Akaun Anda Hantar Artikel Forums Prosedur Iklan Hubung Kami Top Hits Keluar RSS TKO Versi 12 Facebook TKO Twitter TKO TranungKite Online Melihat Waktu Solat
     Create an account      
  TERKINI..   Harga R95, Ron97 Dan Diesel Naik Satu Sen    Strategi DAP Mengekang Penguasaan PPBM?    Lagi persatuan Bugis desak Dr M minta maaf    Semakin ramai Kassim Ahmad akan lahir kata Pemuda AMANAH (PAN)    Pekerja asing diutamakan, belia negara dibiar menganggur?    Anwar masih calon PM    BERSATU Tuduh PKR “Sabotaj” Himpunan Kleptokrasi    “Rasulullah Tak Pakai Helmet Kenapa Saya Kena Pakai?”    Cabaran Dikemuncak Kebangkitan Islam    Orang Melayu dan Cina menjauhi Pakatan Harapan  
Infomation
Iklan Kiri


UNTUK MAKLUMAT LANJUT BERKENAAN IKLAN - sila emelkan ke [email protected]
Menu Utama
 Asas Laman
    · Home
    · 10 Teratas
    · Advertising
    · Akaun Anda
    · Album
    · Arkib Artikel
    · Beritahu Kawan
    · FAQ
    · Forum
    · iklan
    · Kajian
    · Kotak Sembang
    · Masej Peribadi
    · Muat Turun
    · Newsxxx
    · Pencarian
    · PHPNuke Editor
    · PRK Sg. Limau
    · Statistik
    · Sudut Cetak
    · Sudut Video
    · Topik
    · Tragedi MH17
    · Waktu Solat

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Statistik Pembaca
We received

471673160
page views since
1 September 2012

Jumlah Hits
· Hari Ini

9855

· Semalam

93958


Purata Hits
· Sejam

9,582

· Sehari

215,179

· Sebulan

6,551,016

· Setahun

78,612,193


Server Masa Server
· Masa

04:05:29

· Tarikh

19 Oct 2017

· Zon

+0800

Anonymous Online

Tawaran Istimewa Web Hosting
- masih ada satu iklan kosong di ruang ini -

Universiti kita kesempitan wang?
Posted on Wednesday, April 19 @ 10:24:27 MYT
Dilulus untuk paparan oleh budakjalanan



Aduan/Luahan

Oleh SITI NUR BARIAH ABDUL HADI

Baru-baru ini saya bertemu semula dengan pelajar-pelajar saya di Shah Alam ketika menghadiri persidangan anjuran sebuah universiti tempatan. Saya hadir bukanlah sebagai pembicara, lebih dekat hanya sebagai hadirin.



Tujuan saya cumalah untuk melihat semula universiti tempat saya bekerja lebih sepuluh tahun itu semenjak saya menumpukan perniagaan kek dan roti kecil-kecilan bersama anak di Bukit Beruntung.

Kemudian, kami pun ke restoran berdekatan untuk berbual-bual dengan anak-anak didik saya yang kebanyakannya sudah memasuki tahun akhir kuliah. Sekadar ingin tahu perkembangan-perkembangan baru.

Apa yang saya dengar pada petang itu telah membuat saya terkejut sebagai seorang bekas pensyarah. Firasat saya sendiri memang rasa tidak kena dengan pentadbiran baru universiti ini.

Pelajar-pelajar inilah yang mendedahkan kepada saya. Menurut anak-anak ini, yuran kemasukan telah dinaikkan hampir-hampir tiga kali ganda daripada harga asal untuk beberapa keadaan.

Tidak ada penjelasan yang diberikan sebelum yuran dinaikkan sebelum semester mereka bermula. Yuran baru diperkenalkan serta-merta. Ada beberapa daripada mereka telah bertemu pihak pentadbiran, namun banyak yang tersekat di situ. Karenah birokrasi.

Banyak daripada pelajar saya sendiri, yang saya kenal, bukannya datang daripada keluarga yang berada. Ada juga anak petani dan penjahit kain. Mereka risau untuk meminta wang daripada ibu bapa mereka di kampung.

Sesetengah daripada mereka terpaksa mengambil kerja tambahan di hujung minggu hanya untuk melunaskan yuran.

Itu tak termasuk lagi dengan bayaran saman yang dinaikkan sampai seratus ringgit. Hanya semata kerana salah parkir?

“Ya, mahal sekali madam. Majlis Bandaraya juga tidak pernah mengenakan saman setinggi itu untuk kesalahan salah parkir.”

Kita kena beringat: ini pelajar yang harus membayarnya. Bukan orang yang mempunyai pendapatan tetap.

Selain itu, yang menyayat hati saya adalah bagaimana begitu banyak dana untuk program-program universiti terpaksa dipotong. Mereka merungut kepada saya aktiviti-aktiviti yang dirancang tidak dapat lagi dijalankan kerana wang universiti tidak cukup.

Ada di kalangan mereka yang terpaksa mengumpul wang sendiri untuk menjayakan program kelab masing-masing.

“Mungkin universiti kita kesempitan wang, madam.” Seloroh mereka.

Merah wajah saya mendengarnya – bercampur malu, marah, dan kesal.

Saya balik daripada pertemuan itu dengan hati yang kesal. Ini tidak pernah terjadi sepanjang tempoh saya menganggotai bidang pendidikan di universiti tersebut. Bagaimana hal ini boleh dibiarkan sama sekali? Saya memasuki bidang pendidikan dengan harapan untuk melahirkan pelajar-pelajar yang berkualiti demi masa depan bangsa, agama, dan negara.

Terfikir juga, adakah ini kerana pemotongan belanjawan pendidikan yang diumumkan beberapa bulan lepas? Beberapa akhbar pun ada memaparkan ribuan pensyarah yang berhenti kerja kerana kekangan wang.

Jika ini benar, kita sebagai warga Malaysia harus berwaspada agar masa depan anak-anak ini terjamin dengan baik.

Tidak patut sama sekali jika mereka terpaksa menanggung kepayahan yang berpunca daripada ketidakcekapan generasi kita yang lebih tua dalam menguruskan kewangan negara.

Saya menulis ini hanya dengan niat untuk menegur situasi pusat-pusat pengajian kita. Universiti kita seperti yang ditubuhkan oleh bapa-bapa negara dengan tujuan untuk melahirkan generasi cerdik pandai dan mampu bersaing dalam era globalisasi.

Membebankan mereka dengan yuran mahal, potongan dana, dan saman yang keterlaluan bukanlah jawapan yang kita semua carikan. Kita harus memikirkan sesuatu untuk menangani masalah ini, meskipun dalam ekonomi yang meribut.


SITI NUR BARIAH ABDUL HADI seorang bekas pensyarah sains gunaan di universiti. Beliau kini menetap di Rawang, Selangor.






Jom Ubah
Klik Untuk lihat paparan iklan
   * Sila e-mel kepada [email protected]. Dapatkan maklumat lanjut di SINI

  1. BISNES Makanan POPULAR - KEK, Putu, BUN, Pau, PIZZA, Taufufah, CAKOI, Murtabak, BisnesAir & Banyak.Pelajari Disini >>>

  2. Wujudkan Suasana Islamik Rumah Anda Dengan Alunan Azan Setiap Waktu, Bacaan Quran & Zikir! Free Poslaju & Free Gift! 

  3. Ingin Jadi Tokey EMAS? Modal Hanya RM380 (Seumur Hidup). PERCUMA Syiling 0.5g 999.9 

  4. Income pencen saya setiap hari. 1 point =Rm1... selama guna Tronexus saya dibayar… 


 
Klik untuk pakej iklan

* terdapat ruang iklan kosong di sini sila hubungi [email protected] gmail.com
Artikel Hari Ini

Harga R95, Ron97 Dan Diesel Naik Satu Sen

Strategi DAP Mengekang Penguasaan PPBM?

Lagi persatuan Bugis desak Dr M minta maaf

Semakin ramai Kassim Ahmad akan lahir kata Pemuda AMANAH (PAN)

Pekerja asing diutamakan, belia negara dibiar menganggur?

Anwar masih calon PM

BERSATU Tuduh PKR “Sabotaj” Himpunan Kleptokrasi

“Rasulullah Tak Pakai Helmet Kenapa Saya Kena Pakai?”

Cabaran Dikemuncak Kebangkitan Islam

Orang Melayu dan Cina menjauhi Pakatan Harapan

[ Artikel seterusnya.. ]
Login
Nickname

Password

Don't have an account yet? You can create one. As a registered user you have some advantages like theme manager, comments configuration and post comments with your name.
Related Links
· More about Aduan/Luahan
· News by budakjalanan


Most read story about Aduan/Luahan:

Aduan Salah Laku Ksu Kementerian Belia Dan Sukan Siri II

Ahli Kecewa Parti Amanah Semakin Kurang Sambutan

KANTOI....... Gambar Palsu Tentera Sulu

Ustaz kazim, jangan auta pasal HUDUD

Air sarang anai-anai makan 22 juzuk al Quran
Article Rating
Average Score: 0
Votes: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad

Options

 Printer Friendly Cetak Artikel

 Send to a Friend E-Mel kpd Kawan

Associated Topics

Aduan/Luahan

"Universiti kita kesempitan wang?" | Login/Create an Account | 3 comments | Search Discussion
The comments are owned by the poster. We aren't responsible for their content.

No Comments Allowed for Anonymous, please register

Re: Universiti kita kesempitan wang? (Score: 1)
by nyortua on Wednesday, April 19 @ 12:04:32 MYT
(User Info | Send a Message)

senang je nak atasi....x perlu pun org cam rafizi

ketirisan satu hal....

satu hal lagi cuba tgk kat penjara n pusat serenti....itu antara yg kedarah duit....tp ada forumer yg pertahankan kononnya kena beri peluang utk convict....yer mmg

tapi kita yg mengikut undang2....masuk universiti, masuk pondok, masuk kolej apa2lah...guna duit sendiri...cuba jadi baik....nak belajar kena wat pinjaman...ada interest lagi

yg buat jahat, bunuh org, ambik rasuah, hentam dadah dsbnya....bila masuk penjara atau serenti diberi makan....fikirkan

senang jer 

 




Re: Universiti kita kesempitan wang? (Score: 1)
by pang5siber on Wednesday, April 19 @ 18:20:07 MYT
(User Info | Send a Message)
Set2 umno ni buka univ. utk dpt grant je, lps dpt grant duit kebas dulu. Pgurusan dn pntadbiran univ pelajar yg tggung byr ha ha.



BERITA & INFORMASI
Alternatif...
Buletin Online
CPI Asia
Detik Daily
Free Malaysia Today
Gegar Kelantan
Harakah Daily
Kedah Lanie
KLToday
KLpos
Laman [email protected]
Mahasiswa Kini
Malaysia Digest
Malaysia Insider
Malaysia Kini
Malaysia Kini (BM)
Malaysia Today
Merdeka Review (BM)
Minda Rakyat
NewsKini
Pahang Kini
Peghelih La
Roket Kini
Sabahdaily
Sarawak Report
Selatan Online
Siasah
TranungKite Online
TVS News
Utara Online
Warta Utara Baru!
Malaysia Transform Baru!

Info Negeri PR...
Buletin Kelantan
Buletin Mutiara
Selangor Kini
Warta Kedah

Perdana...
Bernama
Berita RTM
Berita Harian
Harian Metro
Kosmo
News Staits Time
Sinar Harian
The Star
The Star (BM)
The Sun
Utusan Melaysia
AUDIO & VIDEO
Isu Semasa...
MalaysiaKini TV
MP PAS
Kelantan TV
Koleksi Video PR
Malaysia Tube
Radio Web Selangor
Terengganu Kini
TVceramah
WebTV PAS
Youtube Buletin Online
Youtube PAS
Youtube TerengganuKini

Lain-lain...
Grapes Nasyid
Koleksi Ust Azhar
Kuliah.net
My Ceramah
My Maktabaty
One Kuliah Baru!
Koleksi Radio Online Kandangan TV Online
LUAR NEGARA
Al Jazeera (English)
Al Manhaj
Al-Sofwah.or.id
Kavkazcenter.com
Palestine Kini
Republika Online
LAMAN PORTAL
Al-Ahkam
Halaqah.Net
Hanan.Com
I Luv Islam
Lowyat Net
Portal Pendidikan
My Pendidik
TKO Daily
Ukhwah.com
INSTITUSI PENDIDIKAN
KIDU
KUDQI
KUIZM
KUIN
Maahad Darul Quran
Markaz Darul Bayan
SMI Darul Bayan
SRI Darul Bayan
SRAB Zainal Abidin
SRI Darul Iman
SRI Al-Irsyad, Balok
SRI Al-Irsyad, Kuantan
SRI At-Taqwa, Perlis
SRI Al-Hafidz, Sabah
Maahad Al-Ansoriyy
Madrasah Insaaniyyah
Pondok Pinang Merah
PAKATAN RAKYAT
Pakatan Rakyat
Parti Islam Se-Malaysia
Parti KeAdilan Rakyat
Parti Tindakan Demokrasi
PAS
Dewan Ulamak Pusat
Dewan Pemuda Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Negeri
PAS Perlis
PAS Kedah
PAS Pulau Pinang
PAS Perak
PAS Selangor
PAS Negeri Sembilan
PAS Melaka
PAS Johor
PAS Kelantan
PAS Terengganu
PAS Pahang
PAS Sabah
PAS Sarawak
PAS W. Persekutuan

PAS Kawasan
P001 Padang Besar
P002 Kangar
P006 Kubang Pasu
P008 Pokok Sena
P009 Alor Star
P011 Pendang
P012 Jerai
P014 Merbok
P016 Baling
P028 Pasir Puteh
P030 Jeli
P031 Kuala Krai
P034 Setiu
P035 Kuala Nerus
P039 Dungun
P054 Gerik
P055 Lenggong
P057 Parit Buntar
P059 Bukit Gantang
P063 Tambun
P067 Kuala Kangsar
P068 Beruas
P072 Tapah
P073 Pasir Salak
P075 Bagan Datoh
P076 Teluk Intan
P077 Tanjung Malim
P082 Indera Mahkota
P085 Pekan
P086 Maran
P087 Kula Krau
P088 Temerloh
P090 Bera
P091 Rompin
P092 Sabak Bernam
P094 Hulu Selangor
P095 Tanjung Karang
P096 Kual Selangor
P108 Shah Alam
P111 Kota Raja
P125 Putrajaya
P126 jelebu
P129 Kuala Pilah
P131 Rembau
P133 tampin
P135 Alor Gajah
P137 Bukit Katil
P138 Kota Melaka
P139 Jasin
P141 Sekijang
P146 Muar
P166 Labuan
P182 Pensiangan

Pemuda PAS
Perlis
  Padang Besar
Kedah
  Langkawi
  Jerlun
  Kubang Pasu
  Padang Terap
  Sungai Petani
  Baling
  Padang Serai
  Kulim
Kelantan
  Machang
  Kuala Krai
  Jeli
Terengganu
  Besut
  K. Terengganu
  Marang
  Dungun
  Kemaman
Pulau Pinang
  Bukit Bendera
Perak
  Parit Buntar
  Bagan Serai
  Bukit Ganntang
  Sungai Siput
  Tambun
  Ipoh Timur
  Batu Gajah
  Kuala Kangsar
  Parit
  Kampar
  Gopeng
  Tapah
  Lumut
  Teluk Intan
  Tanjung Malim
  Bagan Datoh
Pahang
  Lipis
  Raub
  Jerantut
  Kuantan
  Paya Besar
  Pekan
  Maran
  Kuala Krau
  Termerloh
  Rompin
Selangor
  Sabak Bernam
  Hulu Selangor
  Gombak
  Ampang
  Hulu Langat
  Puchong
  PJ Selatan
  PJ Utara
  Shah Alam
WP Kuala Lumpur
  Batu
  Wangsa Maju
  Segambut
  Lembah Pantai
WP PutraJaya
  Bagan Datoh
PIMPINAN
Pimpinan PAS
Tuan Guru Nik Aziz
Tuan Guru Hadi Awang
Tn Hj Mohamad Sabu
YB Husam Musa
YB Mahfuz Omar
Tuan Guru Harun Taib
Ust Nasrudin Tantawi
YB Siti Zailah
Ust. Idris Ahmad
Dr. Mohd Hatta
Hanipa Maidin
YB Syed Azman
Tn Hj Hanipa Maidin
YB Khalid samad
Ust. Mohd Amar Abdullah
YB Zulkefly Ahmad
YB hasan Ali
Dr. Siti Mariah
Dr. Hj. Mahfodz Mohamed
Ustzh Nuridah
YB Siti Mariah
Ust. Abu Bakar Hussian Baru!

Pimpinan Pemuda PAS
Ust Nasrudin Hasan
Ust Nik Abduh
Khairul Faizi
Ust Riduan Mohamad Nor
Ust Mohd Yusni Mat Piah
YB Ust Mohd Nor Hamzah
Ust Fadhli Shaari
Ust Syed Abdul Kadir
YB Ust. Mohd Nasir Zakaria
Suhaizan Kaiat
YB Firdaus Jaafar
Dr. Suhazeli Abdullah
Herman Samsudeen

Pimpinan PKR
Anwar Ibrahim
Wan Azizah
Azmin Ali
Nurul Izzah
Tian Chua
Mansor Othman
Elizabeth Wong
Badrul Amin
Hee Lot Sian
Khalid Jaafar
Haniza Talha
Fariz Musa

Pimpinan DAP
Lim Kit Siang
Karpal Singh
Tan Seng Giaw
Lim Guang Eng
M. Kula Segaran
Fong Kui Lun
Teresa Kok Suh Sim
Lip Li Peng
Chong Eng
Liew Chi Tong
Tony Pua
Boo Cheng Hau
Wong Hon Wai
V.Sivakumar
SIASAH & SEMASA
Ajijoi
Al Brangi
Al Banjari
A L- H U S S E Y N
Al-Kundangi
A.M.K.NS.
Amin Iskandar
Anak Sungai Derhaka
Asam Lambunau
Attakiri
Bancuh Baru!
Beras Terpilih
Beras Melaka
Biaq Pi La
Bicara Khairul Faizi
Bloglist TKO
Bota Online Baru!
Budak Balun
Bumi Perak
Cenangau
Cikgu Nuri?s Online
Cina Islam
Edyesdotcom
GreenBoc
Go Malaysia
Hamirdin
Harapan malaysia
Halim Islam Online
Ibnu Hasyim
Ibrahim Baba
Ikut Suka Aku
Islam Return
Jiwo Klate
Kamarudin Sidek
Kalam Perantau
Kerabu Bersuara
Kide Picture
Kopitiam Bang Nan
Lagenda Buta
Lanh14
Lot 250
Love Perak
Mai Bincang-bincang
Malaysia Waves
Mengejar Cahaya
Merah Hitam
Merah Tinta
Milo Suam
Minda Lutfi
Minda Rakyat
MutaLigat
Nik Hasan Zzmi
Orang Klawang
Oh! Rakyat
Peghelih La...
Penarik beca
Penawar Rindu
Penoreh Getah
Penoreh Getah II Baru!
Perisik Rakyat
Pink Turtle
Rencana Rakyat
Roslan SMS Corner
SharpShooter
Sisi Bukit Baru!
Shahbudin
Sofi Wahab
Sokong PR
Suhaimi Saad
Suhaimi Taib
Suhaizan Kayat
Tarmizi Mohd Jam
Tawan Pekan
Tempayan Retak
Tempe Goreng
Tebas
Tok Pijat
Tun Telanai
Tukar Tiub
Tukul Besi
Ummni Anni
Ust. Nik Nasri
Ust. Saiful Bahri
Wan Nordin Yaacob
Warkah Daily
Warta Maya
Wartawan Laman Reformasi
Zul Mamak
Harism Ibrahim
Barking Magpie
Zorro Unmasked
BICARA AGAMA
Al-Ahkam
Al-Fikrah
E-Fatwa Malaysia
Fatwa Online
Ust. Azhar Idrus
Ust. Amin
Ust. Hasrizal
Ust. Zaharuddin
Dr. Mohd Asri
Dr. Abdul Basit
Darul Mujahidin
Harun Yahya
Ilmu & Ulama
Islam Online
Jarum Emas
Kajian Quran
Surau 2Faber
Tarbawi Baru!
TKO Offline
We Choose Islam Baru!
WEBLOG UMUM
Abu Nuha Corner
Aizek.Net Baru !
Al Belurani
Amirulreza
Bayu Gunung
Cili Merah
CikguCyber Baru !
Dairy Muslim
Desa Kerayong
Farid Rashidi
Fikir2 Renung2
Gaya Peneroka
Hati Sufi
Jiwa Kita Merdeka
Kembara Salik
Kereta Mayat
Minta 5 Minit
Nota Tercicir Baru !
Open Minda Baru !
PapaSiber
Perkhimatan Pelajaran Baru!
Rosli Salem
Satu Umat
Syakur Ibrahim
Unpublished Notes
UMNO & BN
Dr. Fathul Bari
PERTUBUHAN & NGO
Amal Malaysia
Aliran
BERSIH
Fomca
Halal Jakim
MAMPAT
Muslim Consumer
Nadwah Pahang
Persatuan Ulama Malaysia
Skuad Waja Terengganu
Suaram
UMUM/LAIN-LAIN
Ahnaf Khat
Guru Tajweed Syatibi Baru!
Grafik Photoshop
Health Tips
Quran Online
Quran Flash
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER @ IBT
(IKATAN BLOGGER TERENGGANU - IBT)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : [email protected] atau Webmaster : [email protected]

764 Lorong 5 Kiri, Jalan Nibong Stesyen,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
Tel/Faks : 09-844 8001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.