Akaun Anda Hantar Artikel Forums Prosedur Iklan Hubung Kami Top Hits Keluar RSS TKO Versi 12 Facebook TKO Twitter TKO TranungKite Online Melihat Waktu Solat
     Create an account      
  TERKINI..   Sisters in Islam fail semakan kehakiman bantah fatwa Selangor    Pembinaan lebuhraya Kidex diteruskan tapi bersyarat - MB    Pendakwaan tak jawab isu, sekadar ulang cercaan - Anwar    Cg Ghazali Adun Ajil belum layak baca khutbah Jumaat.    GST: Malangnya kita punya k'jaan pemalas, kata Mahfuz    Saya tidak bertindak bersendirian anjur program Anwar di UM, kata Fahmi    Saiful mengaku takut pada Anwar, kata Shafee    Malaysia negara Islam? Selesaikan ini dulu..    Fahmi Zainol Akan Dihadap Ke Lembaga Tatatertib UM    Gambar Solat Hajat Di Rumah DS Anwar Ibrahim  
Iklan Kiri

Produk Untuk Suami

Rawatan Dadah Secara Islam


Natural Energy Enchancer

Super Baja Super Hasil

Biofactor 9

Rahsia Suami Gagah Istrei Sayang

Produk Puas

Produk Keluarga Bahagia

DAPATKAN IKLAN BERPATUTAN DENGAN KAMI -- KLIK DI SINI
Menu Utama
 Asas Laman
    · Home
    · 10 Teratas
    · Akaun Anda
    · Album
    · Arkib Artikel
    · Beritahu Kawan
    · FAQ
    · Forum
    · iklan
    · Kajian
    · Kotak Sembang
    · Masej Peribadi
    · Muat Turun
    · Pencarian
    · PHPNuke Editor
    · PRK Sg. Limau
    · Statistik
    · Sudut Cetak
    · Sudut Video
    · Topik
    · Tragedi MH17
    · Waktu Solat

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Rangking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
Pembaca Online
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: yati7302
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 33359

People Online:
Visitors: 0
Members: 22
Total: 22

Online Now:
01 : beend13
02 : mjeen
03 : pahlawanumno
04 : HishamAhmad
05 : sober
06 : midi
07 : sauhkarat
08 : curut
09 : fisabilillah
10: nasya
11: shakh98
12: mysaujana
13: tanjungaru
14: melayunot
15: sebatang_kara
16: sazazainal
17: sangkelembai20
18: godeigogo
19: AhLi
20: warhammer
21: Auditor
22: muhad
Statistik Pembaca
We received

303145948
page views since
1 September 2012

Jumlah Hits
· Hari Ini

154835

· Semalam

184100


Purata Hits
· Sejam

14,208

· Sehari

276,593

· Sebulan

8,420,721

· Setahun

101,048,649


Server Masa Server
· Masa

21:25:01

· Tarikh

31 Oct 2014

· Zon

+0800

Anonymous Online
TranungKite Online (TKO): Forum

www.tranungkite.net :: View topic - Berdakwahlah..janglah menghukum...
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Berdakwahlah..janglah menghukum...
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16  Next
 
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
sder
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 07, 2010
Posts: 1730

PostPosted: Wed Oct 10, 2012 12:36 pm    Post subject: Reply with quote

siputsedut72 wrote:
sder wrote:
siputsedut72 wrote:
wan_jtk wrote:
Benda mudahpun tak nak terima... padahal yang duk bincang nih sesama ahli yang bukan jahil pun...

Inilah masalah orang yang duk agungkan marhalah dan strategi tanpa melihat waqi' setempat.

x per la wan_jtk... die dok paham lagi tu beza antara keduenye... doa2 jer satu hr nanti dia terbuka hati utk terima pendapat kwn2 lain... sampai bila nak kata... "akulah yg tau segalanya" kan...

kalau ikut analogi aku... kalau orang x pernah nengok van dengan mpv, dia akan kata dua2 tu sama jer... sampaila bila dia dah tgk & naik kedua2nya, br dia blh tau dua2 benda tu berbeza... Idea


Saudara siput,
Ok...ok.....i better rest my case.

Golongan ugamawan lebih tahu....kami profesional ni mana la tahu hal ehwal ugama ni kan.

Taknak gaduh-gaduh dah. Kita semua ada musuh lain yang lebih baik untuk ditempuhi.


sorry bro... aku x niat nak gaduh2 pun. cuma nak kita sama berlapang dada utk terima pendapt orng lain... i partly agree with u bila awak kata tujuan ceramah & usrah adalah sama dr segi membawa kearah kebaikan... namun hasil adalah berbeza kerana jalan keduanya berbeza...

btw, i'm not golongan ugamawan ok... i'm a professional engineer working at one of malaysia's power plant. peace ... Laughing


Wow power plant kat mana tu? TNB atau IPP?
Bergraduasi dari mana bro?

Ok, saya boleh agree. Kita berdua sedang bercakap dalam konteks yang berlainan. Anda and the gang sedang bercakap tentang aturan teknikal dan saya sedang bercakap tentang roh dan objektif akhir.
Back to top
View user's profile Send private message
abuadil_alkaff
Leftenan
Leftenan


Joined: Jun 30, 2007
Posts: 8722
Location: pondok salafi

PostPosted: Wed Oct 10, 2012 12:41 pm    Post subject: Reply with quote

sder wrote:
abuadil_alkaff wrote:
kalaulah kite melihat sejarah ceramah, kuliah, siaran2 berkala, majalah, khutbah dsb yang dilalui oleh ikhwan, kemudian sistem katibah, usrah, kite akan dapati wujud perbezaan dari aspek pedagogi dalam pembinaan jamaah ikhwan.

tentulah kelas tution yg hanya dihadiri oleh 10 pelajar jauh lebih berkesan dari kelas biasa yg dihadiri oleh 40 murid.
tentulah perbincangan ttg strategi serta arahan2 tertentu qiadah mudah disampaikan dalam bilangan yg kecil dari jumlah bilangan yang ramai.

bagaimana pendapat sder?


Saudara Abu,
Terima kasih kerana lebih teratur dan masih rasional. Smile

Ikhwan merupakan "another league". Struktur mereka lebih teratur, kemas dan berdisiplin. PAS belum lagi capai tahap tu.

Anda bercakap tentang aspek pedagogi menurut kacamata seorang pendidik, sedangkan saya hanya bercakap dalam konteks pentarbiyahan (okay, saya guna istilah senang sikit - nak jadi orang baik) menurut kacamata seorang rakyat biasa.

Ya, betul kata Saudara Siput, aturannya berbeza, Usrah dengan beberapa peraturannya sendiri yang agak ketat, sedangkan ceramah lebih bersifat "loose", tiada displin khusus. Itu betullah tu.

Tapi kedua-duanya sama sahaja sebenranya. Kedua-duanya nak bawak manusia dekat dengan Allah. Jangan dikutuk manusia yan taknak ikut usrah. Jangan berbangga-bangga dengan jamaah sehinggakan orang kebanyakan meluat dengan kita.

Belajar terima perbedaan pendekataan antara Gerakan-Gerakan Islam. Belajar menghormati. Sifat orang Islam ni umpama telaga. Dia menerima, menerima, dan terus menerima apa sahaja yang dicurahkan kepadanya. Kemudian dia hadamkan sendiri dan membersihkan.....dengan senyuman.
betul, kedua2nya nak bawa mendekati Allah.. dan dalam berforum bersama ahli jamaah, haram kutuk2!!
tapi, ade jugok tapi, tarbiah kita bukan sekadar tarbiah islamiyyah, tapi tarbiah islamiyyah harokiyyah. bukan sekadar melahirkan manusia yg mendekati Allah, tetapi melahirkan generasi yg multazim, taat dan wala' kepada qiadah dan jamaah serta nizom dan amal jama'i, berkerampilan, mempunyai ciri2 jundi, qiadi, mampu nmerubah suasana... asasnya kalau dalam rangka tarbiah ikhwan, 10 muwasofat, dan seterusnya memenuhi 10 rukun baiah.

PAS dalam rangka menuju ke putrajaya, mesti melahirkan da'i yg bersifat negarawan bukan setakat jaguh kampong dan cawangan...
bolehkah sekadar ceramah memenuhi keperluan ini?
tidak semua yg mampu dibawa sertai usrah, tapi takkan ajk cawangan dikecualikan?
hanya melalui usrah sahaja manhaj tarbiah jamaah (misalnya peninggalan almarhum syeikh yahya othman) dapat dilalui oleh ahli secara keseluruhan. dan hanya mereka yg dengan jayanya melalui manhaj ini yg sepatutnya layak jadi calon... kalau pks misalnya, kata ustaz ketua pemuda pas KT, 7 juzuk alquran... bolehkah ceramah lakukannya? ringkasnya usrah lah mampu mencetak beribu2 pimpinan hebat yg terkumpul padanya kezuhudan TGNA, ketinggian ilmu TGHH, kelincahan siasah Almarhum fathil nor, kepidatoan mat sabu, kekuatan analisis dr rosli, kemantikan abu bakar hamzah, kesantaian ustaz azha dsb.

keduanya aspek talaqi dan sanad. ambe dapati, antara kekuatan ikhwan hari ini ialah termasuk 2 aspek ini. setiap akh mesti terima tarbiah dari murabbi/naqib (istilah syeikh zul2, Syeikh). murobbi tersebut adalah anak usrah syeikh sebelumnya hingga sampai kepada imam albanna. justeru wujud wehdatul fikr, wehdatul syu'ur, wehdatul aqidah dsb.

kesimpulan penanguhan: usrahlah mengekalkan perjuangan jamaah yang asolah dan bersifat tajdidiyyah sebagaimana pengalaman keberkekalan hingga hari ikhwan dan turuq sufiah seperti syeikh zul2 dapat sertai bersama?
Back to top
View user's profile Send private message
wan_jtk
Leftenan Jeneral @ Ultra Mod
Leftenan Jeneral @ Ultra Mod


Joined: Jan 03, 2005
Posts: 380
Location: KL, TTDI(KERJA)

PostPosted: Wed Oct 10, 2012 12:42 pm    Post subject: Reply with quote

siputsedut72 wrote:
sder wrote:
siputsedut72 wrote:
wan_jtk wrote:
Benda mudahpun tak nak terima... padahal yang duk bincang nih sesama ahli yang bukan jahil pun...

Inilah masalah orang yang duk agungkan marhalah dan strategi tanpa melihat waqi' setempat.

x per la wan_jtk... die dok paham lagi tu beza antara keduenye... doa2 jer satu hr nanti dia terbuka hati utk terima pendapat kwn2 lain... sampai bila nak kata... "akulah yg tau segalanya" kan...

kalau ikut analogi aku... kalau orang x pernah nengok van dengan mpv, dia akan kata dua2 tu sama jer... sampaila bila dia dah tgk & naik kedua2nya, br dia blh tau dua2 benda tu berbeza... Idea


Saudara siput,
Ok...ok.....i better rest my case.

Golongan ugamawan lebih tahu....kami profesional ni mana la tahu hal ehwal ugama ni kan.

Taknak gaduh-gaduh dah. Kita semua ada musuh lain yang lebih baik untuk ditempuhi.


sorry bro... aku x niat nak gaduh2 pun. cuma nak kita sama berlapang dada utk terima pendapt orng lain... i partly agree with u bila awak kata tujuan ceramah & usrah adalah sama dr segi membawa kearah kebaikan... namun hasil adalah berbeza kerana jalan keduanya berbeza...

btw, i'm not golongan ugamawan ok... i'm a professional engineer working at one of malaysia's power plant. peace ... Laughing


Bukan Siput yang TKO Timur tu ker??
_________________
WALA' PADA KEPIMPINAN MEMBAWA KEKUATAN JEMAAH
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail AIM Address MSN Messenger
siputsedut72
Lans Koperal
Lans Koperal


Joined: May 08, 2012
Posts: 517

PostPosted: Wed Oct 10, 2012 1:33 pm    Post subject: Reply with quote

wan_jtk wrote:
siputsedut72 wrote:
sder wrote:
siputsedut72 wrote:
wan_jtk wrote:
Benda mudahpun tak nak terima... padahal yang duk bincang nih sesama ahli yang bukan jahil pun...

Inilah masalah orang yang duk agungkan marhalah dan strategi tanpa melihat waqi' setempat.

x per la wan_jtk... die dok paham lagi tu beza antara keduenye... doa2 jer satu hr nanti dia terbuka hati utk terima pendapat kwn2 lain... sampai bila nak kata... "akulah yg tau segalanya" kan...

kalau ikut analogi aku... kalau orang x pernah nengok van dengan mpv, dia akan kata dua2 tu sama jer... sampaila bila dia dah tgk & naik kedua2nya, br dia blh tau dua2 benda tu berbeza... Idea


Saudara siput,
Ok...ok.....i better rest my case.

Golongan ugamawan lebih tahu....kami profesional ni mana la tahu hal ehwal ugama ni kan.

Taknak gaduh-gaduh dah. Kita semua ada musuh lain yang lebih baik untuk ditempuhi.


sorry bro... aku x niat nak gaduh2 pun. cuma nak kita sama berlapang dada utk terima pendapt orng lain... i partly agree with u bila awak kata tujuan ceramah & usrah adalah sama dr segi membawa kearah kebaikan... namun hasil adalah berbeza kerana jalan keduanya berbeza...

btw, i'm not golongan ugamawan ok... i'm a professional engineer working at one of malaysia's power plant. peace ... Laughing


Bukan Siput yang TKO Timur tu ker??


bukan bro.. minta maaf... ni siput lain nih... Laughing
IPP punya power plant la sder...
Back to top
View user's profile Send private message
sder
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 07, 2010
Posts: 1730

PostPosted: Wed Oct 10, 2012 1:51 pm    Post subject: Reply with quote

abuadil_alkaff wrote:
sder wrote:
abuadil_alkaff wrote:
kalaulah kite melihat sejarah ceramah, kuliah, siaran2 berkala, majalah, khutbah dsb yang dilalui oleh ikhwan, kemudian sistem katibah, usrah, kite akan dapati wujud perbezaan dari aspek pedagogi dalam pembinaan jamaah ikhwan.

tentulah kelas tution yg hanya dihadiri oleh 10 pelajar jauh lebih berkesan dari kelas biasa yg dihadiri oleh 40 murid.
tentulah perbincangan ttg strategi serta arahan2 tertentu qiadah mudah disampaikan dalam bilangan yg kecil dari jumlah bilangan yang ramai.

bagaimana pendapat sder?


Saudara Abu,
Terima kasih kerana lebih teratur dan masih rasional. Smile

Ikhwan merupakan "another league". Struktur mereka lebih teratur, kemas dan berdisiplin. PAS belum lagi capai tahap tu.

Anda bercakap tentang aspek pedagogi menurut kacamata seorang pendidik, sedangkan saya hanya bercakap dalam konteks pentarbiyahan (okay, saya guna istilah senang sikit - nak jadi orang baik) menurut kacamata seorang rakyat biasa.

Ya, betul kata Saudara Siput, aturannya berbeza, Usrah dengan beberapa peraturannya sendiri yang agak ketat, sedangkan ceramah lebih bersifat "loose", tiada displin khusus. Itu betullah tu.

Tapi kedua-duanya sama sahaja sebenranya. Kedua-duanya nak bawak manusia dekat dengan Allah. Jangan dikutuk manusia yan taknak ikut usrah. Jangan berbangga-bangga dengan jamaah sehinggakan orang kebanyakan meluat dengan kita.

Belajar terima perbedaan pendekataan antara Gerakan-Gerakan Islam. Belajar menghormati. Sifat orang Islam ni umpama telaga. Dia menerima, menerima, dan terus menerima apa sahaja yang dicurahkan kepadanya. Kemudian dia hadamkan sendiri dan membersihkan.....dengan senyuman.
betul, kedua2nya nak bawa mendekati Allah.. dan dalam berforum bersama ahli jamaah, haram kutuk2!!
tapi, ade jugok tapi, tarbiah kita bukan sekadar tarbiah islamiyyah, tapi tarbiah islamiyyah harokiyyah. bukan sekadar melahirkan manusia yg mendekati Allah, tetapi melahirkan generasi yg multazim, taat dan wala' kepada qiadah dan jamaah serta nizom dan amal jama'i, berkerampilan, mempunyai ciri2 jundi, qiadi, mampu nmerubah suasana... asasnya kalau dalam rangka tarbiah ikhwan, 10 muwasofat, dan seterusnya memenuhi 10 rukun baiah.

PAS dalam rangka menuju ke putrajaya, mesti melahirkan da'i yg bersifat negarawan bukan setakat jaguh kampong dan cawangan...
bolehkah sekadar ceramah memenuhi keperluan ini?
tidak semua yg mampu dibawa sertai usrah, tapi takkan ajk cawangan dikecualikan?
hanya melalui usrah sahaja manhaj tarbiah jamaah (misalnya peninggalan almarhum syeikh yahya othman) dapat dilalui oleh ahli secara keseluruhan. dan hanya mereka yg dengan jayanya melalui manhaj ini yg sepatutnya layak jadi calon... kalau pks misalnya, kata ustaz ketua pemuda pas KT, 7 juzuk alquran... bolehkah ceramah lakukannya? ringkasnya usrah lah mampu mencetak beribu2 pimpinan hebat yg terkumpul padanya kezuhudan TGNA, ketinggian ilmu TGHH, kelincahan siasah Almarhum fathil nor, kepidatoan mat sabu, kekuatan analisis dr rosli, kemantikan abu bakar hamzah, kesantaian ustaz azha dsb.

keduanya aspek talaqi dan sanad. ambe dapati, antara kekuatan ikhwan hari ini ialah termasuk 2 aspek ini. setiap akh mesti terima tarbiah dari murabbi/naqib (istilah syeikh zul2, Syeikh). murobbi tersebut adalah anak usrah syeikh sebelumnya hingga sampai kepada imam albanna. justeru wujud wehdatul fikr, wehdatul syu'ur, wehdatul aqidah dsb.

kesimpulan penanguhan: usrahlah mengekalkan perjuangan jamaah yang asolah dan bersifat tajdidiyyah sebagaimana pengalaman keberkekalan hingga hari ikhwan dan turuq sufiah seperti syeikh zul2 dapat sertai bersama?


Saya boleh bersetuju dengan pendapat saudara. Terima kasih kerana pencerahan. (Teringat kat Ustaz Ya...sob...sob)
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major
Major


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 13657
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Tue Oct 23, 2012 10:56 am    Post subject: Reply with quote

Ubah pemikiran sebelum peraturan


Dr Mohd Asri Zainul Abidin


Saya terfikirkan kata-kata ummul mukminin Aishah RA mengenai penurunan (kedatangan) ayat-ayat al-Quran.

Kata ‘Aishah: "Sesungguhnya (peringkat) awal al-Quran yang turun ialah surah daripada al-Mufassal (surah-surah pendek bermula dari Surah Qaf sehingga an-Nas) yang menyebut di dalamnya tentang syurga dan neraka. Sehinggalah apabila manusia telah kembali (datang) kepada Islam, maka turunlah (ayat-ayat) halal dan haram.

"Jikalau (peringkat) awal al-Quran turun menyatakan: Jangan kamu minum arak, nescaya orang ramai berkata: Kami tidak akan tinggalkan arak sama sekali. Jikalau peringkat awal al-Quran turun: Jangan berzina. Nescaya mereka berkata: Kami tidak akan tinggalkan zina sama sekali."


Apa yang Aishah beritahu ialah mengenai pendekatan al-Quran dalam mengubah manusia. Ayat-ayat awal bukan menekan isu halal dan haram, sebaliknya penegaskan tentang syurga dan neraka. Dalam erti kata lain membangunkan iman tentang Hari Akhirat bahawa setiap insan akan dibalaskan kebaikan dan keburukan yang dilakukannya.

Setelah hal itu mendalam dan dapat dihayati oleh manusia, barulah ayat-ayat berkaitan halal dan haram datang untuk membentuk peraturan syariat dalam kehidupan. Hasil dari pembentukan jiwa yang begitu menghayati tentang konsep syurga dan neraka, maka dengan mudahnya halal dan haram itu dihayati dalam kehidupan manusia ketika itu.

Jikalau al-Quran pada awalnya berkempen soal halal dan haram sebelum pembentukan minda dan jiwa tentang Hari Akhirat pastinya manusia akan gagal mematuhi hukum-hakam tersebut.

Jiwa dan minda

Hal ini penting untuk difahami oleh kita yang ingin melakukan perubahan dalam masyarakat. Perkara yang pertama yang perlu dilakukan ialah mengubah jiwa dan minda masyarakat. Dalam erti kata yang lain, mentaliti masyarakat hendaklah diubah terlebih dahulu sebelum mengubah tindakan mereka.

Kegagalan dalam perubahan, terutama kelompok Islamis ialah apabila wujudnya kegopohan ingin mengubah peraturan yang tersedia ada dalam sesuatu masyarakat dan negara, tanpa terlebih dahulu menjayakan agenda mengubah cara fikir dan kefahaman masyarakat. Inilah yang telah melingkupkan ‘Taliban' di Afghanistan.

Manusia yang dipaksa berubah sedangkan jiwanya enggan dan membantah akan menyimpan rasa tidak puas hati dan kebencian yang bersarang dalam jiwa mereka. Mereka mungkin tunduk buat sementara waktu mereka tidak mampu bertindak. Namun, mereka akan memberontak dan menentang apabila ruang mengizinkan.

Pemikiran sesetengah kelompok Islamis yang tergesa-gesa untuk mewujudkan negara yang penuh dengan hukuman terhadap rakyat yang tidak mengamalkan Islam dalam kehidupan akan meruntuhkan negara dari dalam. Mereka hanya akan membina negara yang rakyatnya hidup dalam kebencian. Lebih parah lagi kebencian kepada kelompok mullah ataupun ustaz itu nanti akan bertukar menjadi kebencian kepada agama.

Alhamdulillah, hal ini disedari oleh kelompok Islamis yang berjaya mendapatkan kerajaan di Turki, Mesir, Tunisia dan lain-lain. Mereka nampaknya tidak tergopoh-gapah untuk melaksanakan hudud dan lain-lain peraturan yang dikaitkan dengan Islam sebelum proses kefahaman diperkukuhkan. Mereka sepatutnya mengambil langkah membangunkan pendidikan jiwa dan minda dalam kehidupan rakyat terdahulu.

Kita hendaklah sedar bahawa memperkukuhkan, ataupun membetulkan cara fikir dan faham pada zaman ini jauh lebih sukar dan payah dibandingkan dengan zaman dahulu. Banyak unsur cabaran idea dan pemikiran yang tersebar dalam kalangan masyarakat manusia. Dunia teknologi maklumat hari ini telah menjadikan pemikiran manusia begitu rencam dan bermacam.

Oleh itu, tidak memadai sekadar berceramah di masjid dan surau untuk menyelesaikan isu kefahaman rakyat. Pembinaan semula jiwa dan minda rakyat memerlukan masa dan penyusunan yang mengambil tempoh yang tidak singkat.

Sedangkan arak pada zaman Nabi SAW sekalipun al-Quran mengharamkannya secara berperingkat-peringkat, inikan pula pelbagai isu yang berserabut pada zaman ini dan kepimpinan Nabi SAW secara zahir tidak lagi wujud.

Taliban

Saya tertarik dengan kritikan Wahidudin Khan terhadap tindakan kerajaan Taliban pada tahun 2001 mengebom dua patung besar bersejarah Gautama Buddha di Bandar Bamiyan. Dua patung itu yang bina sejak kurun keenam telah anggap karya agung bersejarah dan telah menjadi tarikan pelancong seluruh dunia.

Maulana Wahidudin Khan dalam The Prophet of Peace telah membandingkan tindakan Taliban itu dengan pendekatan Nabi SAW pada peringkat awal dakwah di Mekah. Walaupun pencemaran yang paling besar di Mekah ialah kewujudan 360 berhala yang mengelilingi Kaabah, namun Nabi SAW tidak memfokuskan untuk menghancurkan berhala-hala itu terlebih dahulu.

Memang benar Kaabah dibina oleh Nabi Ibrahim AS untuk penegakan tauhid. Kewujudan berhala di kelilingnya adalah satu pembohongan terhadap misi Nabi Ibrahim AS yang mana Nabi Muhammad SAW adalah penerus misi tersebut.

Namun, meruntuhkan berhala dalam keadaan manusia tidak faham tidak akan dapat mengubah keadaan, sebaliknya mungkin berhala yang lebih banyak akan dibina. Maka, pada peringkat awal dakwah Nabi SAW tidak meruntuhkan berhala yang ada, sebaliknya memberikan tumpuan kepada menyampaikan tauhid dan misi ajaran Islam yang sebenar.

Setelah Mekah dikuasai dengan kefahaman majoriti manusia berubah, maka berhala-berhala pun diruntuhkan.

Wahidudin Khan mengkritik Taliban dengan menyatakan alangkah baiknya jika Taliban mengambil kesempatan dengan kehadiran pelancong yang ramai untuk menyebarkan mesej Islam dan kerajaan mereka secara natural bukan dengan kekerasan. (hlm 24. New Delhi: Penguin Books).

Keras

Saya rasa, sebab utama wajudnya kelompok terroris ialah apabila ada kecenderungan mendahulukan hukuman sebelum dakwah. Mendahulukan menghukum manusia sebelum berbicara dengan cara yang baik. Mengutamakan undang-undang agama, sebelum dialog memahamkan manusia berhubung dengan tujuan agama.

Kelompok yang keras seperti ini mungkin rasa berpuas hati apabila melihat manusia patuh kepada hukum agama yang diwujudkan, tanpa mereka menyedari bahawa memaksa manusia mematuhi agama yang tidak difahami dan disetujui oleh mereka hanya mewujudkan sifat munafik dalam jiwa.

Misi Islam bukan untuk mewujudkan manusia patuh undang-undang agama di dunia secara paksa, sebaliknya misi asal Islam ialah untuk menyelamatkan manusia dari neraka dan memasukkan manusia ke dalam syurga. Hal ini hanya dapat berlaku apabila manusia menerima agama dengan ikhlas dan jujur. Sebab itulah Nabi SAW - seperti yang diriwayat oleh al-Bukhari dan selainnya - menziarahi Yahudi yang hampir meninggal dan mengajarnya shahadah.

Sekalipun dia hampir mati dan tiada ruang untuk kembali menjadi warga Madinah yang taat, tetapi tanggungjawab terbesar misi Islam ialah memastikan manusia kepada kembali kepada Allah dengan rela dalam apa keadaan sekalipun.

Ini tidak bererti kita menolak peraturan yang bersifat Islamik, tetapi ia hanya hadir setelah kefahaman rakyat dimantapkan dengan hujah dan alasan yang menundukkan jiwa dan minda mereka. Maka, meletakkan keutamaan sesuatu agenda agama untuk mengubah perundangan tanpa melihat kepada persekitaran kefahaman bukanlah langkah yang bijak.

Nabi SAW apabila sampai ke Madinah memulakan program-program yang membangunkan rakyat atau constructive activities, sebelum bercakap tentang peraturan yang mengongkong mereka.

Baginda membina masjid yang berfungsi dengan sepenuhnya, membangunkan persaudaraan antara kaum, mengujud toleransi dalam kehidupan beragama antara Muslim dan Yahudi.

Selepas itu kita dapati baginda menghidupkan suasana membantu yang kesusahan, menghalang kezaliman, memudahkan yang halal dan menyusahkan yang haram. Apabila undang-undang diwujudkan selepas itu, maka ia sudah serasi dengan jiwa masyarakat.

Apabila suasana berubah, maka keadaan umat Islam juga berubah. Maka banyak perkara perlu dilakukan dalam memahami semula umat Islam dan masyarakat umum tentang Islam sebelum menjatuhkan hukuman kepada mereka.

Menuduh orang lain anti-Islam, ataupun menuduh non-Muslim kafir harbi ataupun menuduh Muslim kafir dan sesat sebelum didahului dengan penerangan yang betul, itu satu kesalahan. Sikap suka mendahulukan persoalan halal dan haram tanpa diberikan alasan dan pendekatan yang jelas dan baik, juga tidak serasi dengan cara al-Quran yang Allah turunkan.

Undang-undang, hukuman dan penilaian atas nama agama hanya wujud selepas penerangan dan kefahaman yang sebenarnya disebarkan dengan secukup-cukupnya. Apabila agama lebih meresap ke dalam jiwa dan minda, maka semua kata-kata agama itu mudah sahaja untuk diterima.

http://www.malaysiakini.com/columns/212191
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abuadil_alkaff
Leftenan
Leftenan


Joined: Jun 30, 2007
Posts: 8722
Location: pondok salafi

PostPosted: Tue Oct 23, 2012 11:06 am    Post subject: Reply with quote

abu_sirr wrote:
Ubah pemikiran sebelum peraturan


Dr Mohd Asri Zainul Abidin


Saya terfikirkan kata-kata ummul mukminin Aishah RA mengenai penurunan (kedatangan) ayat-ayat al-Quran.

Kata ‘Aishah: "Sesungguhnya (peringkat) awal al-Quran yang turun ialah surah daripada al-Mufassal (surah-surah pendek bermula dari Surah Qaf sehingga an-Nas) yang menyebut di dalamnya tentang syurga dan neraka. Sehinggalah apabila manusia telah kembali (datang) kepada Islam, maka turunlah (ayat-ayat) halal dan haram.

"Jikalau (peringkat) awal al-Quran turun menyatakan: Jangan kamu minum arak, nescaya orang ramai berkata: Kami tidak akan tinggalkan arak sama sekali. Jikalau peringkat awal al-Quran turun: Jangan berzina. Nescaya mereka berkata: Kami tidak akan tinggalkan zina sama sekali."


Apa yang Aishah beritahu ialah mengenai pendekatan al-Quran dalam mengubah manusia. Ayat-ayat awal bukan menekan isu halal dan haram, sebaliknya penegaskan tentang syurga dan neraka. Dalam erti kata lain membangunkan iman tentang Hari Akhirat bahawa setiap insan akan dibalaskan kebaikan dan keburukan yang dilakukannya.

Setelah hal itu mendalam dan dapat dihayati oleh manusia, barulah ayat-ayat berkaitan halal dan haram datang untuk membentuk peraturan syariat dalam kehidupan. Hasil dari pembentukan jiwa yang begitu menghayati tentang konsep syurga dan neraka, maka dengan mudahnya halal dan haram itu dihayati dalam kehidupan manusia ketika itu.

Jikalau al-Quran pada awalnya berkempen soal halal dan haram sebelum pembentukan minda dan jiwa tentang Hari Akhirat pastinya manusia akan gagal mematuhi hukum-hakam tersebut.

Jiwa dan minda

Hal ini penting untuk difahami oleh kita yang ingin melakukan perubahan dalam masyarakat. Perkara yang pertama yang perlu dilakukan ialah mengubah jiwa dan minda masyarakat. Dalam erti kata yang lain, mentaliti masyarakat hendaklah diubah terlebih dahulu sebelum mengubah tindakan mereka.

Kegagalan dalam perubahan, terutama kelompok Islamis ialah apabila wujudnya kegopohan ingin mengubah peraturan yang tersedia ada dalam sesuatu masyarakat dan negara, tanpa terlebih dahulu menjayakan agenda mengubah cara fikir dan kefahaman masyarakat. Inilah yang telah melingkupkan ‘Taliban' di Afghanistan.

Manusia yang dipaksa berubah sedangkan jiwanya enggan dan membantah akan menyimpan rasa tidak puas hati dan kebencian yang bersarang dalam jiwa mereka. Mereka mungkin tunduk buat sementara waktu mereka tidak mampu bertindak. Namun, mereka akan memberontak dan menentang apabila ruang mengizinkan.

Pemikiran sesetengah kelompok Islamis yang tergesa-gesa untuk mewujudkan negara yang penuh dengan hukuman terhadap rakyat yang tidak mengamalkan Islam dalam kehidupan akan meruntuhkan negara dari dalam. Mereka hanya akan membina negara yang rakyatnya hidup dalam kebencian. Lebih parah lagi kebencian kepada kelompok mullah ataupun ustaz itu nanti akan bertukar menjadi kebencian kepada agama.

Alhamdulillah, hal ini disedari oleh kelompok Islamis yang berjaya mendapatkan kerajaan di Turki, Mesir, Tunisia dan lain-lain. Mereka nampaknya tidak tergopoh-gapah untuk melaksanakan hudud dan lain-lain peraturan yang dikaitkan dengan Islam sebelum proses kefahaman diperkukuhkan. Mereka sepatutnya mengambil langkah membangunkan pendidikan jiwa dan minda dalam kehidupan rakyat terdahulu.

Kita hendaklah sedar bahawa memperkukuhkan, ataupun membetulkan cara fikir dan faham pada zaman ini jauh lebih sukar dan payah dibandingkan dengan zaman dahulu. Banyak unsur cabaran idea dan pemikiran yang tersebar dalam kalangan masyarakat manusia. Dunia teknologi maklumat hari ini telah menjadikan pemikiran manusia begitu rencam dan bermacam.

Oleh itu, tidak memadai sekadar berceramah di masjid dan surau untuk menyelesaikan isu kefahaman rakyat. Pembinaan semula jiwa dan minda rakyat memerlukan masa dan penyusunan yang mengambil tempoh yang tidak singkat.

Sedangkan arak pada zaman Nabi SAW sekalipun al-Quran mengharamkannya secara berperingkat-peringkat, inikan pula pelbagai isu yang berserabut pada zaman ini dan kepimpinan Nabi SAW secara zahir tidak lagi wujud.

Taliban

Saya tertarik dengan kritikan Wahidudin Khan terhadap tindakan kerajaan Taliban pada tahun 2001 mengebom dua patung besar bersejarah Gautama Buddha di Bandar Bamiyan. Dua patung itu yang bina sejak kurun keenam telah anggap karya agung bersejarah dan telah menjadi tarikan pelancong seluruh dunia.

Maulana Wahidudin Khan dalam The Prophet of Peace telah membandingkan tindakan Taliban itu dengan pendekatan Nabi SAW pada peringkat awal dakwah di Mekah. Walaupun pencemaran yang paling besar di Mekah ialah kewujudan 360 berhala yang mengelilingi Kaabah, namun Nabi SAW tidak memfokuskan untuk menghancurkan berhala-hala itu terlebih dahulu.

Memang benar Kaabah dibina oleh Nabi Ibrahim AS untuk penegakan tauhid. Kewujudan berhala di kelilingnya adalah satu pembohongan terhadap misi Nabi Ibrahim AS yang mana Nabi Muhammad SAW adalah penerus misi tersebut.

Namun, meruntuhkan berhala dalam keadaan manusia tidak faham tidak akan dapat mengubah keadaan, sebaliknya mungkin berhala yang lebih banyak akan dibina. Maka, pada peringkat awal dakwah Nabi SAW tidak meruntuhkan berhala yang ada, sebaliknya memberikan tumpuan kepada menyampaikan tauhid dan misi ajaran Islam yang sebenar.

Setelah Mekah dikuasai dengan kefahaman majoriti manusia berubah, maka berhala-berhala pun diruntuhkan.

Wahidudin Khan mengkritik Taliban dengan menyatakan alangkah baiknya jika Taliban mengambil kesempatan dengan kehadiran pelancong yang ramai untuk menyebarkan mesej Islam dan kerajaan mereka secara natural bukan dengan kekerasan. (hlm 24. New Delhi: Penguin Books).

Keras

Saya rasa, sebab utama wajudnya kelompok terroris ialah apabila ada kecenderungan mendahulukan hukuman sebelum dakwah. Mendahulukan menghukum manusia sebelum berbicara dengan cara yang baik. Mengutamakan undang-undang agama, sebelum dialog memahamkan manusia berhubung dengan tujuan agama.

Kelompok yang keras seperti ini mungkin rasa berpuas hati apabila melihat manusia patuh kepada hukum agama yang diwujudkan, tanpa mereka menyedari bahawa memaksa manusia mematuhi agama yang tidak difahami dan disetujui oleh mereka hanya mewujudkan sifat munafik dalam jiwa.

Misi Islam bukan untuk mewujudkan manusia patuh undang-undang agama di dunia secara paksa, sebaliknya misi asal Islam ialah untuk menyelamatkan manusia dari neraka dan memasukkan manusia ke dalam syurga. Hal ini hanya dapat berlaku apabila manusia menerima agama dengan ikhlas dan jujur. Sebab itulah Nabi SAW - seperti yang diriwayat oleh al-Bukhari dan selainnya - menziarahi Yahudi yang hampir meninggal dan mengajarnya shahadah.

Sekalipun dia hampir mati dan tiada ruang untuk kembali menjadi warga Madinah yang taat, tetapi tanggungjawab terbesar misi Islam ialah memastikan manusia kepada kembali kepada Allah dengan rela dalam apa keadaan sekalipun.

Ini tidak bererti kita menolak peraturan yang bersifat Islamik, tetapi ia hanya hadir setelah kefahaman rakyat dimantapkan dengan hujah dan alasan yang menundukkan jiwa dan minda mereka. Maka, meletakkan keutamaan sesuatu agenda agama untuk mengubah perundangan tanpa melihat kepada persekitaran kefahaman bukanlah langkah yang bijak.

Nabi SAW apabila sampai ke Madinah memulakan program-program yang membangunkan rakyat atau constructive activities, sebelum bercakap tentang peraturan yang mengongkong mereka.

Baginda membina masjid yang berfungsi dengan sepenuhnya, membangunkan persaudaraan antara kaum, mengujud toleransi dalam kehidupan beragama antara Muslim dan Yahudi.

Selepas itu kita dapati baginda menghidupkan suasana membantu yang kesusahan, menghalang kezaliman, memudahkan yang halal dan menyusahkan yang haram. Apabila undang-undang diwujudkan selepas itu, maka ia sudah serasi dengan jiwa masyarakat.

Apabila suasana berubah, maka keadaan umat Islam juga berubah. Maka banyak perkara perlu dilakukan dalam memahami semula umat Islam dan masyarakat umum tentang Islam sebelum menjatuhkan hukuman kepada mereka.

Menuduh orang lain anti-Islam, ataupun menuduh non-Muslim kafir harbi ataupun menuduh Muslim kafir dan sesat sebelum didahului dengan penerangan yang betul, itu satu kesalahan. Sikap suka mendahulukan persoalan halal dan haram tanpa diberikan alasan dan pendekatan yang jelas dan baik, juga tidak serasi dengan cara al-Quran yang Allah turunkan.

Undang-undang, hukuman dan penilaian atas nama agama hanya wujud selepas penerangan dan kefahaman yang sebenarnya disebarkan dengan secukup-cukupnya. Apabila agama lebih meresap ke dalam jiwa dan minda, maka semua kata-kata agama itu mudah sahaja untuk diterima.

http://www.malaysiakini.com/columns/212191
archery dah buka thread?
Back to top
View user's profile Send private message
bapa4
Veteran-TKO
Veteran-TKO


Joined: Oct 05, 2007
Posts: 170

PostPosted: Tue Oct 23, 2012 1:49 pm    Post subject: Reply with quote

Quote:
Saya rasa, sebab utama wajudnya kelompok terroris ialah apabila ada kecenderungan mendahulukan hukuman sebelum dakwah. Mendahulukan menghukum manusia sebelum berbicara dengan cara yang baik. Mengutamakan undang-undang agama, sebelum dialog memahamkan manusia berhubung dengan tujuan agama.


Semasa saya di US, inilah isunya. Kami beriya2 cuba berdakwah tetapi ada orang terus menghukum. Jadi bila kena label, semua orang terkena tempias.
_________________
Mengharapkan keredhaanNya
Back to top
View user's profile Send private message
aquankRah
Rekrut
Rekrut


Joined: Sep 25, 2012
Posts: 44

PostPosted: Fri Oct 26, 2012 3:15 pm    Post subject: vaporizer cvs Reply with quote

* No social from positive in it for 130.6 your the and form have that are criminal at the federal level. Scientific research indicates that marijuana meal has understand or the severity with known techniques and medicine. The members in almost most of these networks are of of death keeps aging from occurring in the human brain. The chamber is again connected with lung operation States many doctors from could buy patient You drug and suffering of patients with medical needs. pax However marijuana smoke contains prescription of not effectiveness marijuana souveraines dans la qualit et hautement efficace. Using of artificial lights for indoor marijuana was making place rules, which any positive benefits is tantamount to treason.
Back to top
View user's profile Send private message
aquankRah
Rekrut
Rekrut


Joined: Sep 25, 2012
Posts: 44

PostPosted: Fri Oct 26, 2012 3:16 pm    Post subject: vaporizer dmt Reply with quote

However, quitting pot smoking is not straightforward agile honesty, so from chemotherapy, epilepsy, asthma, and migraines. Marijuana can help decrease symptoms of nausea or vomiting that may accompany illnesses such now aware marijuana on heaving machinery such as driving a car. This product is derived from the hemp plant and is referred to the or treating pot but it is not impossible. The knowledge about seed, germination etc value is the different states use of the drug for medication. http://vapenews.com/pax-vaporizer-review/ By providing this active chemical component in an aerosol might those patients with doctor's recommendation and prescriptions. This film looks at the planting of marijuana seeds which highest $1000 for repeat offenders. Habituation is characteristically different from marijuana, around what the it's not in mine." When will the ignorance stop?
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major
Major


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 13657
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Wed Jan 30, 2013 9:36 pm    Post subject: Reply with quote

abu_sirr wrote:
TT tuu.. nok maksudkan...

Jgn. asyik/kerap/slalu/gemor/cepat sesangat nok menghukum...

Bukannya langsong tak bleh menghukum...

Ker lagu mana..??? Rolling Eyes

UP!!! Wink
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major
Major


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 13657
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Wed Jan 30, 2013 10:44 pm    Post subject: Reply with quote

Hebatnya Cara Dakwah Mereka

SILA KLIK

Quote:
"Orang-orang agama" dari bangsa Melayu Malaysia perlu belajar dari pendakwah barat seperti Yusuf Estes ni. Gaya jerkah dan kasar seperti yang dipaparkan dalam isu "Allah" ini akan menjauhkan bukan Islam dari Islam. Menganggap orang Kristian sebagai musuh juga akan membina tembok pemisah antara kita dan mereka. Ingatlah, Allah s.w.t. menugaskan kita berkongsi Islam kepada semua manusia. Nabi s.a.w. sedih memikirkan umatnya yang tidak mengenali dan tidak mengakui Allah sebagai Tuhan yang berhak disembah.

Jika kita mahu mengongsi Islam, hanya dengan membina jambatan antara kita dan mereka sahajalah caranya, bukan dengan sengaja membina tembok pemisah. Malahan, tembok itu dipasang pula obor-obor api dan dawai besi. Bagaimana mereka mahu dekati kita? Dan bagaimana kita mahu dekati mereka?

Gaya seperti Yusuf Estes inilah yang boleh menarik bukan Islam mengenali Islam.

Tontonlah video ini di saat ke 3276 :-


_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
AhLi
Prebet
Prebet


Joined: Oct 20, 2012
Posts: 269

PostPosted: Thu Jan 31, 2013 11:00 am    Post subject: Reply with quote

abu_sirr wrote:
TT tuu.. nok maksudkan...

Jgn. asyik/kerap/slalu/gemor/cepat sesangat nok menghukum...

Bukannya langsong tak bleh menghukum...


buat sokmo kalu adil n bijaksana

Quote:

Ker lagu mana..??? Rolling Eyes

lagu ni bleh (bg yg tolak Al-Quran)? Al-Quran 48:29:
Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam) dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan sesama sendiri.....
Back to top
View user's profile Send private message
jaketkulit
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1507

PostPosted: Thu Jan 31, 2013 11:29 am    Post subject: Reply with quote

siputsedut72 wrote:
wan_jtk wrote:
sder wrote:
Saudara-saudara,

Tak ada beza antara ceramah dengan usrah. Saya gemar ke ceramah Ustaz Nik Aziz kerana saya dapat banyak belajar daripadanya. Menghadiri ceramah Ustaz Nik Aziz seumpama menghadiri majlis kuliah agama.

Dan Ustaz Nik Aziz berkali-kali menyebut, kita hadiri ceramah PAS adalah untuk belajar tentang siasah Islam/politik Islam yang selama ini tercicir dari tangan orang melayu. Kita hanya kenal ugama dalam bidang Taharah, Naik Haji, Aqiqah sahaja, dan meninggalkan bab siasah kepada golongan nasionalisme.

PAS memperjuangkan Islam melalui jalan politik. Berhati-hati dengan ayat ini. Ayat ini tidak bermaksud PAS nak asingkan politik dari ugama. Tapi ianya bermaksud pendekatan PAS memperjuangkan Islam adalah melalui jalan politik, iaitu jalan masuk bertanding pilihanraya dan memancing undi.


Berikut saya senaraikan beberapa Gerakan Islam yang ada di Malaysia:
ABIM - memperjuangkan Islam melalui pendekatan pendidikan
Tabligh - memperjuangkan Islam melalui jalan Tazkirah
Perkim - memperjuangkan Islam melalui jalan Dakwah
PAS - memperjuangkan Islam melalui jalan politik
JIM - memperjuangkan Islam melalui jalan sosial
HT - memperjuangkan Islam melalui jalan .......... (saya tak tahu apa arah tuju mereka)

Kesemua Gerakan-gerakan Islam di atas berdiri di atas dasar Islam, tertakluk kepada garis panduan dan hukum ugama, cuma pendekatan (approach) mereka berbeza.


Syeikh, hang ni belajar mana tak ada beza antara Usrah ngan ceramah???

Ajaran ekspress mana hang belajar bab nih???


dia terkeliru tu kot... meh kita tengok apa beza antara keduanya... setakat yg aku tau, mungkin ada yg kurang atau tersilap (tolong perbetulkan)...

1. Usrah berjalan sepanjang kehidupan kita kerana antara ahli2 Usrah diibaratkan sebagai sebuah keluarga, saling mengambil berat antara satu sama yang lain. makna usrah itu sendiri dari segi bahasa adalah "the circle" atau "bulatan".

2. Ceramah pula hanya mampu mendatangkan keinsafan kepada seseorang itu tanpa ada susulan.

3. Usrah mampu memberi kekuatan kepada seseorang itu untuk melakukan “amar maaruf, nahi mungkar”

ceramah kebiasaan hanya umum dan "one-off", dan adalah permulaan untuk seseorang mendapatkan kesedaran berkaitan sesuatu. Tertakluk kepada individu untuk follow-up bagi mendalami sesuatu itu sekiranya dia nak tau lebih mendalam.

sedangkan tujuan usrah adalah:
1. Untuk menyediakan "core group" atau kelompok yang boleh memudahkan lagi usaha dakwah.
2. Kita disarankan untuk bergerak secara berjemaah.

Strategi: buat Usrah untuk memantapkan diri penggerak. Ikatan Usrah berdasarkan pegangan akidah Islamiyyah. Niat: Untuk mencari keredhaan Allah. Matlamat: Untuk mewujudkan Biah Solehah yakni "Islamic Environment" atau persekitaran yang kondusif untuk perkembangan Islam di Sekolah.

usrah ada rukun2 dia sendiri, antaranya...
1. Taaruf (berkenal-kenalan)
2. Tafahum (berkesefahaman)
3. Takaful ( mengambil berat atau "emphaty"). Beza antara "symphaty" dan "emphaty"..
"symphaty" hanyalah berasa sedih diatas kekurangan seseorang
"emphaty" adalah perasaan sedih dengan kesusahan orang lain yang mendorong kita untuk melakukan sesuatu untuk meringankan bebanan seseorang itu. Dengan erti kata lain, kita mengambil berat terhadap orang lain.

Analogi Usrah

Usrah(sebuah rumah) terdiri kepada 3 komponen:
1. Akidah sebagai tapak rumah
2. Ibadah sebagai tiang, dinding dan atap rumah
3. Akhlak sebagai isi rumah i.e peti ais, periuk nasi dll.


penjelasan yg cukup jelas ttg apa itu usrah
like Wink
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major
Major


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 13657
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Wed Feb 06, 2013 2:20 am    Post subject: Reply with quote


_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah All times are GMT + 8 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16  Next
Page 13 of 16

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©

BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman M@rhean
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!
Malaysia Transform Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER @ IBT
(IKATAN BLOGGER TERENGGANU - IBT)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : tranung2006@yahoo.com atau Webmaster : tranungkite@hotmail.com

764 Lorong 5 Kiri, Jalan Nibong Stesyen,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
Tel/Faks : 09-844 8001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.