Balik Semula TranungKite Online Sertai Facebook TKO RSS Feed Hantar Artikel Forum Borak Siber Semakan Akaun Jalinan Siber Topik Artikel Topik Berita Topik Artikel Arkib Berita Iklaneka Hubung Kami Masuk Keluar

     Create an account     
Terbaru...   Team Pemikir Muhyiddin Segaja Untuk Singkirkan Najib    Seminar Guru "Kasih diSemai" Daerah Baratdaya P.Pinang: Pejabat Pelaja    Panas: PKR edar muka-muka penyerang masjid    Ostad-ostad Perkasa...    Pemimpin PR Beri Tazkirah Perlu Tauliah..Pemimpin UMNO Macam mana ?    Misteri Kisah Baitulmaqdis dan Haikal Sulaiman    Kawasan Bekas MB Kedah Di Serang Kehijauan    Mahfuz: ‘Kasut dibaling nyaris terkena saya’    AMK Selangor Kesal Kelewatan PDRM Tangani Isu Keganasan    Hantaran Petunangan Paling Sepoi!  
Modules
 Asas Laman
    · Home
    · AvantGo
    · coppermine
    · Downloads
    · FAQ
    · Forums
    · iklan
    · Journal
    · NukeSentinel
    · PHP-Nuke Tools
    · Recommend Us
    · Search
    · Shout Box
    · Statistics
    · Stories Archive
    · Surveys
    · Top 10
    · Topics
    · Video Stream

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Akhbar Hari Ini..
Berita-berita daripada akhbar tempatan hari ini untuk paparan anda melalui TKO Online. [Baca boleh, percaya kena fikir dulu!]
* Dibuka pada paparan windows yang sama
Bernama
  404 Not FoundNot Found

The requested URL /bernama/v5/rss/malay.php was not found on this server.

" target="new">404 Not Found


read more...
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Rangking Forum
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
User Info
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: keturah
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 32624

People Online:
Visitors: 0
Members: 0
Total: 0
Ahli TKO Online
FAHAMAN HEDONISME:Lambakan Pertandingan Hiburan Penyebab Melayu Lemah MATEMATIK
Posted on Thursday, March 01 @ 23:24:15 MYT
Dilulus untuk paparan oleh mmas_forever

Pendapat Oleh: najibtun

"Saya masih ingat kata-kata pensyarah saya. Semasa beliau berada di Amerika Syarikat, ternyata pelajar-pelajar di Amerika Syarikat lebih cenderung ke arah bidang hiburan dan muzik. Kelas-kelas kuliah bagi bidang Matematik, Sains dan Kejuruteraan pada masa itu ternyata didominasi oleh pelajar-pelajar dari Asia. 

Kini budaya dan fahaman hedonisme mula menular di Malaysia. Rata-rata muda-mudi di negara ini berpendapat, tidak perlu belajar Matematik dan Sains untuk hidup senang. Cuma perlu tahu menyanyi, berlawak dan menghiburkan orang, sudah boleh jadi kaya. Janji perlu kreatif dan tahu kehendak masyarakat, maka semua penghibur pun boleh hidup senang.

Cuba lihat ganjaran dan hadiah yang ditawarkan kepada para pemenang pertandinganh hiburan, semuanya bernilai lebih daripada empat digit, malah ada yang mencecah ke angka juta. Pengaruh pertandingan hiburan sebagai pencetus fahaman hedonisme di Malaysia memang kuat, sehingga ramai orang mula menyertai pertandingan berunsur hiburan. Tidak kira penganggur, pelajar universiti, golongan bekerja, suri rumah, malahan nenek turut beraksi di gelanggang pertandingan hiburan. Pertandingan berunsur hiburan seperti nyanyian kini dianggap sebagai pencetus inspirasi untuk berjuang. Berjuang dalam bidang hiburan, untuk meraih kesenangan atau kepuasan dalam kehidupan, atau kedua-duanya sekali.

 

 BAHAYANYA FAHAMAN HEDONISME!!:Lambakan Pertandingan Hiburan Antara Punca Utama Pelajar Sekolah Tidak Minat Masuk Aliran Matematik dan Sains

 

 

Hedonisme menguasai pemikiran masyarakat Malaysia kini. Setiap bulan, setiap minggu, ada saja program-program berunsur hedonis. Bukan sahaja di pasaraya, kompleks membeli belah, malah juga di pentas universiti, sekolah dan juga tadika. Perkembangan fahaman hedonisme di Malaysia menyebabkan Matematik dan Sains yang menjadi teras pembangunan teknologi negara dianggap tidak lagi penting. Buat apa memenatkan otak, menebalkan kaca mata, menggugurkan helaian rambut untuk mempelajari konsep Sains dan Matematik yang menyakitkan otak kiri, jika dengan menyanyi sahaja pun sudah boleh jadi kaya, sudah boleh jadi popular, sudah boleh mengumpul peminat dan menjadi pusat tarikan.

Sokongan media massa dan elektronik terhadap perkembangan pemikiran hedonisme ternyata positif. Kerjasama dan sokongan antara media dan hedonisme bagaikan isi dengan kuku, saling lengkap-melengkapi, saling memberi keuntungan bagi kedua-dua pihak. Pihak media untung dengan menjual cerita tentang bintang-bintang hiburan, manakala rancangan-rancangan hiburan untung besar kerana dipromosikan oleh pihak media. Duit dan keuntungan mengalir masuk ke simpanan kedua-dua pihak, makin kaya, makin mewah, makin senang, maka makin hebat persembahan yang dapat dibuat.

Akhirnya, keyakinan sesetengah rakyat Malaysia mengenai betapa untungnya jika boleh menyanyi, bermain muzik berbanding betapa pentingnya Sains dan Matematik. Jika mahu menyambung pengajian dalam bidang Sains dan Matematik di universiti, mesti ada wang yang banyak, tetapi jika mahu masuk pertandingan hiburan atau akademi hiburan seperti rancangan realiti, pasti ada sponsor, tambahan lagi sudah boleh cepat popular, mengumpul peminat, dan lagi dapat duit yang banyak jika menang. Kemudian laku dalam industri hiburan, boleh jadi bintang filem, boleh jadi duta, dan boleh dijemput untuk menyaksikan konsert atau persembahan rancangan teleivisyen atau rancangan realiti tertentu secara percuma. Malah disanjung oleh para peminat, bagaikan dewa yang disembah manusia!

Bagaimana fahaman hedonisme berjaya menarik minat masyarakat kita?

1- Menggunakan Teknik Menyentuh Emosi sama ada Peserta Mahupun Penonton
Menerusi rancangan realiti yang jelas memberi ruang kepada seberapa ramai rakyat Malaysia untuk sama-sama melibatkan diri, merasai dan mengalami sendiri keseronokan, kemanisan dan kenangan dalam dunia hiburan. Tidak kira sama ada sebagai peserta, atau penyokong, kesemua individu yang terlibat akan mendapat sentuhan emosi, kepuasan, perasaan berjuang, kesedihan, keseronokan, dan pelbagai jenis perasaan lagi yang menyebabkan mereka rasa begitu mesra dengan hiburan. Apa lagi dengan ganjaran-ganjaran lumayan sama ada berbentuk fizikal seperti wang tunai, kereta mewah, rumah banglo, unit kondominium atau berbentuk moral seperti populariti, disanjungi, diminati dan diangkat sebagai orang penting, menyebabkan betapa mudahnya fahaman hedonisme menyerap masuk ke lubuk jiwa rakyat Malaysia. Hedonisme dilihat sebagai satu bentuk pelarian daripada kesusahan mencapai kejayaan menerusi ilmu Sains dan Matematik yang dianggap abstrak dan mencabar imaginasi manusia. Hedonisme dianggap sebagai satu bentuk pujukan untuk setiap manusia yang gagal dalam menguasai Matematik dan Sains, serta satu cara untuk hidup senang dengan cara yang lebih mesra terhadap jeritan emosi dan kepuasan hidup, menjadi raja dan dihargai dari satu sudut yang luar biasa.

2-Menampilkan Harapan Peserta dari Seorang Yang kurang bernasib baik Kemudiannya bangkit berjuang mencipta Kejayaan.
Rancangan realiti hiburan biasanya akan menampilkan harapan peserta, dengan latar belakang yang miskin, datang dari keluarga yang tidak bernasib baik, terabai, tetapi mempunyai bakat dan kesungguhan dalam bidang seni, lalu mereka ini mencuba nasib, meraih simpati sama ada dengan sengaja atau pun tidak, dengan kisah sedih masa lampau, lalu berjaya menitiskan air mata simpat ribuan rakyat Malaysia. Dari satu sudut yang lain, perjuangan mereka, kesungguhan mereka untuk mengubah nasib hidup mereka berjaya memikat hati ratusan ribu rakyat Malaysia untuk bersimpati dan menjadikan mereka sebagai inspirasi, orang yang berjaya mengubah nasib. Terasnya, hedonisme. Terasnya budaya berhibur. Jika tidak pandai Sains dan Matematik, tidak dapat masuk ke universiti pun tidak apa asalkan memiliki kesungguhan untuk menjadi penghibur yang baik.

Kesan BUDAYA HEDONISME pada Masyarakat Malaysia Kini
Apa yang dapat saya saksikan kini, bagaimana akibatnya apabila budaya hedonisme dibiarkan berleluasa, maka manusia kini tertarik pada dua perkara. Pertama, hiburan, dan yang kedua, wang. Menyedari betapa kroniknya minat pelajar kini terhadap Sains dan Matematik, maka ada organisasi yang mencadangkan agar setiap pelajar yang mengambil jurusan Sains dan Matematik diberikan elaun sebagai ganjaran. Budaya memberi ganjaran kini terpaksa ditegaskan, lantaran sukarnya untuk mewujudkan kesedaran para pelajar terhadap kepentingan Matematik dan Sains dalam kehidupan dan masa depan manusia. Sesetengah pelajar tidak lagi nampak betapa pentingnya Matematik dan Sains dalam membantu meneruskan kelangsungan tamadun manusia, kini, mereka lebih tertarik terhadap jaminan kesenangan hidup yang boleh diperolehi jauh lebih mudah melalui hiburan, khususnya pertandingan berunsurkan hiburan seperti rancangan realiti dan pertandingan nyanyian.

Mari Rakyat Malaysia Kita PERANGI Fahaman HEDONISME ini
Bersediakah kita, rakyat Malaysia, berusaha untuk memerangi budaya dan fahaman hedonisme yang menular di Malaysia? Bagaimana masa depan Malaysia, sekitar 10 tahun lagi? Negara kita memerlukan ramai jurutera dan saintis untuk meneruskan kelangsungan tamadun rakyat Malaysia. Membangkitkan semula semangat cintakan Sains dan Matematik demi memajukan tamadun bangsa Malaysia adalah usaha yang amat penting. Mari kita semai semula rasa prihatin dan tanggungjawab rakyat Malaysia terhadap pentingnya menguasai ilmu Matematik dan Sains.


**Pada masa akan datang saya dedahkan kepada anda apa itu sebenarnya Hedonisme yang sedang menular dikalangan masyarakt Malaysia bukan lagi secara halus,tetapi sudah menjadi terang-terangan.

 

Blog Tips Peperiksaan : Bahaya Fahaman Hedonisme

 

"





Jom Ubah
Klik Untuk lihat paparan iklan
   * Sila e-mel kepada [email protected]. Dapatkan maklumat lanjut di SINI


 
Artikel Hari Ini

Team Pemikir Muhyiddin Segaja Untuk Singkirkan Najib

Seminar Guru "Kasih diSemai" Daerah Baratdaya P.Pinang: Pejabat Pelaja

Panas: PKR edar muka-muka penyerang masjid

Ostad-ostad Perkasa...

Pemimpin PR Beri Tazkirah Perlu Tauliah..Pemimpin UMNO Macam mana ?

Misteri Kisah Baitulmaqdis dan Haikal Sulaiman

Kawasan Bekas MB Kedah Di Serang Kehijauan

Mahfuz: ‘Kasut dibaling nyaris terkena saya’

AMK Selangor Kesal Kelewatan PDRM Tangani Isu Keganasan

Hantaran Petunangan Paling Sepoi!

[ Artikel seterusnya.. ]
Login
Nickname

Password

Don't have an account yet? You can create one. As a registered user you have some advantages like theme manager, comments configuration and post comments with your name.
Related Links
· More about Pendapat
· News by mmas_forever


Most read story about Pendapat:

MPV Terbaik Buat Rakyat MALAYSIA !

FAHAMAN HEDONISME:Lambakan Pertandingan Hiburan Penyebab Melayu Lemah MATEMATIK

Ustaz Azhar Idrus mengelirukan?

Team Pemikir Muhyiddin Segaja Untuk Singkirkan Najib

Punca sebenar kemalangan ngeri bas ekspres di Melaka ? Sihir ? EVO ?

PANAS : Senibina Putrajaya - Illuminati dan Freemason?

Mengapa Anwar terus bertahan walau ditinggal pengikutnya?

Ustaz Azizan Buat Silap !!! Sepatutnya Lempar Saja Kerusi Kat Wartawan TV1 Tu

Sejarah Empayar Khazar ( Yajuj Majuj ).. mereka dah keluar?

Persamaan dan Perbezaan Video Lucah 1999 dan 2011
Article Rating
Average Score: 0
Votes: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad

Options

 Printer Friendly Cetak Artikel

 Send to a Friend E-Mel kpd Kawan


Klik untuk pakej iklan

Iklan F
"FAHAMAN HEDONISME:Lambakan Pertandingan Hiburan Penyebab Melayu Lemah MATEMATIK" | Login/Create an Account | 4 comments | Search Discussion
The comments are owned by the poster. We aren't responsible for their content.

No Comments Allowed for Anonymous, please register

Re: FAHAMAN HEDONISME:Lambakan Pertandingan Hiburan Penyebab Melayu Lemah MATEMATIK (Score: 1)
by fdisk on Friday, March 02 @ 00:24:14 MYT
(User Info )
kerja jadi technician,,engineer..berapa sen sangat la gaji kat M'sia ni...takde pilihan..



Re: FAHAMAN HEDONISME:Lambakan Pertandingan Hiburan Penyebab Melayu Lemah MATEMATIK (Score: 1)
by MERONG on Friday, March 02 @ 00:38:09 MYT
(User Info )
bukan setakat lemah math. lemah aqidah. warga malaysia terlalu cerdik ..usa buat americam idol....malaysia ada lebih dari satu program....mengajak masyarakat berseronok hingga tak berminat dgn ilmu agama...itu tujuannya.



Re: FAHAMAN HEDONISME:Lambakan Pertandingan Hiburan Penyebab Melayu Lemah MATEMATIK (Score: 1)
by politikar on Friday, March 02 @ 10:24:01 MYT
(User Info )

haramkan poco2 pun ada bekas mufti tu hingaq .......

melayu terlalu banyak berhibur kalahkan bangla dan pakistan.... tengok ekonomi malaysia sikit hari pakistan dengan bangla akan ambik alih ....melayu akan jadi ku liiii jugak ...kahkahkah ....hangpa naik low yat ada melayu punya kedai kaaa  




Re: FAHAMAN HEDONISME:Lambakan Pertandingan Hiburan Penyebab Melayu Lemah MATEMATIK (Score: 1)
by ismitulamraja on Friday, May 11 @ 00:35:06 MYT
(User Info )
Nak galakkan remaja jd penyanyi, jd bintang. Cerah masadepan no... tak pandai belajar pun takpe asal suara best. Kalau kalah pun busuk2 jd pelakon. Pelakon spare pun takpe. Janji dpt jd artis. Tulah mentaliti masyarakat kita. Bangsa lain berlumba2 nak berjaya dalam akademik. Kita apa, muzik, seni. Asik nak kejar anugerah bintang popular.



BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman [email protected]
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKD
(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : [email protected] atau Webmaster : [email protected]

Lot 3672, Bangunan PAS Kawasan Dungun,
Kg. Pak Sabah, 23000 Dungun, Terengganu.
Tel/Faks : 09-848 5001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.