Akaun Anda Hantar Artikel Forums Prosedur Iklan Hubung Kami Top Hits Keluar RSS TKO Versi 12 Facebook TKO Twitter TKO TranungKite Online Melihat Waktu Solat
     Create an account      
  TERKINI..   Otai Reformis tolak Dr Mahathir, Saari Sungib lepas jawatan pengerusi    Amaran Keras Al-Qassam Berikutan Serangan Israel Terhadap Masjid Aqsa    Warna kegemaran Rasulullah    HARAPAN sedang muktamad perlembagaan, rancang daftar minggu depan    India Muslim boleh dianggap Melayu, tapi bukan Bumiputera, kata pakar    Tular 74 Kontena Daging Babi Konon Lolos Sah Palsu    Tingkatkan had umur perkahwinan sahaja tidak cukup, kata PAS    Sistem pengangkutan awam era Dr M muflis Kata Blogger Pro Kerajaan    PH raih lebih banyak sokongan ‘Melayu’ - Kata Kajian Invoke Rafizi    PAS minta PKR henti politik munafik  
Infomation
Iklan Kiri















               
UNTUK MAKLUMAT LANJUT BERKENAAN IKLAN - sila emelkan ke [email protected]/* */
 
 
Menu Utama
 Asas Laman
    · Home
    · 10 Teratas
    · Advertising
    · Akaun Anda
    · Album
    · Arkib Artikel
    · Beritahu Kawan
    · FAQ
    · Forum
    · iklan
    · Kajian
    · Kotak Sembang
    · Masej Peribadi
    · Muat Turun
    · Newsxxx
    · Pencarian
    · PHPNuke Editor
    · PRK Sg. Limau
    · Statistik
    · Sudut Cetak
    · Sudut Video
    · Topik
    · Tragedi MH17
    · Waktu Solat

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Warga Kerja TKO V12

Penasihat
Ust Jamaluddin Al Hafiz

Administrator
-Penasihat-
CyberShot
cybershot
@live.com.my

-Server-
Musafir
musafir
@myfikir.com


-WebDesign-
Tok Penghulu
tokpenghulu
@hotmail.com


WebMaster
Ketam Batu
ketambatu2010
@gmail.com


Pemengang Amanah
Mohamed Ibrahim Sini Mohamed
m.ibrahim786
@gmail.com

Bekas PA
Zulkfly Abdullah


Pemb. WebMaster
PenjualCendol 
(Ketua Editor)
Juragan
Teori
Lararatu
Aya (SOL)
BudakJalanan (DD)
PenorehGetah (TKOD)
KerisSakti
mmas_forever
wan_jtk
memo
KuntaKinte (MR)
Nabila (WK)
Munir (UO)
CikguCyber (CC)
 
Editor Sabah @ Sarawak
AnaqSabah
anaqsabah
@gmil.com


Lain-lain negeri masih kosong..
kalau berminat sila pohon!

Moderator Forum
Ketua Moderator
Insani
insaniyy
@yahoo.com.my


Penolong Mod
Voice
voice
@yopmail.com


Setiausaha Mod
khalilah
sushafareen
@yahoo.com


Untuk lain-lain moderator
sila lihat di Forum

Bahagian Pengiklanan
Abu Bakar bin Mat
tranung2006
@gmail.com


bekas PI

Abdullah Othman
dollahharimau
@gmail.com


Disebalik Tabir
[email protected]/* */
Alisha
Nabila
nabilaatiqah
@gmail.com
 


DJ TKO.fm
@Abdullah

Bekas WebMaster
Tok Ayah
tokayah
@hotmail.com

Abu Jihad
abujihad98
@gmail.com

Tok Penghulu
tokpenghulu
@hotmail.com

Cucu Bavoo
monelbavoo
@hotmail.com

Linux Pro
linuxpro99
@hotmail.com

 Din.Cryptos
tranung2006
@yahoo.com

Songkok Putih
songkokputih
@gmail.com

Cybersnipper
cybersnipper09
@gmail.com

PenjagaKubur
penjagakubur96
@gmail.com

  
Semenjak
13 Mac 1999
© Tranung Kite™

Rangking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
Pembaca Online
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: antilebong
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 33381

People Online:
Visitors: 0
Members: 0
Total: 0
Statistik Pembaca
We received

467837040
page views since
1 September 2012

Jumlah Hits
· Hari Ini

32441

· Semalam

54574


Purata Hits
· Sejam

9,796

· Sehari

213,429

· Sebulan

6,497,737

· Setahun

77,972,840


Server Masa Server
· Masa

12:33:11

· Tarikh

21 Aug 2017

· Zon

+0800

Anonymous Online
TranungKite Online (TKO): Forum

www.tranungkite.net :: View topic - Demokrasi dan Islam
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Demokrasi dan Islam
Goto page 1, 2, 3 ... 19, 20, 21  Next
 
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Politik
View previous topic :: View next topic  
Author Message
tigasuku
Sarjan
Sarjan


Joined: Dec 21, 2010
Posts: 1260

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 12:34 am    Post subject: Demokrasi dan Islam Reply with quote

Untuk thread ni, buat masa ni hanya fokus pd demokrasi dan Islam. Tak nak campur adukkan antara cara nak pilih pemimpin dlm negara dulu. So, rasanya tak perlu sesi kutuk mengutuk atau memperli. Ada idea tambah.

Aku fokus pada isu ni sbb kat negara kita jarang ada yg nak bincangkan kaitan demokrasi dgn Islam. Seolah-olah ada perkara yg cuba disembunyikan. Atau, rata2 umat Islam sangat jahil dlm pengurusan politik Islam? Rasanya mustahil memandangkan kita melahirkan ramai ilmuan Islam.

Dari Wikipedia:
Quote:
Demokrasi ialah suatu bentuk kerajaan dengan kuasa menggubal undang-undang dan struktur kerajaan ditentukan oleh rakyat. Dalam sistem demokrasi, undang-undang digubal sama ada oleh rakyat atau wakil yang dipilih oleh rakyat.


Secara asasnya, ia dah bercanggah jauh dari Islam krn rakyat yg diberi kuasa mutlak. Sedangkan Islam tak begitu.

Quote:

إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ

Menetapkan hukum itu hanyalah hak Allah. [Al-An’am/6 : 57]

وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ

Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang kafir. [Al-Maidah/5 : 44]


Selagi kuasa di tangan rakyat, selagi itu, Islam tak mampu berkuasa. Apatah lg dlm negara kita hanya dlm 55% shj yg muslim.

Selain itu, demokrasi juga berkait dgn kebebasan manusia secara menyeluruh dalam hal :

a. Kebebasan beragama

b. Kebebasan berpendapat

c. Kebebasan kepemilikan

d. Kebebasan bertingkah laku

So, dengan kata lain, misalnya, kita tak mampu menghalang agama lain menyebar luas agama mrk. Masalah yg ketara kini ialah, kita kekurangan NGO dan dana dlm menggerakkan dakwah Islam. Byk dana hanya dihabiskan utk berpolitik. Sedang hasilnya tak ke mana...malah, yg lebih menyedihkan, umat semakin terpisah dan bergaduh hanya disebabkan politik.

Ini yg kita banggakan dgn demokrasi? Lebih baik semua pihak berganding bahu dlm kemaslahatan umat sebagaimana NGO cina yg sentiasa membantu kaum mrk hingga berjaya dlm bidang ekonomi. Percayalah, tak rugi pun kita tinggal politik dan fokus kpd pembangunan umat. Org2 cina dah buktikan...mamak2 dah buktikan, org2 indon kat malaysia dah buktikan. Mrk mampu berjaya walau takde nama dlm politik. Malah, kini taikun2 cina yg byk 'membeli' org2 politik melayu yg terdesak nak hidup mewah. Habis rosak...

Islam itu luas, begitu juga dgn rahmat Allah. Okey. Sambung lagi.
Back to top
View user's profile Send private message
umnokurap
Sarjan
Sarjan


Joined: Nov 20, 2009
Posts: 1102

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 1:12 am    Post subject: Reply with quote

Dr Yusuf Al-Qardhawi menyebutkan bahawa demokrasi yang menurut Islam sebagaimana yang telah dijalankan oleh negara-negara Islam pada hari ini bukanlah sebagaimana yang dibawakan oleh pihak Barat. Akan tetapi demokrasi yang menurut Islam adalah digunakan dalam sudut politik iaitu dalam memilih pemimpin, konsep menasihati, amar makruf nahi mungkar dan konsep mesyuarat atau syura. Ia berbeza dengan doktrin pihak Barat dalam pembawakan demokrasi yang menyerahkan kuasa mutlak kepada manusia sehingga melebihi syara’.
Demokrasi yang dituntut dalam Islam memberikan kebebasan kepada rakyat untuk memilih serta mengundi wakil mereka sebagai pemerintah untuk melaksanakan amanah dalam bidang tugas pentadbiran Negara adapun dalam bidang syara’ ia tidak mencampuri. Pemimpin menjaga had dan batasan syara’ agar ia terpelihara dan suci dari sebarang pencerobohan dengan memastikan Islam dapat dilaksanakan dengan sempurna.
Back to top
View user's profile Send private message
tigasuku
Sarjan
Sarjan


Joined: Dec 21, 2010
Posts: 1260

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 1:21 am    Post subject: Reply with quote

umnokurap wrote:
Dr Yusuf Al-Qardhawi menyebutkan bahawa demokrasi yang menurut Islam sebagaimana yang telah dijalankan oleh negara-negara Islam pada hari ini bukanlah sebagaimana yang dibawakan oleh pihak Barat. Akan tetapi demokrasi yang menurut Islam adalah digunakan dalam sudut politik iaitu dalam memilih pemimpin, konsep menasihati, amar makruf nahi mungkar dan konsep mesyuarat atau syura. Ia berbeza dengan doktrin pihak Barat dalam pembawakan demokrasi yang menyerahkan kuasa mutlak kepada manusia sehingga melebihi syara’.
Demokrasi yang dituntut dalam Islam memberikan kebebasan kepada rakyat untuk memilih serta mengundi wakil mereka sebagai pemerintah untuk melaksanakan amanah dalam bidang tugas pentadbiran Negara adapun dalam bidang syara’ ia tidak mencampuri. Pemimpin menjaga had dan batasan syara’ agar ia terpelihara dan suci dari sebarang pencerobohan dengan memastikan Islam dapat dilaksanakan dengan sempurna.


Dari sudut pandang dlm situasi negara kita kini, benarkah kata2 DYAQ tu? Pada ambe, jauh sekali. Undang2 sama ada syarak atau jenayah masih dilakukan di dewan rakyat. Maksudnya, mrk ada kuasa utk gubal apa shj undang2 termasuk syariah walau itu bukan bidang mereka. Dlm masa sama, perpaduan juga makin keruh, syariat makin jauh.

Dlm sirah rasulullah juga ada memlilih wakil (yg dipilih oleh penduduk mrk) semasa aqabah 2, tp mrk hanya sekadar menjadi wakil kpd penduduk mrk...bukannya org yg diberi kuasa utk gubal undang2, memerintah dan sebagainya.
Back to top
View user's profile Send private message
umnokurap
Sarjan
Sarjan


Joined: Nov 20, 2009
Posts: 1102

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 1:37 am    Post subject: Reply with quote

tigasuku wrote:
umnokurap wrote:
Dr Yusuf Al-Qardhawi menyebutkan bahawa demokrasi yang menurut Islam sebagaimana yang telah dijalankan oleh negara-negara Islam pada hari ini bukanlah sebagaimana yang dibawakan oleh pihak Barat. Akan tetapi demokrasi yang menurut Islam adalah digunakan dalam sudut politik iaitu dalam memilih pemimpin, konsep menasihati, amar makruf nahi mungkar dan konsep mesyuarat atau syura. Ia berbeza dengan doktrin pihak Barat dalam pembawakan demokrasi yang menyerahkan kuasa mutlak kepada manusia sehingga melebihi syara’.
Demokrasi yang dituntut dalam Islam memberikan kebebasan kepada rakyat untuk memilih serta mengundi wakil mereka sebagai pemerintah untuk melaksanakan amanah dalam bidang tugas pentadbiran Negara adapun dalam bidang syara’ ia tidak mencampuri. Pemimpin menjaga had dan batasan syara’ agar ia terpelihara dan suci dari sebarang pencerobohan dengan memastikan Islam dapat dilaksanakan dengan sempurna.


Dari sudut pandang dlm situasi negara kita kini, benarkah kata2 DYAQ tu? Pada ambe, jauh sekali. Undang2 sama ada syarak atau jenayah masih dilakukan di dewan rakyat. Maksudnya, mrk ada kuasa utk gubal apa shj undang2 termasuk syariah walau itu bukan bidang mereka. Dlm masa sama, perpaduan juga makin keruh, syariat makin jauh.

Dlm sirah rasulullah juga ada memlilih wakil (yg dipilih oleh penduduk mrk) semasa aqabah 2, tp mrk hanya sekadar menjadi wakil kpd penduduk mrk...bukannya org yg diberi kuasa utk gubal undang2, memerintah dan sebagainya.

kita patut jugok lihat siapa yg memegang tapuk pemerintahan skrg ini...itu yg menjadikan syariah terlalu jauh drpd yg sebenarnya....kene faham molek apa kata DYQ...itu kalu betul2 islam yg memerintah secara demokrasi...apa yg ade skrg di ambik mentah2 dr sistem demokrasi barat....
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 1:45 am    Post subject: Reply with quote

Nok elakkan/kurengkan thread nie

dpd. elemen2 kapla lutot

kena sepakat dulu samada

tajuk nie bab Ushul ke Furu'..???
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 1:53 am    Post subject: Reply with quote

USHUL & FURU'


_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
razzims
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Joined: Oct 18, 2012
Posts: 6371

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 6:11 am    Post subject: Reply with quote

perlu di sepakati, perkataan demokrasi tu perkataan greek ke arab
Back to top
View user's profile Send private message
tigasuku
Sarjan
Sarjan


Joined: Dec 21, 2010
Posts: 1260

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 1:28 pm    Post subject: Reply with quote

abu_sirr wrote:
Nok elakkan/kurengkan thread nie

dpd. elemen2 kapla lutot

kena sepakat dulu samada

tajuk nie bab Ushul ke Furu'..???


Dah tentulah ia perkara pokok krn ia membabitkan kemaslahatan umat. Tiada dakwa dakwi lagi...cuma pendekatan dan cara yg perlu disepakati. Adakah kita perlu lebih tumpukan usaha, masa dan wang ringgit dalam demokrasi atau pemerkasaan ummat?
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 2:24 pm    Post subject: Reply with quote

tigasuku wrote:
Dah tentulah ia perkara pokok krn ia membabitkan kemaslahatan umat.

Tiada dakwa dakwi lagi...cuma pendekatan dan cara yg perlu disepakati.

Adakah kita perlu lebih tumpukan usaha, masa dan wang ringgit dalam demokrasi atau pemerkasaan ummat?
Heemm.. patut pong FENIN..
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 2:26 pm    Post subject: Reply with quote

razzims wrote:
perlu di sepakati, perkataan demokrasi tu perkataan greek ke arab
Perkataan Omputih maa..
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 2:56 pm    Post subject: Reply with quote

Katakan Saja “Saya Tidak Tahu”.


_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
yeke
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Dec 29, 2010
Posts: 1986

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 5:18 pm    Post subject: Reply with quote

si labu nih... bila tn maulana kata "democracy is syirk"...
dia boleh tanya lagi katak puru ke katak usul... hehehe...
mace2... katak pisang kalo... ish3...
Back to top
View user's profile Send private message
sder
Kadet
Kadet


Joined: Jul 07, 2010
Posts: 5295

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 5:25 pm    Post subject: Reply with quote

Tuan-tuan,

Telah banyak diperbincangkan mengenai isu ini. Rujuk tulisan Al-Qardawi, Islam dan Politik dan tulisan Ustaz Hadi Awang Islam dan Demokrasi. Ustaz Nik Aziz juga ada syarahkan tentang hokum demokrasi ini dan barang diingat, Ustaz Nik Aziz merupakan pejuang yang mempertahankan demokrasi apabila ia dituduh system yang sesat.
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 5:32 pm    Post subject: Reply with quote

yeke wrote:
si labu nih... bila tn maulana kata "democracy is syirk"...
dia boleh tanya lagi katak puru ke katak usul... hehehe...
mace2... katak pisang kalo... ish3...
Aqidah & Ushul pong..

tak reti nok beza..

apa kes..???

_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major Jeneral @ Forumer
Major Jeneral @ Forumer


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 39415
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Thu Jun 01, 2017 5:34 pm    Post subject: Reply with quote

abu_sirr wrote:
OK laahh..

waa dah mula bleh tangkap dahh..


tapi waa nok tanya skali

utk. kasik lebey CLEAR lagik


Isu POLITIK DEMOKRASI nie..

Bab ushul ker furu'..???
abu_sirr wrote:
yeke wrote:
wah teman x reti plak bab ushuk ke puru' ke laa...
teman sekuler...
tambahan pejuang isle demokrasi yg ngaku berdakwah dlm berpolitik demokrasi... teman angguk2 aje... kot hangpa terasa kan...
itu ari teman dah cakap dakwah camane x ikut jalanan sunnah kan...
ngkorang berkeras dakwah... dakwah...kan...
abis teman lontar aje laa persoalan2 yg mungkin memberi ngko idea camane nak benchmark pencapaian kan...
masuk aqai x labu...
teman x nampak dakwah dlm politik nih...
sapa cakap itu ari kan... dakwah cam lagu raya... main time raya aje...

ulang2 plak tuu...
Nabi saw dakwah dulu ada ulang2 pada org yg sama ke tn...?
pas plak dakwah ke sapa noo... dap/pan dah out...tun...mic/mca... sapa yee??? pok jib x lah kan... gagal gila gitu...
tertanya plak teman...
ish... bukan masalah teman pun...
dakwah berelaun dan berpencen kan...
mace2... ngko pii tanya LGE laa tuan... ooops x leh noo... prang...
............ ngko pii bincang dgn tn penangan...
............ dia ada formula dakwah yg sentiasa berjaya...
............ labu labu... hehehe...

apa ker cekihnya sekuler tak sekuler nie..???

tak kan Tok Guru miker tak sentuh bab tuu langsong..???

soklan nie penting utk.rungkai kecerakihang memasing..

sbb. miker dakwa ada Tok Guru Pondok kata HARAM

kendian ada plak kata SYIRIK

ada ke semua Tok Guru Pondok sepakat kata lagu tuu..???


ker masa Tok Guru syaroh bab Ushul & Furu'

miker asyik main/nguap mace2..???*

_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Politik All times are GMT + 8 Hours
Goto page 1, 2, 3 ... 19, 20, 21  Next
Page 1 of 21

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©

BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman [email protected]
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!
Malaysia Transform Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
UMNO & BN
Dr. Fathul Bari
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER @ IBT
(IKATAN BLOGGER TERENGGANU - IBT)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : [email protected] atau Webmaster : [email protected]

764 Lorong 5 Kiri, Jalan Nibong Stesyen,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
Tel/Faks : 09-844 8001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.