PAS    Siapa pun calon Umno, PAS tetap lawan- Nik Aziz    Rahimi Jadi 'C4' Untuk Ranapkan Anwar Selepas Saiful Gagal    Wanita Pertama Negara Maju Tidak Mahu Terbabit Dengan Program Rosmah    PADAN MUKA: Hari ni baru lah mangkuk ni nampak langit tu Tinggi  
Modules
 Asas Laman
    · Home
    · AvantGo
    · coppermine
    · Downloads
    · FAQ
    · Forums
    · iklan
    · Journal
    · Kes Bunuh Sosilawati
    · NukeSentinel
    · PHP-Nuke Tools
    · Private Messages
    · Recommend Us
    · Search
    · Shout Box
    · Statistics
    · Stories Archive
    · Surveys
    · Top 10
    · Topics
    · Video Stream
    · Web Links

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Advertising/Iklan

Bengkel Kereta anda dengan harga berpatutan

Dapat Portal Terbuka

Baik untuk kesihatan lelaki dan wanita

Koleksi Ceramah & Kuliah

Coklat Minda berkesan untuk peningkatan daya intelek..

teknik termudah untuk FAHAMI 'big picture' Al-Quran & HAFAZ surah idaman SEKALIGUS

Hanya serendah RM30 anda mampu memperolehi RM 11,000

Menjual Pelan -Pelan Rumah secara Online

- DAPATKAN IKLAN BERPATUTAN DENGAN KAMI
Berita Akhbar Hari Ini..

Berita-berita daripada akhbar tempatan hari ini untuk paparan anda melalui TKO Online.

• Polis mula siasat kes Rahimi
• 2 nelayan lemas, 4 hilang bot dirempuh kapal
• Penjanaan ekonomi digital
• Malaysia model masyarakat majmuk - Mufti Syria
• Bajet vokasional mungkin naik
• Air: Selangor tidak bersimpati kebajikan rakyat
• Majlis Raja-Raja perlu nyatakan pendirian
• Jauhi penggadai bangsa – Sultan Sharafuddin
• Bekalan air bersih: Kelantan terus ketinggalan
• Harga tenusu dijangka naik
• Malaysia ditawar tuan rumah persidangan antarabangsa ITU
• JLKN tumpu perkasa 500,000 bekas pelatih
• Kerajaan sedia rumah perlindungan gadis hamil luar nikah sejak 1975
• KPDNKK, SKMM kerjasama banteras muat turun percuma
• Kilang mi diarah tutup 2 minggu
• Pertandingan Seni Jawi Nusantara
• Ajar ikut falsafah pendidikan
• ARWP di Kaherah dirasmikan
• Allahyarham Abu Bakar selamat dikebumi
• Forum antarabangsa sempena Perhimpunan Agung UMNO
• Seminar nasib akhbar Melayudi UiTM esok
• Zaid sedia tanding Presiden PKR
• Kecoh: Bukti PKR parti gengster
• Serah wang ihsan November ini
• Ku Li Pengarah Pilihan Raya dan calon serentak?
• 26,560 Orang Asli didaftar pengundi
• Tindakan boikot Utusan Malaysia tidak rasional
• Polis kawal rumah Muhamad Rahimi
• 'Ugutan perlu dipandang serius'
• PKR nafi halang Rahimi
• Zaid mampu ‘bersihkan’ PKR – Reformis
• Kajian UIAM: Populariti kerajaan Barisan Nasional meningkat
• BN perlu lebih aktif beri penerangan - Mohamed Khir
• 25 ahli Pas Baling sertai UMNO
• Nik Aziz marah tarikh bertembung sidang DUN
• Banjir di Vietnam semakin buruk
• Michelle Obama wanita paling berpengaruh
• Pengikut Qadiani jangan lagi dakwa diri Islam
• TPM Thailand letak jawatan
• Pakistan belum bersedia
• Tentera Israel malukan wanita Palestin
• Facebook sedang dikemaskini
• Doktor mangsa rogol terima Ann Politkovskaya
• Anak orang terkaya dunia akan berkahwin
• India beli senjata Rusia AS$30 bilion

* Dibuka pada paparan windows yang sama.

Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Rangking Forum
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
User Info
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
Security Code: Security Code
Type Security Code

(Register)
Membership:
Latest: Jiwa_Tenang
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 29683

People Online:
Visitors: 0
Members: 0
Total: 0
Tranungkite Online v10: Forums

www.tranungkite.net/v10 :: View topic - Berjual Beli dengan mesin, sah ka? ---- Sambongan dulu
 FAQFAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Lihat MasejLihat Masej   Log inLog in 

Berjual Beli dengan mesin, sah ka? ---- Sambongan dulu
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    www.tranungkite.net/v10 Forum Index -> Borak Agama & Falsafah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
bijigetah
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Jan 31, 2008
Posts: 3063
Location: Didalam Rahmat dan Redha Allah insyaallah.

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 8:31 am    Post subject: Reply with quote

Mena0L wrote:
bijigetah wrote:
Aku cuba jawap dari apa yang aku faham dengan apa yang allah beri aku faham.


1. "Berjual beli dengan mesin sah ka?"

Jawapan aku berdasarkan kepada rukun dan syarat sah jual beli.
Tidak sah berjual beli dengan mesin. Sebab utamanya tidak memenuhi rukun dan syarat.

Tidak memenuhi rukun yang mana?



Cuba baca dan fahamkan yang aku bold tu. Mesin tu penjual ka? Manusia ka? Aku kasi tepek lagi sekali untuk rujukan kau.

Quote:
Bab Jualbeli :-

1. Jualbeli dari istilah bahasa ialah menukar sesuatu dengan sesuatu yang lain. Dari istilah syarak ialah menukar harta dengan harta mengikut cara-cara yang tertentu.

2. Dalil-dalil harus dan halal jualbeli:

1) Firman Allah s.w.t yang bermaksud :-
"Dan Allah s.w.t telah menghalalkan jualbeli dan mengharamkan riba." (Surah Al-Baqarah : ayat 275)

2) Firman Allah s.w.t yang bermaksud :-
" Janganlah kamu makan harta yang ada di antara kamu dengan jalan batil melainkan dengan jalan jualbeli secara redha daripada engkau." (Surah An-Nisaa' : Ayat 29)

3) Sabda Rasullah s.a.w yang bermaksud :-
"Sesungguhnya jualbeli itu adalah lahir dari redha-meredhai."
(Riwayat Ibnu Hibban)

3. Hikmah diharuskan jualbeli :-

1. Allah s.w.t telah menjadikan sifat semulajadi manusia yang memerlukan pertukaran faedah harta di antara sesama manusia samada menerusi jualbeli, sewa-menyewa dan sebagainya.

2. Dengan adanya peraturan jualbeli ini maja akan terhindarlah kejadian rampas-merampas atau rompakan yang mana manusia ingin memiliki harta benda yang tiada padanya.

3. Berjualbeli adalah mengajar manusia supaya hidup bersatupadu dan hidup mengikut lunas undang-undang.

4. Rukun jualbeli terbahagi kepada enam :-

1. Penjual
2. Pembeli
3. Harga yang dibeli
4. Barang yang dijual
5. Sighah (lafaz penjual)
6. Qabul (lafaz pembeli)




Mena0L wrote:
bijigetah wrote:

3. "Beli kad top pup talipon"

Jawapan aku. Masa kita beli kad top pup tu adalah berlaku muamalat jual beli sebab cukup rukun dan sah jual beli kad itu. Tentang perkhidmatan pada top up itu adalah perkara lain. Itu adalah perkhidmatan talian talipon tu.

Peringatan: Cara mudah nak mengenali yang mana termasuk dalam kategori muamalat jual beli. Perhatikan jika iannya memenuhi rukun dan syarat jualbeli maka sah jual beli. Jika gagal memenuhi syarat jual beli maka tak di gelar sebagai jual beli.

Jangan tanya pulak letrik kat umah kena akad tak? Check dulu dengan rukun dan syarat.

wallahu a'lam


Bukankah kita membeli 'airtime' atau 'talktime' atau apa-apa istilah yang diguna pakai.

'Mesin' bukan sekadar kotak besi yang kat kaki lima tu aje. Pembelian melalui Internet juga melalui 'mesin' iaitu komputer (client & server). Pembelian tiket kapal terbang, pembelian produk-produk dari Internet, dan macam-macam transaksi Internet. Pembayaran parking kereta (ambil melalui mesin dan bayar melalui mesin). Pembelian melalui telefon (order online) Cuma menekan butang-butang tertentu untuk ambil tentukan 'order' dan bayar melalui akaun (samada kad kredit atau lain-lain bentuk kredit). Pembelian melalui SMS juga melalui mesin (client & server). Pembelian melalui onlineTVShopping (melalui 'decoder'). Mungkin di Malaysia belum ada perkhidmatan seperti ini. Tetapi tidak lama lagi mungkin akan ikut sama.



Baca semula rukun dan syarat muamalat jual beli ni sedara. Fahamkan, kalau dah tak mengikuti rukun dan syarat maka itu bukan muamalat jual beli dalam islam dah. Apa yang susah sangat ni.
Back to top
View user's profile Send private message
bijigetah
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Jan 31, 2008
Posts: 3063
Location: Didalam Rahmat dan Redha Allah insyaallah.

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 8:34 am    Post subject: Reply with quote

penyu wrote:
Pertanyaan dan jawapan kat Tko nie pun tak sah dan haram sebab tak ikut rukun dan syarat keilmuan.Ilmu harus di didapati melalui lidah guru bukan bait2 perkataan...

Abehhhh masuk nerako... Cool


Jadi apa yang aku dapat dan belajar dari mulut guru ni tak betul ka nyu???
Kalau tak betul rasa baik aku berhenti ajer berkongsi apa yang aku tahu ni.
Back to top
View user's profile Send private message
bijigetah
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Jan 31, 2008
Posts: 3063
Location: Didalam Rahmat dan Redha Allah insyaallah.

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 8:36 am    Post subject: Reply with quote

ramlisdar wrote:
saya tak ada masaalah.

saya hanya perlukan jawapan.

Bagus juga anda timbulkan isu ni.
Tak pernah terfikir saya selama ini ... boleh membawa kepada fasik minum air di paip rumah saya.


Pls refer komen saya yang terdahulu:


Dalam kes pembelian air paip di rumah yang tak ada akad yang harga pun tak ada di nyatakan & harga di naikan sesuka hati ... menzalimi rakyat di banyak negeri. Selangor OK dapat free = 20 cubic meter

Kami tidak redha dan kami tak bersetuju tapi kami tak ada pilihan.
Kami tetap perlukan air untuk hidup. FASIK kah kami meminum air paip tersebut.

jawapan dari anda amat saya hargai.

thanks

wassalam


Aku sah cuba jawap sebaik mungkin persoalan kau dalam jawapan aku yang kau kata terlalu panjang. Sila baca. Kalau itu pun kau masih juga tak dapat fahami tak daya aku untuk memahamkan kau, hanya allah yang mampu memahamkan kau.
Back to top
View user's profile Send private message
bijigetah
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Jan 31, 2008
Posts: 3063
Location: Didalam Rahmat dan Redha Allah insyaallah.

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 8:40 am    Post subject: Reply with quote

ramlisdar wrote:
Maaf kan saya bijigetah kerana bertanya kelulusan dan bidang bijigetah.

Kerana isu yang saya tanyakan perlukan orang yang ahli dalam bidang ini.

Kerana pernah berlaku dalam TKO ni seorang mamat yang suka merapu pun buka thread berhubung bab ugama dan berbincang dan memberi pandangan dan pengajaran bagaikan seorang ustaz.


saya hanya melahirkan kebimbangan. takut juga saperti yang penyu kata tu.



Aku nak berlaku adil kepada kau.
Aku belajar tak setinggi yang kau nyatakan sekadar menadah kitab secara talaki depan guru yang murshid. Itu saja. Dan apa yang aku cuba kongsi adalah pesanan guru aku untuk menyedarkan orang islam akan islam yang sebenar yang telah lama kita tinggalkan.

Kalau kau rasa bimbang atau tergugat dengan apa yang aku cuba kongsi ni, aku redha untuk menutup mulut aku dari berkongsi apa jua di sini. Untuk menghilangkan kerisauan dan keresahan kalian akan dalam beramal dengan islam mengikut kehendakat selera kalian.

wallahu a'lam
Back to top
View user's profile Send private message
bijigetah
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Jan 31, 2008
Posts: 3063
Location: Didalam Rahmat dan Redha Allah insyaallah.

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 8:44 am    Post subject: Reply with quote

ramlisdar wrote:
saya tak ada masaalah.

saya hanya perlukan jawapan.

Bagus juga anda timbulkan isu ni.
Tak pernah terfikir saya selama ini ... boleh membawa kepada fasik minum air di paip rumah saya.


Pls refer komen saya yang terdahulu:


Dalam kes pembelian air paip di rumah yang tak ada akad yang harga pun tak ada di nyatakan & harga di naikan sesuka hati ... menzalimi rakyat di banyak negeri. Selangor OK dapat free = 20 cubic meter

Kami tidak redha dan kami tak bersetuju tapi kami tak ada pilihan.
Kami tetap perlukan air untuk hidup. FASIK kah kami meminum air paip tersebut.

jawapan dari anda amat saya hargai.

thanks

wassalam


Inilah masalahnya sedara asal persoalan adalah berkenaan JUAL BELI DENGAN MESIN.
tapi persoalan sedara meleret sampai ke air dalam paip kerumah. Dan aku dah terangkan jawapannya seawal thread ni dibuka semual.
Kenapa tak baca??? Bila kau tak baca inilah jadinya kau kerap mengulang persoalan air dalam paip kerumah. Buknkah aku dah jawap persoalan ini?
Patut kalau sedara faham, tak akan timbul persoalan ini lagi.

Aku CNP lagi sekali jawapan aku atas persoalan ini. Jika sedara masih tiada faham maafkan tidak mampu memberi faham. Hanya allah yang berkuasa memberi faham.

Quote:
2. "Bagaimana dengan air yang kita pakai di rumah"?

Air menjadi jual beli bila kita boleh 'rentah'. Contoh air dalam tin, air dalam tangki, air dalam lori tangki. Kita boleh berjual-beli sebab ada had yg kita nampak kuantiti dan boleh rentah.

Air yang dalam paip kat umah tu, adakah kita membeli air atau kita bayar upah mereka menyalurkan air kerumah? Dari ustaz, diberitahu bahawa air dalam paip kerumah tu adalah tidak termasuk dalam jual beli sebab kita tak nampak had banyak mana air tu. Jangan pusing pusing lagi tanya bukankah dalam bil tujuk berapa meterpadu kita pakai atau aper jua. Persoalan pokoknya ianya tidak membolehkannya dimasukkan didalam berjual beli sebab tidak memenuhi rukun.


wallahu a'lam
Back to top
View user's profile Send private message
ramlisdar
Kadet
Kadet


Joined: Feb 04, 2005
Posts: 4224

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 10:31 am    Post subject: Reply with quote

walau pon soalan asal adalah berkaitan mesin. Tetapi tak ada beza nya air yang di beli dari mesin tanpa akad dengan air yang di beli dari paip di rumah tanpa akad

Kerana persoalan nya ialah pembelian tanpa akad

Kedua2 nya adalah berkait
Back to top
View user's profile Send private message
acak2000
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 10, 2006
Posts: 2184

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 10:45 am    Post subject: Reply with quote

bijigetah wrote:
Sebelum dijawap persoaalan "Apa status air dalam yang kita pakai dirumah itu perlu kepada akad jual beli" oleh saudara ramlisdar, rentetan dari tajuk thread ni.

Aku kasi tempek yang ni dulu kena faham bebetul.

Quote:
Bab Jualbeli :-

1. Jualbeli dari istilah bahasa ialah menukar sesuatu dengan sesuatu yang lain. Dari istilah syarak ialah menukar harta dengan harta mengikut cara-cara yang tertentu.

2. Dalil-dalil harus dan halal jualbeli:

1) Firman Allah s.w.t yang bermaksud :-
"Dan Allah s.w.t telah menghalalkan jualbeli dan mengharamkan riba." (Surah Al-Baqarah : ayat 275)

2) Firman Allah s.w.t yang bermaksud :-
" Janganlah kamu makan harta yang ada di antara kamu dengan jalan batil melainkan dengan jalan jualbeli secara redha daripada engkau." (Surah An-Nisaa' : Ayat 29)

3) Sabda Rasullah s.a.w yang bermaksud :-
"Sesungguhnya jualbeli itu adalah lahir dari redha-meredhai."
(Riwayat Ibnu Hibban)

3. Hikmah diharuskan jualbeli :-

1. Allah s.w.t telah menjadikan sifat semulajadi manusia yang memerlukan pertukaran faedah harta di antara sesama manusia samada menerusi jualbeli, sewa-menyewa dan sebagainya.

2. Dengan adanya peraturan jualbeli ini maja akan terhindarlah kejadian rampas-merampas atau rompakan yang mana manusia ingin memiliki harta benda yang tiada padanya.

3. Berjualbeli adalah mengajar manusia supaya hidup bersatupadu dan hidup mengikut lunas undang-undang.

4. Rukun jualbeli terbahagi kepada enam :-

1. Penjual
2. Pembeli
3. Harga yang dibeli
4. Barang yang dijual
5. Sighah (lafaz penjual)
6. Qabul (lafaz pembeli)

5. Syarat-syarat penjual dan pembeli :-

1. Baliqh dan berakal
2. Tidak bankrap atau bodoh
3. Tidak dipaksa
4. Beragama Islam
5. Merdeka
6. Bukan berurusan dengan Musuh Islam.

6. Syarat-syarat harga dan barang yang dijual:-

1. Barang-barang itu mestilah suci dan bersih.
2. barang itu kepunyaan penjual itu sendiri ayau wakil penjual
3. Menyerahkan barang kepada pembeli ketika melakukan akad jualbeli.

Sebagaimana sabda Rasullah s.a.w yang bermaksud :-
"Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasullah s.a.w telah melarang dari menjual jualan secara tipu daya."

4. Penjual dan pembeli mesti tahu tentang jenis, kadar dan sifat barang yang dijual.

7. Syarat-syarat Ijab (lafaz Penjual) dan Qabul (lafaz Pembeli)

1. Tidak diselangi oleh perkataan yang lain ketika akad jualbeli.
2. Tidak diselangi oleh diam yang lama di antar ijab dan Qabul
3. Bersamaan Ijab dan Qabul dari segi maknanya walaupun berlainan dari segi lafaznya.
4. Tidak boleh dihadkan waktunya.
5. Tidak boleh bertakliq.

8. Apabila tidak cukup rukun dan syaratnya maka jualbeli tersebut adalah tidak sah.

9. Syarat membeli kitab suci Al-Quran dan kitab Al-Hadith itu hendaklah ia beragama Islam.

10. Beberapa persoalan yang melibatkan jualbeli :-

1. Tidak sah menjual binatang buas.
2. Tidak sah menjual sesuatu yang najis yang tidak dapat disucikan.
3. Tidak sah menjual harta benda yang telah digadaikan kepada orang lain melainkan dengan keizinan daripada orang yang memegang gadaian.

Sumber: http://www.al-azim.com/masjid/infoislam/muamalat/muamalat.htm


Quote:
PERNIAGAAN DALAM ISLAM

DEFINISI
• Perniagaan ialah pertukaran barang dengan barang atau pertukaran barang dengan perkhidmatan
• Syed Sabiq, pula mendefinisikan perniagaan sebagai satu proses iaitu apabila perniagaan itu berfungsi melalui pertukaran harta dengan harta di atas persetujuan penjual dan pembeli mengikut cara-cara yang diizinkan oleh syarak
• Prinsip Perniagaan Islam
• Kebebasan
• Kerelaan
• Keadilan
• Perlindungan
• Kesopanan
• Urusniaga tanpa riba
• Layanan baik
• Melindungi hak-hak penjual dan pembeli
• Jujur dan amanah
• Rajin dan tekun
• JUAL BELI
PENGERTIAN JUAL BELI
• Jual beli ialah menukarkan barang dengan barang mengikut cara tertentu.

HUKUM
• Harus

HIKMAH JUAL BELI
• INDIVIDU
– Penjual
(a) Mendapat rahmat dan keberkataan daripada Allah dengan mengikut apa yang telah disyariatkan
(b) Dapat berniaga dengan aman tanpa berlakunya khianat mengkhianati antara satu sama lain.
– Pembeli
(a) Berpuas hati di atas urusniaga yang dijalankan kerana peniga menjalankan urusan mengikut syariat islam.
(b) Mendapat keredhaan dan rahmat dari Allah di atas urusniaga yang berlandaskan syariat Islam
(c) Terhindar daripada siksaan api neraka.
• MASYARAKAT
(a) Menyenangkan manusia bertukar-tukarfaedah harta dalam kehidupan seharian
(b) Menghindarkan kejadian rampas merampas dan ceroboh mencerobohi dalam usaha memiliki harta
(c) Menggalakkan orang ramai supaya hidup berperaturan, bertimbang rasa, jujur dan ikhlas.
• NEGARA
(a) Meningkatkan pertumbuhan ekonomi negara ke tahap yang lebih baik.
(b) Dapat menarik pelabur asing untuk melabur dalam ekonomi negara.
(c) Menggalakkan persaingan ekonomi yang sihat sesama negara islam
RUKUN JUAL BELI
PENJUAL DAN PEMBELI
• mukallaf ( akil baligh )
• Waras
• kemahuan sendiri
• Bebas membuat pilihan
• Penjual dan pembeli pihak yang berlainan
• Boleh melihat
• tidak muflis
• Islam (untuk jual beli al-quran dan hadis )
• RUKUN JUAL BELI
2. BARANG JUALAN DAN HARGA
• bersih dan suci
• berfaedah
• Bernilai menurut syara’
• milik penjual atau wakil
• boleh diserah kpd pembeli ketika akad (Wujud Barang)
• keduanya tahu jenis, kadar dan sifat barang
• RUKUN JUAL BELI
3. HARGA
• barangan suci
• harga ( wang ) milik pembeli
• boleh diserahkan kpd penjual n keduanya tahu jenis mata wang
IJAB DAN QABUL
• Tidak terpisah antara waktu ijab dan qabul
• Lafaz qabul bertepatan dengan lafaz ijab
• tidak diselangi dgn perkataan lain
• tidak ditaklikkan dengan syarat atau tempoh tertentu

KHIYAR
• Khiyar dari segi bahasa : Pilihan
• Dari Itilah Syara’ : Kedua-dua belah pihak yang telah melakukan akad diberi pilihan dan berhak untuk meneruskan atau menarik balik akad jual beli tersebut.
Jenis-jenis Khiyar
• Khiyar Majlis
– Kedua-dua yang berakad berhak menarik balik akad jualbeli tersebut, walaupun akad tersebut telah sempurna, dipersetuji dan disahkan dengan syarat ia masih berada dalam majlis dan ,mereka masih belum berpisah
• Khiyar Syarat
– Apabila salah-satu pihak atau kedua-dua pihak menetapkan syarat bahawa dia mempunyai hak untuk membatalkan akad dalam tempoh yang tertentu. Syarat tersebut boleh dnyatan ketika memeterai akad atau selepas daripada itu tetapi mestilah sebelum mereka berpisah dari majlis tersebut
– Syarat sah khiyar syarat
• Terhad kepada tempoh tertentu
• Tempoh yang ditetapkan tidak lebih tiga hari
• Tempoh mesti berturutan dan bersambung dengan akad
• Khiyar Aib
• Apabila akad jual beli telah dimeterai dan pembeli telah memperolehi barangan yang dijual tanpa mengetahui sebarang kecacatan pada barangan tersebut kemudian baru disedari kewujudan kerosakan /kecacatan barangan tersebut, maka pembeli diberikan pilihan samada merelakan kecacatan tersebut atau memulangkan kembali barangan tersebut kepada penjual dan mengambil semula bayaran yang telah dibuat.
JUAL BELI YANG DILARANG DAN TIDAK SAH
• Menjual buah-buahan yang belum masak atau bulu haiwan yang masih belum diketam dan susu yang masih belum diperah
• Jual beli yang mengandungi unsur perjudian
• Jualan Munabazah ( campak mencampak )
• Jualan Mulamasah ( sentuh – menyentuh )
• JUAL BELI YANG DILARANG DAN TIDAK SAH
Jual beli benda Haram
barangan tidak dimiliki dgn sempurna spt jual burung di udara
Kontrak dua dalam satu
Jual beli cengkeram (Urbun )
Jual hutang dengan hutang
Menjual barangan sebelum diterima.
Jual beli yang berunsur Riba

JUAL BELI DILARANG TETAPI SAH
Beli barang dgn tujuan menyekat org lain membeli barang tersebut
Membeli barang yg sedang dibeli org lain
Menyekat penjual yang sedang dlm perjalanan dgn tujuan utk membeli dgn harga murah
Monopoli dalam jual beli
Jual beli barang yg halal tetapi digunakan utk maksiat
Melakukan penipuan
Mengurangkan sukatan dan timbangan.

http://shairozihashim.blogspot.com/


harap bijigetah dapat bawakan dalil satu persatu hujah saudara tersebut supaya terang apa yang tuan nyatakan/copy paste tersebut adalah benar especially bab akad ijab kabul..
Back to top
View user's profile Send private message
acak2000
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 10, 2006
Posts: 2184

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 11:04 am    Post subject: Reply with quote

Apa yang aku jumpa bab akad ijab kabul, tak jelas dalil dari mana maksud aku dalil alquran dan hadis..

Rukun dan Syarat Jual Beli
Menurut Jumhur Ulama, rukun jual beli ada 4, yaitu
adanya orang-orang yang berakad (al-muta’aqidain) ,
sighat (ijab dan qabul) ,
barang yang dibeli (mabi’) , dan
nilai tukar pengganti (tsaman) .
Menurut Mazhab Hanafi, rukun jual beli hanya satu yaitu adanya kerelaan kedua belah pihak (‘an taradhin minkum) . Indikatornya tergambar dalam ijab dan qabul, atau melalui cara saling memberikan barang dan harga. Sedangkan syarat jual beli menurut mazhab Hanafi adalah orang yang berakad, barang yang dibeli dan nilai tukar barang.
SYARAT ORANG YANG BERAKAD yakni berakal , cakap hukum (memiliki kompetensi dalam melakukan aktifitas jual beli), dan sukarela / ridha (tidak dalam keadaan dipaksa atau terpaksa atau dibawah tekanan).
SYARAT IJAB QABUL adalah harus jelas dan disebutkan secara spesifik dengan siapa berakad, antara ijab dan qabul harus selaras baik spesifikasi barang dan harga yg disepakati, tidak mengandung klausul yang bersifat menggantungkan keabsahan transaksi pada kejadian yang akan datang.
SYARAT BARANG YANG DIPERJUAL BELIKAN yakni barang itu ada, dapat dimanfaatkan dan bermanfaat bagi manusia, merupakan hak milik penuh pihak yang berakad , dapat diserahkan saat akad berlangsung atau pada waktu yang disepakati ketika transaksi berlangsung, tidak termasuk yang diharamkan atau dilarang, dan syarat nilai tukar atau harga barang harus diketahui secara pasti.

Harap bijigetah dapat beri pencerahan..
Back to top
View user's profile Send private message
ramlisdar
Kadet
Kadet


Joined: Feb 04, 2005
Posts: 4224

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 2:40 pm    Post subject: Reply with quote

Kami orang awam.......... bila engineer cakap pasal
fourier series
collin's method
dupuit's assumption
rijkoorts'nomogram
hazen's formula
chezy's formula

Ni semua memening kan kami
Kerana kami orang awam
Yang kami nak tahu ialah
Peralatan atau apa yang di design boleh di guna pakai



Begitu juga nya dalam hal air yang kami orang awam beli melalui paip dan air yang kami beli melalui mesin pada kami orang awam .......... kami beli dan kami minum walau pun dalam kedua2 kes ni tak ada akad.

Dan dalam satu komen dulu ada mengatakan beli tanpa akad itu fasik.

jadi bagi kami orang awam ..... kami tak mahu tahu pasal chezy's formula atau hazen's formula. Kami cuma nak tahu ada kah kami ni fasik membeli air tanpa akad. Tak kira lah air dari paip atau air dari mesin. Kerana kedua2 nya tak ada akad.

Kalau ya katakan ya .
Kalau tidak katakan tidak
Itu saja.
kami hanya minta katakan yang benar.



Thanks

wassalam
Back to top
View user's profile Send private message
hijau
Koperal
Koperal


Joined: Mar 21, 2007
Posts: 815
Location: dalam nikmat Allah

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 4:06 pm    Post subject: Reply with quote

Assalamu'alaikum semua...

Bg hambe persoalan yg d utarakan adelah bagus. Ianya mampu menyentak minda melayu kita. Duk pakai terima apa shj termasuk makan minum tanpa byk soal...walhal mkn minum adelah teramat perlu d jaga krn ianya akan memberi kesan dlm kehidupan krga kita seharian terutama hal2 ibadah.

Jadi bila persoalan2 yg begini d utarakn, yg mana ia seolah2 terkena btg idung sendiri, usahlah kita melenting dan paksa pencetus idea bg jawapan krn beliau yg bangkitkan.

Tapi bawakanlah permasalahan ini kpd yg layak & d percayai. Ucapkn terima kasih kpd pembuka minda krn membawa kita berhalus dlm hal mkn & minum.

Dlm permasalahn air paip nih, hambe berpendapat tiada masalah mengenainya samada utk minum atau wudhuk. Hambe tiada bukti dalil utk menyokong hujah tersebut, tapi ade pengalaman yg boleh d kongsi. Hambe ade mengenali beberapa Tuan Guru Kerohanian yg istimewa. Jika mrk berwudhuk dgn air paip yg tidak sah statusnya, masakan Allah beri / kekalkan mrk keistimewaan tersebut. Bahkan mrk cuma menasihati berjimat cermat dlm penggunaan air tersebut...Allahu'alam

Kalu tuan2 nak jawapan yg solid, minta majis fatwa keluarkan fatwa mengenai air paip. Ianya lebih d yakini krn d keluarkan oleh sekumpulan manusia yg ahli.

Jadi apa shj fatwa atau hukum dlm forum tidak boleh terus pakai. Wink

Hya Engkau yg kami sembah & hya kpd Engkau kami mohon prtlongan.
Tunjuki kami jln yg lurus.
(iaitu)Jln org2 yg Engkau anugerahi nikmat kpd mrk...
Back to top
View user's profile Send private message
Mena0L
Lans Koperal
Lans Koperal


Joined: Nov 22, 2006
Posts: 380

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 4:26 pm    Post subject: Reply with quote

bijigetah wrote:
Mena0L wrote:
bijigetah wrote:
Aku cuba jawap dari apa yang aku faham dengan apa yang allah beri aku faham.


1. "Berjual beli dengan mesin sah ka?"

Jawapan aku berdasarkan kepada rukun dan syarat sah jual beli.
Tidak sah berjual beli dengan mesin. Sebab utamanya tidak memenuhi rukun dan syarat.

Tidak memenuhi rukun yang mana?



Cuba baca dan fahamkan yang aku bold tu. Mesin tu penjual ka? Manusia ka? Aku kasi tepek lagi sekali untuk rujukan kau.

Quote:
Bab Jualbeli :-

1. Jualbeli dari istilah bahasa ialah menukar sesuatu dengan sesuatu yang lain. Dari istilah syarak ialah menukar harta dengan harta mengikut cara-cara yang tertentu.

2. Dalil-dalil harus dan halal jualbeli:

1) Firman Allah s.w.t yang bermaksud :-
"Dan Allah s.w.t telah menghalalkan jualbeli dan mengharamkan riba." (Surah Al-Baqarah : ayat 275)

2) Firman Allah s.w.t yang bermaksud :-
" Janganlah kamu makan harta yang ada di antara kamu dengan jalan batil melainkan dengan jalan jualbeli secara redha daripada engkau." (Surah An-Nisaa' : Ayat 29)

3) Sabda Rasullah s.a.w yang bermaksud :-
"Sesungguhnya jualbeli itu adalah lahir dari redha-meredhai."
(Riwayat Ibnu Hibban)

3. Hikmah diharuskan jualbeli :-

1. Allah s.w.t telah menjadikan sifat semulajadi manusia yang memerlukan pertukaran faedah harta di antara sesama manusia samada menerusi jualbeli, sewa-menyewa dan sebagainya.

2. Dengan adanya peraturan jualbeli ini maja akan terhindarlah kejadian rampas-merampas atau rompakan yang mana manusia ingin memiliki harta benda yang tiada padanya.

3. Berjualbeli adalah mengajar manusia supaya hidup bersatupadu dan hidup mengikut lunas undang-undang.

4. Rukun jualbeli terbahagi kepada enam :-

1. Penjual
2. Pembeli
3. Harga yang dibeli
4. Barang yang dijual
5. Sighah (lafaz penjual)
6. Qabul (lafaz pembeli)




Mena0L wrote:
bijigetah wrote:

3. "Beli kad top pup talipon"

Jawapan aku. Masa kita beli kad top pup tu adalah berlaku muamalat jual beli sebab cukup rukun dan sah jual beli kad itu. Tentang perkhidmatan pada top up itu adalah perkara lain. Itu adalah perkhidmatan talian talipon tu.

Peringatan: Cara mudah nak mengenali yang mana termasuk dalam kategori muamalat jual beli. Perhatikan jika iannya memenuhi rukun dan syarat jualbeli maka sah jual beli. Jika gagal memenuhi syarat jual beli maka tak di gelar sebagai jual beli.

Jangan tanya pulak letrik kat umah kena akad tak? Check dulu dengan rukun dan syarat.

wallahu a'lam


Bukankah kita membeli 'airtime' atau 'talktime' atau apa-apa istilah yang diguna pakai.

'Mesin' bukan sekadar kotak besi yang kat kaki lima tu aje. Pembelian melalui Internet juga melalui 'mesin' iaitu komputer (client & server). Pembelian tiket kapal terbang, pembelian produk-produk dari Internet, dan macam-macam transaksi Internet. Pembayaran parking kereta (ambil melalui mesin dan bayar melalui mesin). Pembelian melalui telefon (order online) Cuma menekan butang-butang tertentu untuk ambil tentukan 'order' dan bayar melalui akaun (samada kad kredit atau lain-lain bentuk kredit). Pembelian melalui SMS juga melalui mesin (client & server). Pembelian melalui onlineTVShopping (melalui 'decoder'). Mungkin di Malaysia belum ada perkhidmatan seperti ini. Tetapi tidak lama lagi mungkin akan ikut sama.



Baca semula rukun dan syarat muamalat jual beli ni sedara. Fahamkan, kalau dah tak mengikuti rukun dan syarat maka itu bukan muamalat jual beli dalam islam dah. Apa yang susah sangat ni.


Saya tanya satu ayat jer, kan senang jawab jer Rukun No1.

saya dah bagi komen pada thread sebelum ini dari pendapat imam lain berkenaan hal ini.

Tiada yang susah sangatnya pasal Islam ini. Yang susahnya kita hanya menerima kekal dengan satu pendapat sahaja. Yang lain tidak betul.


Last edited by Mena0L on Sat Jul 31, 2010 4:35 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
Mena0L
Lans Koperal
Lans Koperal


Joined: Nov 22, 2006
Posts: 380

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 4:31 pm    Post subject: Reply with quote

ramlisdar wrote:
Kami orang awam.......... bila engineer cakap pasal
fourier series
collin's method
dupuit's assumption
rijkoorts'nomogram
hazen's formula
chezy's formula

Ni semua memening kan kami
Kerana kami orang awam
Yang kami nak tahu ialah
Peralatan atau apa yang di design boleh di guna pakai



Begitu juga nya dalam hal air yang kami orang awam beli melalui paip dan air yang kami beli melalui mesin pada kami orang awam .......... kami beli dan kami minum walau pun dalam kedua2 kes ni tak ada akad.

Dan dalam satu komen dulu ada mengatakan beli tanpa akad itu fasik.

jadi bagi kami orang awam ..... kami tak mahu tahu pasal chezy's formula atau hazen's formula. Kami cuma nak tahu ada kah kami ni fasik membeli air tanpa akad. Tak kira lah air dari paip atau air dari mesin. Kerana kedua2 nya tak ada akad.

Kalau ya katakan ya .
Kalau tidak katakan tidak
Itu saja.
kami hanya minta katakan yang benar.



Thanks

wassalam

Bang Ramli, saya tak tau la kat tempat bang Ramli, tempat saya kalo nak bekalan air, kena ada 'agreement' masa mula tu. Tu yang jadi akadnya.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address
kamalbilis
Guest





PostPosted: Sat Jul 31, 2010 4:42 pm    Post subject: Reply with quote

bagi aku xda ape2.. dan apa2 pon bijigetah x layak ckp aku org yg fasik. cukup ke dgn berhujah bersandarkan satu kitab dan seorg guru??
Back to top
penyu
Kapten
Kapten


Joined: Apr 14, 2006
Posts: 10939
Location: Tunggu ilham baru nak taip..

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 6:58 pm    Post subject: Reply with quote

Berat nanang doh berat nanang... Laughing

Bagi aku akad jual beli dan perjanjian pengunaan sesuatu produk terjadi semasa kita memohon disalurkan air ke rumah.Borang permohonan tu sebagai tanda akad jual beli.Terma dan syarat ke apa.Itu air ke rumah.

Air yang dijual mesen tu pulak akad jual beli diwakili olih pihak kerajaan(kerajaan wakil pada rakyat) dengan kompeni pembekal air.Bukankah semasa depa nak beroperasi depa harus ada lesen?Tidakkah lesen itu tanda akad jual beli?

Jadi air mesen tu sebenarnya jual beli telah berlaku antara pihak kerajaan(rakyat) dan pembekal.

Apa2 produk sekali pun perlu pada lesen,dalam lesen itu pelbagai maklumat kadar harga dan kuantiti.

Contoh air Dr Sukida..label kat situ 20 sen for one litre(omputeh skit Laughing )label 20sen tu dah dapat kelulusan dari pihak kerajaan dan mesen itu mendapat kelulusan sirim jugak.Bukan sukahati nak taruk depan kedai nak letak harga..musti ada kelulusan pihak berkuasa.

Jadinya semasa kompeni tu memohon sebgai syarikat jualan,depa dah tulis terma dan syarat,dan perkara itu telah dipersetujui olih pihak kerajaan,maka itu dikira akad jual beli..


Lagi sekali aku taip...kerajaan itu wakil kepada rakyat dalam apa jua urusan dan perjanjian dengan mana2 pihak dan dikira sah kerna ada butiran surat perjanjian akad jula beli dan itu memadai bagi orang awam.

And... Laughing

Problem settle...cik Ramlisdar leh tarik napas lega... Laughing Aku tak payah tempek dalil quran hadis pun leh menang kes nie..kah kah
Back to top
View user's profile Send private message
ramlisdar
Kadet
Kadet


Joined: Feb 04, 2005
Posts: 4224

PostPosted: Sat Jul 31, 2010 10:19 pm    Post subject: Reply with quote

Mena0L wrote:
ramlisdar wrote:
Kami orang awam.......... bila engineer cakap pasal
fourier series
collin's method
dupuit's assumption
rijkoorts'nomogram
hazen's formula
chezy's formula

Ni semua memening kan kami
Kerana kami orang awam
Yang kami nak tahu ialah
Peralatan atau apa yang di design boleh di guna pakai



Begitu juga nya dalam hal air yang kami orang awam beli melalui paip dan air yang kami beli melalui mesin pada kami orang awam .......... kami beli dan kami minum walau pun dalam kedua2 kes ni tak ada akad.

Dan dalam satu komen dulu ada mengatakan beli tanpa akad itu fasik.

jadi bagi kami orang awam ..... kami tak mahu tahu pasal chezy's formula atau hazen's formula. Kami cuma nak tahu ada kah kami ni fasik membeli air tanpa akad. Tak kira lah air dari paip atau air dari mesin. Kerana kedua2 nya tak ada akad.

Kalau ya katakan ya .
Kalau tidak katakan tidak
Itu saja.
kami hanya minta katakan yang benar.



Thanks

wassalam

Bang Ramli, saya tak tau la kat tempat bang Ramli, tempat saya kalo nak bekalan air, kena ada 'agreement' masa mula tu. Tu yang jadi akadnya.




Adakah agreement memenuhi apa yang di komen


4. Rukun jualbeli terbahagi kepada enam :-

1. Penjual
2. Pembeli
3. Harga yang dibeli
4. Barang yang dijual
5. Sighah (lafaz penjual)
6. Qabul (lafaz pembeli)


Agreement tersebut tak memenuhi rukun 6 di atas

dan saperti yang saya katakan... bagaimana dengan orang yang menyewa rumah. mereka minum air dari paip tu tanpa ada akad dan mereka tidak terlibat dalam akad dan agreement

Boleh beri pencerahan.

Bila kita ada polemik kita cari pencerahan.
Sebab itu ada saya katakan adalah amat merbahaya bila ada suatu ketika mamat kaki merapu buka thread pasala ugama dan mula jadi ustaz sehingga Tj tutup thread itu.

saya akui ini bukan bidang saya. Tetapi apa penyelasaian nya?. Kita tak tak boleh lari dari isu yang di timbulkan tanpa jawapan. Sebab bila di katakan FASIK pada sesaorang ianya adalah amat berat.


Now timbul satu lagi isu adakah agreement memenuhi rukun 6 itu?
Pasti nya TIDAK
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    www.tranungkite.net/v10 Forum Index -> Borak Agama & Falsafah All times are GMT + 8 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 3 of 9

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
REFORMASI
Tranung Kite
Laman M@rhean
Detikdaily
Buletin Online
klpost.com
Jiwo Kelete
Bukit Besi OnLine
Pemuda Wilayah
Jasin Daily
Pemuda BukitKatil
Kedahlenie..!!
Utara Online
Siasahdaily
Pahang daily
Sabahdaily
PORTAL
Mahasiswa Kini
ar-Romli
I Luv Islam
Terjah
Perak Bersatu
Ukhwah.com
ANALISIS ISU/BERITA
Tarmizi Mohd Jam
Kopitiam Bang Nan
Pink Turtle
Ahli Parlimen PAS
A.M.K.NS.
Perisik Rakyat
Rozmal Malakan
Republik kata
Go Malaysia
Zul Mamak
Bicara Pria Malaysia
Wartamaya
BLOGGER
Roslan SMS Corner
Amin Iskandar @ Black
...penarik beca
A L- H U S S E Y N
Amdang 81
Tun Telanai
Faisal Tehrani
Ibnu Hasyim
Merah Tinta
Ibrahim Baba
Fudzail
Cucu Mat Kilau
Anak Bapa
Cikgu Nuri’s Online
Drs Idham Lim
Attakiri
Abu Ayysah
Suhaimi Taib
Redhuan D. Oon
Aktivis Nora
Dr. Hj. Hamirdin
Malaysia Waves
Sofi Wahab
Telahan Politik
Aduka Taruna
Nik Abdul Nik Aziz
Suhaizan Kayat
jahilGoBlog
Edyesdotcom
Orang Klawang
Tok Pepijat
Jamaludin Md Isa
Helang Jagat
Meli Kapak Jangak
Hishamuddin Rais
Che Kamala
Rusli Islam
Ahmad Fadhil
Eddie Putra
Amirulreza
Rosli Salem
Tempe Goreng
Sokong PR
Janggut
Wan Nordin Yaacob
Lanh14
Polis Pencen
Kalam Perantau
LAWAN ARUS
Tun Dr Mahathir
UMNO-Reform
Kadir Jasin
Sang Kelembai
Arah Kita
Rockys Bru
Screenshots
Mahaguru58
Kuda Kepang
Kickdefella
Jawatankuasa Ad-Hoc
Kuda Ranggi
Putera Maya
TAK AKTIF
DarulBayan
Politic Today
Ketua Perusuh
Blues Whereha
Lagenda Buta
Zahid Yusof
Taranama
Boneka, Penyu & SPR
Betul Ka?
Polis Pencen
Seberan
Adnan Ibrahim Al-Binjari
Ekonomi Islam
Jangan Beli
Akan dikeluarkan...
AKHBAR
Harakah Daily
Suara KeAdilan
Malaysiakini.com
Agenda Daily
Malaysia Today
Bernama
Utusan Melaysia
Berita Harian
Harian Metro
Berita RTM
The Star
The Star Melayu
Malaysia Insider
Sinar Harian
Kosmo
Siasah
Wasilah Online
MalayaDaily
Newskini
WEBBLOG POLITIK
Apa Ada Pada Nama
Mai Bincang-bincang
Pemuda Insaf
Al Banjari
Kamarudin Sidek
Desa Kerayong
Peghelih La...
Lord Azaab
Ilham Najmi
nakmarah...marahlah!
Barisan Untuk Rakyat
ASAM lambunau
Hashim Habeed
Ilmuan
Cenangau
Minta 5 Minit
Tawan Pekan
Tak Gedebe
Penawar Rindu
Beras Terpilih
Kuda Trojan
Seri Iskandar
Warta Nasional
Kembara Salik
PakNgah 70
Jendela Hikmah
Pemuda PAS Sura
Hasbullah Pit
syifa arjuna
..harapan tidak buta
In Deep tots
Forum Maya Intelek Muda
Selangor Today
Wartawan Rasmi LR
Hikayat Putera Batu
Alahai-Apa-Ni
Lot 250
Pengembara Jalanan
Anak Bapak
An Nasru
Harapan Baru
Ustaz Muktar
Mejoh
Silembiks
Talkjanz.com
Anak Kecil Main Api
FadhilNor & Rakan
Dr Speaker
Pancak Bicara
Rencana Rakyat
Tukul Besi
Bumi Perak
Anak Reformasi
DPP Gombak
sya~reformis
Mengejar Cahaya
Hanafiah Ahmad
Sidang Online
Gelombang Hijau
Zon Bukit Beruntung
ApSeReNaPeTe
Budu2U
WEBBLOG CP
Bukan Kerana Nama
Mohd Nasir
Tau Takpe
Kerabu Bersuara
Harapan Malaysia
Berfikir Dengan Waras
Barisan Rakyat
Demi Membela Islam
Skuad Batu Caves
Al Brangi
Beras Melaka
al-Futhuhat
al-Kerohi
Markaz Ehsan
WEBBLOG UMUM
Fikir2 Renung2
Jiwa Kita Merdeka
Ikan Pekasam..
Hembusan
Rampai Seri
Kereta Mayat
Syakur Ibrahim
Zulzaidi
Bangkit Dgn Sebuah Cita
SetiapKejadiahBerhikmah
Fi Thorikillah
Harisfadila.com
Unpublished Notes
Kami Perihatin
HalimIslam
Maliki Xp Blog
Sosialis Kanan
Ikatan Ilmu
Runtuh Kebatilan
Peduli Rakyat
Malaysia Tanah Air Ku
bawean termenung
Topeng Sakti
Ibnu Mustafa
Abu Bahsyir Al Muqry
Gaya Peneroka
Ustaz Amin
Cili Merah
Hati Sufi
Blog Rantau
Sekondakhati
Satu Pentafsiran
Pada Hemat Saya..
Hot Power
WEBBLOG B.I.
My Game
Juctice4all Kuantan
Pakatan Rakyat
729 NO ISA
Kata Tak Nak
Angin Perubahan
KakiBlog
Harism Ibrahim
Barking Magpie
FORUM @ e-GROUPS
Forum Gerak Reformasi
Guru Reformasi Online
Forum UMNO-Reform
Halaqah.Net
Shoutus Syabab
E-Minda Kita
IZ Forum Cak
Forum Al-Tawbah
PARTI POLITIK
Parti Islam Se-Malaysia
Pemuda Pas Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Dewan Ulamak Pusat
PAS Kelantan
PAS Kedah
PAS Negeri Sembilan
PAS Penang
PAS Melaka
PAS Selangor
PAS Pahang
PAS Johor
PAS N. Sembilan
PAS Perak
PAS Kedah
PAS Sabah
DPP Kelantan
DPP Johor
DPP N9
DPP Sarawak
DPP Pahang
DPP Kedah
DPP Penang
DPP Perak
PAS Bukit Bendera
PAS Johor Bahru
Pas Jelebu
PAS Bangi
Pas Subang
Pas Batu
PAS Bakri
PAS Parit Buntar
DPPK Bagan Datoh
PAS Tanjung Malim
PAS Kuala Nerus
DPP Padang Serai
DPP Pasir Gudang
DPP Wangsa Maju
DPP Kuala Trg
DPP Sik
DPP Demit
DPP Kemaman
DPP Pengkalan Chepa
DPP Rompin
DPP Putrajaya
DPP Lumut
DPP Padang Besar
DPP Jerantut
DPP Muadzam Shah
DPP Besut
DPP Jempol
DPP Maran
DPP Gombak
DPP Pertaling Jaya Sel
DPP Serdang
DPP Kuala Langat
DPP Temerloh
DPP Lembah Pantai
DPP Ladang
Pemuda Seremban
MTD Guchil
MTD Peramu Jaya
MTD Tg Lumpur
MTD Pulau Tawar
MTPD Sura
PAS Mengkebang
PAS DUN Jeram
Dar At-Tarbiyyah
PP Sarawak
CP Bandar Bukit Mahkota
Pemuda PAS Rasa
Pemuda PAS Jln Yadi
PAS Caw. Shah Alam 2
Lajnah Pekerja
KeAdilan Rakyat
Angkatan Muda KeAdilan
Keadilan Johor
AMK P. Pinang
KeAdilan Sri Gading
Keadilan Batu
AMK Batu
AMK Serdang
AMK Permatang Pauh
Keadilan Bayan Baru
DAP
PERTUBUHAN/NGO
P.U.M.
Aliran
Suaram
Fomca
Muslim Consumer
Darul Izzah
Halal Jakim
Amal Malaysia
Jabatan Amal
Jabatan Amal 2
Unit Amal Pahang
PASTI Kelantan
Tunas Islam
Nisa W. Persekutuan
Nisa Negeri Sembilan
Nisa Pekan
Pasti Temerloh
Pasti Az-Zahra
BERSIH
Bersih N9
GERAK
Pemuda Bersamamu
Skuad Waja Terengganu
MAMPAT
GAMIS
Khidmat Meru
PIMPINAN
PIMPINAN PAS
Nasharudin Mat Isa
Husam Musa
Mustafa Ali
Mohamad Sabu
Dr. Mohd Hatta
Haji Mahfuz
Mahfuz Omar II
Khalid samad
Dr. Syed Azman
Ust. Ahmad Awang
Dr. Lo Lo
Dr. Zulkifly Ahmad
Iskandar Abdul Samad
Drs. Khalil Idham Lim
Ustaz Nasir Zakaria
Dr. Halimah Ali
Subky Latif
Herman Samsudeen
Adly Zahari
Azizi Abdullah
Aiman Athirah Al Jundi
Kembara Minda
PIMPINAN PKR
Anwar Ibrahim
Azmin Ali
Tian Chua
Zulkifli Noordin
CheguBard
YB Fuziah Salleh
YB Mohammad Fairus
Speak for Perak
PIMPINAN DAP
Lim Kit Siang
KM - Lim Guang Eng
MP @ ADUN
N17 Gombak Setia
P99 Ampang
N19 Bukit Antarabangsa
Hulu Langat
N18 Bukit Payung
MP Kapar
Adun Titi Serong
Adun Chempaka
YB Dr. Nik Mazian
Adun Bunut Payong
Dr. Lo Lo

Semua YB Pakatan...
WEBSITE/LINK BARU..
Adun Sg Abong
PAS Kawasan Bakri
Pasti Kawasan Bakri
Warta Utara
SMK Lughatul Quran
Penulis Minda Rakyat
Pemuda PAS Pahang
SMI Darul Bayan
PPDC Groups
Pemuda Sang Saka
Madrasah Al Insaniyyah
PAS Miri
KL Today
Solleh AlFatimi
Amal Pahang
Dun Maharani
ANAK (ngo)
MalaysiaDigest
Minda Rakyat
CPIAsia
MerdekaReview
PAS Maran
DPP Kuantan
ANN - Alternatif News
Pemuda Kuala Krau
DPP Petaling Jaya Selatan
Budak Balun
Malaysiakini Ku
Kajian Quran
Demokrasi 93
Syabab Paka
lajnah Penerangan Paka
Kaki Kawa
Setiawangsa KL
Dairy Muslim
SharpShooter
Syabab Kapar
Hartal MSM
Aaaadoii
Dun Chini
JunduMay
Harapan Malaysia
SharpShooter
Terengganukin BlogSpot
Ikut Suka Aku
DPP Batu caves
Abu Nuha Corner
Milik Siapa Kita?
Ambuyat El-Binangkit
Bayu Gunung
Islam Return
PAS Padang Besar
Anak Sungai Derhaka
Meniti Nur12
Ustaz Nik Nasri
Laj. Penerangan Paka
PRK Manek Urai
Abu Nuha Corner
Albelurani
Ambuyat
Bayu Gunung
Abu Asy-Syaffaa\'
PAS Padang Besar
Dari Sungai Derhaka
Meniti Nur12
Al-Kundangi
DPP Kota Raja
N37 Batu Maung
Siakap Hijau
Farid Rashidi
Nedwah Pahang
mycurrentissue
Konsesi Dakwah
Ulamadaily
Muktamar PAS ke-55
Pria Malaya
Ahnafkhat-zuhud
Cakap Rakyat
BKRM
Budak2 Sukan
AUDIO & VIDEO
WebRTV PAS
Terengganu Kini
WTV8 Altenatif
TV PAS
TVceramah
MyKuliah.Com
Grapes Nasyid
Siput Online
Pesan Untuk Umat
Amal Makrof
Hoh..?
Keadilan TV
TKOdaily
Kelab Greenboc
WorldTV
TV Utara
Kuliah Mazhab Akidah
Debat parlimen
Video Politik
Media Rakyat
Kuliah.net
Thinking Of Life
Malayaku
You Ceramah
TV Pakatan Rakyat
Al-Muttaqin TV
BICARA AGAMA
Ust Nasrudin
Zaharuddin.Net
Ustaz Muda
Ilmu & Ulama
Mesra Rakyat
The Rise Of Islam
Al-Bakistani
Al-Ahkam
SaifulIslam.Com
Harun Yahya
Jarum Emas
Tasek Pauh
Shamatun
Surau 2Faber
Sapaan Makrifat
Selak
Anda Tanya Saya Jawab
Isu Semasa Islam
Warisan Nabawi
Sampaikan Satu Ayat
Darul Mujahidin
Dr. Mohd Asri
Kebenaran Dari Allah
Ummah Online
Santapan Minda Pejuang
Ustaz Azhar Idrus
Akidah Alul Haq
Raja Ahmad Mukhlis
LUAR NEGARA
Republika Online
Kompas Cyber Media
Al Jazeera (English)
Al-Sofwah.or.id
Khalifah.com
Kavkazcenter.com
Al Manhaj
Majalah Ummi
Pattani Darulsalam
DUNIA ISLAM
Satu Umat
Al Muslimin
Suara Anak Muda
UMUM/LAIN-LAIN
Zulkiply Harun
Quran Online
Quran Flash
Laman PendidikanMY
Portal Pendidikan
Laman Emjay
Lowyat Net
Health Tips
Aiman Ku
Pondok AnNur
Nusa Mahsuri
Grafik Photoshop
Pondok
Karyawan Perak
Karya Cipta
DuniaICT
Pasir Puteh
Al-ahnaf Khat
Dunia Rossem
JARINGAN
Jaringan A Athoullah
My Jalinan
Sabilillah
Skoodeng
Calon & Blognya
Link Pas Sana-sini
Sopo Sentral
Shidinar Net
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKD
(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : [email protected] atau Webmaster : [email protected]

Lot 3672, Bangunan PAS Kawasan Dungun,
Kg. Pak Sabah, 23000 Dungun, Terengganu.
Tel/Faks : 09-848 5001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.