Akaun Anda Hantar Artikel Forums Prosedur Iklan Hubung Kami Top Hits Keluar RSS TKO Versi 12 Facebook TKO Twitter TKO TranungKite Online Melihat Waktu Solat
     Create an account      
  TERKINI..   Tragedi Tanah Runtuh Pulau Pinang : JAS Sudah Tolak Permohonan Pemaju    Mahkamah putuskan mangsa kren tumbang tak dapat pampasan    “Saya Juga Jadi Mangsa Buli Siber” kata Rosmah    Himpunan Anti-Kleptokrasi: Sasaran 100,000 'Propa' Sahaja kata Mat Sabu pulak    “Kereta Saya Kena Clamp, Tapi VIP Ni Tak Kena?”    PAS Minta Kerajaan Terus Pertahan Zakir Naik    Mahkamah benarkan reman Shafie dilanjut empat hari lagi    Speaker tolak 10 lagi soalan berkaitan 1MDB    Tubuh RCI siasat tanah runtuh di Pulau Pinang    PDRM mohon bantuan Interpol kesan Jho Low  
Infomation
Iklan Kiri


UNTUK MAKLUMAT LANJUT BERKENAAN IKLAN - sila emelkan ke [email protected]
Menu Utama
 Asas Laman
    · Home
    · 10 Teratas
    · Advertising
    · Akaun Anda
    · Album
    · Arkib Artikel
    · Beritahu Kawan
    · FAQ
    · Forum
    · iklan
    · Kajian
    · Kotak Sembang
    · Masej Peribadi
    · Muat Turun
    · Newsxxx
    · Pencarian
    · PHPNuke Editor
    · PRK Sg. Limau
    · Statistik
    · Sudut Cetak
    · Sudut Video
    · Topik
    · Tragedi MH17
    · Waktu Solat

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Statistik Pembaca
We received

472037527
page views since
1 September 2012

Jumlah Hits
· Hari Ini

30972

· Semalam

80937


Purata Hits
· Sejam

9,566

· Sehari

215,346

· Sebulan

6,556,077

· Setahun

78,672,921


Server Masa Server
· Masa

10:03:11

· Tarikh

24 Oct 2017

· Zon

+0800

Anonymous Online
TranungKite Online (TKO): Forum

www.tranungkite.net :: View topic - Menanam kebencian terhadap Instituisi Agama
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Menanam kebencian terhadap Instituisi Agama
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39466
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Jun 12, 2014 10:50 am    Post subject: Menanam kebencian terhadap Instituisi Agama Reply with quote



"Kelompok Islam liberal melihat kewujudan institusi agama ini sebagai salah satu halangan terbesar kepada mereka dari terus menyebarkan fahaman Islam yang sesat. Atas dasar itulah, kita akan melihat golongan yang paling lantang memperlekeh dan mempersenda institusi agama adalah kelompok Islam liberal. Mereka akan gunakan apa sahaja cara dengan tujuan menanam benih kebencian dalam jiwa masyarakat terhadap institusi ini supaya dengan itu akan terhapusnya institusi agama dalam sebuah negara. Tujuan mereka bukan untuk memperbaiki tetapi untuk menghancurkan.

Menanam kebencian terhadap Institusi Agama

1. Kebelakangan ini budaya mengherdik dan mempersenda institusi agama yang boleh membawa kepada hilangnya kepercayaan masyarakat terhadap institusi ini seolah-olah sudah menjadi kebiasaan khususnya di dalam masyarakat Islam. Kefahaman ini wujud akibat usaha yang berterusan daripada musuh Islam dan mereka yang ber”agama” Islam liberal dalam menanam benih kebencian tersebut dalam jiwa masyarakat. Institusi agama digambarkan sebagai satu badan yang tidak ada integriti, mengikut telunjuk politik, tidak memahami hukum syarak itu sendiri bahkan sampai ke tahap ada yang mencadangkan supaya institusi agama ini dihapuskan.

2. Perlu kita faham, asas kewujudan sebuah institusi agama berasaskan kepada tanggungjawab sebuah pemerintah di dalam negara Islam. Allah SWT menyebut perkara tersebut dalam Surah Al-Hajj ayat 41:

ٱلَّذِينَ إِن مَّكَّنَّـٰهُمۡ فِى ٱلۡأَرۡضِ أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّڪَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ‌ۗ وَلِلَّهِ عَـٰقِبَةُ ٱلۡأُمُورِ

Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.

Amar makruf nahi mungkar adalah antara tanggungjawab yang paling asas bagi sebuah negara Islam. Pemmpin negara bertanggungjawab untuk mengajak kepada makruf (kebaikan) atau perintah Allah SWT apabila melihat rakyat meninggalkannya dan menghalang serta mencegah kemungkaran atau larangan Allah SWT apabila melihat manusia melakukannya. Perkara inilah yang membezakan sebuah negara Islam dengan negara bukan Islam, juga sebuah negara yang terbina atas syarak dengan negara yang terbina atas hawa nafsu.

3. Jadi apabila salah satu tanggungjawab pemimpin sebuah negara Islam adalah melakukan amar makruf nahi mungkar dalam keadaan banyak lagi tanggungjawab yang lain seperti berfikir membangunkan negara, mengurus tadbir negara maka disitulah wujudnya keperluan satu badan khusus yang melihat perjalanan amar makruf nahi mungkar secara mendalam. Inilah perkara yang difahami oleh Imam Al-Juwaini apabila menyebut:

Kemudian apabila kita berbicara soal perkara asas-asas dalam agama, ianya terbahagi pada dua iaitu (1)menjaga agama dengan seluas-luasnya keatas umat Islam dan menjaga umat Islam dari segala syubhat yang menyesatkan.(2) mengajak kelompok kafir dan kelompok penentang untuk mengikut kebenaran Islam.

Jadi bagi memastikan agama ini terus suci daripada golongan yang menyesatkan serta golongan bidaah dan hawa nafsu, maka menjadi tanggungjawab pemimpin untuk memantau perkara ini atau melantik orang disekelilingnya untuk memantau perkara ini dengan pemantauan yang ketat .

4. Hilangnya institusi agama akan membawa kepada terabainya tanggungjawab utama bagi sebuah negara Islam iaitu amar makruf nahi mungkar lalu akan mengundang azab Allah SWT seperti yang disebut dalam sebuah hadis:

Dari Huzaifah bin Yamani ra. bahawa Rasulullah saw. bersabda: “Demi Yang jiwaku berada di tangan-Nya. Sungguh kalian harus menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah dari kemungkaran atau Allah akan mempercepat azab dari-Nya lalu kalian berdoa tetapi tidak akan dikabulkan.” (Riwayat Tarmizi)

Amar makruf nahi mungkar hendaklah kita lihat bukan sekadar dalam skop individu tetapi perlu dilihat dalam skop yang lebih luas sebagai sebuah Negara. Inilah tafsiran “tangan” yang dimaksudkan dalam hadis yang biasa kita dengar berkenaan apabila kita melihat sesuatu kemungkaran.

5. Kelompok Islam liberal melihat kewujudan institusi agama ini sebagai salah satu halangan terbesar kepada mereka dari terus menyebarkan fahaman Islam yang sesat. Atas dasar itulah, kita akan melihat golongan yang paling lantang memperlekeh dan mempersenda institusi agama adalah kelompok Islam liberal. Mereka akan gunakan apa sahaja cara dengan tujuan menanam benih kebencian dalam jiwa masyarakat terhadap institusi ini supaya dengan itu akan terhapusnya institusi agama dalam sebuah negara. Tujuan mereka bukan untuk memperbaiki tetapi untuk menghancurkan.

6. Kita perlu sedar dan faham permainan ini. Saya tidak menyeru supaya kita mentaqdiskan institusi agama dari sebarang kesalahan atau kekurangan yang berlaku, kekurangan dan kelemahan itu pasti ada kerana itu sifat lazim pada manusia.

Saya cuma menyeru untuk kita sentiasa sedar akan pentingnya wujud institusi agama dalam sebuah negara Islam. Saya cuma menyeru untuk kita berfikir sejenak sebelum kita mengkritik sebarang tindakan insitusi agama adakah kritikan kita ini bersifat membina atau kritikan kita ini akan membawa kepada hilangnya kepercayaan masyarakat terhadap institusi ini.

Anggaplah institusi agama ini seperti bapa kita yang apabila kita melihat sebarang kekurangan dan keaiban yang ada padanya kita akan berfikir sehikmah mungkin cara untuk menegurnya, bukannya kita menjerit satu kampung apatah lagi kepada kampung-kampung sebelah sambil berkata:

“Tengok ni betapa buruknya perangai ayahku!”

Ust Muhammad Firdaus bin Zalani
Pegawai Majlis Ulama ISMA (MUIS)


SUMBER..
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"


Last edited by abu_sirr on Mon Jul 25, 2016 6:20 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
midmando
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: May 31, 2005
Posts: 3015

PostPosted: Thu Jun 12, 2014 11:23 am    Post subject: Re: Menanam kebencian terhadap Instituisi Agama Reply with quote

ini lah tugas2 yg dipertanggungjawabkan dan diperuntukkan kpd cai cai tko.....

lagi banyak posting yg dihasilkan lagi tinggi rangking nya....! lagi banyak posting yg menghina lagi hebat kedudukannya di kalangan cai cai tko....

lagi ramai yg bertapa dalam forum tko semata2 mengutip dan menuai alaun dari posting2 yang mengkeji, menghina dan mendatangkan kebencian dalam forum tko....

tapi mod biar kan saja.... kununnya alasan hak kebebasan forumer tko.... se x pun mengkeji Islam, hukum Islam, agama Islam, nabi, rasul dan Allah swt


abu_sirr wrote:


"Kelompok Islam liberal melihat kewujudan institusi agama ini sebagai salah satu halangan terbesar kepada mereka dari terus menyebarkan fahaman Islam yang sesat. Atas dasar itulah, kita akan melihat golongan yang paling lantang memperlekeh dan mempersenda institusi agama adalah kelompok Islam liberal. Mereka akan gunakan apa sahaja cara dengan tujuan menanam benih kebencian dalam jiwa masyarakat terhadap institusi ini supaya dengan itu akan terhapusnya institusi agama dalam sebuah negara. Tujuan mereka bukan untuk memperbaiki tetapi untuk menghancurkan.

Menanam kebencian terhadap Institusi Agama

1. Kebelakangan ini budaya mengherdik dan mempersenda institusi agama yang boleh membawa kepada hilangnya kepercayaan masyarakat terhadap institusi ini seolah-olah sudah menjadi kebiasaan khususnya di dalam masyarakat Islam. Kefahaman ini wujud akibat usaha yang berterusan daripada musuh Islam dan mereka yang ber”agama” Islam liberal dalam menanam benih kebencian tersebut dalam jiwa masyarakat. Institusi agama digambarkan sebagai satu badan yang tidak ada integriti, mengikut telunjuk politik, tidak memahami hukum syarak itu sendiri bahkan sampai ke tahap ada yang mencadangkan supaya institusi agama ini dihapuskan.

2. Perlu kita faham, asas kewujudan sebuah institusi agama berasaskan kepada tanggungjawab sebuah pemerintah di dalam negara Islam. Allah SWT menyebut perkara tersebut dalam Surah Al-Hajj ayat 41:

ٱلَّذِينَ إِن مَّكَّنَّـٰهُمۡ فِى ٱلۡأَرۡضِ أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّڪَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلۡمُنكَرِ‌ۗ وَلِلَّهِ عَـٰقِبَةُ ٱلۡأُمُورِ

Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.

Amar makruf nahi mungkar adalah antara tanggungjawab yang paling asas bagi sebuah negara Islam. Pemmpin negara bertanggungjawab untuk mengajak kepada makruf (kebaikan) atau perintah Allah SWT apabila melihat rakyat meninggalkannya dan menghalang serta mencegah kemungkaran atau larangan Allah SWT apabila melihat manusia melakukannya. Perkara inilah yang membezakan sebuah negara Islam dengan negara bukan Islam, juga sebuah negara yang terbina atas syarak dengan negara yang terbina atas hawa nafsu.

3. Jadi apabila salah satu tanggungjawab pemimpin sebuah negara Islam adalah melakukan amar makruf nahi mungkar dalam keadaan banyak lagi tanggungjawab yang lain seperti berfikir membangunkan negara, mengurus tadbir negara maka disitulah wujudnya keperluan satu badan khusus yang melihat perjalanan amar makruf nahi mungkar secara mendalam. Inilah perkara yang difahami oleh Imam Al-Juwaini apabila menyebut:

Kemudian apabila kita berbicara soal perkara asas-asas dalam agama, ianya terbahagi pada dua iaitu (1)menjaga agama dengan seluas-luasnya keatas umat Islam dan menjaga umat Islam dari segala syubhat yang menyesatkan.(2) mengajak kelompok kafir dan kelompok penentang untuk mengikut kebenaran Islam.

Jadi bagi memastikan agama ini terus suci daripada golongan yang menyesatkan serta golongan bidaah dan hawa nafsu, maka menjadi tanggungjawab pemimpin untuk memantau perkara ini atau melantik orang disekelilingnya untuk memantau perkara ini dengan pemantauan yang ketat .

4. Hilangnya institusi agama akan membawa kepada terabainya tanggungjawab utama bagi sebuah negara Islam iaitu amar makruf nahi mungkar lalu akan mengundang azab Allah SWT seperti yang disebut dalam sebuah hadis:

Dari Huzaifah bin Yamani ra. bahawa Rasulullah saw. bersabda: “Demi Yang jiwaku berada di tangan-Nya. Sungguh kalian harus menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah dari kemungkaran atau Allah akan mempercepat azab dari-Nya lalu kalian berdoa tetapi tidak akan dikabulkan.” (Riwayat Tarmizi)

Amar makruf nahi mungkar hendaklah kita lihat bukan sekadar dalam skop individu tetapi perlu dilihat dalam skop yang lebih luas sebagai sebuah Negara. Inilah tafsiran “tangan” yang dimaksudkan dalam hadis yang biasa kita dengar berkenaan apabila kita melihat sesuatu kemungkaran.

5. Kelompok Islam liberal melihat kewujudan institusi agama ini sebagai salah satu halangan terbesar kepada mereka dari terus menyebarkan fahaman Islam yang sesat. Atas dasar itulah, kita akan melihat golongan yang paling lantang memperlekeh dan mempersenda institusi agama adalah kelompok Islam liberal. Mereka akan gunakan apa sahaja cara dengan tujuan menanam benih kebencian dalam jiwa masyarakat terhadap institusi ini supaya dengan itu akan terhapusnya institusi agama dalam sebuah negara. Tujuan mereka bukan untuk memperbaiki tetapi untuk menghancurkan.

6. Kita perlu sedar dan faham permainan ini. Saya tidak menyeru supaya kita mentaqdiskan institusi agama dari sebarang kesalahan atau kekurangan yang berlaku, kekurangan dan kelemahan itu pasti ada kerana itu sifat lazim pada manusia.

Saya cuma menyeru untuk kita sentiasa sedar akan pentingnya wujud institusi agama dalam sebuah negara Islam. Saya cuma menyeru untuk kita berfikir sejenak sebelum kita mengkritik sebarang tindakan insitusi agama adakah kritikan kita ini bersifat membina atau kritikan kita ini akan membawa kepada hilangnya kepercayaan masyarakat terhadap institusi ini.

Anggaplah institusi agama ini seperti bapa kita yang apabila kita melihat sebarang kekurangan dan keaiban yang ada padanya kita akan berfikir sehikmah mungkin cara untuk menegurnya, bukannya kita menjerit satu kampung apatah lagi kepada kampung-kampung sebelah sambil berkata:

“Tengok ni betapa buruknya perangai ayahku!”

Ust Muhammad Firdaus bin Zalani
Pegawai Majlis Ulama ISMA (MUIS)


KLIK SUMBER..
Back to top
View user's profile Send private message
irwan_budiman
Sarjan
Sarjan


Joined: Sep 04, 2006
Posts: 1368

PostPosted: Thu Jun 12, 2014 11:31 am    Post subject: Reply with quote

assalamu'alaikum.

golongan penganut doktrin islamisme terlalu ramai.
bersepah di mana-mana.
dalam pertubuhan bukan kerajaan....dalam parti politik..dalam institusi swasta dan tidak terkecuali dalam instrumen-instrumen kerajaan.
memerhati perkembangan mereka...boleh lah dikatakan...mereka adalah rakan sekutu kepada syiah dan wahabi dalam memporak-perandakan ummat Islam. itu pun...tidak dihitung lagi posisi kiasu bukan islam. ummat islam dihimpit..dikepit dan disempitkan oleh musang berbulu ayam dan syaitan bertopengkan malaikat saban waktu. apa pilihan yang ada pada kita?? melainkan kembali kepada kepimpinan yang Rsaw wasiatkan. serahkan kembali urusan kepimpinan ummat kepada mereka yang Rsaw wasiatkan. selagi kita tidak yakin dan percayakan pimpinan yang bersikap talam berbilang muka...selagi itulah masa depan ummat Islam sememangnya dalam keadaan bahaya!

itu jer yang saya nak bagitahu.

jazakaLlah.
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39466
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Fri Jun 13, 2014 11:24 am    Post subject: Reply with quote

Sini pon...

Songap jerk...

Berat 66 kut..???
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39466
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Fri Jun 13, 2014 11:41 am    Post subject: Reply with quote


Umno : Kami Tak Pakai Al Quran
Anwar Ibrahim Pendukung Pluralisme Agama???
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39466
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Mon Jul 25, 2016 6:18 pm    Post subject: Reply with quote

umnokurap wrote:
AnonymousJune 28, 2016 at 3:28 PM
Comment yg diforwardkan

Sila Copy n Paste Comment ni dan Viralkan


Wahai macai macai PAN, bertaubatlah kamu kerana bersengkongkol dengan Abu Lahab dan Abu Jahal Penang Mari Al Mungkari.


Bagi PAN DAP lebih mulia dari para Mufti dan Para Alim. Jika diletak Imam Malik, Imam Hanafi, Imam Syafie dan Imam Hambal maka PAN akan pilih mengikut Imam DAP.

Itu sebab macai2 PAN maki hamun Mufti Pahang. Sebab apa ? Sesuci manusia adalah DAP dan sehina manusia ialah orang Islam berketurunan melayu berugama Islam.

Jika Syiah yg diwartakan sesat di Selangor percaya kpd Imam ke 12 yg hilang

PAN pula percaya Imam rocket yg tak balik2 dari angkasa lepas tapi menyorok kat Georgetown

Tak percaya tanya Ayatollah Mike Selfie

_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39466
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Mon Jul 25, 2016 6:28 pm    Post subject: Reply with quote

Buletin Mutiara Sebar Doktrin Canggah Islam Ke Masjid Di P. Pinang


SUMBER
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"


Last edited by abu_sirr on Thu May 18, 2017 11:00 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
makannasi
Kapten
Kapten


Joined: Jan 28, 2009
Posts: 10868

PostPosted: Mon Jul 25, 2016 6:36 pm    Post subject: Reply with quote

P. Pinang bukan PAS punya.... nasib lah.
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39466
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Mon Jul 25, 2016 6:53 pm    Post subject: Reply with quote


Elak Menjadi Hakim, Pembicaraan Melalui Media
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
makannasi
Kapten
Kapten


Joined: Jan 28, 2009
Posts: 10868

PostPosted: Mon Jul 25, 2016 8:05 pm    Post subject: Reply with quote

..dah lama dah berlaku.... tapi ada lak si tua yg backup setiap arahan LGE... tggu la azab Allah kerana bersengkongkol dgn DAP
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39466
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Mon Jul 25, 2016 9:47 pm    Post subject: Reply with quote



MUFTI PAHANG TAK RUJUK KAFIR HARBI PANDA DAP SAHAJA DAN MENENTANG BUKAN DENGAN KEKERASAN

Saya tidak rujuk istilah kafir harbi kepada DAP semata-mata tetapi kepada sesiapa sahaja yang menentang Islam.

Menurutnya istilah itu tidak menyentuh individu dalam DAP sebaliknya ia berkaitan dengan pemikiran DAP itu sendiri. Sebab DAP adalah satu dasar politik yahg diketahui menentang perjuangan Islam.

Mufti Pahang Dauk Seri Dr Abdul Rahman Osman berkata beliau bukan mahu berpolitik sebaliknya dia berhak bersuara demi kepentingan Islam.

Dan menenang kafir harbi bukan dengan berjihad secara kekerasan sebaliknya menentang secara berakhlak, cara bercakap dan bertindak bukan dengan kekerasan malahan sebaliknya. Sebab Islam adalah agama perdamaian, menjaga keharmonian didalam masyarakat majmuk.


Hadi Bukan Wakil Tuhan - Khalid Samad
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
sifu_tanpanama
Sarjan
Sarjan


Joined: Sep 09, 2008
Posts: 1238
Location: Kampung Embah Baitul Makmur

PostPosted: Tue Jul 26, 2016 11:53 am    Post subject: Reply with quote

dari islam liberal, lagi teruk islam radikal. Mr. Green Mr. Green Mr. Green
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39466
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Mon Aug 08, 2016 10:11 pm    Post subject: Reply with quote


Agamawan bisu kerana cari makan, kata Kassim Ahmad
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39466
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Aug 11, 2016 6:35 pm    Post subject: Reply with quote

mrshade wrote:

_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39466
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Mon Aug 29, 2016 3:31 pm    Post subject: Reply with quote

NGO beri anugerah 'hina intelektual' pada Harussani



Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria 'memenangi' kategori 'menghina intelektual' dalam anugerah berkaitan kenyataan-kenyataan dianggap negatif, anjuran sebuah gabungan hak-hak wanita.

Harussani diberikan anugerah dinamakan Anugerah Aiyoh Wat Lah! itu susulan kenyataannya tahun lalu bahawa tiada konsep rogol dalam perkahwinan.

Beliau mengetepikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, walaupun mempunyai dua pencalonan dalam kategori sama.

Anugerah tahunan, yang masuk tahun keenam itu, mengetengahkan komen-komen seksis, misoginistik (antiperempuan), homofobik (antihomoseksual), transfobik (antitransgender) oleh seseorang individu atau institusi.

Kategori 'menghina intelektual' dianugerahkan kepada pihak yang membuat ulasan tidak logik, tidak rasional dan palsu sama sekali.

Harussani pada April tahun lalu berkata konsep rogol dalam perkahwinan tidak wujud kerana isteri tidak boleh menolak kehendak seks suami kecuali datang bulan, sakit dan melahirkan anak.

Katanya, Nabi Muhammad juga berkata isteri mesti patuh walaupun di atas belakang unta.

Kenyataan itu mendapat 56 peratus undi (1,065 undi) oleh orang awam. Masa pengundian dibuat pada 1 hingga 12 Ogos. Empat pihak dicalonkan untuk kategori ini.

Tiada seorang pun daripada pemenang hadir menerima anugerah itu dalam acara di Petaling Jaya semalam.

Anugerah itu dianjurkan oleh Joint Action Group on Gender Equality (JAG) bersama kumpulan mahasiswa di universiti swasta Gender Equality Initiative (GEI).

Sementara itu, dua kenyataan Najib mendapat 18 peratus dan 16 peratus undi.

SUMBER
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah All times are GMT + 8 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©

BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman [email protected]
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!
Malaysia Transform Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
UMNO & BN
Dr. Fathul Bari
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER @ IBT
(IKATAN BLOGGER TERENGGANU - IBT)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : [email protected] atau Webmaster : [email protected]

764 Lorong 5 Kiri, Jalan Nibong Stesyen,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
Tel/Faks : 09-844 8001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.