Akaun Anda Hantar Artikel Forums Prosedur Iklan Hubung Kami Top Hits Keluar RSS TKO Versi 12 Facebook TKO Twitter TKO TranungKite Online Melihat Waktu Solat
     Create an account      
  TERKINI..   DUN Selangor: Khalid Tinggalkan Sidang Sebelum Sesi Soal Jawab    Adun Bangi Dipilih Timbalan Speaker DUN Selangor Yang Baharu    Wanita Maut Jatuh Tingkat 11    Mayat kanak-kanak hilang dijumpai di Beaufort, dipercayai dibunuh    Mangsa Letupan Lombong Arang Batu Di Sarawak Dikenal Pasti !!!    Program PASMA terkini mengkritik kepimpinan Ulama dalam PAS    Bantahan Pemandu Teksi di Langkawi    Bayi Setahun Enam Bulan Maut Dilanggar Kereta Bapa !!    Konvensyen DAP P Pinang Dikejutkan Oleh Kritikan Perwakilan    Dirogol Bergilir-Gilir Kerana Tumbuk Kawan Teman Lelaki  
Iklan Kiri

Produk Untuk Suami

Rawatan Dadah Secara Islam


Natural Energy Enchancer

Super Baja Super Hasil

Biofactor 9

Rahsia Suami Gagah Istrei Sayang

Produk Puas

Produk Keluarga Bahagia

DAPATKAN IKLAN BERPATUTAN DENGAN KAMI -- KLIK DI SINI
Menu Utama
 Asas Laman
    · Home
    · 10 Teratas
    · Akaun Anda
    · Album
    · Arkib Artikel
    · Beritahu Kawan
    · FAQ
    · Forum
    · iklan
    · Kajian
    · Kotak Sembang
    · Masej Peribadi
    · Muat Turun
    · Pencarian
    · PHPNuke Editor
    · PRK Sg. Limau
    · Statistik
    · Sudut Cetak
    · Sudut Video
    · Topik
    · Tragedi MH17
    · Waktu Solat

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Rangking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2009 Tranung Kite
Pembaca Online
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: yati7302
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 33359

People Online:
Visitors: 0
Members: 18
Total: 18

Online Now:
01 : ramlisdar
02 : midmando
03 : rotikari
04 : matpit
05 : tok_batin
06 : sebatang_kara
07 : satekajang
08 : ahliperihatin
09 : merong
10: paranormal
11: gujiks
12: tanjungaru
13: sangkelembai20
14: razzims
15: tokpepijat
16: go2syam
17: HishamAhmad
18: orang_awam
Statistik Pembaca
We received

307924969
page views since
1 September 2012

Jumlah Hits
· Hari Ini

203907

· Semalam

217386


Purata Hits
· Sejam

14,053

· Sehari

280,953

· Sebulan

8,553,471

· Setahun

102,641,656


Server Masa Server
· Masa

20:08:36

· Tarikh

24 Nov 2014

· Zon

+0800

Anonymous Online
TranungKite Online (TKO): Forum

www.tranungkite.net :: View topic - Pertanyaan berkenaan hubungan
 Forum FAQForum FAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Pertanyaan berkenaan hubungan

 
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah
View previous topic :: View next topic  
Author Message
midmando
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: May 31, 2005
Posts: 2745

PostPosted: Sat Feb 02, 2013 9:56 am    Post subject: Pertanyaan berkenaan hubungan Reply with quote

betulkah ada nas atau dalil yg mengatakan 'suami wajib mengadakan hubungan suami-isteri sekurang2nya 1x dalam tempuh suci.' ?

atau itu hanya bertaraf pandangan sahaja dan bukan ada nas@dalil nya

"sila jawab tengan tepat. tolong jgn kotorkan thread dgn sampah sarap"

minta pencerahan....
Back to top
View user's profile Send private message
heroNS
Prebet
Prebet


Joined: Nov 02, 2008
Posts: 182
Location: Mano lai...nogoghi lah

PostPosted: Sat Feb 02, 2013 10:11 am    Post subject: Re: Pertanyaan berkenaan hubungan Reply with quote

midmando wrote:
betulkah ada nas atau dalil yg mengatakan 'suami wajib mengadakan hubungan suami-isteri sekurang2nya 1x dalam tempuh suci.' ?

atau itu hanya bertaraf pandangan sahaja dan bukan ada nas@dalil nya

"sila jawab tengan tepat. tolong jgn kotorkan thread dgn sampah sarap"

minta pencerahan....


Sefaham saya tuan, suami wajib memberi nafkah batin kepada isteri. Kalau tak mampu, kena berubat, kalau tak mampu jugak..berilah pilihan kepada isteri...ini memang saya dengar bbp kali dalam ceramah.

Tentang kekerapan, sefaham saya, terpulang kepada suami isteri. Nas selalu menyebut isteri harus taat kepada suami apabila suami mengkehendakinya. Sefaham saya, begitu juga sebaliknya.

Tapi inikan hubungan suami isteri. Harus dinikmati. Kalau suami ingin, isteri sangat penat, maka suami bersabarlah...ada pendapat kata, mesti taat juga..tapi apakah maknanya kalau tak dapat menikmati.

Begitu juga sebaliknya. Jika isteri menginginkan, suami harus memberi. Kewajipan memberi nafkah.

Tapi dalam nafkah batin ini, pada pemahaman saya, macam nafkah zahir juga...sekadar kemampuan...tak perlulah membazir atau berlebih2an.
_________________
Yang bona tu totap bona
Back to top
View user's profile Send private message
k4m4L_bili5
Prebet
Prebet


Joined: Jan 21, 2013
Posts: 183
Location: Tuk guru teman ahli sufi, tp mai Jepun 6-7 org jg dipakuknya bila biadab.

PostPosted: Sat Feb 02, 2013 10:13 am    Post subject: Reply with quote

Shocked
Back to top
View user's profile Send private message
mahadeware
Koperal
Koperal


Joined: Sep 15, 2008
Posts: 787
Location: antara hidup dan mati

PostPosted: Sat Feb 02, 2013 10:26 am    Post subject: Reply with quote

1. satu persoalan yang bagus.

2. betul ke?

3. kalau lah betul, kesian suami tua yang tongkatnya yang dah longlai dan isteri tua yang dah tak larat menahan beban berat.

4. juga kesian lah suami atau isteri yang terpaksa berpisah berbulan-bulan. kalau nafkah zahir boleh jugak credit online atau kirim poslaju. nafkah batin boleh ke?

5. begitu juga yang terlantar sakit berbulan-bulan. terpaksalah gagahkan diri memberi atau menerima.

6. berdosa lah mereka-mereka yang tak mampu melakukan kewajipan itu.

.
Back to top
View user's profile Send private message
midmando
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: May 31, 2005
Posts: 2745

PostPosted: Sat Feb 02, 2013 2:22 pm    Post subject: Reply with quote

up. jawapan diperlukan.
Back to top
View user's profile Send private message
heroNS
Prebet
Prebet


Joined: Nov 02, 2008
Posts: 182
Location: Mano lai...nogoghi lah

PostPosted: Sat Feb 02, 2013 3:18 pm    Post subject: Reply with quote

midmando wrote:
up. jawapan diperlukan.


Adakah tuan menunggu hadith yang specific?

Setahu saya tidak ada...melain2kan pendapat2 ulamak...saya ada terbaca ulama memberi pendapat yang suami sgt digalakkan menggauli isteri setiap 4 hari..berdasarkan 4 orang isteri...tapi ini hanya pendapat...tidak ada hadith yg khusus...

Quran dan Hadith hanya mewajibkan nafkah zahir dan batin...itulah yang saya fahami dalam perguruan saya...
_________________
Yang bona tu totap bona
Back to top
View user's profile Send private message
ohdarling
Sarjan
Sarjan


Joined: Nov 10, 2008
Posts: 1127

PostPosted: Sat Feb 02, 2013 3:44 pm    Post subject: Reply with quote

k4m4L_bili5 wrote:
Shocked
terkejut ke guano kamal???


takkan satu kali je??? Laughing Laughing Laughing hahahaha
Back to top
View user's profile Send private message
ayeitam
Pegawai Waran I
Pegawai Waran I


Joined: Sep 13, 2010
Posts: 3621

PostPosted: Sat Feb 02, 2013 4:16 pm    Post subject: Reply with quote

ohdarling wrote:
k4m4L_bili5 wrote:
Shocked
terkejut ke guano kamal???


takkan satu kali je??? Laughing Laughing Laughing hahahaha



dia orang baru.... buleh wat modal 'merengek'....
Back to top
View user's profile Send private message
midmando
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: May 31, 2005
Posts: 2745

PostPosted: Sun Feb 03, 2013 10:03 am    Post subject: Reply with quote

Up

sbb nak dapat kan nas dan dalil nya. mudah2an ada yg pos kan kat sini
Back to top
View user's profile Send private message
mrbaubudu
Koperal
Koperal


Joined: Apr 18, 2008
Posts: 728
Location: green zone

PostPosted: Sun Feb 03, 2013 10:23 am    Post subject: Reply with quote

midmando wrote:
Up

sbb nak dapat kan nas dan dalil nya. mudah2an ada yg pos kan kat sini


erkkk Shocked lain macam jerrr.
terpakai utk diri sendiri atau nak tolong org nih? Very Happy Cool
Back to top
View user's profile Send private message
midmando
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: May 31, 2005
Posts: 2745

PostPosted: Sun Feb 03, 2013 10:29 am    Post subject: Reply with quote

mrbaubudu wrote:
midmando wrote:
Up

sbb nak dapat kan nas dan dalil nya. mudah2an ada yg pos kan kat sini


erkkk Shocked lain macam jerrr.
terpakai utk diri sendiri atau nak tolong org nih? Very Happy Cool


utk ilmu.
Back to top
View user's profile Send private message
ayobhussin
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: May 07, 2008
Posts: 2216

PostPosted: Sun Feb 03, 2013 11:07 am    Post subject: Reply with quote

NAFKAH BATIN
Hendaklah mempergauli isteri itu dengan baik. Firman Allah:

Ertinya: isteri-isterimu adalah seperti tanah tempat kamu bercucuk tanam, maka datangilah tanah tempat becucuk tanammu bagaimana saja kamu kehendaki. Dan kerjakanlah amal yang baik untuk dirimu dan bertaqwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa kamu kelak akan menemuiNya. Dan berilah khabar gembira orang-orang beriman. (al-Baqarah:223)

Ertinya: ...”dan bergaullah dengan mereka dengan sebaik-baiknya....”
Dalam Islam isteri boleh menolak hajat atau keinginan suaminya untuk bersetubuh dengan syarat ia mestilah dalam keadaan darurat atau keuzuran seperti semasa haid, nifas, sedang dalam ihram dan sebagainya. Bagaimanapun pengertian mengenai darurat dan keuzuran bukan setakat itu, banyak lagi perkara lain yang perlu difahami
setiap suami. Misalnya jika isteri mengalami masalah kesihatan yang menyebabkan isteri tidak berupaya melayan kehendak seks suami, ia juga ditakrifkan sebagai darurat.

Begitu juga jika isteri berada dalam keletihan yang amat sangat, penolakan berkenaan dirujuk kepada isteri yang dalam tertekan, runsing, mengantuk yang teramat sangat dan keletihan yang amat sangat sehingga meyebabkan isteri berkenaan tidak berkeupayaan melayani kehendak seks suaminya dengan baik, ia juga dibolehkan. Lebih-lebih lagi bagi isteri yang bekerja, tujuannya untuk membantu suaminya sendiri dalam soal kewangan. Akan tetapi isteri perlu faham, jika mereka menolak hajat suaminya, ia mestilah ditolak dengan cara yang baik dan mestilah dijelaskan dengan sejelas dan sebaiknya sebabsebab itu kepada suaminya, sehingga suaminya boleh memahami dan bertolak ansur dengannya.

Terdapat juga sesetengah suami yang sanggup menggunakan kekerasan atau paksaan ke atas isterinya untuk melakukan hubungan jenis demi memuaskan nafsunya sendiri dengan menafikan terus hak isteri , walaupun isteri berada dalam keadaan tidak bersedia dan sudah pun menolak hajatnya dengan baik. Dalam keadaan seperti ini, jikasuami tidak memahaminya, isteri boleh membawanya ke mahkamah dan mahkamah pasti akan memberikan pertimbangan yang sewajarnya.

Namun begitu pangertian nafkah batin bukanlah berkisar perlakuan seksual sematamata. Seks hanya salah satu cabang bagi maksud nafkah batin, selain seks berkongsi masalah, mendengar luahan isteri, berbual dan bermesra serta mendidik ajaran agama terhadap isteri juga termasuk dalam definisi nafkah batin.
_________________

http://ayobhussin.com 

http://siasahpolitik.blogspot.com

http://inilahjalansufi.blogspot.com

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
ayobhussin
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: May 07, 2008
Posts: 2216

PostPosted: Sun Feb 03, 2013 11:13 am    Post subject: Reply with quote

Kitab Kuning (Ulama Dulu) bertajuk Baabu Jimak baik untuk rujukan. tapi org sekarang ni dah tak baca kitab macam tu.

Di sini tuan tuan boleh buat sebagai panduan. Ia sangat baik dan lebih kurang kitab Baabu Jimak juga... sebagai alternatif


Ilmu untuk suami dan isteri

بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji hanya kepunyaan Allah, semoga selawat dilimpahkan kepada junjungan umat, Nabi besar Muhammad ε, tiada lagi Nabi sesudahnya

Di sini akan saya nukilkan beberapa dalil tentang beberapa perkara yang perlu diketahui oleh pasangan suami isteri menurut Al-Quran dan As-Sunnah. Semoga artekel ini dapat memberikan banyak manfaat kepada pembaca. Diharap ilmu yang kita perolehi dapat kita amalkan dan dapat disebarkan. Insyaallah


CARA BERSETUBUH


Seorang suami boleh menyetubuhi isterinya dengan cara apa pun asalkan pada lubang kemaluannya (faraj) boleh dari depan atau belakang. Hal ini berdasarkan firman Allah swt:

نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ

“Isteri kamu adalah ladang-ladang kamu, oleh itu datangilah ladang tersebut sesuka kamu”.

Rujukan:
[Surah Al-Baqarah ayat 223]

Sesuka kamu bermaksud adalah cara apakah dari depan atau belakang. Banyak hadis yang menyebutkan perkara ini. Tetapi di sini saya sebutkan dua hadis sahaja.

Dari Jabir r.a ia berkata:

“Orang-orang yahudi mempunyai kepercayaan bahawa bila seorang lelaki menyetubuhi isterinya pada kemaluannya tetapi dari arah belakang, maka anak yang dilahirkan akan juling. Sehubungan dengan itu turunlah ayat:
“Isteri kamu adalah ladang-ladang kamu, oleh itu datangilah ladang tersebut sesuka kamu”.
Lalu Rasulullah bersabda: “Baik menyetubuhinya dari depan mahupun belakang asalkan pada kemaluannya”

Rujukan:
[H/R Bukhari,Muslim, Nasa’I,Ibnu Abi Hatim, Al Baghawi, Al Jurjani, Al Baihaqi, Ibnu Asakir dan Al Wahidi]

Ibnu ‘Abbas r.a ia berkata:

“Dahulu warga Ansar yang asalnya penyembah berhala, hidup berdampingan dengan warga yahudi yang merupakan ahli kitab. Orang-orang ansar itu menganggap orang-orang yahudi mempunyai banyak kelebihan Ilmu. Oleh kerana itulah mereka pun menirunya. Salah satu kebiasaan ahli kitab adalah mereka hanya menyetubuhi isteri dari arah samping (tepi). Alasannya agar aurat isteri lebih tertutup. Dahulu warga ansar meniru kebiasaan tersebut. Adapun warga Quraisy, mereka biasa menyetubuhi isteri dengan posisi yang bermacam-macam, terkadang berhadap-hadapan, dari belakang atau dengan posisi telentang. Ketika kaum muhajirin datang ke Madinah, ada salah seorang lelaki mereka menikah dengan wanita ansar. Orang Muhajirin tadi hendak menyetubuhi isterinya dengan cara biasa yang dia lakukan. Akan tetapi, si isteri yang ansar itu menolak seraya berkata: “Menurut kebiasaan kami di sini, kami para isteri biasa disetubuhi dari arah samping (tepi). Oleh kerana itu lakukanlah kebiasaan itu atau tidak mahu sila jauhi saya”. Pertengkaran itu semakin memuncak, dan berita tersebut sampai kepada Rasulullah saw. Ketika itu turunlah ayat:
“Isteri kamu adalah ladang-ladang kamu, Oleh kerana itu, datangilah lading tersebut sesuka kalian. Ertinya posisi bersetubuh boleh berhadap-hadapan, dari arah belakang mahupun telentang asalkan pada kemaluan”.

Rujukan:
[H/R Abu Daud, Hakim, Baihaqi, Al wahidi, dan Al Khatabi]


DOA BERSETUBUH


Kita janganlah tergopoh gapah dalam melakukan persetubuhan. Ini kerana syaitan juga akan sama-sama bersetubuh, kita tidak mendapat rahmat Allah swt ketika bersetubuh, dan sekiranya ditakdirkan anak dengan persetubuhan tanpa membaca doa, anak itu akan dibahayakan atau digoda oleh syaitan selama hidupnya. Dianjurkan kepada sepasang suami isteri membaca doa setiap kali bersetubuh dengan doa:

“Bismillah, Allahumma Janabnassyaitan, wajannabisyaitan ma razaqtana”

“Dengan nama Allah, Wahai Allah, jauhkanlah kami dari syaitan dan jauhkanlah syaitan dari anak yang akan engkau rezekikan kepada kami”

Rasulullah saw bersabda:

“Seandainya Allah mentakdirkan keduanya memperolehi anak (dari hubungan tersebut), maka syaitan tidak akan membahayakan anak tersebut selamanya”.

Rujukan:
[H/R Bukhari, semua perawi sunan kecuali Nasa’I, ‘AbdurRazaq dan At Tabhrani]


HARAM MENYETUBUHI ISTERI PADA DUBUR


Seorang suami haram menyetubuhi isterinya pada dubur. Ini berdasarkan hadis:

Dari Ummu Salamah r.a ia berkata:

“Tatkala orang-orang Muhajirn datang ke perkampungan kaum Ansar, mereka pun menikahi wanita-wanita Ansar. Orang-orang Muhajirin biasa melungkupkan (menonggengkan dengan kepala di bawah) isterinya ketika bersetubuh, sedangkan kaum Ansar tidak biasa melakukan itu. Suatu ketika ada seorang lelaki Muhajirin hendak menyetubuhi isterinya yang kaum Ansar dengan cara seperti itu, tetapi si isteri menolak sebelum ada kejelasan hukumnya dari Rasulullah saw. Ia pun mendatangi beliau saw, tetapi merasa malu untuk bertanya langsung, maka Ummu Salamahlah yang menanyakan kepada beliau. Kemudian turunlah ayat: “Isteri kamu adalah ladang-ladang kamu, Oleh kerana itu datangilah ladang tersebut sesuka kamu. Rasulullah saw lalu bersabda: “Tidak boleh, kecuali pada satu jalan sahaja (iaitu pada kemaluan).

Rujukan:
[H/R Ahmad, At Tirmizi, Abu Ya’la, Ibnu Abi Hatim dan Baihaqi]

Dari Ibnu Abbas r,a ia berkata:

“Pernah satu ketika “Umar bin Khattab datang kepada Rasulullah saw lalu berkata: “Wahai Rasulullah, celaka saya!. Beliau bertanya: “Apa yang membuatkan kamu celaka?” Saya telah membalikkan pelanaku (isteriku) malam tadi. Beliau tidak memberi komen apa pun. Lalu turunlah kepada Rasulullah saw ayat “Isteri kamu adalah ladang-ladang kamu, Oleh kerana itu datangilah ladang tersebut sesuka kamu. Kemudian beliau bersabda: “Setubuhilah isterimu dari arah depan atau belakang tetapi hindarilah dubur dan waktu haidh”.

Rujukan:
[H/R Nasa’I, Tirmizi, Ibnu Abi Hatim, Thabrani dan Al Wahidi]

Dari Khuzaimah bin Tsabit r.a ia berkata:

Pernah ada seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah saw mengenai suami yang menyetubuhi isterinya pada duburnya. Nabi menjawab “Halal”. Ketika orang itu pergi, beliau memanggilnya atau memerintahkan seseorang untuk memanggilnya. Beliau lalu bertanya: “Apa yang kamu katakan tadi? Dari lubang yang mana?” Apakah dari belakang tapi tetapi pada lubang depan? Kalau begini boleh. Ataukah dari belakang dan pada lubang belakang pula? Nah, kalau ini tidak boleh. Sesungguhnya Allah tidak malu menyampaikan kebenaran. Janganlah kalian menyetubuhi isteri pada lubang duburnya!”.

Rujukan:
[H/R Syafi’, Baihaqi, Ad Darimi, At Thahawi dan Al Khatabi.]


“Allah tidak mahu melihat seseorang yang menyetubuhi isterinya pada duburnya”

Rujukan:
[H/R Nasa’I, At Thahawi, Baihaqi, dan Ibnu Asakir]

“Terlaknat orang yang menyetubuhi isterinya di tempat keluarnya tahi, iaitu duburnya”.

Rujukan:
[H/R Ahmad, Abu Daud dan Ibnu Hadi]

“Barangsiapa menyetubuhi isteri yang sedang haid atau pada duburnya, atau mendatangi bomoh lalu mempercayainya, bererti dia telah mengingkari apa yang telah diturunkan kepada Muhammad”.

Rujukan:
[H/R Ahmad, Ad Darimi, “Pemilik empat kitab sunan kecuali Nasa’I,]


BERWUDHUK APABILA INGIN MENGULANGI PERSETUBUHAN


Apabila seorang suami telah menyetubuhi isterinya pada tempat yang diperbolehkan, lalu hendak mengulanginya, hendaklah ia berwudhuk terlebih dahulu. Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah saw:

“Bila salah seorang dari kalian menyetubuhi isterinya lalu berkeinginan mengulanginya, hendaklah ia wudhuk (dalam riwayat lain disebutkan: wudhuk seperti wdhuknya solat), kerana yang demikian itu akan menambah ghairah untuk mengulanginya”.

Rujukan:
[H/R Muslim, Abu Daud, Ibnu Abi Syaibah, Ahmad, Abu Nu’aim dan Abu Sa’id Al Khudri]


MANDI LEBIH BAIK APABILA INGIN MELAKUKAN PERSETUBUHAN


Adalah lebih baik apabila seorang suami mandi ketika hendak mengulangi persetubuhan. Hal ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan dari Abu Rafi’ bahawa:

Nabi saw suatu malam pernah menggiliri isteri-isterinya, beliau mandi ketika hendak berpindah dari seorang isteri ke isteri yang lainnya. Abu Rafi’ berkata “Saya bertanya kepada Rasulullah, “Wahai Rasulullah, apakah tidak cukup dengan sekali mandi sahaja? Beliau menjawab, Tidak, kerana ini lebih suci, lebih baik dan lebih bersih.

Rujukan:
[H/R Abu Daud. Nasa’I, Thabrani, dan Abu Nu’aim.]


BERWUDHUK SETELAH BERSETUBUH DAN HENDAK TIDUR


Setelah selesai bersetubuh, suami isteri hendaknya berwudhuk terlebih dahulu sebelum tidur. Ada beberapa hadis yang berkaitan dengan hal ini.

Dari ‘Aisyah r.a ia berkata:

Rasulullah saw bila hendak (makan) atau hendak tidur, sementara beliau dalam keadaan junub, beliau wudhuk terlebih dahulu seperti wudhuk untuk solat”.

Rujukan:
[H/R Bukhari, Muslim dan Abu Awanah]

Dari Ibnu ‘Umar r.a ia berkata,

"Umar pernah bertanya kepada Nabi saw. “Wahai Rasulullah, apakah salah seorang dari kami boleh tidur dalam keadaan junub?” Beliau menjawab “Boleh, asalkan sudah berwudhuk”.

Dalam riwayat lain disebutkan, “Wudhuklah dahulu, lalu cuci kemaluanmu, kemudian baru tidur”.
Dalam riwayat lain disebutkan, “Boleh tetapi hendaklah wudhuk sebelum tidur, atau bila mahu, mandi terlebih dahulu”.
Dalam riwayat lain lagi disebutkan, “Bila mahu, hendaklah wudhuk terlebih dahulu”.

Rujukan"
[Hadis ini diriwayatkan oleh tiga orang Ulama’ hadis dan Ibnu Asakir. Riwayat kedua diriwayatkan oleh Abd Daud, Riwayat ketiga diriwayatkan oleh Muslim, Abu Awanah dan Baihaqi]

Dari Ammar bin Yasir r.a bahawa Rasulullah saw pernah bersabda:

"Tiga orang yang tidak didekati oleh malaikat: mayat orang kafir, lelaki yang melumuri badannya dengan khaluq (minyak wangi campuran yang dipakai oleh wanita), dan orang yang junub yang tidak berwudhuk”.

Rujukan:
[H/R Abu Daud, Ahmad, At Thahawi dan Baihaqi]


DIBOLEHKAN TIDUR DALAM KEADAAN JUNUB


Orang dalam keadaan junub tidak diwajibkan wudhuk melainkan hanya sunnah muakkad. Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Umar bahawa

Nabi pernah ditanya: “Apakah salah seorang dari kami boleh tidur dalam keadaan junub? Beliau menjawab “Boleh, tetapi wudhuklah terlebih dahulu jika mahu”.

Rujukan:
[H/R Ibnu Hibban]

Hadis di atas dikuatkan lagi dengan hadis ‘Aisyah. Ia berkata:

“Rasulullah saw pernah tidur dalam keadaan junub tanpa menyentuh air sedikit pun. Setelah bangun, baru beliau mandi”.

Rujukan:
[H/R Ibnu Abi Syaibah, Pemilik kitab sunan kecuali Nasa’I, At Thahawi, At Thayalisi, Ahmad, Al Baghawi, Abu Ya’la, Baihaqi dan Hakim]

Dalam riwayat lain lainnya dari ‘Aisyah juga disebutkan:

“Pernah Rasululah tidur dalam keadaan junub. (Di pagi harinya) Bilal datang mengumandangkan azan. Rasulullah pun bangun, lalu mandi. Saya melihat air bercucuran dari kepala beliau. Beliau keluar dan (tidak selang berapa lama) saya mendengar suara beliau mengimami jama’ah solat subuh dan pagi itu beliau berpuasa.Mutharif berkata, “Saya bertanya kepada Amir, “Apakah itu bulan ramadhan?” Dia menjawab “Ya, di bulan Ramadhan atau bulan lainnya”.

Rujukan:
[H/R Ibnu Abi Syaibah]


ORANG YANG BERJUNUB SEBAIKNYA MANDI SEBELUM TIDUR


Amalan yang lebih baik sekiranya suami isteri yang junub mandi dahulu bila hendak tidur. Ini berdasarkan hadis ‘Abdulullah bin Qais ia berkata:

“Saya pernah bertanya kepada ‘Aisyah, “Apa yang beliau saw lakukan ketika junub, apakah mandi dahulu kemudian tidur ataupun tidur dahulu kemudian mandi? Dia menjawab, Kedua-duanya pernah dilakukan beliau. Terkadang beliau mandi dahulu kemudian tidur dan terkadang juga tidur sahaja kemudian mandi”. Saya berkata, “Segala puji milik Allah yang telah membuat keluasan dalam masalah ini”.

Rujukan:
[H/R Muslim, Abu Awanah dan Ahmad]


SUAMI ISTERI DIGALAKKAN MANDI BERSAMA


Suami isteri dibolehkan mandi bersama-sama dalam satu tempat. Sunnah ini telah ditinggalkan oleh ramai umat islam. Kita sebagai orang yang beriman hendaklah mengamalkan segala perbuatan-perbuatn Rasulullah saw. Salah satunya adalah mandi bersama. Mandi bersama dapat mengeratkan lagi hubungan antara suami dan isteri.
Mari kita ketahui dengan lebih lanjut dengan hadis berikut.

Dari ‘Aisyah r.a ia berkata:

“Saya dan Rasulullah pernah mandi bersama dengan satu bekas. (Kami bergantian menciduknya). Beliau sering mendahuluiku dalam menciduk sehingga aku mengatakan, “tinggalkanlah selebihnya untukku, selebihnya untukku!.
Seorang perawi yang lain berkata:Mereka berdua dalam keadaan junub”.

Rujukan:
[H/R Bukhari, Muslim dan Abu Awanah]

Dari Muawiyah bin Haidah r.a ia berkata:

Saya pernah bertanya kepada Nabi saw, “Wahai Rasulullah, manakah di antara aurat-aurat kami yang boleh kami perlihatkan dan manakah tidak boleh? Beliau menjawab, “Peliharalah auratmu kecuali kepada isteri atau budak lelakimu”. Saya bertanya lagi, “Wahai Rasulullah, bagaimana jika ada sekumpulan orang, apakah mereka boleh saling melihat aurat mereka satu sama lain? Beliau menjawab “Jika engkau boleh, usahakan jangan sampai ada seorang pun yang melihat auratmu!” Saya lalu bertanya lagi. “Kalau salah seorang dari kami dalam keadaan sendirian?” Beliau menjawab “Dia lebih layak malu kepada Alah daripada kepada sesama manusia”.

Rujukan:
[H/R Pemilik kitab sunan kecuali Nasa’I, Ar Rauyani, Ahmad, Baihaqi dinilai soheh oleh Hakim dan disepakati oleh Adz Zahabi]

PERHATIAN !!!:

Suami dan Isteri boleh melihat dan menyentuh kemaluan di antara satu sama lain. Tidak boleh berpandukan pada hadis yang dhaif (lemah) seperti berikut.

“’Aisyah pernah berkata, Saya tidak pernah melihat kemaluan Rasulullah”.

Hadis ini dhaif (lemah). Kita tidak diperbolehkan mengamalkan hadis lemah melainkan ada penguatnya. Diharap selepas ini tidak perlulah kita mengamalkan perkara-perkara yang tidak ada contohnya dari Rasulullah saw dan para sahabat.

Rujukan:
Lihat nota kaki Adab Az Zifaf halaman 101 Nashirudin Al Albani


HARAM MENYETUBUHI ISTERI YANG SEDANG HAID


Seorang suami diharamkan menyetubuhi isteri yang sedang haid. Ulama’ telah sepakat dan tiada perbezaan pendapat di dalam hal ini. Ini berdasarkan firman Allah Ta’ala:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ

“Mereka bertanya tentang haid. Katakanlah, “Haid adalah gangguan. Oleh kerana itu, hendaklah kamu menjauhi wanita yang sedang haid dan janganlah kamu mendekati mereka sebelum suci. Jika mereka telah suci, maka setubuhilah mereka itu pada tempat yang diperintahkan oleh Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang yang menyucikan diri.

Rujukan:
[Surah Al-Baqarah ayat 222]


Ada beberapa hadis yang berkaitan dengan masalah ini iaitu:

"Barangsiapa menyetubuhi isteri yang sedang haid atau pada duburnya, atau mendatangi bomoh lalu mempercayainya, bererti dia telah mengingkari apa yang telah diturunkan kepada Muhammad”.

Rujukan:
[H/R Ahmad, Ad Darimi,Pemilik empat kitab sunan kecuali Nasa’I,]

Dari Anas bin Malik r.a ia berkata:

“Sesungguhnya orang-orang yahudi, jika istri-isteri mereka sedang haid,mereka mengusirnya dari rumah, tidak mahu makan dan minum bersamanya, dan tidak mahu bergaul dengannya di dalam rumah. Rasulullah ditanya tentang hal ini, maka Allah swt menurunkan firmannya:

وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ وَلا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ

“Mereka bertanya tentang haid. Katakanlah, “Haid adalah gangguan. Oleh kerana itu, hendaklah kamu menjauhi wanita yang sedang haid dan janganlah kamu mendekati mereka sebelum suci. Jika mereka telah suci, maka setubuhilah mereka itu pada tempat yang diperinahkan oleh Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang yang menyucikan diri.

Rasulullah saw lalu bersabda: “Bergaullah dengan mereka di dalam rumah dan lakukanlah apa sahaja sesuai dengan kehendak kamu kecuali bersetubuh”. Maka orang-orang yahudi berkata: “Apa yang dikehendaki orang ini, dia selalu sahaja menyelisihi urusan kita”. Lalu datanglah Usaid bin Hudair dan ‘Abbad bin Basyar kepada Nabi saw. Mereka berkata: “Wahai Rasulullah, orang yahudi mengatakan begini-begini. Apakah kita tidak gauli sahaja isteri kita yang sedang haid? (Mendengar perkataan itu) berubahlah raut wajah Rasulullah saw sampai kami merasakan beliau marah kepada keduanya. Kedua orang sahabat itu lalu keluar. Setelah orang itu keluar, datanglah orang menghadiahkan susu kepada Rasulullah saw. Beliau mengutus salah seorang untuk memberikan susu kepada keduanya. Akhirnya kami pun menduga bahawa beliau tidak marah pada keduanya”.

Rujukan:
[H/R Muslim, Abu Awanah dan Abu Daud]


DENDA BAGI SUAMI YANG MENYETUBUHI ISTERINYA YANG SEDANG HAID


Didorong oleh nafsu shahwatnya yang tidak tertahan, seorang suami terpaksa menyetubuhi isterinya yang sedang haid. Bila sampai terjadi seperti itu, maka dia wajib menyedekahkan sebagaimana yang telah ditetapkan oleh syarak. Ini berdasarkan hadis ‘Abdulullah bin ‘Abbas r.a dari Nabi saw ketika ada seorang suami menyetubuhi isterinya yang sedang haid. Baginda bersabda:

“Hendaklah dia menyedekahkan satu atau setengah dinar”.

Rujukan:
[H/R oleh semua kitab sunan, At Thabrani, Ibnu Al A’rabi, Ad Darimi,Baihaqi dan Hakim]


PERKARA HALAL YANG BOLEH DILAKUKAN SEMASA ISTERI SEDANG HAID


Diperbolehkan kepada suami menikmati tubuh isterinya yang sedang haid, kecuali kemaluannya. Ada beberapa hadis yang berkaitan dengan masalah ini iaitu:

Rasulullah saw bersabda:

“Lakukanlah apa sahaja sesuai kehendak kalian kecuali bersetubuh”.

Rujukan:
[H/R Muslim, Abu Awanah dan Abu Daud]

Dari ‘Aisyah r.a ia berkata:

“Rasulullah saw menyuruh salah seorang dari kami menutup kemaluannya ketika sedang haid, lalu suaminya boleh menidurinya. Dalam riwayat lain disebutkan.. boleh melakukan mubasyarah kepadanya”.

Rujukan:
[H/R Bukhari, Muslim, Abu Awanah dan Abu Daud]

Mubasyarah disebutkan dalam kitab An Nihayah bermaksud saling menyentuh, iaitu saling menyentuh antara kulit lelaki dan kulit perempuan. Kata tersebut kemudian dipakai dengan pengertian bersetubuh atau sekadar meletakkan kemaluan suami ke kemaluan isteri.

Rujukan:
Lihat Nota kaki Adab Az Zifaf halaman 113 Nashiruddin Al Abani


Diriwayatkan oleh sebahagian isteri Nabi saw, ia berkata:

“Apabila beliau menginginkan sesuatu dari isterinya yang sedang haid, maka beliau menutupkan kain pada kemaluan isterinya. (lalu melakukan apa yang beliau ingini)

Rujukan:
[H/R Abu Daud dan tambahan lafaz diriwayatkan oleh Baihaqi]


BILAKAH ISTERI YANG SUDAH SELESAI HAID BOLEH DISETUBUHI?


Bila seorang isteri telah bersih dari haidnya dan darahnya telah berhenti mangalir dari keamaluannya, maka suami sudah diperbolehkan menyetubuhi isterinya setelah isteri mencuci kemaluannya atau ditambah wudhuk atau mandi. Bila si isteri sudah melakukan hal-hal tersebut, maka suami telah diperbolehkan untuk menyetubuhi isterinya. Ini berdasarkan firman Allah swt:

فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ

“Jika mereka telah suci, maka setubuhilah mereka itu pada tempat yang diperinahkan oleh Allah kepadamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang yang menyucikan diri.

Rujukan:
[Surah Al-Baqarah ayat 222]

Dengan dalil di atas ulama’, telah berbeza pendapat. Pendapat yang pertama ialah seorang suami boleh menyetubuhi isterinya setelah darah haid telah berhenti, dibasuh kemaluannya tanpa mandi. Pendapat yang kedua ialah seorang suami boleh menyetubuhi isterinya apabila isteri mandi terlebih dahulu. Kedua-dua pendapat ini adalah khilaf (perbezan pendapat) yang boleh kita terima. Lebih selamat dengan mandi terlebih dahulu. Kita terlepas dari masalah ini. Wallahu a’lam.


SUAMI BOLEH MELAKUKAN 'AZL


Azl ialah mengeluarkan/memancutkan air mani suami di luar faraj (kemaluan) isteri apabila sudah mencapai klimaks apabila bersetubuh. Suami dibolehkan melakukan ‘Azl. Ada beberapa hadis yang menjelaskan masalah ‘azl ini iaitu:

Dari Jabir r.a ia berkata:

“Kami dahulu melakukan ‘azl, padahal waktu itu Al-Quran masih diturunkan. “Dalam riwayat lain disebutkan, “Kami melakukan ‘azl pada zaman Rasulullah saw masih hidup, dan perbuatan kami itu diketahui oleh Nabi Allah saw namun beliau tidak melarang kami.

Rujukan:
[H/R Bukhari, Muslim, Nasa’I, Tirmizi dan Baghawi]

Dari Abu Sa’id Al-Khudri ia berkata:

Suatu ketika datanglah seorang lelaki kepada Rasulullah saw lalu berkata: “Saya mempunyai budak perempuan (hamba), dan saya ingin melakukan ‘azl ketika melakukan terhadapnya sesuatu yang biasa dilakukan seorang lelaki. Akan tetapi orang-orang yahudi beranggapan bahawa ‘azl adalah pembunuhan kecil-kecilan. Rasulullah saw pun menjawab, “Bohong itu Yahudi! Kerana kalau Allah telah berkehendak untuk menjadikan (air mani yang kamu keluarkan) itu menjadi anak, kamu tidak akan boleh mengelakkannya”.

Rujukan:
[H/R Nasa’I, Abu Daud, At Thahawi, Tirmizi dan Ahmad]

Dari Jabir r.a ia berkata:

“Pernah ada seorang lelaki datang kepada Rasulullah saw, lalu berkata, “Saya mempunyai seorang budak yang menjadi pembantu sekaligus sebagai saniyah (yang menyiram pohon kurma kami). Saya ingin menyetubuhinya tetapi saya tidak menginginkan dia hamil”. Beliau bersabda, “Lakukan ‘azl kalau kamu mahu! Meskipun sesungguhnya apa yang telah ditakdirkan pada dirinya pasti terjadi”. Orang itu pulang ke rumah. (Selang berapa lama) dia datang lagi kepada beliau seraya berkata, “Sesungguhnya budakku itu telah hamil!” Beliau menjawab “Memang dulukan sudah saya beritahu bahawa apa yang telah ditakdirkan pada dirinya pasti akan terjadi”.

Rujukan:
[H/R Muslim, Abu Dawud, Baihaqi dan Ahmad]


LEBIH BAIK TIDAK MELAKUKAN 'AZL


Sebaiknya seorang suami tidak melakukan ‘azl. Hal itu kerana beberapa alasan.

Pertama: ‘Azl akan merugikan isteri kerana akan memutuskan kenikmatan isteri walaupun isteri setuju akan tetapi tetap sahaja tidak berapa baik kerana alasan yang kedua di bawah.

Kedua: ‘Azl menghilangkan sebahagian dari tujuan pernikahan iaitu memperbanyakkan umat Nabi Muhammad saw.

Rujukan:
[Lihat Adab Az-Zifaf halaman 120 Nashiruddin Al Albani]

Rasulullah bersabda:

“Nikahilah wanita yang penyayang lagi subur, kerana aku ingin lebih hebat dari umat-umat nabi terdahulu dengan jumlah kamu yang ramai”.

Rujukan:
[H/R Abu Daud, Nasa’I, Al Muhamili, Ahmad, Thabrani, Baihaqi dan Ibnu Hibban. Disohehkan oleh hakim dan disepakati oleh Adz Zahabi]

Oleh kerana itu Nabi saw menamai ‘azl dengan pembunuhan yang tersembunyi ketika para sahabat menanyakannya. Ketika itu beliau menjawab pertanyaan para sahabatnya tentang ‘azl,

“Itu adalah pembunuhan tidak nyata”.

Rujukan:
[H/R Muslim, Thahawi, Ahmad dan Baihaqi]

Oleh kerana itu pulalah Nabi saw mengisyaratkan bahawa lebih baik kita meninggalkan perbuatan ‘azl. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkandari Abu Sa’id Al Khudri disebutkan:

“Masalah ‘azl pernah dibicarakan (oleh para sahabat) di hadapan Rasulullah saw. (Demi mendengar hal itu) beliau berkata: “Mengapa salah seorang dari kamu melakukan hal itu? Beliau tidak mengatakan janganlah salah seorang kamu melakukan hal itu! “Sesungguhnya tidak ada satu jiwa pun yang hidup kecuali Allahlah yang menciptakan

Dalam riwayat lain disebutkan: “Kalian melakukan hal itu? Kalian melakukan hal itu? Kalian melakukan hal itu? Sesungguhnya satu jiwa yang sudah ditakdirkan ada hingga hari kiamat, pasti dia tetap ada”.

Rujukan:
[H/R Muslim, Nasa’I, Ibnu Mandah dan sedangkan Bukhari pada riwayat yang pertama]


WAJIB MEMPUNYAI TEMPAT MANDI DI DALAM RUMAH


Suami isteri wajib mempunyai bilik mandi di dalam rumahnya. Suami seharusnya tidak membenarkan isterinya mandi di tempat yang umum kerana hal itu diharamkan. Contohnya seperti mandi di pantai. Wanita yang baligh adalah haram mandi di tempat umum walaupun sudah menutup aurat. Ini kerana walaupun menutup aurat tetapi apabila sudah dibasahi dengan air, pasti bentuk tubuhnya akan dapat dilihat oleh lelaki yang bukan muhrimnya. Ada beberapa hadis dalam masalah ini.

Dari Jabir r.a bahawa Rasulullah saw bersabda:

“Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir hendaklah tidak membenarkan isterinya masuk ke tempat mandi umum, barangsiapa beriman kepada Allah dan hari Akhir, hendaklah memakai kain penutup ketika memasuki tempat mandi umum, dan barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhir hendaklah tidak duduk di depan meja yang di situ dihidangkan minuman keras”.

Rujukan:
[H/R Hakim, Nasa’I, Trimizi, Ahmad, Al Jurjani, Thabrani, dan Al Baghindi]

Dari Ummu Darda’ r.a ia berkata:

“Saya pernah keluar dari tempat mandi umum, Tiba-tiba saya bertembung dengan Rasulullah saw. Beliau bertanya, “Dari mana kamu wahai Ummu Darda’”? Saya menjawab, Dari tempat mandi umum. Beliau bersabda “Demi dzat yang jiwaku di tanganNya, seorang wanita yang menanggalkan pakaiannya selain di rumah ibunya bererti dia telah merobek tabir antara dirinya dengan Tuhan yang Maha Rahman”.

Rujukan:
[H/R Ahmad dan Ad Daulabi]

Dari Abu Malih r.a ia berkata:

“Pernah satu ketika beberapa wanita Syam berkunjung ke tempat ‘Aisyah r.a, ‘Aisyah bertanya, “Dari mana kamu ini?” Mereka menjawab “Kami berasal dari Syam”.’Aisyah bertanya lagi, “Barangkali kamu berasal dari satu daerah kecil yang di sana wanitanya biasa masuk ke tempat mandi umum?” Mereka menjawab “Ya”. ‘Aisyah berkata “Saya pernah mendengar Rasulullah saw bersabda: “seorang wanita yang menanggalkan pakaiannya selain di rumahnya sendiri bererti dia telah merobek tabir antara dirinya dengan Allah Ta’ala”.

Rujukan:
[H/R Semua perawi sunan kecuali Nasa’I, Ad Darimi, At Thayalisi, Ahmad, Ibnu Al A’rabi, Hakim dan Baghawi]


SUAMI ISTERI DIHARAMKAN MEMBUKA RAHSIA DITEMPAT TIDUR


Haram bagi suami isteri membuka rahsia yang berkaitan dengan ranjang mereka. Ada dua hadis yang membicarakan masalah ini.

Rasulullah saw bersabda:

“Di antara manusia yang paling rendah darjatnya di sisi Allah pada hari kiamat adalah seorang suami yang bersetubuh dengan isterinya, lalu menyebar-nyebarkan rahsia ranjangnya itu.

Rujukan:
[H/R Ibnu Abi Syaibah, Muslim, Ahmad, Abu Nua’im, Ibnu Sunni dan Baihaqi]

Dari Asma’ binti Yazid bahawa:

Dia pernah bersama Rasulullah saw sedang pada waktu itu ada beberapa lelaki dan perempuan sedang duduk-duduk. Tiba-tiba Baginda bertanya: “Barangkali ada di antara kamu yang lelaki memberitahu apa yang telah diperbuat bersama isterinya. Barangkali juga di antara kamu yang perempuan memberitahukan apa yang telah dia perbuat bersama suaminya!. Mereka diam, tidak ada yang menjawab. Saya lalu berkata, “Ya, demi Allah, Wahai Rasulullah! Mereka yang lelaki mahupun perempuan saling membicarakan pasangannya masing-masing”. Melihat hal itu Rasulullah saw bersabda: “Jangan lakukan itu! Kerana perbuatan kamu seperti perbuatan syaitan jantan bertemu dengan syaitan betina lalu keduanya bersetubuh, sementara manusia melihatnya”.

Rujukan:
[H/R Ahmad]


KEWAJIPAN SUAMI MEMPERGAULI DAN MELAYANI ISTERINYA DENGAN BAIK


Seorang suami wajib mempergauli dan melayani isterinya dengan baik dan menuruti keinginannya selagi dalam hal-hal yang dihalalkan oleh Allah swt lebih-lebih bila usia isteri masih muda belia. Hal ini didasarkan pada bebarapa hadis.

Rasulullah saw bersabda:

“Sebaik-baik orang di antara kamu adalah yang paling baik terhadap isterinya dan aku adalah orang yang paling baik kepada isteriku”.

Rujukan:
[H/R At Thahawi]

Sabda Nabi saw pada khutbah Haji Wada’:

“…….Ketahuilah, hendaklah kamu saling berwasiat untuk memperlakukan kaum wanita secara baik, kerana mereka ibarat tawanan-tawanan kamu. Kamu tidak berhak apa pun terhadap mereka selain itu, kecuali jika mereka berbuat keburukan yang nyata. Jika mereka melakukan keburukan tersebut, maka berpisahlah dengan mereka kala di tempat tidur dan pukullah mereka dengan pukulan yang tidak menyakitkan. Jika mereka mentaati kamu janganlah kamu mencari-cari cara untuk menyusahkan mereka. Ketahuilah, kamu memilik hak yang harus dipenuhi oleh isteri isteri kamu, sebaliknya isteri-isteri kamu juga mempunyai hak yang harus kalian penuhi. Ada pun hak kamu yang harus mereka penuhi adalah mereka tidak membawa orang-orang yang kamu benci ke tempat tidur kamu dan tidak mengizinkan orang-orang yang tidak kamu sukai memasuki rumah kamu. Sedangkan hak mereka yang harus kamu penuhi adalah kamu memberikan pakaian dan makanan kepada mereka dengan baik”.

Rujukan:
[H/R Tirmizi dan Ibnu Majah]

Rasulullah saw bersabda:

“Janganlah seorang mukmin membenci seorang mukminah walaupun membenci salah satu perangainya, tentu ada perangai lainnya yang dia sukai”.

Rujukan:
[H/R Muslim]

Sabda Nabi saw:

“Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya, sedangkan orang mukmin yang paling baik akhlaknya adalah yang paling baik terhadap isterinya”.

Rujukan:
[H/R Ahmad, Tirmizi dan Abul Hasan]

Diriwayatkan dari ‘Aisyah:

“Suatu ketika Rasulullah saw datang dari perang Tabuk atau Khaibar. Kala itu ‘Aisyah mempunyai rak yang tertutup dengan tirai. Tiba-tiba angin bertiup menyingkap sebahagian tirai itu sehingga menampakkan patung-patung milik ‘Aisyah. Nabi bertanya “Apa ini wahai ‘Aisyah? ‘Aisyah menjawab “Ini puteri-puteriku”.Beliau melihat di antara patung-patung yang terbuat dari kain tersebut ada kuda-kuda yang mempunyai dua sayap. Beliau bertanya, “Apa yang ada di antara patung-patungmu itu?” ‘Aisyah menjawab “kuda”. Nabi bertanya lagi, “Apakah yang di atasnya? ‘Aisyah menjawab “sayap”. Beliau bertanya lagi “Apakah kuda bersayap? ‘Aisyah bertanya kembali, “bukankah engkau pernah mendengar sulaiman mempunyai kuda bersayap”? “’Aisyah berkata “Beginda pun ketawa hingga saya melihat gigi-gigi geraham beliau.

Diriwayatkan dari ‘Aisyah lagi:

“Suatu ketika dia bersama Rasulullah saw dalam satu perjalanan. (‘Aisyah berkata, “saat itu badan saya belum gemuk”) Beliau menyuruh para sahabat-sahabatnya, “Kamu semua jalan ke depan dahulu! (Mereka pun mendahului nabi). Beliau kemudian berkata. “Mari kita lumba lari”!!!. Saya pun lumba lari dengan beliau. Saya berjaya mengalahkan beliau. Beberapa lama kemudian saya keluar bersama beliau dalam satu perjalanan. Beliau menyuruh kepada para sahabatnya, “kamu semua jalan dahulu”. Beliau kemudian berkata kepada saya “Mari kita lumba lari”.!!! Saya telah lupa peristiwa dulu. Badan saya pada saat ini sudah gemuk. Saya berkata“Bagaimana saya boleh lumba lari dengan engkau, wahai Rasulullah, padahal badan saya sekarang begini? Beliau berkata “Tidak mengapa lakukan sahaja”. Lalu saya pun lumba lari dengan beliau dan beliau berjaya mengalahkan saya. (Beliau tertawa) seraya berkata “Kemenanganku ini sebagai balasan kemenanganmu dulu”.

Rujukan:
[H/R Al Humaidi, Abu Daud, Nasa’I, Ahmad, Thabrani dan Ibnu Majah]

Diriwayatkan dari ‘Aisyah juga:

“Suatu ketika Rasulullah pernah membawa satu bekas. Saya minum dari bekas tersebut. Ketika itu sedang haid, Beliau kemudian mengambil bekas tersebut lalu beliau letakkan bibir beliau di bekas bibir saya pada bekas tersebut. Saya juga pernah makan daging pada sebatang tulang. Beliau kemudian makan daging dari tulang tersebut. Beliau letakkan bibir beliau di bekas bibir saya pada tulang tersebut”.

Rujukan:
[H/R Muslim dan Ahmad]

Diriwayatkan dari Jabir bin ‘Abdulullah dan Jabir bin ‘Umair mereka berkata Rasulullah saw bersabda:

“Segala sesuatu yang di dalamnya tidak mengandungi zikir kepada Allah merupakan perbuatan sia-sia, senda gurau dan permainan kecuali pada empat (perkara), iaitu senda gurau suami dengan isterinya, melatih kuda, berlatih memanah dan mengajarkan berenang”.

Rujukan:
[H/R Nasa’I, Thabrani dan Abu Nu’aim]


WASIAT KEPADA PASANGAN SUAMI DAN ISTERI


Hendaklah setiap suami dan isteri bersepakat dan saling manasihati untuk sentiasa taat kepada Allah (Al-Quran) dan RasulNya(As-Sunnah). Jangan mendahulukan adat dari hukum syariat. Allah swt berfirman:

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا مُبِينًا

“Tidak patut bagi orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, apabila Allah dan RasulNya menetapkan sesuatu ketetapan, mereka mencari pilihan yang lain dalam perkara tersebut. Barangsiapa yang menderhakai Allah dan RasulNya, maka dia benar-benar telah tersesat”.

Rujukan:
[Surah Al-Ahzab ayat 36]

Hendaklah suami dan isteri melaksanakan kewajiban masing-masing sesuai dengan ketetapan yang telah ditetapkan oleh Allah swt. Tidak boleh menyamakan taraf seorang lelaki dan seorang wanita. Dan suami jangan menyalahgunakan kelebihan darjat yang telah Allah berikan kepada seorang lelaki. Allah swt berfirman:

وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

“Para wanita memiliki hak yang seimbang dengan kewajipannya menurut cara yang baik, dan kaum lelaki mempunyai kelebihan satu darjat atas kaum wanita. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana”.

Rujukan:
[Surah Al-Baqarah ayat 228]

Allah swt berfirman:

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلا إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا

“Lelaki adalah pemimpin bagi para wanita. Hal itu kerana Allah memang telah melebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian yang lain dan kerana mereka menafkahkan sebahagian dari harta mereka. Sebab itu, wanita yang soleh adalah wanita yang taat kepada Allah lagi memelihara dirinya ketika suaminya tidak di rumah. Kerana Allah telah memelihara mereka. Wanita-wanita yang kamu khuatirkan nusyuznya (isteri tidak patuh pada suami), maka nasihatilah mereka dan jangan acuhkan mereka kala di tempat tidur dan pukullah mereka. Kemudian, jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar”.

Rujukan:
[Surah An-Nisa’ ayat 34]

Muawiyah bin Haidah r.a pernah bertanya kepada Rasulullah saw:

“Wahai Rasulullah, apa hak isteri terhadap salah seorang di antara kami? Beliau menjawab dengan bersabda: “Berilah makan bila kamu makan dan berilah pakaian bila kamu berpakaian. Janganlah kamu memukul wajahnya, janganlah kamu memukulnya dan janganlah kamu memisahkannya kecuali di dalam rumah. Bagaimana kamu akan berbuat begitu terhadapnya, sementara sebahagian dari kamu telah bergaul (bersetubuh) dengan mereka, kecuali hal itu telah dihalalkan terhadap mereka”.

Rujukan:
[H/R Abu Daud, Hakim dan Ahmad]

Nabi bersabda:

“Orang-orang yang berlaku adil pada hari kiamat berada di atas mimbar-mimbar dari cahaya, berada di tangan kanan Allah yang Maha Pengasih, iaitu orang-orang yang berlaku adil dalam masalah aturan yang telah mereka tetapkan dalam memperlakukan isteri-isteri mereka dan dalam segala urusan yang menjadi tanggungjawab mereka”.

Rujukan:
[H/R Muslim, Ibnu ‘Urwah Al Hanbali, dan Ibnu Mandah]

Jika sepasang suami dan isteri telah mengetahui dan melaksanakan hal-hal yang baik, niscaya Allah swt akan memberikan kehidupan yang baik kepada mereka. Sebagaimana Allah swt berfirman:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

“Barangsiapa mengerjakan amal soleh dalam keadaan beriman, baik lelaki mahu pun wanita, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka lakukan”.

Rujukan:
[Surah An-Nahl ayat 97]

Khusus kepada isteri, hendaklah kamu mentaati perintah suami semampu yang mungkin dalam perkara yang baik dan tidak boleh taat dalam kemaksiatan. Ini kerana Allah swt telah melebihkan darjat lelaki dari wanita sebagaimana firmannya:

الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ

“Lelaki adalah pemimpin bagi wanita”.

Rujukan:
[Surah An-Nisa’ ayat 34]

وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ

“Akan tetapi, para suami mempunyai kelebihan satu tingkat dari isterinya”.

Rujukan:
[Surah Al-Baqarah ayat 228]

Sebagai contoh para isteri sekiranya ingin melakukan puasa sunat, dia seharusnya meminta izin kepada suaminya terlebih dahulu kerana mungkin pada hari tersebut si suami ingin menyetubuhi isterinya. Ia berdalilkan hadis ini.

“Tidak dihalalkan bagi seorang wanita berpuasa (dalam riwayat lain disebutkan: “janganlah seorang wanita berpuasa…..) sedangkan suaminya berada di rumah, kecuali dengan izinnya (selain puasa ramadhan) dan janganlah dia mengizinkan orang lain memasuki rumahnya kecuali dengan izin suaminya”.
[Lihat Kitab Syarah Muslim oleh Imam Nawawi]

Perhatian kepada isteri yang selalu menolak permintaan suaminya ke ranjang. Larangan sangat keras bagi seorang isteri menolak ajakan suaminya walaupun dalam keadaan letih dan sebagainya. Kecuali keadaan yang terlalu memaksa. Ini berdasarkan hadis..

“Jika seorang suami memanggil isterinya ke ranjang tetapi isterinya tidak mahu mendatanginya, sehingga malam tersebut suaminya tidur dalam keadaan marah, maka malaikat melaknat isteri tersebut sampai pagi”.
Dalam riwayat lain disebutkan: “…sampai para malaikat itu kembali”.
Dan diriwayat lainnya disebutkan: “….sampai suaminya redha kepada tindakan isterinya itu”

Rujukan:
[H/R Bukhari, Muslim, Abu Daud, Ad Darimi dan Ahmad]

Hadis seterusnya:

“Demi Allah yang jiwa Muhammad berada di tanganNya, seorang wanita tidak akan mampu menunaikan hak Tuhannya sebelum dia menunaikan hak suaminya. Andaikan suami meminta dirinya padahal ia sedang berada di atas punggung unta sekalipun, maka ia (isteri) tetap tidak boleh menolak”.

Rujukan:
[H/R Ibnu Majah, Ahmad dan Ibnu Hibban]

Hadis berikutnya:

“Seorang wanita yang menyakiti suaminya di dunia, maka (calon) isteri suaminya dari kalangan bidadari berkata “Terkutuklah kamu! Jangan sakiti dia! Dia bagimu hanyalah ibarat tamu yang hampir yang akan segera meninggalkanmu untuk kembali kepada kami”.

Rujukan:
[H/R Tirmizi, Ibnu Majah, Al Haitsam bin Kulaib, Abul Hasan ath Thusi, Abul ‘Abbas Al Asham dan Abu ‘Abdullah Al Qathan]

Seorang suami adalah syurga dan neraka bagi para isterinya. Sekiranya isteri itu solehah syurgalah baginya dan sekiranya isteri itu derhaka maka nerakalah baginya. Ini berdasarkan hadis Dari Hushain bin Muhshin ia berkata, mak cikku pernah bercerita kepadaku, ia berkata:

“Pada satu hari saya datang kepada Rasulullah untuk satu keperluan. Beliau bertanya: “Apakah kamu mempunyai suami? Saya menjawab “Ya”. Beliau bertanya lagi: “Bagaimana sikapmu terhadapnya? Saya menjawab “Saya sentiasa melayaninya kecuali dalam hal-hal yang memang aku tidak mampu melaksanakannya”. Beliau kemudian berkata (Memang kamu perlu perhatikan) bagaimana sikap yang seharusnya kamu tujukan kepadanya kerana dia adalah syurgamu dan nerakamu”.

Rujukan:
[H/R Ibnu Abi Syaibah, Ibnu Sa’ad, Nasa’I, Ahmad, Thabrani, dan Hakim]

Hadis seterusnya:

“Jika seorang wanita melaksanakan solat lima waktu, memelihara kemaluannya, dan patuh pada suaminya, maka dia boleh masuk syurga melalui pintu mana pun sesuai yang dikehendakinya”.

Rujukan:
[H/R Thabrani, Ibnu Hibban,Ahmad, Abu Nu’aim dan Al Jurjani]


Alhamdulillah dengan izin Allah swt, telah selesai disusunkan dalil-dalil yang berkaitan dengan tanggungjawab suami dan isteri untuk tatapan pembaca supaya pembaca mendapat Ilmu yang Soheh. Semua dalil-dalil di atas di ambil dari Kitab Adab Az-Zifaf karya Imam Hadis Sheikh Nasiruddin Al Albani Semoga Allah merahmatinya. Semoga artikel ini bermanfaat buat pembaca terutama yang sudah berkahwin. Harap Ilmu-ilmu yang kita perolehi ini dapat diamalkan dan disampaikan kepada seluruh kaum muslimin. Insyaallah.

Wallahu'alam


http://ridzuanishak.blogspot.com/p/artikel.html
_________________

http://ayobhussin.com 

http://siasahpolitik.blogspot.com

http://inilahjalansufi.blogspot.com

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website Yahoo Messenger
PUTIQ
Staf Sarjan
Staf Sarjan


Joined: Sep 27, 2006
Posts: 1947

PostPosted: Sun Feb 03, 2013 11:20 am    Post subject: Re: Pertanyaan berkenaan hubungan Reply with quote

midmando wrote:
betulkah ada nas atau dalil yg mengatakan 'suami wajib mengadakan hubungan suami-isteri sekurang2nya 1x dalam tempuh suci.' ?

atau itu hanya bertaraf pandangan sahaja dan bukan ada nas@dalil nya

"sila jawab tengan tepat. tolong jgn kotorkan thread dgn sampah sarap"

minta pencerahan....


TAK BETUL.

Cuma boleh diambil panduan perbuatan Saidina Umar RA menghantar tenteranya tidak melebihi 4 bulan demi keadilan dan juga kerukunan rumahtangga.

TERPEGUN DGN KEPERIHATINAN UMAR.

Back to top
View user's profile Send private message
midmando
Pegawai Waran II
Pegawai Waran II


Joined: May 31, 2005
Posts: 2745

PostPosted: Sat Feb 09, 2013 10:29 am    Post subject: Reply with quote

masih tak berpuas hati dgn jawapan yg diberikan. sebab jawapan yg diberikan tersasar dari konteks soalan.

Soalan tanya a dia orang jawab b, macam lah soalan tu tanya tentang b.????

jadi dah payah2 sangat.... jawapan pun melencong dari soalan.... nampaknya pi jugak lah buka tafsir Al-Quran cuti2 panjang pada tahun baharu bangsa cina ni.... tafsir Syaamil Miracle of reference adalah di rujuk

tapi malang nya tafsir ini tidak memuaskan saalan yg ditanya...

'Adakah wajib seorang suami menggauli Isteri sekurang2nya 1x dalam tempuh suci?'

'tafsir hanya menyebut maka gaulilah apabila suci....' tak membayangkan yg menggauli itu adalah wajib pada tiap2 kali suci atau bagaimana?

persoalannya....Adakah sebenar nya wajib sekurang2nya 1x pada setiap kali suci?Confused??? atau bagai mana???? masih tak terjawab dengan tafsir tersebut. nak salin tafsiran nya tu taruk kat dlm ini letih lak nak taip satu2

maka surf pulak lah dlm internat.... jumpa yg ni
http://www.alsofwah.or.id/?pilih=lihatquran&id=118

وَيَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَآءَ فِي الْمَحِيضِ وَلاَتَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللهُ إِنَّ اللهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ {222}
"Tafsir Ayat : 222
Allah Ta’ala memberitahukan kepada mereka tentang pertanyaan mereka tentang haidh, apakah wanita setelah haidh kondisinya sama seperti sebelum ia haidh? Ataukah harus dijauhi secara mutlak sebagaimana yang dilakukan oleh kaum Yahudi? Maka Allah Ta’ala mengabarkan bahwa haidh itu adalah kotoran, maka apabila itu adalah kotoran pastilah merupakan suatu hikmah bahwa Allah Ta’ala melarang dari kotoran itu sendiri. Karena itu Allah Ta’ala berfirman, { فَاعْتَزِلُوا النِّسَآءَ فِي الْمَحِيضِ } "Hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita di waktu haidh", artinya, tempatnya haidh. Maksudnya, berjima' di kemaluannya khususnya, karena hal itu haram hukumnya menurut ijma'. Pembatasan dengan kata menjauh pada tempat haidh menunjukkan bahwa bercumbu dengan istri yang haidh, menyentuhnya tanpa berjima' pada kemaluannya adalah boleh, akan tetapi firman-Nya, { وَلاَتَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ } "Dan janganlah kamu mendekati mereka, sebelum mereka suci", menunjukkan harusnya meninggalkan mencumbu bagian yang dekat dengan kemaluan, yaitu bagian di antara pusar dan lutut, sebagaimana Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam melakukannya, bila beliau akan mencumbu istrinya pada saat istrinya itu sedang haidh, beliau memerintahkan kepadanya untuk memakai kain lalu beliau mencumbunya.

Batasan waktu menjauhi dan tidak mendekati istri yang haidh adalah, { حَتَّى يَطْهُرْنَ } "sampai mereka suci", yaitu, darah mereka telah berhenti, maka apabila darah mereka telah berhenti, hilanglah penghalang yang berlaku saat darah masih mengalir.
Syarat kehalalannya ada dua, terputusnya darah, dan mandi suci darinya. Ketika darahnya berhenti lenyaplah syarat pertama hingga tersisa syarat kedua. Maka oleh karena itu Allah berfirman, { فَإِذَا تَطَهَّرْنَ } "Apabila mereka telah suci", maksudnya mereka telah mandi, { فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللهُ } "maka campurilah mereka itu di tempat yang diperintahkan Allah kepadamu", yaitu pada kemaluan depan dan bukan lubang bagian belakang, karena bagian itu adalah tempatnya bersenggama, ayat ini merupakan dalil atas wajibnya mandi bagi seorang wanita yang haidh dan bahwasanya terputusnya darah adalah syarat sahnya mandi. Dan tatkala larangan tersebut merupakan kasih sayang dari Allah Ta’ala kepada hamba-hambaNya dan pemeliharaan dari kotoran, maka Allah berfirman, { إِنَّ اللهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ } "Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat" yaitu dari dosa-dosa mereka secara terus menerus, { وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ } "dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri", yaitu, yang bersuci dari dosa-dosa, dan ini mencakup segala macam bersuci dari yang bersifat matrial seperti dari najis maupun hadats.

Ayat ini juga menunjukkan disyariatkannya bersuci secara mutlak, karena Allah Ta’ala menyukai orang-orang yang bersifat dengannya (baca yang suka bersuci, ed). Itulah sebabnya, bersuci secara mutlak adalah syarat sahnya Shalat, thawaf dan bolehnya menyentuh mushaf. Juga bersuci secara maknawi seperti (mensucikan diri) dari akhlak-akhlak yang hina, sifat-sifat yang rendah dan perbuatan-perbuatan yang kotor."

soalan masih tak juga berjawab?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.tranungkite.net Forum Index -> Agama & Falsafah All times are GMT + 8 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©

BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman M@rhean
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!
Malaysia Transform Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER @ IBT
(IKATAN BLOGGER TERENGGANU - IBT)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : tranung2006@yahoo.com atau Webmaster : tranungkite@hotmail.com

764 Lorong 5 Kiri, Jalan Nibong Stesyen,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
Tel/Faks : 09-844 8001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.