Akaun Anda Hantar Artikel Forums Prosedur Iklan Hubung Kami Top Hits Keluar RSS TKO Versi 12 Facebook TKO Twitter TKO TranungKite Online Melihat Waktu Solat
     Create an account      
  TERKINI..   Budak diikat tangan, kaki di rumah pengasuh    Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail Diupah Malukan Presiden PAS??    Timbalan Speaker DUN Selangor : Jika PAS Tolak, PR Ada Calon Lain – Hannah Yeoh    Khalid syor PAS bantu PasMa ‘tumbangkan’ Umno/BN    Anwar yakin bebas, Shafee perlu masa    Pembelaan sambung berhujah hari ke tiga    Tiada kecederaan pada dubur Mohd Saiful    Anwar bidas permohonan pendakwa tambah hukuman ‘menjijikkan’    Proton: Mengapa terlalu lama untuk keluar kereta elektrik    Pakar: Majlis Peguam tak berkuasa larang Gopal  
Iklan Kiri

Produk Untuk Suami

Rawatan Dadah Secara Islam


Natural Energy Enchancer

Super Baja Super Hasil

Biofactor 9

Rahsia Suami Gagah Istrei Sayang

Produk Puas

Produk Keluarga Bahagia

DAPATKAN IKLAN BERPATUTAN DENGAN KAMI -- KLIK DI SINI
Menu Utama
 Asas Laman
    · Home
    · 10 Teratas
    · Akaun Anda
    · Album
    · Arkib Artikel
    · Beritahu Kawan
    · FAQ
    · Forum
    · iklan
    · Kajian
    · Kotak Sembang
    · Masej Peribadi
    · Muat Turun
    · Pencarian
    · PHPNuke Editor
    · PRK Sg. Limau
    · Statistik
    · Sudut Cetak
    · Sudut Video
    · Topik
    · Tragedi MH17
    · Waktu Solat

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Rangking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
Pembaca Online
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: yati7302
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 33359

People Online:
Visitors: 0
Members: 3
Total: 3

Online Now:
01 : BanuIman
02 : Mursyid
03 : dtecconan
Statistik Pembaca
We received

303007087
page views since
1 September 2012

Jumlah Hits
· Hari Ini

15974

· Semalam

184100


Purata Hits
· Sejam

14,202

· Sehari

276,466

· Sebulan

8,416,864

· Setahun

101,002,362


Server Masa Server
· Masa

02:58:45

· Tarikh

31 Oct 2014

· Zon

+0800

Anonymous Online
TranungKite Online (TKO): Forum

www.tranungkite.net :: View topic - Tarikat Kesufian Zikir
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Tarikat Kesufian Zikir
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 71, 72, 73  Next
 
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
zamalakazam
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: Sep 18, 2008
Posts: 2626

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 11:07 am    Post subject: Reply with quote

lagi...

Quote:
engkau hanya akan memuji-muji pernyataan-pernyataan dirimu sendiri dengan berbagai cara, yang demi Allah engkau sendiri tidak pernah memuji hadits-hadits dalam dua kitab shahih (Shahîh al-Bukhâri dan Shahîh Muslim) dengan caramu tersebut?!
Oh… Seandainya hadits-hadits dalam dua kitab shahih tersebut selamat dari keritikmu…! Tetapi sebalikanya, dengan semaumu engkau sering merubah hadits-hadits tersebut, engkau mengatakan ini dla’if, ini tidak benar, atau engkau berkata yang ini harus ditakwil, dan ini harus diingkari.
Back to top
View user's profile Send private message
hijau
Koperal
Koperal


Joined: Mar 21, 2007
Posts: 892
Location: dalam nikmat Allah

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 11:27 am    Post subject: Reply with quote

salam...

perghhh...

subkhanakAllahummawabikhamdika
asyhaduallailahaillaanta
astaghfirukawaatubuilaik
Back to top
View user's profile Send private message
abuadil_alkaff
Leftenan
Leftenan


Joined: Jun 30, 2007
Posts: 8722
Location: pondok salafi

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:05 pm    Post subject: Reply with quote

ibn taimiyyah adalah tok syeikh besar menjadi rujukan penting ulama kini termasuk qorodhowi, abu zuhrah, maududi, ali nadwi, abdul karim zaidan...
mengambil tulisan tulisan2/kitab yg menghentam beliau memerlukan hati2 semaksimum dan mesti merujuk kepada tulisan beliau.
qorodhowi dalam muzakkirahnya menyebut yg beliau setelah dewasa, beliau mula bejinak dengan madrasah ibn taimiyyah dan beliau mula menyedari kelebihan2 ibn taimiiyah dan menggabongkan dengan madrasah imam al-ghazali... kedua madrasah inilah yg membentuk pemikiran qorodhowi...
maaf ye, maaf mulai memahami pendirian mod2 TKO... sekadar anak cucu nak kepastian!!!
Back to top
View user's profile Send private message
abu_sirr
Major
Major


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 13644
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:13 pm    Post subject: Reply with quote

abuadil_alkaff wrote:
ibn taimiyyah adalah tok syeikh besar menjadi rujukan penting ulama kini termasuk qorodhowi, abu zuhrah, maududi, ali nadwi, abdul karim zaidan...
mengambil tulisan tulisan2/kitab yg menghentam beliau memerlukan hati2 semaksimum dan mesti merujuk kepada tulisan beliau.
qorodhowi dalam muzakkirahnya menyebut yg beliau setelah dewasa, beliau mula bejinak dengan madrasah ibn taimiyyah dan beliau mula menyedari kelebihan2 ibn taimiiyah dan menggabongkan dengan madrasah imam al-ghazali... kedua madrasah inilah yg membentuk pemikiran qorodhowi...
maaf ye, maaf mulai memahami pendirian mod2 TKO... sekadar anak cucu nak kepastian!!!

Pandai Pak Abu jolok eekk.. baguih per.. Teman suka.. Very Happy
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
abu_sirr
Major
Major


Joined: Apr 06, 2011
Posts: 13644
Location: Bawoh langit.. ataih bomi..

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:16 pm    Post subject: Reply with quote

abu_sirr wrote:
ASERTIF

- kebolehan mendengar yg.baik pabila orang lain berbicara

- kerap gunakan pertanyaan bagi menjelaskan tajuk bicara

- gemar mengambil sikap memberi dan menerima.

- Berupaya mencari solusi (win-win approach)

- peka kawal gerak tubuh dan suara

Soklan mesti jelas & tepat maa.. Very Happy
_________________
"SINGKATNYA HIDUP INI"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
zamalakazam
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: Sep 18, 2008
Posts: 2626

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:23 pm    Post subject: Reply with quote

beratus ulamak dari sezaman beliau hingga kini..yg tinggi lagi arif dalam bidang ilmu akidah....syarak yg "menghentam beliau"....maksud Pak Abu "khilaf"..."salah"....gitu..
abuadil_alkaff wrote:
ibn taimiyyah adalah tok syeikh besar menjadi rujukan penting ulama kini termasuk qorodhowi, abu zuhrah, maududi, ali nadwi, abdul karim zaidan...
mengambil tulisan tulisan2/kitab yg menghentam beliau memerlukan hati2 semaksimum dan mesti merujuk kepada tulisan beliau.
qorodhowi dalam muzakkirahnya menyebut yg beliau setelah dewasa, beliau mula bejinak dengan madrasah ibn taimiyyah dan beliau mula menyedari kelebihan2 ibn taimiiyah dan menggabongkan dengan madrasah imam al-ghazali... kedua madrasah inilah yg membentuk pemikiran qorodhowi...
maaf ye, maaf mulai memahami pendirian mod2 TKO... sekadar anak cucu nak kepastian!!!
Back to top
View user's profile Send private message
jaketkulit
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1507

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:34 pm    Post subject: Reply with quote

yeke wrote:
jaketkulit wrote:
yeke wrote:
dari teman yg jahil murakkab
buat renungan tn zul yg alim

ohdarling wrote:
Inna lillahi wa inna Ilaihi raajiun...

.... Beliau merupakan seorang yang amat warak dan zuhud serta amat menyayangi sesama manusia sama ada yang dikenali ataupun tidak. Beliau sentiasa membahasakan dirinya sebagai ‘ayah’ kepada para murid beliau. Setiap kali menyampaikan kuliyah, tangisan dan air mata tidak dapat dielakkan tatkala tiba pada kalimah-kalimah ayat al-Quran yang membicarakan tentang dosa dan neraka. Pernah juga beliau berhenti mengajar kuliyah kerana ingin diamalkan terlebih dahulu isi kandungan kitab yang ingin disampaikan kepada murid-murid beliau. Setiap kali bersalaman, pasti beliau akan memeluk seseorang itu sambil membisikkan ke telinga orang tersebut “tolong doakan tok ayah deh.” Tersentuh hati bila seorang tuan guru yang yang alim dan zuhud sebegitu rupa akhlaknya sering meminta kita yang jahil ini memohon doa kepada Allah untuk dirinya. Beliau sering berkata beliau lebih jahil dari kita semua. Begitu merendah dirinya sifat beliau dengan masyarakat yang mungkin tidak terbuat kita sebagai orang awam.
........

macam ada benda x kene aje puak ngaku sufi zaman laa nih...
betoi x tn zul...
ke remeh temeh kelas tadika aje...tn ayam...
yk dan yb
ybtb.


apa masalahnya ayat dibold hijau tu yeke
boleh explain

refleks laa ataih diri memasing...
kalau dah perasan diri sesufi yg difikirkan...
hal tok guru tuu kan terbalik drp hal posting ngkorang...
lancang aje ngata itu dan ini, tapi gigih ngaku sufi...
kot nak cermin diri
kot rasa masih belum sempurna diri...
kalau dah rasa sempurna abaikan aje lah...
teman kelas tadika, jahil murakkab...
ybtb.


apa yg kau melencong jauh sgt ni
aku tanya apa maslahnya dgn ayat bold hijau tu
seorang guru minta org lain mendoakannya
ada masalah ke
atau tak boleh?
aku pun pernah tok guru feqah minta tlg doakan dia
takda masalah pun tok guru merendah diri
Back to top
View user's profile Send private message
jaketkulit
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1507

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:36 pm    Post subject: Reply with quote

abuadil_alkaff wrote:
jaketkulit wrote:
abuadil_alkaff wrote:
jaketkulit wrote:
abuadil_alkaff wrote:
jaketkulit wrote:

ramai yg mengaji
ramai yg ngaku berguru
ramai yg ngaku membuka kitab2 muktabar karangan imama2 muktabar
tp masih lg tak dapat melihat dgn mata hati
kerana mengaji bukan untuk ambil faham
tetapi untuk menilai kelemahan org lain

ibnu taimiyah dan anak muridnya
kau tak cerita pun takpa
I'am not interested

cuba citer kitab karangan imam nawawi tu
ulama yg mengikut kaedah sufi
apasal tak minat untuk tahu ttg ibn taimiyyah dan muridnya?


ibnu taimiyah citer ttg apa?
cietr yg tuan tak minat?


sekali lg bertanya
ibnu taimiyah membawa citer ttg apa?
mengapa tanya, kan tuan tak minat?
mengapa tuan tak minat?


td mu tanya ambe
skrg mu pulak tempelak ambe
apa lah nak jadi pak abu ni
Back to top
View user's profile Send private message
jaketkulit
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1507

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:37 pm    Post subject: Reply with quote

zamalakazam wrote:
Allah menyerupai makhluk..sila rujuk kitab karangan Imam al-Hafiz ibn Hajar al-Asqalani al-Bari, m.s. 66, Imam al-Hafiz al-Zahabi dlm kitabnya Zaghl al-Ilmu,Imam Taqiyuddin al-Husni “Daf’u Syabah man Syabbaha wa Tamarrad, Imam al-Subki berkata di dlm kitabnya “al-Durrar al-Madiyah fi Rad ‘ala Ibn Taimiyah, Imam Ibn Hajar al-Haitami berkata di dlm kitabnya “al-Fatawa al-Hadithiyah,Imam Waliyuddin al-Iraqi berkata di dlm kitabnya “al-Ajubah al-Mardiyah an al-A’silah al-Makkiya, Imam al-Kattani pula di dlm kitab “Fahras al-Fahari,Imam Ahmad Muhammad al-Siddiq al-Ghumari di dlm kitabnya “Ali al-Imam al-’Arifin”(Taimiyah menghina Sy Ali) Imam al-Kauthari di dlm kitab “Maqalat” m.s. 35, Syeikh Mansur ‘Awais ,di dlm kitabnya “Ibn Taimiyah Laisa Salafiyan,“Syeikh Zainuddin Ibn Rajab al-Hanbali,Abi Hasan al-Subki, anaknya al-Taj al-Subki, Syeikh al-Imam al-I’z Ibn Jama’ah.


antara sebab pondok tak ambik kitab ibnu taimiyah untuk silibus pelajaran
hok ni ke pak abu nak tau sgt aku menolak ibnu taimiyah?
jawapannya ada sini
Back to top
View user's profile Send private message
jaketkulit
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1507

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:38 pm    Post subject: Reply with quote

abuadil_alkaff wrote:
zamalakazam wrote:
Pengakuan anak muridnya sendiri...

Dalam risalah Bayân Zghl al-‘Ilm, adz-Dzahabi menuliskan ungkapan yang diperuntukan bagi Ibn Taimiyah sebagai berikut [Secara lengkap dikutip oleh asy-Syaikh Arabi at-Tabban dalam kitab Barâ-ah al-Asy’ariyyîn Min ‘Aqâ-id al-Mukhâlifîn, lihat kitab j. 2, h. 9]:

“Hindarkanlah olehmu rasa takabur dan sombong dengan ilmumu. Alangkah bahagianya dirimu jika engkau selamat dari ilmumu sendiri karena engkau menahan diri dari sesuatu yang datang dari musuhmu atau engkau menahan diri dari sesuatu yang datang dari dirimu sendiri.

Demi Allah, kedua mataku ini tidak pernah mendapati orang yang lebih luas ilmunya, dan yang lebih kuat kecerdasannya dari seorang yang bernama Ibn Taimiyah. Keistimewaannya ini ditambah lagi dengan sikap zuhudnya dalam makanan, dalam pakaian, dan terhadap perempuan. Kemudian ditambah lagi dengan konsistensinya dalam membela kebenaran dan berjihad sedapat mungkin walau dalam keadaan apapun.


Sungguh saya telah lelah dalam menimbang dan mengamati sifat-sifatnya (Ibn Taimiyah) ini hingga saya merasa bosan dalam waktu yang sangat panjang. Dan ternyata saya medapatinya mengapa ia dikucilkan oleh para penduduk Mesir dan Syam (sekarang Siria, lebanon, Yordania, dan Palestina) hingga mereka membencinya, menghinanya, mendustakannya, dan bahkan mengkafirkannya, adalah tidak lain karena dia adalah seorang yang takabur, sombong, rakus terhadap kehormatan dalam derajat keilmuan, dan karena sikap dengkinya terhadap para ulama terkemuka. Anda lihat sendiri, alangkah besar bencana yang ditimbulkan oleh sikap “ke-aku-an” dan sikap kecintaan terhadap kehormatan semacam ini!”.
antara citer ibn taimiyyah yg jaket tak minat?
ini citer yg asy-Syaikh Arabi at-Tabban dalam kitab Barâ-ah al-Asy’ariyyîn Min ‘Aqâ-id al-Mukhâlifîn kutip?


kau sokong ibnu taimiyah ke dalam bab tauhid ni?
Back to top
View user's profile Send private message
abuadil_alkaff
Leftenan
Leftenan


Joined: Jun 30, 2007
Posts: 8722
Location: pondok salafi

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:39 pm    Post subject: Reply with quote

zamalakazam wrote:
beratus ulamak dari sezaman beliau hingga kini..yg tinggi lagi arif dalam bidang ilmu akidah....syarak yg "menghentam beliau"....maksud Pak Abu "khilaf"..."salah"....gitu..
abuadil_alkaff wrote:
ibn taimiyyah adalah tok syeikh besar menjadi rujukan penting ulama kini termasuk qorodhowi, abu zuhrah, maududi, ali nadwi, abdul karim zaidan...
mengambil tulisan tulisan2/kitab yg menghentam beliau memerlukan hati2 semaksimum dan mesti merujuk kepada tulisan beliau.
qorodhowi dalam muzakkirahnya menyebut yg beliau setelah dewasa, beliau mula bejinak dengan madrasah ibn taimiyyah dan beliau mula menyedari kelebihan2 ibn taimiiyah dan menggabongkan dengan madrasah imam al-ghazali... kedua madrasah inilah yg membentuk pemikiran qorodhowi...
maaf ye, maaf mulai memahami pendirian mod2 TKO... sekadar anak cucu nak kepastian!!!
ambe tahu, ulama sezaman dengannya menghentam beliau termasuk pemerintah dan monggol. dan beliau banyak menghabiskan masa keluar masuk penjara. ambe sekadar kite memelukan hati2 semaksimum dalam mentausiq dan mentadh'if ulama besar. kalau tidak, takkan ibn taimiyyah menjadi ulama besar hari ini seperti qorodhowi, abdul karim zaidan dan ali nadwi almarhum.. syeikh rusila kerap memuji2 ibn taimiyyah...

wa laa tukhsirul miizan....
Back to top
View user's profile Send private message
jaketkulit
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1507

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:41 pm    Post subject: Reply with quote

abuadil_alkaff wrote:
ibn taimiyyah adalah tok syeikh besar menjadi rujukan penting ulama kini termasuk qorodhowi, abu zuhrah, maududi, ali nadwi, abdul karim zaidan...
mengambil tulisan tulisan2/kitab yg menghentam beliau memerlukan hati2 semaksimum dan mesti merujuk kepada tulisan beliau.
qorodhowi dalam muzakkirahnya menyebut yg beliau setelah dewasa, beliau mula bejinak dengan madrasah ibn taimiyyah dan beliau mula menyedari kelebihan2 ibn taimiiyah dan menggabongkan dengan madrasah imam al-ghazali... kedua madrasah inilah yg membentuk pemikiran qorodhowi...
maaf ye, maaf mulai memahami pendirian mod2 TKO... sekadar anak cucu nak kepastian!!!



rujuk kitab ibnu taimiyah sahaja kah?
atau rujuk bahagian yg boleh membuka minda msykt supaya bangkit meninggalkan bidaah dan juga untuk meniup smgt eprjuangan

kalau yg dirujuk itu akidah
maka mungkin satu pembohongan yg dilaukan oleh abu adil ke atas ulama kontemporari skrg

hati2
Back to top
View user's profile Send private message
jaketkulit
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jul 01, 2008
Posts: 1507

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:43 pm    Post subject: Reply with quote

abuadil_alkaff wrote:
zamalakazam wrote:
beratus ulamak dari sezaman beliau hingga kini..yg tinggi lagi arif dalam bidang ilmu akidah....syarak yg "menghentam beliau"....maksud Pak Abu "khilaf"..."salah"....gitu..
abuadil_alkaff wrote:
ibn taimiyyah adalah tok syeikh besar menjadi rujukan penting ulama kini termasuk qorodhowi, abu zuhrah, maududi, ali nadwi, abdul karim zaidan...
mengambil tulisan tulisan2/kitab yg menghentam beliau memerlukan hati2 semaksimum dan mesti merujuk kepada tulisan beliau.
qorodhowi dalam muzakkirahnya menyebut yg beliau setelah dewasa, beliau mula bejinak dengan madrasah ibn taimiyyah dan beliau mula menyedari kelebihan2 ibn taimiiyah dan menggabongkan dengan madrasah imam al-ghazali... kedua madrasah inilah yg membentuk pemikiran qorodhowi...
maaf ye, maaf mulai memahami pendirian mod2 TKO... sekadar anak cucu nak kepastian!!!
ambe tahu, ulama sezaman dengannya menghentam beliau termasuk pemerintah dan monggol. dan beliau banyak menghabiskan masa keluar masuk penjara. ambe sekadar kite memelukan hati2 semaksimum dalam mentausiq dan mentadh'if ulama besar. kalau tidak, takkan ibn taimiyyah menjadi ulama besar hari ini seperti qorodhowi, abdul karim zaidan dan ali nadwi almarhum.. syeikh rusila kerap memuji2 ibn taimiyyah...

wa laa tukhsirul miizan....


merujuk tentang akidah kah?
atau hok lain2
jgn selewengkan fakta

aku mals nak ckp lebih2 sbb aku tak berminat nak kaji tulisan ibu taimiyah
jd nak salahkan seratus peratus
tak upaya aku nak lakukannya

mungkin dlm bab2 ttg perjuangan aku boleh terima
tp aku rasa baik aku rujuk ulama lain
Back to top
View user's profile Send private message
abuadil_alkaff
Leftenan
Leftenan


Joined: Jun 30, 2007
Posts: 8722
Location: pondok salafi

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:56 pm    Post subject: Reply with quote

jaketkulit wrote:
abuadil_alkaff wrote:
ibn taimiyyah adalah tok syeikh besar menjadi rujukan penting ulama kini termasuk qorodhowi, abu zuhrah, maududi, ali nadwi, abdul karim zaidan...
mengambil tulisan tulisan2/kitab yg menghentam beliau memerlukan hati2 semaksimum dan mesti merujuk kepada tulisan beliau.
qorodhowi dalam muzakkirahnya menyebut yg beliau setelah dewasa, beliau mula bejinak dengan madrasah ibn taimiyyah dan beliau mula menyedari kelebihan2 ibn taimiiyah dan menggabongkan dengan madrasah imam al-ghazali... kedua madrasah inilah yg membentuk pemikiran qorodhowi...
maaf ye, maaf mulai memahami pendirian mod2 TKO... sekadar anak cucu nak kepastian!!!



rujuk kitab ibnu taimiyah sahaja kah?
atau rujuk bahagian yg boleh membuka minda msykt supaya bangkit meninggalkan bidaah dan juga untuk meniup smgt eprjuangan

kalau yg dirujuk itu akidah
maka mungkin satu pembohongan yg dilaukan oleh abu adil ke atas ulama kontemporari skrg
hati2
demi Allah, aku tidak sekali2 berbohong tentang ulama kotemporari... anda boleh baca tulisan berkaitan ibn taimiyya oleh qorodhowi termasuk fatawa mu'asorah yg banyak merujuk pandangan ibn taimiyyah. dalam muzakkirah beliau, qorodhowi akui beliau menggabongkan madrasah ibn taimiyyah dan al-ghazali.
almarhum syed abul hasan ali al-hasani annadwi menulis ttg ibn taimiyyah paling banyak muka surat dalam bukunya saviors of islamic spirit. syeikh mohd abu zuhroh menulis buku bertajuk ibn taimiyyah. dan maududi memberikan penilaian yg cukup berguna dalam bukunya short history of islamic revivalists... tolong baca sendiri dan nilai lah sendiri..

ambe adalah jahil murakab seperti dakwaan tuan jaket, tapi ambe ambil langkah berhati2 semaksimum dalam menilai ulama. dan ambe hanya menggunakan tausiq yg dibuat oleh ulama besar...
janganlah terlalu celupar terhadap ulama, nanti orang lain turut menghina ulama pegangan kite, sedang kite sama2 klotong nyor? akhirnya, tiada seorang pun ulama yg boleh dipegang, semuanya ditolak kecuali ulama UMNO dan sufi? dok gitu yg tuan maksudkan?

abu sirr jangan sirr?
Back to top
View user's profile Send private message
abuadil_alkaff
Leftenan
Leftenan


Joined: Jun 30, 2007
Posts: 8722
Location: pondok salafi

PostPosted: Sun Jan 27, 2013 12:59 pm    Post subject: Reply with quote

jaketkulit wrote:
abuadil_alkaff wrote:
zamalakazam wrote:
beratus ulamak dari sezaman beliau hingga kini..yg tinggi lagi arif dalam bidang ilmu akidah....syarak yg "menghentam beliau"....maksud Pak Abu "khilaf"..."salah"....gitu..
abuadil_alkaff wrote:
ibn taimiyyah adalah tok syeikh besar menjadi rujukan penting ulama kini termasuk qorodhowi, abu zuhrah, maududi, ali nadwi, abdul karim zaidan...
mengambil tulisan tulisan2/kitab yg menghentam beliau memerlukan hati2 semaksimum dan mesti merujuk kepada tulisan beliau.
qorodhowi dalam muzakkirahnya menyebut yg beliau setelah dewasa, beliau mula bejinak dengan madrasah ibn taimiyyah dan beliau mula menyedari kelebihan2 ibn taimiiyah dan menggabongkan dengan madrasah imam al-ghazali... kedua madrasah inilah yg membentuk pemikiran qorodhowi...
maaf ye, maaf mulai memahami pendirian mod2 TKO... sekadar anak cucu nak kepastian!!!
ambe tahu, ulama sezaman dengannya menghentam beliau termasuk pemerintah dan monggol. dan beliau banyak menghabiskan masa keluar masuk penjara. ambe sekadar kite memelukan hati2 semaksimum dalam mentausiq dan mentadh'if ulama besar. kalau tidak, takkan ibn taimiyyah menjadi ulama besar hari ini seperti qorodhowi, abdul karim zaidan dan ali nadwi almarhum.. syeikh rusila kerap memuji2 ibn taimiyyah...

wa laa tukhsirul miizan....


merujuk tentang akidah kah?
atau hok lain2
jgn selewengkan fakta


aku mals nak ckp lebih2 sbb aku tak berminat nak kaji tulisan ibu taimiyah
jd nak salahkan seratus peratus
tak upaya aku nak lakukannya

mungkin dlm bab2 ttg perjuangan aku boleh terima
tp aku rasa baik aku rujuk ulama lain
anda takmboh rujuk kepada ibn taimiyyah tak salah.. yg seleweng fakta, fakta apa tu?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah All times are GMT + 8 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 71, 72, 73  Next
Page 45 of 73

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©

BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman M@rhean
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!
Malaysia Transform Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER @ IBT
(IKATAN BLOGGER TERENGGANU - IBT)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : tranung2006@yahoo.com atau Webmaster : tranungkite@hotmail.com

764 Lorong 5 Kiri, Jalan Nibong Stesyen,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
Tel/Faks : 09-844 8001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.