Balik Semula TranungKite Online Sertai Facebook TKO RSS Feed Hantar Artikel Forum Borak Siber Semakan Akaun Jalinan Siber Topik Artikel Topik Berita Topik Artikel Arkib Berita Iklaneka Hubung Kami Masuk Keluar

     Create an account     
Terbaru...   Team Pemikir Muhyiddin Segaja Untuk Singkirkan Najib    Seminar Guru "Kasih diSemai" Daerah Baratdaya P.Pinang: Pejabat Pelaja    Panas: PKR edar muka-muka penyerang masjid    Ostad-ostad Perkasa...    Pemimpin PR Beri Tazkirah Perlu Tauliah..Pemimpin UMNO Macam mana ?    Misteri Kisah Baitulmaqdis dan Haikal Sulaiman    Kawasan Bekas MB Kedah Di Serang Kehijauan    Mahfuz: ‘Kasut dibaling nyaris terkena saya’    AMK Selangor Kesal Kelewatan PDRM Tangani Isu Keganasan    Hantaran Petunangan Paling Sepoi!  
Modules
 Asas Laman
    · Home
    · AvantGo
    · coppermine
    · Downloads
    · FAQ
    · Forums
    · iklan
    · Journal
    · NukeSentinel
    · PHP-Nuke Tools
    · Recommend Us
    · Search
    · Shout Box
    · Statistics
    · Stories Archive
    · Surveys
    · Top 10
    · Topics
    · Video Stream

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Akhbar Hari Ini..
Berita-berita daripada akhbar tempatan hari ini untuk paparan anda melalui TKO Online. [Baca boleh, percaya kena fikir dulu!]
* Dibuka pada paparan windows yang sama
Bernama
Currently there is a problem with headlines from this site
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Rangking Forum
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
User Info
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: keturah
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 32624

People Online:
Visitors: 0
Members: 0
Total: 0
Ahli TKO Online
Tranungkite Online v11: Forums

www.tranungkite.net/v11 :: View topic - Mengapa Nabi Muhammad S.A.W. boleh kahwin lebih empat??
 FAQFAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Lihat MasejLihat Masej   Log inLog in 

Mengapa Nabi Muhammad S.A.W. boleh kahwin lebih empat??
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net/v11 Forum Index -> Borak Agama & Falsafah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
plepahnyuq
Rekrut
Rekrut


Joined: Jan 06, 2009
Posts: 34

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 10:42 am    Post subject: Mengapa Nabi Muhammad S.A.W. boleh kahwin lebih empat?? Reply with quote

Pensyarah saya pernah memberi perspektif berbeza dalam masalah izin syara' kepada Nabi berkahwin lebih drpd empat. Perbuatan Nabi tersebut sebenarnya bukanlah menghalalkan apa yang diharamkan kepada sekelian manusia lain tetapi sebenarnya ketika itu syariat masih belum menghadkan kahwin kepada empat orang wanita.
Pada masa itu sudah menjadi amalan penduduk arab berkahwin ramai lebih drpd empat, mengikut kepentingan dan hawa nafsu tanpa ada garis panduan tentang kebajikan isteri dan keluarga, sehinggalah Allah mensyaria'tkan supaya dibenarkan seorg lelaki berkahwin hanya empat wanita dalam satu masa demi menjadi kebajikan para isteri. Setelah turun ayat AlQuran yang menghadkan bilangan isteri kepada empat orang pada akhir tahun ke lapan hijrah ; hanya tiga tahun sebelum kewafatan Nabi S.A.W. para sahabat diminta memilih isteri yang dia mahu kekal bersamanya sekadar empat dan menceraikan selebihnya . Oleh kerana syara' juga mengharamkan para sahabat untuk berkahwin dgn bekas isteri Rasulullah kerana mereka dianggap ummahaatul mukminin (ibu sekelian org beriman) jadi Nabi tidak menceraikan mereka supaya tidak menzalimi mereka dan tidak berkahwin lain selepas itu.
Jadi Nabi diizinkan beristeri lebih empat bukan kerana semata2 pengkhususannya sebagai seorang Nabi Allah, tapi kerana perkahwinan telah berlaku dan perbuatan menceraikan isteri2 Nabi boleh menzalimi para Ummahaatul Mukminin kerana akan meninggalkan mereka hidup tanpa suami selepas Nabi.
Sekadar perkongsian pandangan dari sudut berbeza. Wallahua'lam
Back to top
View user's profile
anaksedaraMB
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Joined: Aug 08, 2008
Posts: 6315
Location: kekasih sejati teman yang berbudi, kasihnya bukan keterpaksaan...bukan jua kerana keduniaan...

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 11:04 am    Post subject: Reply with quote

jazakAllah khairan di atas maklumat, kalau diperhatikan setiap seorang isteri Baginda Rasulullah s.a.w kahwini, ada kisah di belakangnya


jawapan paling simple dan muktamad - 'khusus untuk Baginda Rasulullah s.a.w sebagai pesuruh Allah s.w.t'


wallahualam
Back to top
View user's profile
freddy17
Kadet
Kadet


Joined: Jun 07, 2008
Posts: 5403
Location: biar dimana aku berada.. Allah tetap dihati

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 11:32 am    Post subject: Reply with quote

sumber?
Back to top
View user's profile
muhad
Sarjan
Sarjan


Joined: Apr 26, 2008
Posts: 1407
Location: Kuala Lumpur

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 11:51 am    Post subject: Reply with quote

Akan kebesaran Nabi yang bernama Muhammad Sallallahu alaihi wa sallam baginda tidak akan membaut sesuatu melainkan perentah Allah.
Back to top
View user's profile
qashwaa
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Joined: Dec 29, 2009
Posts: 7128

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 11:54 am    Post subject: Reply with quote

tuan tanah

terima kasih

aku tambah skit je...setiap isteri nabi haram dinikahi oleh org lain selepas nabi saw wafat kerana ditetapkan isteri nabi saw dunia akhirat

kerana itu juga, isteri2 nabi saw merupakan UMMNUL MUKMININ iaitu ibu kpd setiap umat islam

segala ilmu syara' ttg ppuan gak diturunkan melalui mereka kpd umat islam
Back to top
View user's profile
plepahnyuq
Rekrut
Rekrut


Joined: Jan 06, 2009
Posts: 34

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 11:56 am    Post subject: Reply with quote

syarahan doc dalam kuliah..kitab 'nizomul usrah wa hallu musykilaatuha fil Islam' terbitan Darul Fikir
Back to top
View user's profile
ampuntuan
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: Dec 18, 2010
Posts: 2860

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 12:00 pm    Post subject: Reply with quote

zaman nabi tak ada poligami sbb belum ada majlis fatwa, jais, mais, jakim, ikim
Back to top
View user's profile Send e-mail
plepahnyuq
Rekrut
Rekrut


Joined: Jan 06, 2009
Posts: 34

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 12:02 pm    Post subject: Reply with quote

sekadar menolak tohmahan orang lebih2 non-muslim....seolah2 zaman tu Nabi sorang je yang kahwin ramai...yang lain telan air liur je.
Back to top
View user's profile
plepahnyuq
Rekrut
Rekrut


Joined: Jan 06, 2009
Posts: 34

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 12:05 pm    Post subject: Reply with quote

gitu jugak apabila golongan barat menuduh Nabi S.A.W. sebagai 'pedophile' kerana berkahwin dengan Aishah ketika berumur sembilan tahun....sedangkan sebenarnya amalan tersebut bukan khusus untuk Nabi S.A.W. malahan amalan arab zaman itu. Cuba kita tengok ada isteri Nabi yang lain semasa mengahwini Nabi sudah bergelar janda semasa berumur 17, 21 atau 25 tahun...bermakna mereka sudah berkahwin lebih muda daripada itu malah ada yang pernah berkahwin sebelum itu lebih drpd sekali. Jadi logik lah umur perkahwinan Aishah yang anak dara semuda itu pada zaman itu. Sehingga sekarang di tanah Arab masih ada amalan mengahwinkan anak seawal tiga belas empat belas tahun...Kita tak berhak menghukum tindakan mereka salah kerana itu sudah amalan mereka, sebagaimana kita yang sudah menjadi kebiasaan anak2 dara masih belum berkahwin sedang umur sudah mencecah 30 tahun, terdedah kepada segala macam fitnah dunia. Amalan kita pula yang menjadi satu kepelikan bagi mereka. Wallahua'lam
Back to top
View user's profile
qashwaa
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Joined: Dec 29, 2009
Posts: 7128

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 12:11 pm    Post subject: Reply with quote

plepahnyuq wrote:
sekadar menolak tohmahan orang lebih2 non-muslim....seolah2 zaman tu Nabi sorang je yang kahwin ramai...yang lain telan air liur je.


bro
elok sgt dah syari'at mewajibkan manusia tutup aurat lebih2 lg wanita ye
baru le xde sape nk telan liur

hehehe
Back to top
View user's profile
anaksedaraMB
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Joined: Aug 08, 2008
Posts: 6315
Location: kekasih sejati teman yang berbudi, kasihnya bukan keterpaksaan...bukan jua kerana keduniaan...

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 12:13 pm    Post subject: Reply with quote

plepahnyuq wrote:
gitu jugak apabila golongan barat menuduh Nabi S.A.W. sebagai 'pedophile' kerana berkahwin dengan Aishah ketika berumur sembilan tahun....sedangkan sebenarnya amalan tersebut bukan khusus untuk Nabi S.A.W. malahan amalan arab zaman itu. Cuba kita tengok ada isteri Nabi yang lain semasa mengahwini Nabi sudah bergelar janda semasa berumur 17, 21 atau 25 tahun...bermakna mereka sudah berkahwin lebih muda daripada itu malah ada yang pernah berkahwin sebelum itu lebih drpd sekali. Jadi logik lah umur perkahwinan Aishah yang anak dara semuda itu pada zaman itu. Sehingga sekarang di tanah Arab masih ada amalan mengahwinkan anak seawal tiga belas empat belas tahun...Kita tak berhak menghukum tindakan mereka salah kerana itu sudah amalan mereka, sebagaimana kita yang sudah menjadi kebiasaan anak2 dara masih belum berkahwin sedang umur sudah mencecah 30 tahun, terdedah kepada segala macam fitnah dunia. Amalan kita pula yang menjadi satu kepelikan bagi mereka. Wallahua'lam



tuan, kalau tuan di herdik sedemikian...tuan balas balik dengan ayat ni, insyaAllah bagi mereka yang berfikir akan terima dengan baik


"umur wanita mula menghasilkan telur (kitaran haid) pada seawal umur berapa"


"at what age women can produce an egg (ovulation)?"


kemudian kalau dijawab umurnya...

"telur tu untuk apa?"

"what's an eggs for?"

wallahualam


wassalam



**Baginda Rasulullah s.a.w menikahi Saidatina Aisyah r.a pada umur Saidatina Aisyah r.a 7 tahun, 2 tahun selepas itu, iaitu, sewaktu umur Saidatina Aisyah r.a berusia 9 tahun (selepas Saidatina Aisyah r.a datang haid) barulah Baginda Rasulullah s.a.w melaksanakan tanggungjawab nafkah batin kepada Saidatina Aisyah r.a, wallahualam**


Last edited by anaksedaraMB on Fri Feb 24, 2012 11:32 am; edited 4 times in total
Back to top
View user's profile
midmando
Kadet
Kadet


Joined: May 31, 2005
Posts: 4666

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 12:15 pm    Post subject: Re: Mengapa Nabi Muhammad S.A.W. boleh kahwin lebih empat?? Reply with quote

plepahnyuq wrote:
Pensyarah saya pernah memberi perspektif berbeza dalam masalah izin syara' kepada Nabi berkahwin lebih drpd empat. Perbuatan Nabi tersebut sebenarnya bukanlah menghalalkan apa yang diharamkan kepada sekelian manusia lain tetapi sebenarnya ketika itu syariat masih belum menghadkan kahwin kepada empat orang wanita.
Pada masa itu sudah menjadi amalan penduduk arab berkahwin ramai lebih drpd empat, mengikut kepentingan dan hawa nafsu tanpa ada garis panduan tentang kebajikan isteri dan keluarga, sehinggalah Allah mensyaria'tkan supaya dibenarkan seorg lelaki berkahwin hanya empat wanita dalam satu masa demi menjadi kebajikan para isteri. Setelah turun ayat AlQuran yang menghadkan bilangan isteri kepada empat orang pada akhir tahun ke lapan hijrah ; hanya tiga tahun sebelum kewafatan Nabi S.A.W. para sahabat diminta memilih isteri yang dia mahu kekal bersamanya sekadar empat dan menceraikan selebihnya . Oleh kerana syara' juga mengharamkan para sahabat untuk berkahwin dgn bekas isteri Rasulullah kerana mereka dianggap ummahaatul mukminin (ibu sekelian org beriman) jadi Nabi tidak menceraikan mereka supaya tidak menzalimi mereka dan tidak berkahwin lain selepas itu.
Jadi Nabi diizinkan beristeri lebih empat bukan kerana semata2 pengkhususannya sebagai seorang Nabi Allah, tapi kerana perkahwinan telah berlaku dan perbuatan menceraikan isteri2 Nabi boleh menzalimi para Ummahaatul Mukminin kerana akan meninggalkan mereka hidup tanpa suami selepas Nabi.
Sekadar perkongsian pandangan dari sudut berbeza. Wallahua'lam


apa2pun niat yang penting. salah sebut sahaja ker tulis jer, terkeluar dari Islam. sebab hati tiada manusia yang tahu.

menghina Nabi2 dan Rasul2 sama2 kita maklum sebagai muslim.
Back to top
View user's profile
pedas
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 09, 2007
Posts: 36118
Location: New Castle

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 12:19 pm    Post subject: Reply with quote

freddy17 wrote:
sumber?


kena tanya Allah dan Rasul saw


.
Back to top
View user's profile
hangbuah
Koperal
Koperal


Joined: Nov 19, 2009
Posts: 855

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 12:21 pm    Post subject: Reply with quote

Tak yah m9nta kebenaran hakim syariah utk kawin lagi..
Back to top
View user's profile
RefoRmiS
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: May 24, 2005
Posts: 3520

PostPosted: Thu Feb 23, 2012 12:26 pm    Post subject: Reply with quote

pedas wrote:
freddy17 wrote:
sumber?


kena tanya Allah dan Rasul saw


.


Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top
View user's profile
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net/v11 Forum Index -> Borak Agama & Falsafah All times are GMT + 8 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©

BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman [email protected]
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKD
(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : [email protected] atau Webmaster : [email protected]

Lot 3672, Bangunan PAS Kawasan Dungun,
Kg. Pak Sabah, 23000 Dungun, Terengganu.
Tel/Faks : 09-848 5001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.