Akaun Anda Hantar Artikel Forums Prosedur Iklan Hubung Kami Top Hits Keluar RSS TKO Versi 12 Facebook TKO Twitter TKO TranungKite Online Melihat Waktu Solat
     Create an account      
  TERKINI..   Otai Reformis tolak Dr Mahathir, Saari Sungib lepas jawatan pengerusi    Amaran Keras Al-Qassam Berikutan Serangan Israel Terhadap Masjid Aqsa    Warna kegemaran Rasulullah    HARAPAN sedang muktamad perlembagaan, rancang daftar minggu depan    India Muslim boleh dianggap Melayu, tapi bukan Bumiputera, kata pakar    Tular 74 Kontena Daging Babi Konon Lolos Sah Palsu    Tingkatkan had umur perkahwinan sahaja tidak cukup, kata PAS    Sistem pengangkutan awam era Dr M muflis Kata Blogger Pro Kerajaan    PH raih lebih banyak sokongan ‘Melayu’ - Kata Kajian Invoke Rafizi    PAS minta PKR henti politik munafik  
Infomation
Iklan Kiri















               
UNTUK MAKLUMAT LANJUT BERKENAAN IKLAN - sila emelkan ke [email protected]/* */
 
 
Menu Utama
 Asas Laman
    · Home
    · 10 Teratas
    · Advertising
    · Akaun Anda
    · Album
    · Arkib Artikel
    · Beritahu Kawan
    · FAQ
    · Forum
    · iklan
    · Kajian
    · Kotak Sembang
    · Masej Peribadi
    · Muat Turun
    · Newsxxx
    · Pencarian
    · PHPNuke Editor
    · PRK Sg. Limau
    · Statistik
    · Sudut Cetak
    · Sudut Video
    · Topik
    · Tragedi MH17
    · Waktu Solat

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Warga Kerja TKO V12

Penasihat
Ust Jamaluddin Al Hafiz

Administrator
-Penasihat-
CyberShot
cybershot
@live.com.my

-Server-
Musafir
musafir
@myfikir.com


-WebDesign-
Tok Penghulu
tokpenghulu
@hotmail.com


WebMaster
Ketam Batu
ketambatu2010
@gmail.com


Pemengang Amanah
Mohamed Ibrahim Sini Mohamed
m.ibrahim786
@gmail.com

Bekas PA
Zulkfly Abdullah


Pemb. WebMaster
PenjualCendol 
(Ketua Editor)
Juragan
Teori
Lararatu
Aya (SOL)
BudakJalanan (DD)
PenorehGetah (TKOD)
KerisSakti
mmas_forever
wan_jtk
memo
KuntaKinte (MR)
Nabila (WK)
Munir (UO)
CikguCyber (CC)
 
Editor Sabah @ Sarawak
AnaqSabah
anaqsabah
@gmil.com


Lain-lain negeri masih kosong..
kalau berminat sila pohon!

Moderator Forum
Ketua Moderator
Insani
insaniyy
@yahoo.com.my


Penolong Mod
Voice
voice
@yopmail.com


Setiausaha Mod
khalilah
sushafareen
@yahoo.com


Untuk lain-lain moderator
sila lihat di Forum

Bahagian Pengiklanan
Abu Bakar bin Mat
tranung2006
@gmail.com


bekas PI

Abdullah Othman
dollahharimau
@gmail.com


Disebalik Tabir
[email protected]/* */
Alisha
Nabila
nabilaatiqah
@gmail.com
 


DJ TKO.fm
@Abdullah

Bekas WebMaster
Tok Ayah
tokayah
@hotmail.com

Abu Jihad
abujihad98
@gmail.com

Tok Penghulu
tokpenghulu
@hotmail.com

Cucu Bavoo
monelbavoo
@hotmail.com

Linux Pro
linuxpro99
@hotmail.com

 Din.Cryptos
tranung2006
@yahoo.com

Songkok Putih
songkokputih
@gmail.com

Cybersnipper
cybersnipper09
@gmail.com

PenjagaKubur
penjagakubur96
@gmail.com

  
Semenjak
13 Mac 1999
© Tranung Kite™

Rangking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
Pembaca Online
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: antilebong
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 33381

People Online:
Visitors: 0
Members: 0
Total: 0
Statistik Pembaca
We received

467837174
page views since
1 September 2012

Jumlah Hits
· Hari Ini

32575

· Semalam

54574


Purata Hits
· Sejam

9,796

· Sehari

213,429

· Sebulan

6,497,739

· Setahun

77,972,862


Server Masa Server
· Masa

12:36:16

· Tarikh

21 Aug 2017

· Zon

+0800

Anonymous Online
TranungKite Online (TKO): Forum

www.tranungkite.net :: View topic - Aisyah ra nikah dgn Nabi saw ketika umur 19@20 tahun
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Aisyah ra nikah dgn Nabi saw ketika umur [email protected] tahun
Goto page 1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Next
 
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
midmando
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: May 31, 2005
Posts: 3015

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 5:56 pm    Post subject: Aisyah ra nikah dgn Nabi saw ketika umur [email protected] tahun Reply with quote

Dan berikut adalah keterangan -keterangan tentang usia Ummul Mukminin Aisyah Radhiallahu Anhu saat menikah dengan Nabi Muhammad Shallallahu Alaihi wa Sallam. Hisyam bin ‘Urwah adalah satu-satunya perawi yang meriwayatkan usia Aisyah saat menikah dengan Nabi dan Hisyam sudah lanjut usia sedang ingatannya mulai melemah saat pindah ke Irak dan pada saat itulah ia meriwayatkan hadist tersebut. Berikut rinciannya :

‘Aisyah dalam bahasa Arab yang memiliki arti “Hidup dan Sehat”.[2] Variasi nama dari ‘Aisyah adalah ‘Aisya, yang juga memiliki makna yang sama.

Setelah Aisyah mulai beranjak dewasa Ayah Aisyah, Abu Bakar merasa Aisyah sudah cukup umur untuk menikah, karenanya Aisyah akan dinikahkan dengan Jubayr bin Mut’im, tetapi pernikahan tersebut tidak terjadi disebabkan Ayah Jubair, Mut‘im bin ‘Adi menolak aisyah dikarenakan Abu Bakar telah masuk Islam pada saat itu. Istri Mut’im bin Adi mengatakan tidak mau keluarganya mempunyai hubungan dengan para muslim, yang dapat menyebabkan Jubair menjadi seorang Muslim.

Aisyah adalah satu-satunya istri nabi Muhammad yang masih gadis pada saat dinikahi. Aisyah dinikahkan pada tahun 620 M. Akad nikah diadakan di Mekkah sebelum Hijrah, tetapi setelah wafatnya Khadijah dan setelah Nabi Muhammad menikah dengan Saudah. Upacara dilakukan oleh ayahnya Abu Bakar dengan maskawin 400 dirham.

Hadits mengenai umur Aisyah tatkala dinikahkan adalah problematis. Hisyam bin ‘Urwah adalah satu-satunya yang mengabarkan tentang umur pernikahan Aisyah, yang didengarnya dari ayahnya. Bahkan Abu Hurairah ataupun Malik bin Anas tidak pernah mengabarkannya. Beberapa riwayat yang termaktub dalam buku-buku hadits berasal hanya dari Hisyam sendiri, dan hadits ini dianggap dhaif. Hisyam mengutarakan hadits tentang usia Aisyah menikah dengan nabi Muhammad tersebut tatkala telah bermukim di Irak, dan ia pindah ke negeri itu dalam umur 71 tahun.

Mengenai hal ini Ya’qub bin Syaibah berkata: “Yang dituturkan oleh Hisyam sangat terpecaya, kecuali yang disebutkannya tatkala ia sudah pindah ke Irak.” Ibnu Syaibah menambahkan bahwa Malik bin Anas menolak penuturan Hisyam yang dilaporkan oleh penduduk Irak. Dalam buku tentang sketsa kehidupan para perawi hadits, tersebut bahwa saat Hisyam berusia lanjut ingatannya sangat menurun.

Kita tentu mengetahui bahwasanya didalam islam jelas2 tidak boleh menikahkan wanita yang belum pada masa haid, karenanya dan tidak mungkin bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam menikah dengan Aisyah sedang Aisyah belum beroleh masa haid. Untuk itu mari kita kaji lebih jauh..

Al-Qur’an sebagai sumber utama ummat Islam juga kontradiktif dengan hadist hisham ini, iika kita pelajari asbabun nuzulnya, surat Al Qamar diturunkan pada 8 tahun sebelum hijriah yaitu tahun 614M. dalam surah itu diriwayatkan Aisyah adalah seorang gadis muda/Jariah(bahasa arabnya). sedangkan menurut Hisham, tahun 623M, aisyah berumur 9 tahun dan berumahtangga dengan nabi.. berarti aisyah lahir pada tahun 614M. Namun logikanya bagaimana dalam asbabun nuzulnya Alquran mengatakan aisyah adalah seorang gadis muda, sedangkan menurut Hisham aisyah baru lahir pada tahun 614M ?? Asbabun nuzul surat Quran ini juga dikuatkan oleh hadist lain seperti Hadist Bukhori yang dalam hal ini yang tidak kontra dengan AlQuran.

Sehubungan dengan Surah Al Qamar tersebut yang diriwayatkan oleh Bukari didalam Kitab Tafsir nya:” Siti Aisyah (ra) mengatakan ” Aku adalah seorang gadis” ketika surah Al Qamar – Surah 54 diturunkan. “Mengikut sejarah surah Al Qamar diturunkan pada tahun 613 Masehi. ( 9 tahun sebelum Hijrah). Ini menunjukkan bahawa Siti Aisyah lahir sebelum kedatangan Islam, yaitu sebelum tahun 610 Masehi. Jika Siti Aisyah lahir sebelum 610 Masehi maka umur beliau menikah dengan Nabi Muhammad saw pada 623 Masehi adalah berusia serendah-rendahnya 14 tahun,

Dalam hadist lainnya, diriwayatkan oleh Ahmad ibn hambali :
“khaulah mengatakan pada nabi untuk menikah lagi dengan seorang “bikr” atau “thayib”.. ketika Nabi menanyakan tentang bikr, maka Khaulah menyebutkan nama aisyah. jadi dapat diambil kesimpulan aisyah adalah gadis yang sudah mendapat haid saat menikah dengan Nabi.

Dalam Perang Uhud

Umur Siti Aisyah dalam perang Uhud yang terjadi pada 15 Shawal, tahun 3 Hijrah bersamaan bulan Maret tahun 625 Masehi Iman Bukari mengatakan didalam kitab nya : Kitabu’l-jihad wa’l-siyar,Arabic, Bab Ghazwi’l-nisa’ wa qitalihinna ma`a’lrijal.”Diriwayatkan oleh Anas: Pada hari perang Uhud…..Aku melihat Siti Aisyah (ra) dan Ummu Sulaim, mereka menyinsingkan kainnya untuk memudahkan mereka bergerak.”Rasulullah saw mengenakan syarat yang ketat bagi mereka yang hendak mengikut peperangan Badar, Uhud dan Khandaq. Mereka mesti berumur 15 tahun ke atas. Sesiapa yang berumur dibawah 15 tahun, maka tidak dibenarkan turut serta dalam peperangan Badar, Uhud dan Khandaq.

Dan masih dalam riwayat Bukari didalam kitab nya: Kitabu’l-maghazi, Bab ghazwati’l-khandaq wa hiya’l-ahza’b,” Ibnu Umar (ra) mengatakan bahwa Rasulullah saw tidak membenarkan Aisyah untuk mengikuti peperangan Uhud kerana ketika itu Aisyah masih berumur 14 tahun. Tetapi di waktu peperangan Khandaq, Rasulullah membenarkan Aisyah ikut berperang sebab umur Aisyah sudah 15 tahun. jika ditukir dalam sejarah, saat Siti Aisyah ikut serta didalam peperangan Badar dan Uhud yang artinya dalam peperangan tersebut umur beliau adalah 15 tahun ke atas. dan berdasarkan riwayat dari Bukari ini jelas menunjukkan;

1. Siti Aisyah mengikuti peperangan Uhud dan umur beliau sudah menjangkau 15 tahun.

2. Jika umur Aisyah pada 625 Masehi ( 3 Hijrah) ialah 15 tahun maka Siti Aisyah dilahirkan pada 610

Menurut Tabari, keempat anak Abu Bakar (termasuk Aisyah) dilahirkan oleh istrinya pada zaman Jahiliyah, artinya sebelum 610 M.[3] Apabila Aisyah dinikahkan sebelum 620 M, maka ia dinikahkan pada umur di atas 10 tahun dan hidup sebagai suami-istri dengan Nabi Muhammad dalam umur di atas 13 tahun. Menurut Abd alRahman bin Abi Zannad: “Asmah 10 tahun lebih tua dari Aisyah.”[4] Menurut Ibnu Hajar al-’Asqalani, Asmah hidup hingga usia 100 tahun dan meninggal tahun 73 atau 74 Hijriyah.[5] Apabila Asmah meninggal dalam usia 100 tahun dan meninggal dalam tahun 73 atau 74 Hijriyah, maka Asma berumur 27 atau 28 tahun pada waktu Hijrah, sehingga Aisyah berumur (27 atau 2Cool – 10 = 17 atau 18 tahun pada waktu Hijrah. Itu berarti Aisyah mulai hidup berumah tangga dengan Muhammad pada waktu berumur 19 atau 20 tahun.
Back to top
View user's profile Send private message
PUTIQ
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Sep 27, 2006
Posts: 2176

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 7:06 pm    Post subject: Reply with quote

Angka angka begini tidak penting lansung didalam islam!

Yang memburukkan keadaan apabila membuang masa dan bertengkar ttg angka begini.
Back to top
View user's profile Send private message
ygbenar
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Jan 12, 2010
Posts: 1669

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 7:56 pm    Post subject: Reply with quote

apapun ..kita harus jua ,emgucapkan terima kasih kepada mid..
Back to top
View user's profile Send private message
ayeitam
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Sep 13, 2010
Posts: 3431

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 8:07 pm    Post subject: Reply with quote

PUTIQ wrote:
Angka angka begini tidak penting lansung didalam islam!

Yang memburukkan keadaan apabila membuang masa dan bertengkar ttg angka begini.


elok cerita bab ni masa Islam tidak lagi digugat...
Back to top
View user's profile Send private message
sudusenung
Rekrut
Rekrut


Joined: Mar 23, 2008
Posts: 24

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 8:44 pm    Post subject: Reply with quote

Back to top
View user's profile Send private message
heroNS
Prebet
Prebet


Joined: Nov 02, 2008
Posts: 162
Location: Mano lai...nogoghi lah

PostPosted: Sun Jan 20, 2013 9:22 pm    Post subject: Reply with quote

Tak kisah berapa umur S. Aishah sewaktu berkahwin dengan Baginda Rasulullah saw. Yang penting S. Aishah telah matang dan perkahwinan itu TIDAK MENJADI MASALAH pada masa itu. Memang S. Aishah sangat muda..tapi beliau telah MATANG.

Matang bukan pada umur. Ada orang dah beruban putih, tapi belum matang juga.

Perkahwinan yang menjadi masalah kepada masyarakat ialah bila Baginda berkahwin dengan bekas isteri Zaid ra, anak angkat Baginda. Ketika itu, orang Arab melarang berkahwin dengan bekas isteri anak angkat.
_________________
Yang bona tu totap bona
Back to top
View user's profile Send private message
zulzulkifli
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: Jan 17, 2012
Posts: 2575

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 11:39 am    Post subject: Reply with quote

PUTIQ wrote:
Angka angka begini tidak penting lansung didalam islam!

Yang memburukkan keadaan apabila membuang masa dan bertengkar ttg angka begini.


hok ning ambo sokom mung 100 %
bijak la mung dato' PUTIQ.....

Very Happy Very Happy Very Happy
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
zulzulkifli
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: Jan 17, 2012
Posts: 2575

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 11:40 am    Post subject: Reply with quote

ygbenar wrote:
apapun ..kita harus jua ,emgucapkan terima kasih kepada mid..



bui 5 sebab!

Very Happy Very Happy Very Happy
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
serengas
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Nov 05, 2009
Posts: 1893

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 12:12 pm    Post subject: Reply with quote

apa citer nih???

kalu 9 tahun kenapa?
kalu 10 tahun kenapa?
kalu 11 tahun kenapa?
kalu 12 tahun kenapa?
kalu 13 tahun kenapa?
kalu 14 tahun kenapa?
kalu 15 tahun kenapa?
kalu 16 tahun kenapa?
kalu 17 tahun kenapa?
kalu 18 tahun kenapa?
kalu 19 tahun kenapa?
kalu 20 tahun kenapa?
_________________
~ kEr GuAnEr ~
Back to top
View user's profile Send private message
qashwaa
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Dec 29, 2009
Posts: 3483

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 12:39 pm    Post subject: Reply with quote

harap jadi makluman jela...

jgn lak jadi perbahasan...

org islam melayu nih...pelik...kdg2 perkara wajib ditinggal...perkara sunat/harus/makruh jadi amalan...

kdg2...leh sampai bermasam muka...

lg kelako...kdg2 leh menyebabkan berubah parti!!!

hehehe

jgn mare bro tt...
_________________
yang kurik itu kendi yang merah itu saga
Back to top
View user's profile Send private message
makannasi
Kapten
Kapten


Joined: Jan 28, 2009
Posts: 10821

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 12:40 pm    Post subject: Reply with quote

tak salah berbicara pasal umurnya. tapi yg penting knp dia kawin dgn aishah yg masih muda.
Back to top
View user's profile Send private message
dizek
Prebet
Prebet


Joined: Sep 06, 2012
Posts: 219

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 1:01 pm    Post subject: Reply with quote

makannasi wrote:
tak salah berbicara pasal umurnya. tapi yg penting knp dia kawin dgn aishah yg masih muda.


sebagai salah satu panduan bagi manusia selepas itu, kerana apabila nabi sudah wafat aishah juga meriwayatkan beberapa hadis dan memberitahu amalan-amalan nabi utk menjadi sunnah kpd kita semua.
Back to top
View user's profile Send private message
Tibai
Leftenan
Leftenan


Joined: Dec 30, 2009
Posts: 8403
Location: Hujah berpandukan logik semata2, agak keterlaluan dlm hujah yg melibatkan sunnah dan hadis - Juragan

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 1:25 pm    Post subject: Reply with quote

.
Tak lah!
dizek wrote:
sebagai salah satu panduan bagi manusia selepas itu, kerana apabila nabi sudah wafat aishah juga meriwayatkan beberapa hadis dan memberitahu amalan-amalan nabi utk menjadi sunnah kpd kita semua.
..oghang lain pun meriwayatkan Hadis gak!

Takder kaitan pun pernikahan baginda s.a.w dengan Aishah yang muda itu dengan sesi periwayatan hadis!!!
.
.
Yang sahih..bernikah dengan anak darer lebih utama dari mak darer!
_________________
Aman!
Back to top
View user's profile Send private message
tukaunama
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Sep 29, 2006
Posts: 1669
Location: A Doctor in The Public Toilet. Yuck!!!

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 1:27 pm    Post subject: Reply with quote

terdiam syiah.
Back to top
View user's profile Send private message
dizek
Prebet
Prebet


Joined: Sep 06, 2012
Posts: 219

PostPosted: Mon Jan 21, 2013 1:28 pm    Post subject: Reply with quote

Tibai wrote:
.
Tak lah!
dizek wrote:
sebagai salah satu panduan bagi manusia selepas itu, kerana apabila nabi sudah wafat aishah juga meriwayatkan beberapa hadis dan memberitahu amalan-amalan nabi utk menjadi sunnah kpd kita semua.
..oghang lain pun meriwayatkan Hadis gak!

Takder kaitan pun pernikahan baginda s.a.w dengan Aishah yang muda itu dengan sesi periwayatan hadis!!!
.
.
Yang sahih..bernikah dengan anak darer lebih utama dari mak darer!


kan aku dah tulis........sebagai salah satu
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah All times are GMT + 8 Hours
Goto page 1, 2, 3 ... 15, 16, 17  Next
Page 1 of 17

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©

BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman [email protected]
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!
Malaysia Transform Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
UMNO & BN
Dr. Fathul Bari
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER @ IBT
(IKATAN BLOGGER TERENGGANU - IBT)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : [email protected] atau Webmaster : [email protected]

764 Lorong 5 Kiri, Jalan Nibong Stesyen,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
Tel/Faks : 09-844 8001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.