Ke Laman Tranung Kite Balik Semula Pada Paparan Utama Hantar Artikel Forum Borak Siber Jalinan Siber Fhoto Album Hubung Kami Detikdaily ...

   SALURAN BERITA ALTERNATIF ANDA     
Teladan  ·  Penulis  ·  TKOBlog  ·  KelabTKO  ·  e-Groups  ·  WebRTV  ·  Iklan  ·  TKO V8
Masuk/Login @ Daftar sebagai ahli baru

Modules
 Asas Laman
    · Home
    · Arkib Berita
    · Bahan Bersiri
    · Cetak Artikel
    · Forums
    · iklan
    · Private Messages
    · Search
    · Surveys
    · Video_Stream
    · webrtv

 Tambahan
    · Arkib 2005
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempah Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Hantar Aktiviti
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box
    · Web Video

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs

Akhbar Hari Ini
Perhatian : Sekadar baca sahaja, percaya? itu kena fikir dahulu.

Isnin, 1/12/2008

  Amaran banjir buruk di Pantai Timur
  Tanah runtuh, 2 beradik maut
  Soi Lek hiris hati Melayu
  Jangan bermain api - Pemuda UMNO
  Lucut gelaran Soi Lek, Mei Fun
  ‘Terikut-ikut rentak pembangkang’
  Tsu Koon: PULAU PINANG
  Salah menyatakan Malaysia adalah kerajaan Melayu?
  Mayat korban banjir ditemui terapung
  Pembekal dibenar simpan stok lebih
  Penduduk berang Perhilitan lepaskan 3,000 biawak
  Mayat mendiang Hema tiba dari Mumbai pagi ini
  MAS bawa balik 750 dari Bangkok
  AirAsia tambah dua lagi penerbangan ihsan ke Bangkok
  60 peratus produk kraf tangan akan dijual di Harrods
  Tiada cili merah
  Bantuan bina, baik pulih rumah naik
  Ibu rayu bantu suami, anak penyakit kronik
  Empat kakitangan perpustakaan maut
  Mayat mangsa bot karam ditemui
  Remaja mati lemas di lombong
  Pelajar UiTM pemenang terakhir Susun dan Menang
  Sembilan beranak diami rumah usang
  Sasaran sejuta ahli baru belia
  Zaid wajar dihukum -Tidak boleh dimaafkan
  Zaid wajar dihukum -Subang desak pecat
  Zaid wajar dihukum -UMNO tidak rugi apa-apa
  Zaid wajar dihukum -Tindakan akan dibincang
  Kredibiliti Anwar dipertikai
  Modal baru permainan politik PKR
  PPP ugut keluar BN jika tidak pinda ISA
  UMNO KT bincang calon minggu depan
  PKR minat Kuala Terengganu
  Bergilir-gilir ke Sarawak
  Hasrat PKR 'angan-angan Mat Jenin'
  Pulau Pinang tidak cadang ganti TKM1
  Menteri India letak jawatan
  Kafe Leopold's sasaran serangan dibuka semula
  Pelakon Britain ditahan disyaki militan
  Penumpang cari jalan lain
  Pertempuran di Karachi, 13 terbunuh, 70 cedera
  Jemaah Palestin dihalang ke Mesir
  Iraq-Iran tukar mayat tentera
  Kumpulan terakhir pengaman Malaysia pulang
  Korban keganasan meningkat 500 orang
  Rakyat India selar pemimpin politik
  Penunjuk perasaan diarah beredar
  India tingkat kawalan keselamatan
  Bush pantau perkembangan di India
  Lanun setuju bebas kapal kargo senjata Ukraine
  Pekerja asing buang mayat ibu di sungai, ditangkap
  Pakistan raih sokongan
  Kuan Yew selamat dibedah
  Sidang kemuncak ASEAN ditangguh Mac?
  Rusia, Venezuela setuju operasi tentera bersama
  Arroyo arah pindahkan rakyat Filipina
  Jepun urus pemindahan pelancong
  Sepanyol rancang hantar 3 pesawat

Ranking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2004 Tranung Kite

Meja Online #
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: rosman11
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 21093

People Online:
Visitors: 40
Members: 0
Total: 40

@TKO..

Kita tertipu atau Tipah Tertipu ?
Dilulus terbit pada Sunday, June 22 @ 02:38:26 MYT oleh reformi

Artikel Oleh joelabu

"    
  

    Rakyat Malaysia membayar petrol sebanyak RM2.70 seliter, lebih murahberbanding rakyat Singapore yang membayar sebanyak RM5.20 seliter. Ironinya, pendapatan perkapita Malaysian ialah USD5000 manakala pendapatan perkapita Singaporean ialah USD25000.

Harga petrol di Thailand ialah RM3.90 seliter, tetapi adakah kita sedar

bahawa harga kereta Toyota Camry 2.0 di Thailand  RM90,000 berbanding  di Malaysia RM 140 ribu!!! Rakyat Thailand hanya membayar lesen memandu sekali seumur hidup. Tidak ada kos memperbaharui lesen memandu. Begitu juga dengan cukai jalan. Kita juga terlupa bahawa memandu di lebuh raya enam lines dari Hatyai ke Bangkok adalah percuma tanpa sebarang tol!



Apa yang kita rakyat Malaysia perlu bayar ialah: kos memperbaharui lesen

memandu setiap satu, dua atau tiga tahun; cukai jalan setiap setahun atau enam bulan; dan juga tol setiap hari (atau setiap 5km)


Sering diulang bahawa rakyat Singapura membayar RM5.20 untuk seliter

minyak. Kenapa kita tidak menyatakan harga dalam Singapore Dollar SGD

kerana gaji mereka di dalam SGD dan bukannya MYR. Kenapa mereka tidak kata orang Perancis membayar RM12 untuk seliter minyak? RM5.20 = 2.20SGD, masih ebih murah berbanding Malaysia jika difikir bahawa Singapura bukannya Negara pengeluar minyak!

 

    Mungkin ada menteri yang berfikir bahawa kalau kita berada di Singapura, kita boleh membayar petrol dengan Ringgit Malaysia. Mungkin mereka pernah mengisi RM100 petrol di Singapura dan mendapat 19.23 liter seterusnya mengatakan bahawa kalau mereka mengisi di Malaysia, mereka akan mendapat 37.04 liter!

 

Di dalam ekonomi, Dollar harus dibandingkan dengan Dollar.. Ianya ibarat

kita membandingkan Epal dengan Epal. Dan bukannya membandingkan bahawa buah

Durian di Malaysia jauh lebih murah berbanding Durian di Jepun. Yang

jelasnya, Jepun bukannya pengeluar buah Durian!

Perhatikan harga jualan petrol di Negara pengeluar petrol:

 

Kalau kita perhatikan, harga Toyota Vios adalah RM89,000.. Di pasaran antarabangsa, harga Toyota Vios ialah USD19,000. USD19,000 = RM62,700. Ini bermakna pemilik Vios membayar lebihan RM26,300.

Kos RM26,300 ini ialah kos operasi, keuntungan tambahan dan cukai kerana kos mengeluarkan sebiji Toyota Vios adalah USD19,000. RM26,300 / RM625 rebate petrol setiap tahun bermaksud kita menggunakan Viosselama 42.08 tahun. Kita faham bahawa kerajaan memberi rebate sebanyak RM625 setahun, tapi ianya juga bermakna bahawa seseorang perlu menggunakan Vios selama 42.08

tahun bagi mendapat kos sama yang dibayar untuk cukai kerana menggunakankereta bukan Nasional.

 

Adakah kita akan menggunakan kereta yang sama untuk 42 tahun?

Dan sekarang, apabila anda melihat nombor-nombor di atas, adakah ialah

adalah subsidi atau penalty? Ianya adalah peningkatan kos, bukan sahaja kos untuk memiliki kereta, malah kos untuk mengerakkan kereta. Harga Coca-Cola 1.5 liter ialah RM3, manakala harga minyak untuk 1.5liter adalah RM4.05.. Jelas bahawa kereta kita lebih banyak minum berbanding kita sendiri!

 

Cukai kereta adalah keuntungan untuk kerajaan. Penjualan petrol adalah

keuntungan Petronas (GLC) yang juga ditafsirkan sebagai keuntungan

kerajaan. Kerajaan mungkin cuba mengubah tanggapan kita dengan memaksa kita memerhati kenaikan harga minyak di pasaran dunia. Ramai di antara kita tertipu, tapi kalau anda berfikir ketika membaca artikel ini, apa yang kita baca di media utama adalah sekadar racun..

 

Kita sedar bahawa kos minyak di harga antarabangsa ialah USD130 setong. Kita sedar bahawa harga minyak dunia naik setiap hari. Persoalannya, kenapa saintis antarabangsa masih bertentangan pendapat dengan kenaikan harga minyak? Ramai menyalahkan Bush dan kumpulannya di seluruh dunia, ramai menyalahkan perubahan cuaca dunia, dan ada yang menyatakan bahawa perigi minyak semakin mengurang hasilnya.

 

Supaya lebih jelas, kita ringkaskan dengan angka.

1 tong = 159 liter x RM2.70/liter = RM429 ataupun USD134

Kita disogok bahawa kita membayar sepenuhnya harga minyak. Mungkin kita tidak sedar bahawa setong minyak mentah hanya menghasilkan 46% petrol. 1 tong minyak mentah = 46% petrol (atau separuh). Maka, 2 tong minyak mentah = menghasilkan 1 tong petrol. Dengan kata lain, setiap kali kita menjual dua tong minyak mentah, kita akan membeli balik satu tong petrol. Malaysia menjual 2 tong minyak mentah pada harga USD130 setong dan membeli balik petrol pada harga USD134 setong.

Secara teknikalnya, Malaysia menjual 2 tong minyak mentah pada harga USD130 setong = USD260 =RM858. Malaysia membeli balik 1 tong petrol pada harga USD134 = RM442 setong

Kita mendapat lebihan USD126 = RM416 setiap 2 tong yang dijual dengan cara mengeksport vs mengimport satu tong petrol.


Maka, kita mungkin baru tersedar bahawa kerajaan kita membuat keuntungan sebanyak USD126 untuk setiap tong yang kita import. (Nilai ini adalah nilai kasar tanpa mengira kos import/eksport dan lain-lain kos)

 

Analisis lain:

 

1 tong minyak mentah = 159 liter 46% daripada tong minyak mentah = petrol yang kita guna untuk kereta kita.

46% dari 159 liter = 73.14 liter . 73.14liter x RM2.70 seliter = RM197.48 petrol setong berdasarkan setong

minyak mentah. Ini baru 46% dari satu tong. Berdasarkan USD1 = RM3.30, kita akan tahu bahawa setong minyak mentah menghasilkan petrol bernilai USD59.84 (46% dari setong) USD59.84 dari USD130 setong tetap juga menghasilkan 46% dari satu tong.

 

Baki 54% adalah bitumen, kerosene, gas asli, gas natural dan lain lain.

Baki USD70.16 tidak diambil kira.

 

Persoalannya, di manakah perlunya subsidi jika kita hanya membayar 46% dari setong minyak, dan hanya 46% dari setong itu yang digunakan? BUkankah ianya bermaksud kita sudah membayar pada harga penuh sejak sekian lama?

Sebenarnya, kita akan tetap membayar untuk semua ini kerana mereka masih mengenakan bayaran dengan cara mewujudkan fuel surcharge oleh syarikat penerbangan, kita tetap menbayar cukai jalan untuk membina jalan (dan plaza tol) kerana jalan dibina dari tar dan bitumen, dan lain lain bayaran yang sememangnya gagal ditulis di dalam kertas.

 

Setiap kali saya memberitahu pelanggan bahawa kos melancong meningkat disebabkan kenaikkan harga petrol, saya bernasib baik kerana mereka tidak berfikir seperti saya. Bayangkan kalau tetiba pelanggan bertanyakan apakah kaitan dengan kenaikan petrol dengan kenaikan harga tiket kapal terbang kerana kapal terbang menggunakan kerosene.

 

Dan sekarang, ahli politik yang tinggal di Putrajaya perlu ke Parlimen

beberapa hari seminggu, sejauh 60km sehala, dan seterusnya mendapat 'gantirugi' untuk kos petrol dan tol mereka daripada cukai yang rakyat bayar.

Betapa kelakarnya apabila kerajaan mengumumkan pembahagian rebate sebanyak RM625 untuk setiap kereta di bawah 2000cc. Ironinya, seorang kerani yang memandu Iswara berharga RM10k akan mendapat RM625 setahun sedangkan anak manja menteri yang memandu Satria Neo, Swift, Jazz, Civic 1.8, dan 6 kereta ain lagi yang kesemuanya bernilai RM2juta tetapi tetap di bawah 2000cc akan mendapat RM6250 setahun..

 

Adakah konsep Subsidi kita adalah tepat?

 

Kenaikkan 40% harga petrol meningkat kos petrol saya sebanyak RM245

sebulan, tanpa mengambil kira 99% barangan kegunaan harian yang juga

meningkat sebanyak 40%. Mungkinkah perlu MinHomestay dinaikkan harga kepada RM60 semalaman sedangkan petrol tidak digunakan dengan alasan Tuan Rumah juga membeli petrol?

 

Adakah ianya juga bermaksud bahawa pendapatan Perkapita rakyat Malaysia dan pendapatan bulanan perlu dinaikkan 40% supaya sejajar?

Kita diberitahu bahawa kerajaan cuba membantu rakyat dengan memberi

subsidi. Dan apa yang mereka lakukan sebelum ini menyebabkan kerajaan terpaksa memberi subsidi RM56billion setahun.

 

Fikirkan:

Abu ialah seorang nelayan. Dia menangkap ikan di tepi sungai menggunakan jala dan menjual ikan tersebut pada harga RM10 sedangkan harga pasaran ialah RM15. Katanya kosnya ialah 0, kemudian Abu menjual kepada anda sambil mengatakan bahawa harga sebenar ialah RM15, dia memberi subsidi RM5 dan akhirnya di rugi RM5.

 

Persoalannya, adakah Abu mendapat untung sebanyak RM10 atau rugi sebanyakRM5 yang dianggapnya sebagai subsidi?

 

Jawapannya:

Bak kata Nabil, Lu Pikirlah Sendiri!

 

Adakah Kerajaan menaikan harga petrol sekadar untuk mengekalkan keuntungan satu pihak?

 

"

 
Artikel Hari Ini

Alahai Pramugari MAS, Penerbangan Haji Bertudung, Penerbangan Biasa Buang Tudun

Hello Tamil, Lu Apa Tunggu Lagi?

Antara dua nilai

E-book Detik-detik Hidupku - Imam Hassan Al Banna telah terbit!

Perang MCA-UMNO II: Ong Tee Keat vs Mukhriz

Cara segera atasi stress

Penguasaan Bahasa Inggeris: Satu Formula

Kontrak Sosial

Tok Guru Nik Abdul Aziz tiada pengganti? Masalah besar ini!

Cina masuk Islam kerana dengar nasyid Melayu ini!

[ Artikel seterusnya.. ]

Login
Nickname

Password

Don't have an account yet? You can create one. As a registered user you have some advantages like theme manager, comments configuration and post comments with your name.

Related Links
· More about Artikel
· News by reformi


Most read story about Artikel:

Kakitangan TV3 : Dulu khalwat sekarang berbikini

Berita Murtad Dato Azhar Mansor

Sedikit Kisah Remaja Melayu Murtad

Pengalaman Masuk Dalam Kaabah

Hati Budi Hadhari: Telefon Satelit & Najib Razak Yang Berbohong

Article Rating
Average Score: 5
Votes: 1


Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


Options

 Printer Friendly Cetak Artikel

 Send to a Friend E-Mel kpd Kawan


"Kita tertipu atau Tipah Tertipu ?" | Login/Create an Account | 14 comments | Search Discussion
The comments are owned by the poster. We aren't responsible for their content.

No Comments Allowed for Anonymous, please register

Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by jojokie on Sunday, June 22 @ 03:18:56 MYT
(User Info | Send a Message)
i'm proud with u bro...detail sungguh...berbelit gak otak den ni baca...! apa2 pun,kita mmg da kene tipu dek pokilah and the geng...!!dia mmg sngaja nk mnghuru-harakan negara kita ni sblum dia letak jawatan...so,cpat2 la kita mintak Parti Pakatan Rakyat memerintah!!!last word to say...go to hell Abodolah Badawi!!!!



Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by airasiana on Sunday, June 22 @ 04:16:06 MYT
(User Info | Send a Message)
Re: Jika PR berjaya, berapa agaknya RM minyak diturunkan ? (Score: 1)
by airasiana on Saturday, June 21 @ 01:43:30 MYT
(User Info | Send a Message)
Apa gunanya kalau harga minyak turun, tetapi harga diri dan maruah kita juga terus turun merudum!!Kalau negara huru-hara dan kucar kacir, nak pergi beli minyak pun dak tak senang macam sekarang..Silap-silap kereta kita pulak kena bom...orang kita kena sembelih...Ketuanana melayu hilang!!Nak cari kerja atau business pun susah sebab banyak pelabur sudah lari dari malaysia...dah tak ada duit pulanak beli minyak kita yang dah murah itu....Janganlah kita taksub sangat dengan harga minyak, fikirkanlah yang lebih dari itu!!!


[ Reply to This ]


Re: Jika PR berjaya, berapa agaknya RM minyak diturunkan ? (Score: 1)
by Bluewhale on Saturday, June 21 @ 02:48:18 MYT
(User Info | Send a Message)
Airasiana... huru-hara ni akan berlaku tidak lama lagi sekiranya harga minyak kekal tidak diturunkan... Tak percaya tengoklah nanti... Dah dekat sangat dah ni... tengoklah nanti...


[ Reply to This ]


Re: Jika PR berjaya, berapa agaknya RM minyak diturunkan ? (Score: 1)
by airasianna on Saturday, June 21 @ 21:01:40 MYT
(User Info | Send a Message)
Apa gunanya kalau harga minyak turun, tetapi barang dlm seluar aku tak naik dan bini aku sure carik jantan lain. So  harga diri dan maruah aku juga terus turun merudum!!Kalau negara huru-hara dan kucar kacir, nak pergi beli minyak lintah tapa pun dak tak senang macam sekarang..Silap-silap aku bersetubuh dlm kereta pulak kena bom dgn bini...teloq aku sure nak di sembelih...Ketuan lelaki aku, anu melayu akan hilang!!Nak buat kerja atau business pun susah sebab bini aku sudah lari dari malaysia...dah tak ada duit pula nak beli bini baru yg murah itu....Janganlah kita taksub sangat dengan BN yg vang bangang pasal harga minyak, fikirkanlah yang lebih dari itu!!!


[ Read the rest of this comment...



Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by airasiana on Sunday, June 22 @ 04:19:24 MYT
(User Info | Send a Message)
Hello Airsianna!!Aku tahu sebab apa barang dalam seluar kau tak naik.Aku tahu itulah padahnya kalau kena ganyang dengan FRU dalam demontrasi haram!! Berapa banyak air kimia yang kau kena sembur!!Berapa kali kau rasa macam nak terkencing bila terdengar siren ambulan!!Berapa kuat suara kau memekik "PAK LAH TURUN TURUN!!HARGA MINYAK TURUN!!BN BARANG NAIK! BARANG NAIK!!Bila Polis nak tanngkap, kau lari lintang pukang macam orang gila!!so harga diri dan maruah kau terus diturunkan oleh FRU, Kau kena torture pulak dalam jail..kau kena bogel. Kau terus tak bermaya lepas tu!!Bila kau dilepaskan dari penjara, barulah kau sedar, barang dalam seluar kau dah tak naik-naik lagi. tetapi harga minyak pulak terus-menerus naik hingga mencecah USD200 perbarrel.Negara terus huru hara dengan rusuhan dan kedai-kedai ubat habis semua kena bom. Kau nak pergi klinik pun tak boleh dah. Ubat baik pulih barang kau dah hancur kena bom!Bini kau pun dah fed-up dengan kau kerana sudah hilang ketuanan sejati...Tiba-tiba kedengaran SUARA KETUANAN RAKYAT BERGEMA seluruh tanah air..Rupa-rupanya ANWAR IBRAHIM dah jadi PM. Esok harga minyak terus turun. TAPI RAKYAT yang terdiri dari Melayu,India, Cina terus bergaduh sesama sendiri sebab masing-masing nak jadi tuan. negara terus huru-hara..Ubat minyak lintah yang kau order dari brunei tak sampai-sampai juga sebab keadaan dah jadi lintang pukang...Masa tu kau dah tak kisah pasal harga minyak sebab dah tak ada income...Tup-tup Pilihanraya ke 13 sampai..UMNO menang besar- BN take over. Keadaan bertambah baik, Ubat pun sampai. BN naik, barang dalam seluar kau pun naik semula..Selesai masalah. Janganlah kita terlalu taksub dengan barang dalam seluar tu, Fikirkan lebih dari itu!!




Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by orgtua on Sunday, June 22 @ 05:51:59 MYT
(User Info | Send a Message)
Tak payah bincang apa2 lagi la. Mogok satu Malaysia. Semua jabatan jangan keluar keje satu hari.



Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by NISA1694 on Sunday, June 22 @ 07:05:28 MYT
(User Info | Send a Message)
Tq bro baru wa faham !!!!!!



Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by airasianna on Sunday, June 22 @ 07:51:48 MYT
(User Info | Send a Message)
Aku sewel dan kena sawan babi sebab aku sokong UMNO & BN!



Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by pakdakancil on Sunday, June 22 @ 08:18:03 MYT
(User Info | Send a Message)
Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by airasianna on Sunday, June 22 @ 07:51:48 MYT
(User Info | Send a Message)
Aku sewel dan kena sawan babi sebab aku sokong UMNO & BN!

**********************************************************

Kata2 ini satu doa.. Tidak elok kita mendoakan keburukan untuk diri sendiri.



Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by mrLee on Sunday, June 22 @ 09:46:31 MYT
(User Info | Send a Message)

MAKLUMAT: Saya mendapat maklumat bermula 1Julai BILL ELEKTRIK pengguna kediaman akan dinaikkan sebanyak 18 % manakala penggunan Kilang akan dinaikkan 25 %, bersedialah kamu......




Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by Jangkatut on Sunday, June 22 @ 09:51:52 MYT
(User Info | Send a Message)

Tuan,

maklumat ini juga mesti dihebahkan kesemua media alternatif kerana tidak semua masyarat mendapatnya  melalui internate...Rakyat perlu dibuka mata seluas-luasnya..terima kasih.



Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by ulatbulu on Sunday, June 22 @ 10:24:51 MYT
(User Info | Send a Message)
Inilah kehebatan Yahudi malaysia...lebih teruk dari yahudi yg sebenar



Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by lelakidicermin on Sunday, June 22 @ 11:58:40 MYT
(User Info | Send a Message)
JAUH BENAR AIRASIANNA FIKIR.......HARGA MINYAK DAN BARANG NAIK SAMPAI 'ANU' DIA TAK NAIK....BINI DIA CARI JANTAN LAIN...... BERFIKIRAN JAUH KE BANGANG........ 



Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by tisso73 on Sunday, June 22 @ 12:05:12 MYT
(User Info | Send a Message)
APAKAAN DAYA...TIPAH SUKE KENETIPU.........BUKAN DITIPU....

TU YANG TIPAH TAK RETI2 WALAUPUN DAH KENE TIPU



Re: Kita tertipu atau Tipah Tertipu ? (Score: 1)
by jojokie on Sunday, June 22 @ 23:49:11 MYT
(User Info | Send a Message)
uiks...airasiana..teruk sgt kot minyak ni naik smpai anu ko tk naik2...ekekeke...apa2 pun,kita smua rkyat da kena tipu...!!so, tnggu apa lagi beb....DEMONSTRASI!!!!!!uhuhuhuhuh...


               
Letupan Bom

Sila Klik
28 Dis - Benazir Bhutto (21 Jun 1953 - 27 Disember 2007) telah terbunuh dalam serangan berani mati dalam satu rali perarakan parti..
Rintihan..

Sila Klik
30 Dis - Solat hajat diperkarangan kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu...
Punk Hadhari..

Sila Klik
1 Jan - Pakaian dan stail diorang kat bawah ni jenis apa? Punk ke, Gothik ke, Skinhead ke? Susah beb gua nak menjawab... Inilah Terengganu Bestari!
Kerajaan tetap zalim...

Sila Klik
26 Sept - Hari ini bermula jam 12 tgh, rakyat berkumpul di Masjid Jamek, KL utk menyatakan bantahan mereka terhadap tindakan kerajaan Malaysia menggunakan ISA..

* Klip pada pada paparan gambar untuk melihat lebih banyak lagi gambar menarik...


REFORMASI
Tranung Kite
Laman [email protected]
Detikdaily
Buletin Online
klpost.com
Jiwo Kelete
Bukit Besi OnLine
Pemuda Wilayah
Jasin Daily
Pemuda BukitKatil
Kedahlenie..!!
no2 umn0
Utara Online
Siasahdaily
PORTAL
Kampus Negara
Pemuda Seremban
Mahasiswa Kini
ar-Romli
DarulBayan
I Luv Islam
Terjah
Statesman
Buletin Purnama
Sabah Kita
Politic Today
Rakan Usrah
Kelate Kito
Tranung Lening
ANALISIS ISU/BERITA
Tarmizi Mohd Jam
Kopitiam Bang Nan
Pink Turtle
Ahli Parlimen PAS
A.M.K.NS.
Perisik Rakyat
Rozmal Malakan
Republik kata
Go Malaysia
BLOGGER
Roslan SMS Corner
Amin Iskandar @ Black
...penarik beca
A L- H U S S E Y N
Amdang 81
Ketua Perusuh
Tun Telanai
Faisal Tehrani
Ibnu Hasyim
Merah Tinta
Ibrahim Baba
Fudzail
Cucu Mat Kilau
Anak Bapa
Cikgu Nuriís Online
Drs Idham Lim
Attakiri
Abu Ayysah
Suhaimi Taib
Redhuan D. Oon
Jed Yoong
Aktivis Nora
Dr. Hj. Hamirdin
Malaysia Waves
Sofi Wahab
Telahan Politik
Aduka Taruna
Blues Whereha
Nik Abdul Nik Aziz
Suhaizan Kayat
jahilGoBlog
Edyesdotcom
Bulan Penuh 2012
Lagenda Buta
Orang Klawang
Tok Pijat
Zahid Yusof
Taranama
Boneka, Penyu & SPR
Dr. Lo\' Lo\'
Jamaludin Md Isa
Helang Jagat
Meli Kapak Jangak
Hishamuddin Rais
Che Kamala
Rusli Islam
Ahmad Fadhil
Eddie Putra
Amirulreza
Rosli Salem
Tempe Goreng
Sokong PR
Janggut
Wan Nordin Yaacob
LAWAN ARUS
Tun Dr Mahathir
UMNO-Reform
Kadir Jasin
Sang Kelembai
Arah Kita
Rockys Bru
Screenshots
Mahaguru58
Kuda Kepang
Kickdefella
Jawatankuasa Ad-Hoc
Kuda Ranggi
Putera Maya
TAK AKTIF
Kelantankini
Ukhwah.com
Seberan
Adnan Ibrahim Al-Binjari
Media Islam
Ekonomi Islam
Akan dikeluarkan...
AKHBAR
Harakah Daily
Suara KeAdilan
Malaysiakini.com
Agenda Daily
Malaysia Today
Bernama
Utusan Melaysia
Berita Harian
Harian Metro
Berita RTM
The Star
The Star Melayu
Malaysia Insider
Sinar Harian
Kosmo
Siasah
Wasilah Online
Newskini
WEBBLOG POLITIK
Apa Ada Pada Nama
Mai Bincang-bincang
Pemuda Insaf
Al Banjari
Kamarudin Sidek
Desa Kerayong
Peghelih La...
Lord Azaab
Ilham Najmi
nakmarah...marahlah!
Barisan Untuk Rakyat
ASAM lambunau
Hashim Habeed
Ilmuan
Cenangau
Minta 5 Minit
Tawan Pekan
Tak Gedebe
Penawar Rindu
Beras Terpilih
Kuda Trojan
Seri Iskandar
Warta Nasional
Kembara Salik
PakNgah 70
Jendela Hikmah
Pemuda PAS Sura
Hasbullah Pit
syifa arjuna
..harapan tidak buta
In Deep tots
Forum Maya Intelek Muda
Selangor Today
Wartawan Rasmi LR
Hikayat Putera Batu
Alahai-Apa-Ni
Lot 250
Pengembara Jalanan
Anak Bapak
An Nasru
Harapan Baru
Ustaz Muktar
Mejoh
Silembiks
Talkjanz.com
Anak Kecil Main Api
FadhilNor & Rakan
Dr Speaker
WEBBLOG CP
Bukan Kerana Nama
Mohd Nasir
Tau Takpe
Kerabu Bersuara
Harapan Malaysia
Berfikir Dengan Waras
Barisan Rakyat
Demi Membela Islam
Skuad Batu Caves
WEBBLOG UMUM
Fikir2 Renung2
Jiwa Kita Merdeka
Ikan Pekasam..
Hembusan
Rampai Seri
Kereta Mayat
Syakur Ibrahim
Zulzaidi
Bangkit Dgn Sebuah Cita
SetiapKejadiahBerhikmah
Fi Thorikillah
Harisfadila.com
Unpublished Notes
Kami Perihatin
HalimIslam
Maliki Xp Blog
Sosialis Kanan
Ikatan Ilmu
Runtuh Kebatilan
Peduli Rakyat
Malaysia Tanah Air Ku
bawean termenung
Topeng Sakti
Ibnu Mustafa
WEBBLOG B.I.
My Game
Juctice4all Kuantan
Pakatan Rakyat
729 NO ISA
Kata Tak Nak
Angin Perubahan
KakiBlog
Harism Ibrahim
Barking Magpie
FORUM @ e-GROUPS
Forum Gerak Reformasi
Guru Reformasi Online
Forum UMNO-Reform
Halaqah.Net
Shoutus Syabab
E-Minda Kita
IZ Forum Cak
Forum Al-Tawbah
PARTI POLITIK
Parti Islam Se-Malaysia
Pemuda Pas Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Dewan Ulamak Pusat
Pas Kelantan
Pas Kedah
PAS Negeri Sembilan
Pas Penang
PAS Melaka
DPP Kelantan
DPP Johor
DPP N9
PAS Bukit Bendera
PAS Johor Bahru
Pas Jelebu
PAS Bangi
Pas Subang
Pas Batu
PAS Bakri
PAS Parit Buntar
DPP Padang Serai
DPP Pasir Gudang
DPP Wangsa Maju
DPP Kuala Trg
DPP Sik
DPP Demit
DPP Kemaman
DPP Pengkalan Chepa
DPP Rompin
DPP Putrajaya
DPP Lumut
DPP Padang Besar
DPP Jerantut
DPP Muadzam Shah
DPP Besut
DPP Jempol
DPP Maran
MTD Guchil
MTD Peramu Jaya
MTD Tg Lumpur
MTD Pulau Tawar
MTPD Sura
Dar At-Tarbiyyah
CP Bandar Bukit Mahkota
Pemuda PAS Rasa
Pemuda PAS Jln Yadi
Lajnah Pekerja
KeAdilan Rakyat
Angkatan Muda KeAdilan
Keadilan Johor
AMK P. Pinang
KeAdilan Sri Gading
Keadilan Batu
AMK Batu
DAP
PERTUBUHAN/NGO
P.U.M.
Aliran
Suaram
Fomca
Muslim Consumer
Darul Izzah
Halal Jakim
Amal Malaysia
Jabatan Amal
PASTI Kelantan
Tunas Islam
Nisa W. Persekutuan
Nisa Negeri Sembilan
Nisa Pekan
BERSIH
Bersih N9
GERAK
Pemuda Bersamamu
Skuad Waja Terengganu
MAMPAT
GAMIS
Khidmat Meru
PIMPINAN
PIMPINAN PAS
Nasharudin Mat Isa
Husam Musa
Mustafa Ali
Mohamad Sabu
Dr. Mohd Hatta
Haji Mahfuz
Mahfuz Omar II
Khalid samad
Dr. Syed Azman
Ust. Ahmad Awang
Dr. Lo Lo
Iskandar Abdul Samad
Drs. Khalil Idham Lim
Ustaz Nasir Zakaria
Dr. Halimah Ali
Subky Latif
Herman Samsudeen
Adly Zahari
Azizi Abdullah
Aiman Athirah Al Jundi
PIMPINAN PKR
Anwar Ibrahim
Azmin Ali
Tian Chua
Zulkifli Noordin
CheguBard
YB Fuziah Salleh
YB Mohammad Fairus
PIMPINAN DAP
Lim Kit Siang
KM - Lim Guang Eng
MP @ ADUN
N17 Gombak Setia
P99 Ampang
N19 Bukit Antarabangsa
Hulu Langat
N18 Bukit Payung
MP Kapar
Adun Titi Serong
Adun Chempaka

Semua YB Pakatan...
WEBSITE/LINK BARU..
Malayadaily
Al Brangi
Beras Melaka
PAS Caw. Shah Alam 2
Perak Bersatu
AMK Serdang
Betul Ka?
Abu Bahsyir Al Muqry
Pahang daily
Gaya Peneroka
Ustaz Amin
DPP Pertaling Jaya Sel
Jabatan Amal 2
Pemuda Pengkalan Chepa
Pancak Bicara
Lanh14
Rencana Rakyat
Cili Merah
Hati Sufi
Tukul Besi
Bumi Perak
Anak Reformasi
al-Futhuhat
Sabahdaily
AUDIO & VIDEO
WebRTV PAS
Terengganu Kini
WTV8 Altenatif
TV PAS
TVceramah
MyKuliah.Com
Grapes Nasyid
Siput Online
Pesan Untuk Umat
Amal Makrof
Hoh..?
Keadilan TV
TKOdaily
Kelab Greenboc
WorldTV
TV Utara
Kuliah Mazhab Akidah
Debat parlimen
Video Politik
Media Rakyat
Kuliah.net
Thinking Of Life
Malayaku
You Ceramah
TV Pakatan Rakyat
BICARA AGAMA
Ust Nasrudin
Zaharuddin.Net
Ustaz Muda
Ilmu & Ulama
Mesra Rakyat
The Rise Of Islam
Al-Bakistani
Al-Ahkam
SaifulIslam.Com
Harun Yahya
Jarum Emas
Tasek Pauh
Shamatun
Surau 2Faber
Sapaan Makrifat
Selak
Anda Tanya Saya Jawab
Isu Semasa Islam
Warisan Nabawi
Sampaikan Satu Ayat
Darul Mujahidin
Dr. Mohd Asri
Kebenaran Dari Allah
Ummah Online
Santapan Minda Pejuang
Ustaz Azhar Idrus
Akidah Alul Haq
Raja Ahmad Mukhlis
LUAR NEGARA
Republika Online
Kompas Cyber Media
Al Jazeera (English)
Al-Sofwah.or.id
Khalifah.com
Kavkazcenter.com
Al Manhaj
Majalah Ummi
Pattani Darulsalam
DUNIA ISLAM
Satu Umat
Al Muslimin
Suara Anak Muda
UMUM/LAIN-LAIN
Zulkiply Harun
Quran Online
Quran Flash
Laman PendidikanMY
Portal Pendidikan
Laman Emjay
Lowyat Net
Health Tips
Aiman Ku
Pondok AnNur
Nusa Mahsuri
Grafik Photoshop
Pondok
Karyawan Perak
Karya Cipta
DuniaICT
Pasir Puteh
Al-ahnaf Khat
Dunia Rossem
JARINGAN
Jaringan A Athoullah
My Jalinan
Sabilillah
Skoodeng
Calon & Blognya
Link Pas Sana-sini
Sopo Sentral
Shidinar Net
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

 
PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKD

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)


©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel :
[email protected] atau Webmaster : [email protected]

Lot 3672, Bangunan PAS Kawasan Dungun,
Kg. Pak Sabah, 23000 Dungun, Terengganu.
Tel/Faks : 09-848 5001

All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.