Ke Laman Tranung Kite Balik Semula Pada Paparan Utama Hantar Artikel Forum Borak Siber Jalinan Siber Fhoto Album Hubung Kami Detikdaily ...

   SALURAN BERITA ALTERNATIF ANDA     
Teladan  ·  Penulis  ·  TKOBlog  ·  KelabTKO  ·  e-Groups  ·  WebRTV  ·  Iklan  ·  TKO V8
Masuk/Login @ Daftar sebagai ahli baru

Modules
 Asas Laman
    · Home
    · Arkib Berita
    · Bahan Bersiri
    · Cetak Artikel
    · Forums
    · iklan
    · Private Messages
    · Search
    · Surveys
    · Video_Stream
    · webrtv

 Tambahan
    · Arkib 2005
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempah Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Hantar Aktiviti
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box
    · Web Video

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs

Akhbar Hari Ini
Perhatian : Sekadar baca sahaja, percaya? itu kena fikir dahulu.

Isnin, 1/12/2008

  Amaran banjir buruk di Pantai Timur
  Tanah runtuh, 2 beradik maut
  Soi Lek hiris hati Melayu
  Jangan bermain api - Pemuda UMNO
  Lucut gelaran Soi Lek, Mei Fun
  ‘Terikut-ikut rentak pembangkang’
  Tsu Koon: PULAU PINANG
  Salah menyatakan Malaysia adalah kerajaan Melayu?
  Mayat korban banjir ditemui terapung
  Pembekal dibenar simpan stok lebih
  Penduduk berang Perhilitan lepaskan 3,000 biawak
  Mayat mendiang Hema tiba dari Mumbai pagi ini
  MAS bawa balik 750 dari Bangkok
  AirAsia tambah dua lagi penerbangan ihsan ke Bangkok
  60 peratus produk kraf tangan akan dijual di Harrods
  Tiada cili merah
  Bantuan bina, baik pulih rumah naik
  Ibu rayu bantu suami, anak penyakit kronik
  Empat kakitangan perpustakaan maut
  Mayat mangsa bot karam ditemui
  Remaja mati lemas di lombong
  Pelajar UiTM pemenang terakhir Susun dan Menang
  Sembilan beranak diami rumah usang
  Sasaran sejuta ahli baru belia
  Zaid wajar dihukum -Tidak boleh dimaafkan
  Zaid wajar dihukum -Subang desak pecat
  Zaid wajar dihukum -UMNO tidak rugi apa-apa
  Zaid wajar dihukum -Tindakan akan dibincang
  Kredibiliti Anwar dipertikai
  Modal baru permainan politik PKR
  PPP ugut keluar BN jika tidak pinda ISA
  UMNO KT bincang calon minggu depan
  PKR minat Kuala Terengganu
  Bergilir-gilir ke Sarawak
  Hasrat PKR 'angan-angan Mat Jenin'
  Pulau Pinang tidak cadang ganti TKM1
  Menteri India letak jawatan
  Kafe Leopold's sasaran serangan dibuka semula
  Pelakon Britain ditahan disyaki militan
  Penumpang cari jalan lain
  Pertempuran di Karachi, 13 terbunuh, 70 cedera
  Jemaah Palestin dihalang ke Mesir
  Iraq-Iran tukar mayat tentera
  Kumpulan terakhir pengaman Malaysia pulang
  Korban keganasan meningkat 500 orang
  Rakyat India selar pemimpin politik
  Penunjuk perasaan diarah beredar
  India tingkat kawalan keselamatan
  Bush pantau perkembangan di India
  Lanun setuju bebas kapal kargo senjata Ukraine
  Pekerja asing buang mayat ibu di sungai, ditangkap
  Pakistan raih sokongan
  Kuan Yew selamat dibedah
  Sidang kemuncak ASEAN ditangguh Mac?
  Rusia, Venezuela setuju operasi tentera bersama
  Arroyo arah pindahkan rakyat Filipina
  Jepun urus pemindahan pelancong
  Sepanyol rancang hantar 3 pesawat

Ranking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2004 Tranung Kite

Meja Online #
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: rosman11
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 21093

People Online:
Visitors: 40
Members: 0
Total: 40

@TKO..

TranungKite Online :: View topic - Org Melayu berbelanja RM9 bil. sebulan, RM100bil. setahun
 FAQFAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Private MessagesPrivate Messages   MasukMasuk 

Org Melayu berbelanja RM9 bil. sebulan, RM100bil. setahun

 
Post new topic   Reply to topic    TranungKite Online Forum Index -> Kelab & Aktiviti TKO
View previous topic :: View next topic  
Author Message
tiptiptop
Kopral
Kopral


Joined: Aug 28, 2007
Posts: 210

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 8:48 am    Post subject: Org Melayu berbelanja RM9 bil. sebulan, RM100bil. setahun Reply with quote

Bayangkan betapa byknya $ yg dibelanjakan oleh org Melayu dalam masa sebulan dan setahun utk belanja harian dan lain-lain lagi.

95% dibelanjakan di kedai bangsa asing. alangkah bagusnya kalau
perbelanjaan itu diberi kpd kedai2/sykt melayu utk tingkatkan ekonomi ummah. bayangkan kalau rm100bil. tu balik kpd org melayu.

dah beribu jutawan dpt dilahirkan. tapi skrg org melayu pulak melahirkan beribu jutawan bangsa asing. 50 tahun merdeka nak hasilkan kilang tepung, ubat gigi, plastik, berus gigi dll pun tak mampu...

apa nak jawab kat Allah nanti...malas & biarkan diri dlm kepapaan..
Back to top
View user's profile Send private message
triple_j
Leftenan Jeneral
Leftenan Jeneral


Joined: Apr 09, 2005
Posts: 2259
Location: bz marking. brb :)

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 8:55 am    Post subject: Reply with quote

ada statistik ke yg buktikan org melayu belanja sampai RM9b sebulan? rasanya tak la ramai sgt kan org melayu kat malaysia, dlm berbelas2 juta je kan? and taking into consideration yg ada yg kanak2, ada yg still study, ada yg di bwh paras kemiskinan yg mana mereka2 ni manada spending power yg byk? rasanya RM9b mcm terlalu byk je..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tiptiptop
Kopral
Kopral


Joined: Aug 28, 2007
Posts: 210

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 8:57 am    Post subject: Reply with quote

ayoh kawan2 ngorakkan langkah dari hari ini saat ini...tubuhkan seberapa byk perniagaan utk naikkan ekonomi ummah.

"Kemiskinan membawa kepada kekufuran, kekufuran membawa kpd murtad".
Back to top
View user's profile Send private message
tiptiptop
Kopral
Kopral


Joined: Aug 28, 2007
Posts: 210

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 8:59 am    Post subject: Reply with quote

triple_j wrote:
ada statistik ke yg buktikan org melayu belanja sampai RM9b sebulan? rasanya tak la ramai sgt kan org melayu kat malaysia, dlm berbelas2 juta je kan? and taking into consideration yg ada yg kanak2, ada yg still study, ada yg di bwh paras kemiskinan yg mana mereka2 ni manada spending power yg byk? rasanya RM9b mcm terlalu byk je..


ada masuk dlm paper utusan ker berita harian baru2 ni. aku lupa nak potong keratan akbar tu..
Back to top
View user's profile Send private message
zumi
Sarjan
Sarjan


Joined: Feb 07, 2007
Posts: 346
Location: Pahang

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 9:14 am    Post subject: Reply with quote

Petikan dari Utusan Online 3 Julai 2007 Ruangan Bicara Agama
Ramai pengguna Muslim 'mati’ hati
Umum mengetahui kaitan antara pemakanan dengan tingkah laku dan ibadat seseorang Muslim. Atas sebab itu Allah berfirman: Dan makanlah dari rezeki yang kami berikan iaitu yang halal lagi baik, dan bertakwalah kepada Allah yang kepada-Nya sahaja kamu beriman. ( al-Maaidah: 88 )
Dalam realiti hidup, tidak ada individu yang boleh menghasilkan semua jenis produk untuk memenuhi keperluannya. Oleh sebab itu, timbullah frasa popular, ‘pengguna adalah raja’.
Bagaimanapun, sering kita berhadapan dengan keadaan di mana pengguna telah menjadi `hamba’. Dalam keadaan tertentu, pengguna terus ditekan sama ada dalam bentuk kenaikan harga atau kekurangan barangan asas di pasaran.
Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto AZLI AHAD menemu bual Setiausaha Kerja Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan bagi mengupas isu kepenggunaan ini.
MEGA: Apakah senario hal ehwal kepenggunaan dalam masyarakat Islam di Malaysia kini?
NADZIM: Mengikut kajian kita, terdapat kelemahan yang nyata dalam segi sosial, akademik dan kesihatan di kalangan umat Islam negara kita. Ini sudah pasti memberi kesan kepada aspek kepenggunaan dalam Malaysia yang majoriti rakyatnya adalah Muslim.
Kebanyakan orang Islam kurang peka malah ada yang sambil lewa tentang bab halal haram. Ini bukan sahaja dalam perkara yang melibatkan makan minum tetapi juga dalam bekerja.
Kita ketepikan soal bab halal haram sembelihan ayam dalam perbincangan ini. Hari ini, kita melihat umat Islam mudah diperdayakan oleh cop dagang atau nama yang tertera pada sesuatu produk. Pendek kata, kalau nama pada pembalut sesuatu produk atau makanan itu nama orang Melayu seperti Azam atau Ahmad, tanggapan orang kita produk ini mesti halal.
Begitu juga apabila mencari restoran atau kedai makan. Kita mudah terpedaya, kalau ada bergantung ayat al-Quran atau tulisan halal walaupun pengusahanya bukan Islam kita masih ‘berselera’ duduk makan di situ.
Setakat ini, tiada undang-undang boleh diambil ke atas golongan yang mengelirukan identiti agama begini. Oleh sebab itu, umat Islam perlu lebih berhati-hati dan jangan terpedaya dengan taktik peniaga sebegini.
Apakah puncanya kita seolah-olah tidak berdaya melawan keadaan begini sedangkan umat Islam adalah majoriti di Malaysia?
NADZIM: PPIM melihat isu ini berkait rapat dengan keberkatan hidup. Bagi Muslim yang mukmin, mereka percaya keberkatan memain peranan penting. Orang yang pentingkan keberkatan akan datang semula membayar minuman yang terlupa dibayarnya di sesebuah kedai semalam. Kerana dia tahu apa yang masuk ke dalam mulutnya itu akan menjadi darah daging.
Apabila terlalu banyak mengambil makanan yang tidak halal (bukan setakat khinzir dan arak) tetapi juga makanan yang dicuri atau sengaja tidak mahu membayar semasa makan di kedai ia akan menjejaskan hati manusia. Hati ini adalah organ yang amat penting dan raja kepada sekelian anggota.
Sebab itu, Rasulullah bersabda: Ketahuilah bahawa di dalam badan ada seketul daging. Apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya. Apabila ia rosak, rosaklah badan seluruhnya. Ketahuilah itulah hati. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Apabila kita melakukan dosa, maka Allah campakkan ke dalam hati kita satu titik hitam. Sebab itu, orang yang sentiasa melakukan kemaksiatan tidak akan berfikir tentang pentingnya bab halal haram dalam hidup. Dengan kata mudah, hati mereka telah mati. Tidak lagi sensitif apabila soal kepentingan Muslim dihina dan diperkotak-katikkan.
Apabila hati telah mati, kita akan menjadi semakin liberal dan bersikap tidak apa apabila hak Muslim untuk bekerja atau berniaga di lokasi strategik diketepikan. Demikian juga kita tidak prihatin membantu peniaga Muslim.
Semua ini bertentangan dengan ajaran Islam sebagaimana sabda Rasulullah: …orang Islam bersaudara orang Islam, tidak boleh ia menganiayanya dan tidak boleh membiarkannya (dalam kehinaan) dan tidak boleh mendustainya dan tidak boleh menghinakannya… (Riwayat Muslim)
Ada pihak yang was-was tentang kuasa pengguna dan kemampuannya membendung contohnya kenaikan harga barang. Apa pandangan PPIM?
NADZIM: Pertamanya, PPIM melihat begini, kita ditindas sebab kita lemah. Jika umat Islam hebat sudah tentu tidak ada pihak yang berani cuba menekan dan menindas kita. Begitulah juga keadaan yang berlaku antara Fatah dan Hamas di Palestin.
Apa yang perlu kita buat ialah bersatu dalam berhadapan dengan begini. Jangan kita memperkecilkan kuasa pengguna yang ada.
Pengalaman PPIM membuktikan kita berjaya dalam beberapa hal. Antaranya, kita berjaya meningkatkan penggunaan minyak Petronas di kalangan umat Islam hasil kempen yang dilaksanakan tujuh tahun lalu. Demikian juga dengan penggalakkan mengambil insurans Takaful berbanding sistem konvensional.
Masyarakat perlu faham bahawa dalam sistem ekonomi terbuka kerajaan tidak boleh memboikot sesuatu produk. Tetapi kita sebagai pengguna boleh berbuat demikian. Sebabnya yang beli barang itu duit kita. Tiada siapa boleh paksa kita beli jika kita tidak mahu beli sesuatu produk atau perkhidmatan itu.
Kalau kenaikan harga ayam menimbulkan masalah, apa yang kita minta kepada pengguna Muslim ialah dua hari tanpa ayam, contohnya. Percayalah, jika kita bersatu kita mampu membendung kenaikan harga yang keterlaluan, insya-Allah.
Begitulah yang dilakukan oleh Mahatma Gandhi di India. Dengan meminta rakyatnya memboikot membeli garam dan kain dari pihak Inggeris, mereka berjaya menewaskan kerajaan penjajah.
Apakah aspek penting sebelum kita membeli atau menggunakan sesuatu perkhidmatan itu?
NADZIM: Islam adalah agama yang cintakan keamanan dan kedamaian. Ia tidak pernah menegah umatnya berniaga atau berurusan dengan bangsa lain. Namun, sebagai Muslim, sepatutnya kita sentiasa membantu saudara seagama dalam segenap bidang.
Ini juga yang ditegaskan menerusi firman Allah: Bertolong-tolonglah kamu berbuat kebajikan dan takwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan berbuat dosa dan aniaya. (al-Maaidah: 2).
Inilah pentingnya soal hati tadi. Jika hati kita tidak mati, sudah tentu kita akan memberi keutamaan membeli barangan atau perkhidmatan di kedai Muslim. Jika sudah tidak ada orang Islam yang mampu mengeluarkan sesuatu produk, barulah kita bermuamalat dengan bukan Islam.
Ini tidak, ramai orang kita yang lebih suka bermuamalat dengan bukan Islam sedangkan produk yang sama boleh didapati di kedai Muslim. Inilah yang menyedihkan.
Sepatutnya, kita perlu mempunyai agenda dan sentiasa meletakkan keutamaan apa pun yang kita lakukan ia mestilah membawa kebaikan kepada agama.
Ramai orang Islam yang tidak sedar bahawa kaum lain sangat mementingkan aspek bantu-membantu dan ini bukan lagi rahsia kejayaan rangkaian perniagaan kaum Cina.
Ada yang melihat PPIM ini terlalu emosional sehinggakan melenting dalam perkara-perkara yang disifatkan remeh-temeh. Contohnya dalam kes kilang roti di Nilai, sebelum ini. Benarkah?
NADZIM: Sebagai umat Islam yang dikatakan mewakili satu pertiga penduduk dunia hari ini, kita harus mempunyai prinsip tetap dan jelas mengenai apa yang kita gunakan setiap hari.
Prinsip dan dasar ini amat penting kerana ia menentukan masa depan dan nasib orang Islam agar sentiasa dihormati, tidak diambil mudah dan diperlekehkan.
Kita tidak boleh hanya melihat produk akhiran sahaja. Sebaliknya, kita perlu melihat proses pembeliannya, penyimpanannya, pengilangan, pengedaran dan pengangkutannya. Adakah semuanya menepati kehendak syarak.
Soalan lain yang perlu kita tanya adalah adakah logo halalnya betul dan tulen, adakah syarikat yang mengeluarkan produk ini menghormati masyarakat Islam dan adakah produk ini dimiliki oleh syarikat yang memusuhi Islam.
Sebagai pengguna kita perlu kritis dan jangan ambil mudah. Satu lagi soalan penting yang perlu ditanya adakah syarikat mengamalkan diskriminasi terhadap syarikat pembekal Islam yang cuba membekal bahan mentah kepada mereka.
Dalam melaksanakan tugas, yang marahkan PPIM bukan sedikit, malah ada juga melibatkan orang Islam. Adakah ini melemahkan semangat PPIM?
NADZIM: Memang kita menghadapi pelbagai rintangan. Tetapi kita menganggap tugas ini sebagai jihad. Dan menjadi sunnatullah menegakkan kebaikan itu pasti berhadapan dengan tentangan dan ujian.
Bukan niat kita untuk bermusuh dengan mana-mana pihak. Cuma ia bagi merealisasikan visi penubuhan PPIM pada Jun 1997, antaranya menjaga dan membela hak dan mengembalikan maruah para pengguna Islam melalui pelaksanaan aktiviti yang proaktif dan berstrategi.
Dalam masa yang sama, hari ini jika tidak ada keperluan sembelihan halal orang Islam tidak akan ada dalam industri tersebut. Sebab itu, kita perlu ‘ajar’ pihak-pihak yang cuba memperlekehkan umat Islam supaya menghentikan perbuatan tersebut.
Harapan kita, umat Islam menyokong usaha ini untuk kebaikan bersama serta mewujudkan Gerakan Pengguna Islam yang sensitif tehadap kehendak kepenggunaan Islam.
Sebabnya semua bangsa yang berjaya telah berkorban bermatian-matian dalam usaha membantu bangsa mereka. Amalan dan budaya bending backwards adalah perkara biasa bagi bangsa maju seperti Cina, Jepun dan Yahudi.
Back to top
View user's profile Send private message
tiptiptop
Kopral
Kopral


Joined: Aug 28, 2007
Posts: 210

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 9:17 am    Post subject: Reply with quote

zumi wrote:
Petikan dari Utusan Online 3 Julai 2007 Ruangan Bicara Agama
Ramai pengguna Muslim 'mati’ hati
Umum mengetahui kaitan antara pemakanan dengan tingkah laku dan ibadat seseorang Muslim. Atas sebab itu Allah berfirman: Dan makanlah dari rezeki yang kami berikan iaitu yang halal lagi baik, dan bertakwalah kepada Allah yang kepada-Nya sahaja kamu beriman. (al-Maaidah: 8Cool
Dalam realiti hidup, tidak ada individu yang boleh menghasilkan semua jenis produk untuk memenuhi keperluannya. Oleh sebab itu, timbullah frasa popular, ‘pengguna adalah raja’.
Bagaimanapun, sering kita berhadapan dengan keadaan di mana pengguna telah menjadi `hamba’. Dalam keadaan tertentu, pengguna terus ditekan sama ada dalam bentuk kenaikan harga atau kekurangan barangan asas di pasaran.
Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto AZLI AHAD menemu bual Setiausaha Kerja Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan bagi mengupas isu kepenggunaan ini.
MEGA: Apakah senario hal ehwal kepenggunaan dalam masyarakat Islam di Malaysia kini?
NADZIM: Mengikut kajian kita, terdapat kelemahan yang nyata dalam segi sosial, akademik dan kesihatan di kalangan umat Islam negara kita. Ini sudah pasti memberi kesan kepada aspek kepenggunaan dalam Malaysia yang majoriti rakyatnya adalah Muslim.
Kebanyakan orang Islam kurang peka malah ada yang sambil lewa tentang bab halal haram. Ini bukan sahaja dalam perkara yang melibatkan makan minum tetapi juga dalam bekerja.
Kita ketepikan soal bab halal haram sembelihan ayam dalam perbincangan ini. Hari ini, kita melihat umat Islam mudah diperdayakan oleh cop dagang atau nama yang tertera pada sesuatu produk. Pendek kata, kalau nama pada pembalut sesuatu produk atau makanan itu nama orang Melayu seperti Azam atau Ahmad, tanggapan orang kita produk ini mesti halal.
Begitu juga apabila mencari restoran atau kedai makan. Kita mudah terpedaya, kalau ada bergantung ayat al-Quran atau tulisan halal walaupun pengusahanya bukan Islam kita masih ‘berselera’ duduk makan di situ.
Setakat ini, tiada undang-undang boleh diambil ke atas golongan yang mengelirukan identiti agama begini. Oleh sebab itu, umat Islam perlu lebih berhati-hati dan jangan terpedaya dengan taktik peniaga sebegini.
Apakah puncanya kita seolah-olah tidak berdaya melawan keadaan begini sedangkan umat Islam adalah majoriti di Malaysia?
NADZIM: PPIM melihat isu ini berkait rapat dengan keberkatan hidup. Bagi Muslim yang mukmin, mereka percaya keberkatan memain peranan penting. Orang yang pentingkan keberkatan akan datang semula membayar minuman yang terlupa dibayarnya di sesebuah kedai semalam. Kerana dia tahu apa yang masuk ke dalam mulutnya itu akan menjadi darah daging.
Apabila terlalu banyak mengambil makanan yang tidak halal (bukan setakat khinzir dan arak) tetapi juga makanan yang dicuri atau sengaja tidak mahu membayar semasa makan di kedai ia akan menjejaskan hati manusia. Hati ini adalah organ yang amat penting dan raja kepada sekelian anggota.
Sebab itu, Rasulullah bersabda: Ketahuilah bahawa di dalam badan ada seketul daging. Apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya. Apabila ia rosak, rosaklah badan seluruhnya. Ketahuilah itulah hati. (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Apabila kita melakukan dosa, maka Allah campakkan ke dalam hati kita satu titik hitam. Sebab itu, orang yang sentiasa melakukan kemaksiatan tidak akan berfikir tentang pentingnya bab halal haram dalam hidup. Dengan kata mudah, hati mereka telah mati. Tidak lagi sensitif apabila soal kepentingan Muslim dihina dan diperkotak-katikkan.
Apabila hati telah mati, kita akan menjadi semakin liberal dan bersikap tidak apa apabila hak Muslim untuk bekerja atau berniaga di lokasi strategik diketepikan. Demikian juga kita tidak prihatin membantu peniaga Muslim.
Semua ini bertentangan dengan ajaran Islam sebagaimana sabda Rasulullah: …orang Islam bersaudara orang Islam, tidak boleh ia menganiayanya dan tidak boleh membiarkannya (dalam kehinaan) dan tidak boleh mendustainya dan tidak boleh menghinakannya… (Riwayat Muslim)
Ada pihak yang was-was tentang kuasa pengguna dan kemampuannya membendung contohnya kenaikan harga barang. Apa pandangan PPIM?
NADZIM: Pertamanya, PPIM melihat begini, kita ditindas sebab kita lemah. Jika umat Islam hebat sudah tentu tidak ada pihak yang berani cuba menekan dan menindas kita. Begitulah juga keadaan yang berlaku antara Fatah dan Hamas di Palestin.
Apa yang perlu kita buat ialah bersatu dalam berhadapan dengan begini. Jangan kita memperkecilkan kuasa pengguna yang ada.
Pengalaman PPIM membuktikan kita berjaya dalam beberapa hal. Antaranya, kita berjaya meningkatkan penggunaan minyak Petronas di kalangan umat Islam hasil kempen yang dilaksanakan tujuh tahun lalu. Demikian juga dengan penggalakkan mengambil insurans Takaful berbanding sistem konvensional.
Masyarakat perlu faham bahawa dalam sistem ekonomi terbuka kerajaan tidak boleh memboikot sesuatu produk. Tetapi kita sebagai pengguna boleh berbuat demikian. Sebabnya yang beli barang itu duit kita. Tiada siapa boleh paksa kita beli jika kita tidak mahu beli sesuatu produk atau perkhidmatan itu.
Kalau kenaikan harga ayam menimbulkan masalah, apa yang kita minta kepada pengguna Muslim ialah dua hari tanpa ayam, contohnya. Percayalah, jika kita bersatu kita mampu membendung kenaikan harga yang keterlaluan, insya-Allah.
Begitulah yang dilakukan oleh Mahatma Gandhi di India. Dengan meminta rakyatnya memboikot membeli garam dan kain dari pihak Inggeris, mereka berjaya menewaskan kerajaan penjajah.
Apakah aspek penting sebelum kita membeli atau menggunakan sesuatu perkhidmatan itu?
NADZIM: Islam adalah agama yang cintakan keamanan dan kedamaian. Ia tidak pernah menegah umatnya berniaga atau berurusan dengan bangsa lain. Namun, sebagai Muslim, sepatutnya kita sentiasa membantu saudara seagama dalam segenap bidang.
Ini juga yang ditegaskan menerusi firman Allah: Bertolong-tolonglah kamu berbuat kebajikan dan takwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan berbuat dosa dan aniaya. (al-Maaidah: 2).
Inilah pentingnya soal hati tadi. Jika hati kita tidak mati, sudah tentu kita akan memberi keutamaan membeli barangan atau perkhidmatan di kedai Muslim. Jika sudah tidak ada orang Islam yang mampu mengeluarkan sesuatu produk, barulah kita bermuamalat dengan bukan Islam.
Ini tidak, ramai orang kita yang lebih suka bermuamalat dengan bukan Islam sedangkan produk yang sama boleh didapati di kedai Muslim. Inilah yang menyedihkan.
Sepatutnya, kita perlu mempunyai agenda dan sentiasa meletakkan keutamaan apa pun yang kita lakukan ia mestilah membawa kebaikan kepada agama.
Ramai orang Islam yang tidak sedar bahawa kaum lain sangat mementingkan aspek bantu-membantu dan ini bukan lagi rahsia kejayaan rangkaian perniagaan kaum Cina.
Ada yang melihat PPIM ini terlalu emosional sehinggakan melenting dalam perkara-perkara yang disifatkan remeh-temeh. Contohnya dalam kes kilang roti di Nilai, sebelum ini. Benarkah?
NADZIM: Sebagai umat Islam yang dikatakan mewakili satu pertiga penduduk dunia hari ini, kita harus mempunyai prinsip tetap dan jelas mengenai apa yang kita gunakan setiap hari.
Prinsip dan dasar ini amat penting kerana ia menentukan masa depan dan nasib orang Islam agar sentiasa dihormati, tidak diambil mudah dan diperlekehkan.
Kita tidak boleh hanya melihat produk akhiran sahaja. Sebaliknya, kita perlu melihat proses pembeliannya, penyimpanannya, pengilangan, pengedaran dan pengangkutannya. Adakah semuanya menepati kehendak syarak.
Soalan lain yang perlu kita tanya adalah adakah logo halalnya betul dan tulen, adakah syarikat yang mengeluarkan produk ini menghormati masyarakat Islam dan adakah produk ini dimiliki oleh syarikat yang memusuhi Islam.
Sebagai pengguna kita perlu kritis dan jangan ambil mudah. Satu lagi soalan penting yang perlu ditanya adakah syarikat mengamalkan diskriminasi terhadap syarikat pembekal Islam yang cuba membekal bahan mentah kepada mereka.
Dalam melaksanakan tugas, yang marahkan PPIM bukan sedikit, malah ada juga melibatkan orang Islam. Adakah ini melemahkan semangat PPIM?
NADZIM: Memang kita menghadapi pelbagai rintangan. Tetapi kita menganggap tugas ini sebagai jihad. Dan menjadi sunnatullah menegakkan kebaikan itu pasti berhadapan dengan tentangan dan ujian.
Bukan niat kita untuk bermusuh dengan mana-mana pihak. Cuma ia bagi merealisasikan visi penubuhan PPIM pada Jun 1997, antaranya menjaga dan membela hak dan mengembalikan maruah para pengguna Islam melalui pelaksanaan aktiviti yang proaktif dan berstrategi.
Dalam masa yang sama, hari ini jika tidak ada keperluan sembelihan halal orang Islam tidak akan ada dalam industri tersebut. Sebab itu, kita perlu ‘ajar’ pihak-pihak yang cuba memperlekehkan umat Islam supaya menghentikan perbuatan tersebut.
Harapan kita, umat Islam menyokong usaha ini untuk kebaikan bersama serta mewujudkan Gerakan Pengguna Islam yang sensitif tehadap kehendak kepenggunaan Islam.
Sebabnya semua bangsa yang berjaya telah berkorban bermatian-matian dalam usaha membantu bangsa mereka. Amalan dan budaya bending backwards adalah perkara biasa bagi bangsa maju seperti Cina, Jepun dan Yahudi.


jgn la bagi tulisan2 yg melemahkan semangat..patut bagi ct2 org2 yg dah berjaya utk up-kan sikit minat nak meniaga tu...zaman nak bertengkar dah habis...patut dah start keje hari ni


Last edited by tiptiptop on Mon Sep 03, 2007 9:25 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
acak2000
Pegawai Waran
Pegawai Waran


Joined: Jul 10, 2006
Posts: 1330

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 9:21 am    Post subject: Reply with quote

triple_j wrote:
ada statistik ke yg buktikan org melayu belanja sampai RM9b sebulan? rasanya tak la ramai sgt kan org melayu kat malaysia, dlm berbelas2 juta je kan? and taking into consideration yg ada yg kanak2, ada yg still study, ada yg di bwh paras kemiskinan yg mana mereka2 ni manada spending power yg byk? rasanya RM9b mcm terlalu byk je..


Let say 8 juta orang melayu dewasa belanja RM1,000 sebulan dah jadi RM8b sebulan.

RM9b tu pada aku reasonable kerana pada masa sekarang rata2 gaji dah seribu lebih, kerja kilang pun campur ot dapat gak seribu rasanya, bagi yang tak sambung belajar umur 18 dah kerja. bagi yang ada family lak kalau gaji suami 2k dan isteri 2k dan ada anak 2 org pun purata setiap orang jadi 1k.

Pada aku RM9b tu dah kira konservatif dah tu.


Last edited by acak2000 on Mon Sep 03, 2007 9:22 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
tiptiptop
Kopral
Kopral


Joined: Aug 28, 2007
Posts: 210

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 9:22 am    Post subject: Reply with quote

tepung, beras, gula, mee, bihun dll masih lagi dikuasai oleh bukan melayu..ini sgt kritikal...macam mana nak buat..
Back to top
View user's profile Send private message
tiptiptop
Kopral
Kopral


Joined: Aug 28, 2007
Posts: 210

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 9:23 am    Post subject: Reply with quote

acak2000 wrote:
triple_j wrote:
ada statistik ke yg buktikan org melayu belanja sampai RM9b sebulan? rasanya tak la ramai sgt kan org melayu kat malaysia, dlm berbelas2 juta je kan? and taking into consideration yg ada yg kanak2, ada yg still study, ada yg di bwh paras kemiskinan yg mana mereka2 ni manada spending power yg byk? rasanya RM9b mcm terlalu byk je..


Let say 8 juta orang melayu dewasa belanja RM1,000 sebulan dah jadi RM8b sebulan.

RM9b tu pada aku reasonable kerana pada masa sekarang rata2 gaji dah seribu lebih, kerja kilang pun campur ot dapat gak seribu rasanya, bagi yang tak sambung belajar umur 18 dah kerja. bagi yang ada jamily lak kalau gaji suami 2k dan isteri 2k dan ada anak 2 org pun purata setiap orang jadi 1k.

Pada aku RM9b tu dah kira konservatif dah tu.


rm1000 kira sikit la tu..bayar loan rumah, kereta dll.
Back to top
View user's profile Send private message
abanghensem
Leftenan Muda
Leftenan Muda


Joined: Aug 19, 2007
Posts: 2967

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 9:33 am    Post subject: Reply with quote

tiptiptop wrote:
tepung, beras, gula, mee, bihun dll masih lagi dikuasai oleh bukan melayu..ini sgt kritikal...macam mana nak buat..


tukar minda orang melayu. jangan berpegang pada kata² "baik kerja dengan kerajaan", "baik aku beli kereta daripada ambil risiko buat berniaga"

sudah banyak orang melayu di beri tongkat. cukup lah orang melayu di manja²kan, cubalah berdikari.
Back to top
View user's profile Send private message
acak2000
Pegawai Waran
Pegawai Waran


Joined: Jul 10, 2006
Posts: 1330

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 9:39 am    Post subject: Reply with quote

abanghensem wrote:
tiptiptop wrote:
tepung, beras, gula, mee, bihun dll masih lagi dikuasai oleh bukan melayu..ini sgt kritikal...macam mana nak buat..


tukar minda orang melayu. jangan berpegang pada kata² "baik kerja dengan kerajaan", "baik aku beli kereta daripada ambil risiko buat berniaga"

sudah banyak orang melayu di beri tongkat. cukup lah orang melayu di manja²kan, cubalah berdikari.


abanghensem cukup berwawasan.

Ada kawan kita tengah kumpulkan untuk buka Halal Hub dan TKO Mart

Sila pergi sini:
http://tranungkite.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5793#186197
Back to top
View user's profile Send private message
tiptiptop
Kopral
Kopral


Joined: Aug 28, 2007
Posts: 210

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 9:45 am    Post subject: Reply with quote

byk orang ingat malas sembaHang atau tak berjuang menegakkan islam saja boleH jatuH kafir...padaHal malas bekerja, takut nak ambik risiko berniaga, biarkan ekonomi di tangan non-muslim boleH jatuH sekurang2nya kufur...

sedarlaH umat islam..insaflaH...mulakan dari Hari ini..Hari ini..
Back to top
View user's profile Send private message
acak2000
Pegawai Waran
Pegawai Waran


Joined: Jul 10, 2006
Posts: 1330

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 9:49 am    Post subject: Reply with quote

tiptiptop wrote:
byk orang ingat malas sembaHang atau tak berjuang menegakkan islam saja boleH jatuH kafir...padaHal malas bekerja, takut nak ambik risiko berniaga, biarkan ekonomi di tangan non-muslim boleH jatuH sekurang2nya kufur...

sedarlaH umat islam..insaflaH...mulakan dari Hari ini..Hari ini..


Ok jom kita mulakan Halal Hub dan TKO Mart:
http://tranungkite.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5793&postdays=0&postorder=asc&start=45
Back to top
View user's profile Send private message
tiptiptop
Kopral
Kopral


Joined: Aug 28, 2007
Posts: 210

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 9:53 am    Post subject: Reply with quote

kalau kita buka sebuaH kilang atau ladang yg boleH menampung 500 org pekerja wanita islam kat kampung-kampung yg menganggur yg lengkap dgn sistem pengurusan islam ada surau asrama dsbnya maknanya kita daH selamatkan 500 orang wanita islam drpd menjadi pelacur kat kelab malam, gro dibandar-bandar besar..masalaH nya ramai yg manganggur skrg takder kerja...

berniaga sambil beramal...menjadi jutawan sambil bersedekaH


Last edited by tiptiptop on Mon Sep 03, 2007 10:00 am; edited 4 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
acak2000
Pegawai Waran
Pegawai Waran


Joined: Jul 10, 2006
Posts: 1330

PostPosted: Mon Sep 03, 2007 9:55 am    Post subject: Reply with quote

tiptiptop wrote:
kalau kita buka sebuaH kilang atau ladang yg boleH menampung 500 org pekerja wanita yg menganggur yg lengkap dgn sistem pengurusan islam ada surau dsbnya maknanya kita daH selamatkan 500 orang wanita drpd menjadi pelacur kat kelab malam, gro dibandar-bandar besar..masalaH nya ramai yg manganggur skrg takder kerja...


Ayuh kita mulakan, kalau kita tak bersatu memang payah untuk mulakan sorang2, almaklumlah modal dan idea yang banyak diperlukan.

Falsafah cina: seorang lemah, 2 orang better, 3 orang genius
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    TranungKite Online Forum Index -> Kelab & Aktiviti TKO All times are GMT + 8 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
               
Letupan Bom

Sila Klik
28 Dis - Benazir Bhutto (21 Jun 1953 - 27 Disember 2007) telah terbunuh dalam serangan berani mati dalam satu rali perarakan parti..
Rintihan..

Sila Klik
30 Dis - Solat hajat diperkarangan kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu...
Punk Hadhari..

Sila Klik
1 Jan - Pakaian dan stail diorang kat bawah ni jenis apa? Punk ke, Gothik ke, Skinhead ke? Susah beb gua nak menjawab... Inilah Terengganu Bestari!
Kerajaan tetap zalim...

Sila Klik
26 Sept - Hari ini bermula jam 12 tgh, rakyat berkumpul di Masjid Jamek, KL utk menyatakan bantahan mereka terhadap tindakan kerajaan Malaysia menggunakan ISA..

* Klip pada pada paparan gambar untuk melihat lebih banyak lagi gambar menarik...


REFORMASI
Tranung Kite
Laman [email protected]
Detikdaily
Buletin Online
klpost.com
Jiwo Kelete
Bukit Besi OnLine
Pemuda Wilayah
Jasin Daily
Pemuda BukitKatil
Kedahlenie..!!
no2 umn0
Utara Online
Siasahdaily
PORTAL
Kampus Negara
Pemuda Seremban
Mahasiswa Kini
ar-Romli
DarulBayan
I Luv Islam
Terjah
Statesman
Buletin Purnama
Sabah Kita
Politic Today
Rakan Usrah
Kelate Kito
Tranung Lening
ANALISIS ISU/BERITA
Tarmizi Mohd Jam
Kopitiam Bang Nan
Pink Turtle
Ahli Parlimen PAS
A.M.K.NS.
Perisik Rakyat
Rozmal Malakan
Republik kata
Go Malaysia
BLOGGER
Roslan SMS Corner
Amin Iskandar @ Black
...penarik beca
A L- H U S S E Y N
Amdang 81
Ketua Perusuh
Tun Telanai
Faisal Tehrani
Ibnu Hasyim
Merah Tinta
Ibrahim Baba
Fudzail
Cucu Mat Kilau
Anak Bapa
Cikgu Nuri’s Online
Drs Idham Lim
Attakiri
Abu Ayysah
Suhaimi Taib
Redhuan D. Oon
Jed Yoong
Aktivis Nora
Dr. Hj. Hamirdin
Malaysia Waves
Sofi Wahab
Telahan Politik
Aduka Taruna
Blues Whereha
Nik Abdul Nik Aziz
Suhaizan Kayat
jahilGoBlog
Edyesdotcom
Bulan Penuh 2012
Lagenda Buta
Orang Klawang
Tok Pijat
Zahid Yusof
Taranama
Boneka, Penyu & SPR
Dr. Lo\' Lo\'
Jamaludin Md Isa
Helang Jagat
Meli Kapak Jangak
Hishamuddin Rais
Che Kamala
Rusli Islam
Ahmad Fadhil
Eddie Putra
Amirulreza
Rosli Salem
Tempe Goreng
Sokong PR
Janggut
Wan Nordin Yaacob
LAWAN ARUS
Tun Dr Mahathir
UMNO-Reform
Kadir Jasin
Sang Kelembai
Arah Kita
Rockys Bru
Screenshots
Mahaguru58
Kuda Kepang
Kickdefella
Jawatankuasa Ad-Hoc
Kuda Ranggi
Putera Maya
TAK AKTIF
Kelantankini
Ukhwah.com
Seberan
Adnan Ibrahim Al-Binjari
Media Islam
Ekonomi Islam
Akan dikeluarkan...
AKHBAR
Harakah Daily
Suara KeAdilan
Malaysiakini.com
Agenda Daily
Malaysia Today
Bernama
Utusan Melaysia
Berita Harian
Harian Metro
Berita RTM
The Star
The Star Melayu
Malaysia Insider
Sinar Harian
Kosmo
Siasah
Wasilah Online
Newskini
WEBBLOG POLITIK
Apa Ada Pada Nama
Mai Bincang-bincang
Pemuda Insaf
Al Banjari
Kamarudin Sidek
Desa Kerayong
Peghelih La...
Lord Azaab
Ilham Najmi
nakmarah...marahlah!
Barisan Untuk Rakyat
ASAM lambunau
Hashim Habeed
Ilmuan
Cenangau
Minta 5 Minit
Tawan Pekan
Tak Gedebe
Penawar Rindu
Beras Terpilih
Kuda Trojan
Seri Iskandar
Warta Nasional
Kembara Salik
PakNgah 70
Jendela Hikmah
Pemuda PAS Sura
Hasbullah Pit
syifa arjuna
..harapan tidak buta
In Deep tots
Forum Maya Intelek Muda
Selangor Today
Wartawan Rasmi LR
Hikayat Putera Batu
Alahai-Apa-Ni
Lot 250
Pengembara Jalanan
Anak Bapak
An Nasru
Harapan Baru
Ustaz Muktar
Mejoh
Silembiks
Talkjanz.com
Anak Kecil Main Api
FadhilNor & Rakan
Dr Speaker
WEBBLOG CP
Bukan Kerana Nama
Mohd Nasir
Tau Takpe
Kerabu Bersuara
Harapan Malaysia
Berfikir Dengan Waras
Barisan Rakyat
Demi Membela Islam
Skuad Batu Caves
WEBBLOG UMUM
Fikir2 Renung2
Jiwa Kita Merdeka
Ikan Pekasam..
Hembusan
Rampai Seri
Kereta Mayat
Syakur Ibrahim
Zulzaidi
Bangkit Dgn Sebuah Cita
SetiapKejadiahBerhikmah
Fi Thorikillah
Harisfadila.com
Unpublished Notes
Kami Perihatin
HalimIslam
Maliki Xp Blog
Sosialis Kanan
Ikatan Ilmu
Runtuh Kebatilan
Peduli Rakyat
Malaysia Tanah Air Ku
bawean termenung
Topeng Sakti
Ibnu Mustafa
WEBBLOG B.I.
My Game
Juctice4all Kuantan
Pakatan Rakyat
729 NO ISA
Kata Tak Nak
Angin Perubahan
KakiBlog
Harism Ibrahim
Barking Magpie
FORUM @ e-GROUPS
Forum Gerak Reformasi
Guru Reformasi Online
Forum UMNO-Reform
Halaqah.Net
Shoutus Syabab
E-Minda Kita
IZ Forum Cak
Forum Al-Tawbah
PARTI POLITIK
Parti Islam Se-Malaysia
Pemuda Pas Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Dewan Ulamak Pusat
Pas Kelantan
Pas Kedah
PAS Negeri Sembilan
Pas Penang
PAS Melaka
DPP Kelantan
DPP Johor
DPP N9
PAS Bukit Bendera
PAS Johor Bahru
Pas Jelebu
PAS Bangi
Pas Subang
Pas Batu
PAS Bakri
PAS Parit Buntar
DPP Padang Serai
DPP Pasir Gudang
DPP Wangsa Maju
DPP Kuala Trg
DPP Sik
DPP Demit
DPP Kemaman
DPP Pengkalan Chepa
DPP Rompin
DPP Putrajaya
DPP Lumut
DPP Padang Besar
DPP Jerantut
DPP Muadzam Shah
DPP Besut
DPP Jempol
DPP Maran
MTD Guchil
MTD Peramu Jaya
MTD Tg Lumpur
MTD Pulau Tawar
MTPD Sura
Dar At-Tarbiyyah
CP Bandar Bukit Mahkota
Pemuda PAS Rasa
Pemuda PAS Jln Yadi
Lajnah Pekerja
KeAdilan Rakyat
Angkatan Muda KeAdilan
Keadilan Johor
AMK P. Pinang
KeAdilan Sri Gading
Keadilan Batu
AMK Batu
DAP
PERTUBUHAN/NGO
P.U.M.
Aliran
Suaram
Fomca
Muslim Consumer
Darul Izzah
Halal Jakim
Amal Malaysia
Jabatan Amal
PASTI Kelantan
Tunas Islam
Nisa W. Persekutuan
Nisa Negeri Sembilan
Nisa Pekan
BERSIH
Bersih N9
GERAK
Pemuda Bersamamu
Skuad Waja Terengganu
MAMPAT
GAMIS
Khidmat Meru
PIMPINAN
PIMPINAN PAS
Nasharudin Mat Isa
Husam Musa
Mustafa Ali
Mohamad Sabu
Dr. Mohd Hatta
Haji Mahfuz
Mahfuz Omar II
Khalid samad
Dr. Syed Azman
Ust. Ahmad Awang
Dr. Lo Lo
Iskandar Abdul Samad
Drs. Khalil Idham Lim
Ustaz Nasir Zakaria
Dr. Halimah Ali
Subky Latif
Herman Samsudeen
Adly Zahari
Azizi Abdullah
Aiman Athirah Al Jundi
PIMPINAN PKR
Anwar Ibrahim
Azmin Ali
Tian Chua
Zulkifli Noordin
CheguBard
YB Fuziah Salleh
YB Mohammad Fairus
PIMPINAN DAP
Lim Kit Siang
KM - Lim Guang Eng
MP @ ADUN
N17 Gombak Setia
P99 Ampang
N19 Bukit Antarabangsa
Hulu Langat
N18 Bukit Payung
MP Kapar
Adun Titi Serong
Adun Chempaka

Semua YB Pakatan...
WEBSITE/LINK BARU..
Malayadaily
Al Brangi
Beras Melaka
PAS Caw. Shah Alam 2
Perak Bersatu
AMK Serdang
Betul Ka?
Abu Bahsyir Al Muqry
Pahang daily
Gaya Peneroka
Ustaz Amin
DPP Pertaling Jaya Sel
Jabatan Amal 2
Pemuda Pengkalan Chepa
Pancak Bicara
Lanh14
Rencana Rakyat
Cili Merah
Hati Sufi
Tukul Besi
Bumi Perak
Anak Reformasi
al-Futhuhat
Sabahdaily
AUDIO & VIDEO
WebRTV PAS
Terengganu Kini
WTV8 Altenatif
TV PAS
TVceramah
MyKuliah.Com
Grapes Nasyid
Siput Online
Pesan Untuk Umat
Amal Makrof
Hoh..?
Keadilan TV
TKOdaily
Kelab Greenboc
WorldTV
TV Utara
Kuliah Mazhab Akidah
Debat parlimen
Video Politik
Media Rakyat
Kuliah.net
Thinking Of Life
Malayaku
You Ceramah
TV Pakatan Rakyat
BICARA AGAMA
Ust Nasrudin
Zaharuddin.Net
Ustaz Muda
Ilmu & Ulama
Mesra Rakyat
The Rise Of Islam
Al-Bakistani
Al-Ahkam
SaifulIslam.Com
Harun Yahya
Jarum Emas
Tasek Pauh
Shamatun
Surau 2Faber
Sapaan Makrifat
Selak
Anda Tanya Saya Jawab
Isu Semasa Islam
Warisan Nabawi
Sampaikan Satu Ayat
Darul Mujahidin
Dr. Mohd Asri
Kebenaran Dari Allah
Ummah Online
Santapan Minda Pejuang
Ustaz Azhar Idrus
Akidah Alul Haq
Raja Ahmad Mukhlis
LUAR NEGARA
Republika Online
Kompas Cyber Media
Al Jazeera (English)
Al-Sofwah.or.id
Khalifah.com
Kavkazcenter.com
Al Manhaj
Majalah Ummi
Pattani Darulsalam
DUNIA ISLAM
Satu Umat
Al Muslimin
Suara Anak Muda
UMUM/LAIN-LAIN
Zulkiply Harun
Quran Online
Quran Flash
Laman PendidikanMY
Portal Pendidikan
Laman Emjay
Lowyat Net
Health Tips
Aiman Ku
Pondok AnNur
Nusa Mahsuri
Grafik Photoshop
Pondok
Karyawan Perak
Karya Cipta
DuniaICT
Pasir Puteh
Al-ahnaf Khat
Dunia Rossem
JARINGAN
Jaringan A Athoullah
My Jalinan
Sabilillah
Skoodeng
Calon & Blognya
Link Pas Sana-sini
Sopo Sentral
Shidinar Net
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

 
PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKD

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)


©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel :
[email protected] atau Webmaster : [email protected]

Lot 3672, Bangunan PAS Kawasan Dungun,
Kg. Pak Sabah, 23000 Dungun, Terengganu.
Tel/Faks : 09-848 5001

All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.