Ke Laman Tranung Kite Balik Semula Pada Paparan Utama Hantar Artikel Forum Borak Siber Jalinan Siber Fhoto Album Hubung Kami Detikdaily ...

   SALURAN BERITA ALTERNATIF ANDA     
Teladan  ·  Penulis  ·  TKOBlog  ·  KelabTKO  ·  e-Groups  ·  WebRTV  ·  Iklan  ·  TKO V8
Masuk/Login @ Daftar sebagai ahli baru

Modules
 Asas Laman
    · Home
    · Arkib Berita
    · Bahan Bersiri
    · Cetak Artikel
    · Forums
    · iklan
    · Private Messages
    · Search
    · Surveys
    · Video_Stream
    · webrtv

 Tambahan
    · Arkib 2005
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempah Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Hantar Aktiviti
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box
    · Web Video

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs

Akhbar Hari Ini
Perhatian : Sekadar baca sahaja, percaya? itu kena fikir dahulu.

Isnin, 1/12/2008

  Amaran banjir buruk di Pantai Timur
  Tanah runtuh, 2 beradik maut
  Soi Lek hiris hati Melayu
  Jangan bermain api - Pemuda UMNO
  Lucut gelaran Soi Lek, Mei Fun
  ‘Terikut-ikut rentak pembangkang’
  Tsu Koon: PULAU PINANG
  Salah menyatakan Malaysia adalah kerajaan Melayu?
  Mayat korban banjir ditemui terapung
  Pembekal dibenar simpan stok lebih
  Penduduk berang Perhilitan lepaskan 3,000 biawak
  Mayat mendiang Hema tiba dari Mumbai pagi ini
  MAS bawa balik 750 dari Bangkok
  AirAsia tambah dua lagi penerbangan ihsan ke Bangkok
  60 peratus produk kraf tangan akan dijual di Harrods
  Tiada cili merah
  Bantuan bina, baik pulih rumah naik
  Ibu rayu bantu suami, anak penyakit kronik
  Empat kakitangan perpustakaan maut
  Mayat mangsa bot karam ditemui
  Remaja mati lemas di lombong
  Pelajar UiTM pemenang terakhir Susun dan Menang
  Sembilan beranak diami rumah usang
  Sasaran sejuta ahli baru belia
  Zaid wajar dihukum -Tidak boleh dimaafkan
  Zaid wajar dihukum -Subang desak pecat
  Zaid wajar dihukum -UMNO tidak rugi apa-apa
  Zaid wajar dihukum -Tindakan akan dibincang
  Kredibiliti Anwar dipertikai
  Modal baru permainan politik PKR
  PPP ugut keluar BN jika tidak pinda ISA
  UMNO KT bincang calon minggu depan
  PKR minat Kuala Terengganu
  Bergilir-gilir ke Sarawak
  Hasrat PKR 'angan-angan Mat Jenin'
  Pulau Pinang tidak cadang ganti TKM1
  Menteri India letak jawatan
  Kafe Leopold's sasaran serangan dibuka semula
  Pelakon Britain ditahan disyaki militan
  Penumpang cari jalan lain
  Pertempuran di Karachi, 13 terbunuh, 70 cedera
  Jemaah Palestin dihalang ke Mesir
  Iraq-Iran tukar mayat tentera
  Kumpulan terakhir pengaman Malaysia pulang
  Korban keganasan meningkat 500 orang
  Rakyat India selar pemimpin politik
  Penunjuk perasaan diarah beredar
  India tingkat kawalan keselamatan
  Bush pantau perkembangan di India
  Lanun setuju bebas kapal kargo senjata Ukraine
  Pekerja asing buang mayat ibu di sungai, ditangkap
  Pakistan raih sokongan
  Kuan Yew selamat dibedah
  Sidang kemuncak ASEAN ditangguh Mac?
  Rusia, Venezuela setuju operasi tentera bersama
  Arroyo arah pindahkan rakyat Filipina
  Jepun urus pemindahan pelancong
  Sepanyol rancang hantar 3 pesawat

Ranking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2004 Tranung Kite

Meja Online #
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: rosman11
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 21093

People Online:
Visitors: 43
Members: 0
Total: 43

@TKO..

Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh
Dilulus terbit pada Wednesday, August 06 @ 10:28:45 MYT oleh reformi

Bicara Agama Oleh ikanlepu

"
Jemaah Tabligh ini bermula diMewat, India sekitar 1926 yang diilhamkan oleh Muhammad Ilyas.

Ia berpunca apabila India mahu dimerdekakan oleh Inggeris, di mana mereka telah menetapkan bahawa orang Islam dan Hindu perlu dipisahkan. Inggeris khuatir jika dibiarkan, dengan kepesatan penyebaran Islam boleh menyebabkan seluruh benua India itu akan didominasi oleh Islam sepenuhnya.

Maka India dibelah dua, di mana benua yang ada sekarang diperuntukkan kepada penganut Hindu, sementara di dua tempat lagi ialah kawasan untuk orang-orang Islam; Pakistan Barat dan Pakistan Timur.


Tempoh perpindahan diberikan selama 30 tahun sebelum India/Pakistan dimerdekakan. Ia bermula pada tahun 1918, sebaik tamat Perang Dunia Pertama.

Maka bermulalah detik-detik memilukan dalam sejarah perpindahan manusia secara besar-besaran. Orang-orang Islam dikehendaki meninggalkan kampung halaman mereka di India (sekarang) menuju ke Pakistan Barat dan sebahagian lagi ke Pakistan Timur (iaitu Bangladesh yang ada pada hari ini).

Demikian juga sebaliknya, orang-orang Hindu dikehendaki berpindah dari kedua-dua kawasan berekenaan. Segala harta-benda, kampung halaman terpaksa ditinggalkan. Apa yang menyedihkan dalam tempoh 30 tahun itu berlaku segala peristiwa menyayatkan, termasuk perpisahan sesama keluarga - ada yang dihantar ke Pakistan Barat, ada yang ke Pakistan Timur dan sebaliknya. Ibu-ayah yang terpisah daripada anak-anak mereka sebab pengangkutan yang disediakan amat tidak teratur.

Keadaan teruk sekali memandangkan perpindahan yang melibatkan ratusan juta jiwa manusia.

Namun, dalam tempoh berkenaan masih ramai orang Islam (pada nama) di India yang tidak ambil kisah. Mereka tidak ikut berpindah. Jadi, Hindu atau apa sahaja bukan masalah besar dalam hidup mereka. Mereka sekadar menjalani kehidupan biasa, makan, memenuhi naluri seks, beranak-pinak kemudian apabila sampai ajal, mati begitu sahaja.

Dalam melihat keadaan yang tidak menyenangkan ini, timbul keinsafan di hati Muhammad Ilyas yang tinggal di wilayah Mewat, India akan nasib orang-orang Islam berkenaan. Kononnya, dia mendapat mimpi/ilham agar segera menyelamatkan mereka; yang sedang berhadapan dengan masalah kegelinciran aqidah dan sukar untuk dibezakan antara Islam dan Hindunya.

Maka selepas tempoh perpindahan berlangsung selama 15 tahun, dia pun mula menyeru orang-orang Islam separuh tiang itu agar beramai-ramai pergi ke mesjid. Dia ingin mengembalikan mereka ke jalan ketuhanan (sedangkan dia sendiri pun tidak punya ilmu agama sebanyak mana - Nota:  Semua tuk alim mengambil keputusan berpindah sebab sedarkan bahaya jika terus tinggal di India).

Dia mewar-warkan slogan, "Marilah Orang Islam! Jadilah Seorang Muslim" mulai tahun 1926.

Lapan tahun dia berusaha mengajak mereka ke mesjid. Di sana mereka berbual sambil cuba mengenali diri masing-masing. Dia masih belum sempat mengajar (sebab dia pun tidak tahu untuk bermula dari mana akan ilmu agama yang hebat itu, lantaran dia sendiri pun ketandusan ilmu agama!). Entah bagaimana, empat tahun sebelum kemerdekaan dicapai dia pun meninggal dunia.

Peristiwa berkenaan telah menimbulkan kejutan yang bukan sedikit. Sebab anak-anak beliau dan pengikut yang lain tidak tahu apakah tujuan perhimpunan di mesjid itu dilakukan. Ilmu apakah yang hendak dipelajari. Dan ilmu apakah pula yang hendak diajarkan? Maka tempat beliau digantikan oleh anaknya, Muhammad Yusuf, diikuti oleh Inaam ul Hassan yang meneruskan kebiasaan-kebiasaan yang ditinggalkan oleh arwah Muhammad Ilyas.

Mereka masih teraba-raba dalam pencarian. Akhirnya, Muhammad Zakaria telah berusaha mengumpulkan segala jenis hadis (sekadar mana yang dapat dicapainya - Nota: Pencarian oleh si jahil!) maka terhasillah Fudhail-e-Amal sebagai himpunan segala jenis hadis daif, tersangat daif, maudhu (palsu) serta hadis yang tidak diketahui asal-usulnya.

Di dalamnya terangkum sekali segala bid'ah, khurafat, syirik dan hal-hal yang menyesatkan, yang jauh menyimpang daripada ajaran Islam sebenar. Banyaknya, mereka mengamalkan bisikan-bisikan syaitan yang disangkakan ilham Tuhan....

Berikut nanti akan dijelaskan kepalsuan yang melingkari gerakan tabligh. Bagaimana mereka menyisihkan diri dan enggan menerima ilmu Islam sebagaimana yang dibawa oleh para sahabat dan imam yang empat (yang amat dimusuhi oleh mereka itu).

InsyaAllah.


"

 
Artikel Hari Ini

Alahai Pramugari MAS, Penerbangan Haji Bertudung, Penerbangan Biasa Buang Tudun

Hello Tamil, Lu Apa Tunggu Lagi?

Antara dua nilai

E-book Detik-detik Hidupku - Imam Hassan Al Banna telah terbit!

Perang MCA-UMNO II: Ong Tee Keat vs Mukhriz

Cara segera atasi stress

Penguasaan Bahasa Inggeris: Satu Formula

Kontrak Sosial

Tok Guru Nik Abdul Aziz tiada pengganti? Masalah besar ini!

Cina masuk Islam kerana dengar nasyid Melayu ini!

[ Artikel seterusnya.. ]

Login
Nickname

Password

Don't have an account yet? You can create one. As a registered user you have some advantages like theme manager, comments configuration and post comments with your name.

Related Links
· More about Bicara Agama
· News by reformi


Most read story about Bicara Agama:

Syahwat dan gejala onani: Kesan buruk buat umat Islam

Isteri Berdosa...

Lelaki Haram Bergelang Tangan

Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh

Tidak Diterima Solat Lelaki Yang Memakai Seluar, Kain, Seluar Melebihi Buku Lali

Article Rating
Average Score: 1
Votes: 1


Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


Options

 Printer Friendly Cetak Artikel

 Send to a Friend E-Mel kpd Kawan


"Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh" | Login/Create an Account | 77 comments | Search Discussion
The comments are owned by the poster. We aren't responsible for their content.

No Comments Allowed for Anonymous, please register

Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by penhijau on Wednesday, August 06 @ 10:36:27 MYT
(User Info | Send a Message)
Di dalamnya terangkum sekali segala bid'ah, khurafat, syirik dan hal-hal yang menyesatkan, yang jauh menyimpang daripada ajaran Islam sebenar. Banyaknya, mereka mengamalkan bisikan-bisikan syaitan yang disangkakan ilham Tuhan....


tolong bagi contoh mana yang bid'ah, mana yang khurafat, mana yang syirik, mana yang menyesatkan, mana yang jauh menyimpang dari ajaran Islam, mana amalan berasaskan bisikan syaitan seperti yang tuan tuduh ada dalam buku fadail amal........



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by ibnuaki on Wednesday, August 06 @ 10:50:55 MYT
(User Info | Send a Message)
kalau ada salah guna ilmu laporkanlah pada pejabat agam tempat ikanlepu tinggal. kalau main serkap jarang tak bestlah lebih2 lagi kalau berkaitan agama. ikanlepu dah pernah jadi ahli tabligh ke? cuma satu saja aku nak cadang kat geng tabligh ni, cubalah kalau nak ajak orang /berdakwah tu gunakan pendekatan yang berhemat dan masa yang sesuai. lagi satu kalu betul2 nak berdakwah tirulah mcm mubaligh kristian yang mana depa masuk ceruk2 hutan dan kg orang asli dan bukan duduk berlonggok ramai2 di masjid2 di bandar2 besar!! kena ubah tu...



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by dani on Wednesday, August 06 @ 10:56:09 MYT
(User Info | Send a Message)
Assalamualaikum...satu artikel yang berniat jahat...berhati-hati dengan artikel ini..satu fitnah besar yang dilemparkan kepada mereka yang meneruskan kerja dakwah nabi...kami sebagai karkun merasa terhina!!! semoga Allah jauhkan penulis artikel ini dari azab,bala dan kecelakaan dan diberi taufik dan hidayah kepadanya....amin..



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by unanjaga on Wednesday, August 06 @ 11:24:21 MYT
(User Info | Send a Message)
Sebelum apa jua tuduhan itu dilemparkan,sebaiknya bertanya lah pada yang arif,adalah tidak baik membuat sebarang tuduhan membabi buta...dan nyata penulis diatas tiada pemahaman atas pengetahuan atas isu ini...tak tahu dimana berita rujukan nya.



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by longan on Wednesday, August 06 @ 11:33:08 MYT
(User Info | Send a Message)
bila ilmu sekadar tahu menaip, cara berfikir mcm udang (takde otak), tak pernah belajar agama, tak sembahyang lima waktu.............hah inilah hasilnya.satu artikel yang menyesatkan, bangang tahap mega.saya syorkan ikanbodolepu, bnykkan baca buku agama bukan baca buku komik.



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by murai on Wednesday, August 06 @ 11:55:56 MYT
(User Info | Send a Message)

ceritanya boleh diterima dan dibahaskan lagi...baru intro...kita tunggu al-kisah seterusnya. Kerana....saya setuju dgn ikanlepu...




Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by dani on Wednesday, August 06 @ 12:22:05 MYT
(User Info | Send a Message)
ya Allah, cukup besar fitnah yang dilemparkan kepada maulana Zakariyya Rahimakumullah!!!!



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by Ehsan on Wednesday, August 06 @ 12:36:33 MYT
(User Info | Send a Message)
kpd sdra ikanlepu jgn sewenang wenangnya menulis ikut persaan atau menjadi Musuh dlm selimut-ISLAM dlm menghancurkan atau menghina Jemaah ISLAM  yg pentingnya mereka maseh menyembah ALLAH,mengimarahkan Mesjid dan mengucap kelimah Syahadah dan Mengamalkan  dan melaksanakan Perintah ALLAH dgn  AL-Quran dan Assunah
Adakah melaksana perintah ALLAH dan Rasull dan memperingattkan org2 ISLAM tentang ALLAH/ISLAM satu kebatilan dan sesat???
Suggoh DANGKAL dan TOLOLlah sdra klu begini polah OTAK fikir sdra.

barangkali sdra ikanlepu ini langsung tidak melaksanakan kedua duanya..
Perintah ALLAH dan Nabi Muhammad " peganglah dua2 ALQURAN dan ASSUNNAH PASTI AKAN SELAMAT DAN BERJAYA".
KEMBALI KPD SDRA TOLONG BERTAUBATLAH jgn jadi lidah MUSUH2 ISLAM/ALLAH dlm menghancurkan jemaah ISLAM
Saya kira sdra seWAJIBNYA lebih peka dan berani menntang dan menghancurkan MUSUH2 ISLAM yg sebenarnya saperti IFC,SIS,Wahabi (yg terang menghulum kafir AHLI SUNNAH wal Jemaah),ajaran2 sesat dan pencipta Hadhari yg mana berani merubah ISLAM yg ADDIN yg dibawa Nabi penutup segala Nabi Muhammad SAW.

Akhir KALAM tolong tarik balik dan pohon kemaafan kpd semua org2 ISLAM dlm tulisan yg tidak betul ini..dan bertaubatlah
mahasabah diri sdra APA yg sdra telah beri dlm mnejadikan diri sdra dlm meninggi,menyampai dakwah ALLAH/ISLAM ini kpd semua umat didunia khususnya org2 ISLAM dan AMnya semua UMAT didunia ini.
keran ALLAH ciptakan dan turunkan KITA semua menjadi khlifah didunia bukan utk suka2 tapi utk APA? tanya diri sdra sendiri APA yg sdra tleh BUAT dlm mengajak UMAT menyembah ALLAH.....bukan sebaliknya

Mudah2an sdra insaf  klu tidak kita berserah pada ALLAH jua.

wassalam





Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by abuadil_alkaff on Wednesday, August 06 @ 13:04:52 MYT
(User Info | Send a Message)
tulisan sejarah yang tiada fakta sejarah. aku tak pernah menganggotai tabligh, tapi aku terima hakikat bahawa tabligh ada peranan nya. simoderator pun ada peranannya.
spt nasihat tghh, semua kumpulan islam adalah kawan kita.



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by Gelapan on Wednesday, August 06 @ 12:44:40 MYT
(User Info | Send a Message)
Ada beberapa kritikan kepada kitab2 Maulana Zakaria pasal cerita dalam pelbagai kitab. Yang menjadi pelik dan jelik kenapa tidak di ambil mutiara yang banyak dalam kitab2 mereka seperti
1) Awjzul Masalik - Syarah kepada Sahih Turmizi
2) Al abwa Al Tarajim Al Bukhari
Kalau sesiapa meneliti dan mentelaah kitab ini, mereka merasa betapa kerdilnya untuk menghina dan merendahkan Maulana Zakaria. Janganlah mengikut beberapa orang yang mendtadzirkan Maulana Zakaria tanpa hormat.

Siapalah aku berbanding Ilmu Maulana Zakaria berbanding Ilmu Hadis nya sehingga mengsyarahkan Kitab Hadis yang Besar.

Allah jauhkan kami dari fitnah kepada Ulama, sesunguhnya daging Ulama itu berbisa.



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by reformis8321 on Wednesday, August 06 @ 12:48:10 MYT
(User Info | Send a Message)
ini satu perbincangan yg menarik. aku pun kurang arif, apa sebenarnya yg diperjuangkan oleh tabligh ini. sebab aku penah tanya diorang ni pasal politik. tapi diorang kata, diorang tak peduli pasal politik. yg penting menyiapkan diri untuk akhirat.

tapi TGNA ajar politik dan islam itu tidak boleh dipisahkan. so... sapa yg salah... aku percaya lagi TGNA sebab rasullullah pun berpolitik. die sebagai khalifah mentadbir negara dengan adil.

pada pendapat aku la kan, selagi golongan tabligh ini tidak menyimpang dari ajaran islam yg sebenar dah la. bagus jugak diorang ni berdakwah. tapi cam penulis artikel katakan ada perkara yg telah menyimpang tu sila buktikan dahulu....

kalau betul menyimpang baru kita ambik tindakan. sebab ini perkara amat sensitif...

sekian terima kasih.



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by dani on Wednesday, August 06 @ 12:48:27 MYT
(User Info | Send a Message)
bila sebuah kitab yang banyak berjasa dalam kerja dakwah dan banyak berjasa dalam mengislamkan masyrakat barat dihina!!!



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by jihad_72 on Wednesday, August 06 @ 12:53:28 MYT
(User Info | Send a Message)
saudara tak baik serkap jarang macam ni...bergaullah dengan jemaah yang ada di kawasan saudara. Jangan dok pi tembak dari luar je. Golongan jemaah terdiri drpd cerdik pandai spt pensyarah, guru, dr. dan lain2 korporat. Jom kita pi ke Masjid di seri petaling., satu malam je, anda akan terasa apa itu kekuatan berada di dalam jemaah.



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by tiangjawi on Wednesday, August 06 @ 12:56:50 MYT
(User Info | Send a Message)

Wahai ikanlepu ko ni mmg mangkuk bodoh buta hati tak tau bezakn mana yg sesat mana yg benar tanpa selidik tanpa selami apa  yg dilakukan oleh jemaah2 tabligh tuduhan tanpa usul periksa itu adalah fitnah yg nyata..pergilh ke masjid sri petaling duduk dan dengar apa program yg mereka jalankan samada sesat atau pun tidak, kalau anda rasa tak puas hati pergilh buat laporan pd pihak berkuasa. Setahu aku jemaah tabligh kat masjid tempat aku mereka buat cukup solat 5 waktu berjemaah di masjid dan surau sbgaimana amalan Rasulullah, membaca Al-quran dan tidaklah meragukan perbuatan mereka dr pandangan jemaah masjid dr org tempatan sbgmana setengah jemaah dr org melayu yg tak baca qunut solat subuh dah jadi kehairanan oleh pandangan org kampung wpun ianya tak menjejaskn solat tersebutpun..Aku nak bagi amaran kat ikanlepu ko buat fitnah lg kat sini dan kalau kau tak taubat dgn tuduhan fitnah tu siap ko




Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by edanx on Wednesday, August 06 @ 13:17:19 MYT
(User Info | Send a Message)
demi Tuhan sekelian alam aku mencabar ikanlepu mengharamkan usaha Tabligh..demi kehormat Nabi SAW dan Sahabat RAD..jelaskan dimana sesatnya ..aku mencabar juga makhluk yg mengakui muslim ini berjumpa TGNA dan TGHa org yg aku hormati dlm PAS utk  mendengar dan seterusnya mengharamkan  usaha tabligh..!! jika keluar dari TGNA dan TGHA  MENGHARAMKAN  Tabligh ya aku setuju...segera dalam masa terdekat..!! jgn jd munafik yg berani menulis tentang agama..!! aku sedia menunggu diseri petaling..atau kalo TGNA tdk berani komen..ajak sekali semua mufti malaysia bersama mengharamkan usaha yg berjalan beratus negara diseluruh dunia ini..jika ia benar benar bathil..!!



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by dani on Wednesday, August 06 @ 13:25:04 MYT
(User Info | Send a Message)
kami sebagai jemaah tabligh tidak pernah menolak politik,bahkan kami menyokong parti yang memperjuankan islam..kami juga menyanjungi para ulamak dalam dan luar negara, hanya sebilangan jemaah yang kurang faham konsep tabligh yang sebenar menolak politik 100%.. cuma kami tidak terlalu taksub dan langtang bersuara  berkenaan  isu  politik  demi  mengelak perpecahan dikalangan umat islam, kerana perpecahan dalam islam adalah amat dibenci oleh Rosullulah s.a.w.



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by dani on Wednesday, August 06 @ 13:39:32 MYT
(User Info | Send a Message)
satu fakta yang tidak tepat. diminta saudara penulis artikel menarik balik artikel ini dan memohon maaf secara terbuka...



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by din_kita on Wednesday, August 06 @ 13:41:58 MYT
(User Info | Send a Message)
Wahai ikan lepu...kau terima padahnya nanti dari doa orang yang teraniaya..
Sebijak mufti dan sealim ulama pun tak mudah menuduh mana-mana jemaah
yang mengajak manusia(umat) ke jalan amal makruh nahi mungkar..
Kalau ikut penulisan diatas nampaknya kau ceduk dari sejarah perkembangan dakwah diasia tengara dan kau buat ulasan yang kurang berpengetahuan kau..
Kalau nak buat sesuatu ulasan rujuklah orang yang alim dalam bidangnya dulu..tunjukkan fakta..jangan ikut nafsu jahil kau...Kalau kau betul ada ilmiah
lihat berapa banyak hadis yang kau hafal dan amal dari menuduh sembrono
muhaditsin seperti ulama yang kau tulis di atas...
Kalau hidup jauh dari perintah ALLAH jangan dok menYESATkan yang lain.
Wahuallam



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by sisir_sesikat on Wednesday, August 06 @ 13:59:58 MYT
(User Info | Send a Message)
DEPU NI ISLAM KER?



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by toksikai on Wednesday, August 06 @ 15:13:06 MYT
(User Info | Send a Message)
Jangan lah bersikap hasad dengki dan menyebarkan fitnah tentang jemaah2 Islam.Bagi aku Tabligh, Arqam, ABIM, PAS, JIM dan lain2 semuanya jemaah Islam yang saling menguatkan antara satu sama lain.Apa kah kesalahan mereka hingga apa yang mereka buat ada je yang tak kena di hati dan mata masyarakat yang telah rosak dan sakit.
Yang salah sebenarnya adalah orang yang minum arak, berzina, membunuh macam kes altantuya, berjudi, hisap dadah, black metal, buka/dedah aurat, RASUAH dan lain2 maksiat lagi. HAL-HAL MACAM NI APASAL KORANG TUTUP MATA DAN BUAT DE..EK AJE.
Yang jemaah Islam buat semua ada je salah hingga jadi haram Arqam di Malaysia walaupun di negara lain berjalan terus.
Adakah kita ni dah sampai peringkat Tok Guru yang muktabar hingga boleh menyatakan yang tu salah dan yang ini benar???
Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Hj Hadi tak pernah pun aku dengar menyalahkan jemaah2 Islam yang lain!!!
Habis siapa pulak korang semua nak kata jemaah itu salah dan jemaah ini betul dan macam2 lagi. Tolong...lah jangan lah sebarkan fitnah macam ni..




Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by sunlay on Wednesday, August 06 @ 15:47:30 MYT
(User Info | Send a Message)
boleh di terima tapi jgnlah tuduh kau-kau...  saje nak tanye ahli jemaah kat sini 1. korang pernah ikut serta x dalam majlis ilmu kat masjid di sediakan ahli kariah, 2. korang tika bayan ade x sebut matan hadis ke, alquran ke , 3.time bayan korang asyik sebut kata-kata ulama'(siape ulamak tuh), 4. tika imam kariah doa nape korang macam x semangat je nak mengaminkan doa- time korang punye imam doa menangis macam nak rak ... banyak lagi dalam dlm diri ni terkene dek si tabligh yg jahil malas nak tulis .. maaflah....



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by Ehsan on Wednesday, August 06 @ 16:28:54 MYT
(User Info | Send a Message)
sdra ikanlepu adakah sdra seorg MUSLIM/ISLAM?
klu bukan tidak mengapa ...

seWARASnya dgn iman dan ilmu sdra memandang tinggi kpd JEMAAH ISLAMIYAH ini dlm melaksanakan,menyampaikan dan  meninggikan Syariat ALLAH dimuka BUmi ini.

tidakkah sdra ketahui mcmana Musuh2 ISLAM/ALLAH diluar sana menjalankan Agenda dan Misi mereka antaranya misi kristian dgn perkumpulan dan keluarnya mubaligh2 mereka dgn cara sebagai pelancung2 dan keluar dimerata dunia/negara dlm satu usaha utk memurtadkan org2 ISLAM dan menarik org kekristian
Perkumpulan ini dinamai "TAIZE" sdra2 ku semua agar menjadi pengajaran kpd kita semua dan berwaspada pada kita dlm mempertahankan KESUCIAN ALLAH/ISLAM.

so sdra ikanlepu....bertaubatlah jgn jadikan sdra seISLAM sebagai musuh sdra. (sekira sdra org ISLAM/MUSLIM )
Mahsabah diri sdra sebaiknya dan pohon kemaafan/taubatlah secepatnya.
klu tidak sdra adalah musuh org2 ISLAM/ALLAH.

ALLAHUAKBAR



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by HITLER on Wednesday, August 06 @ 17:01:01 MYT
(User Info | Send a Message)
WOI LEPU...AKU LEPUK PALA HANG BARU TAU....KO SAPA NAK JUDGE ULAMAK,,,STATEMENT MCM NIH BIASA ORG KAPIR JE BAGI.....KO NIH ISLAM KE KAPIR?????....AKU PUN BUKAN BAIK TAPI....APA SALAHNYA DIORANG HIDUPKAN SUNNAH NABI....



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by hijau on Wednesday, August 06 @ 17:03:05 MYT
(User Info | Send a Message)
Bismillah
Allahummasollia'lamuhammmad waa'laalimuhammad

Sebaiknya ikanlepu dapatkan pendapat drp ulama tempatan spt Utz Harun Din, Ismail Kamus, TGNA, TGHA dll.
Jgn ambil dpd sumber2 yang tak jelas. Ambil dpd ulama yg masih hidup, senang utk dirujuk.

Aku lihat tiada lagi negeri yg diperintah oleh Tabligh, tiada lagi undang islam yg dijalankan oleh tabligh sdgkan mereka berdakwah utk satu dunia.
Adekah ahli tabligh pegi berjuang/berperang mempertahan kan umat islam di palestin/ afghan / iraq?
Berbuat baik aku nampak, tapi mencegah kemungkaran bagaimana?
Persoalan2 diatas masih tak terjawab. sedangkan jemaah tabligh mendakwa mereka adalah mengikut sunnah Nabi s.a.w. Nabi s.a.w pg berperang.
Nabi s.a.w dimusuhi oleh byk pihak hingga diancam bunuh, tapi jemaah tabligh tiada yg musuhi mereka, bahkan Israel pun boleh terima mereka apatah lagi KERAjaan malysia???

Persoalan2 di atas buat aku keliru. Adekah Jemaah Tabligh ni sgt diberkati hingga tidak mendapat ujian spertimana Nabi s.a.w? Astaghafirullah...

Kpd Jemaah Tabligh tolong lah jawab kemusykilan aku & ramai lagi secara ilmiah dan dalil...
Persoalan yg aku lontar kan bukan untuk kondem, tapi sebenar2 ingin penyelesaian. Kerana rakan tabligh aku tak jawab persoalan aku.

iyyakanaqbudu waiyyakanastai'n
ihdinassirotolmustaqim



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by mimpiboy on Wednesday, August 06 @ 17:50:02 MYT
(User Info | Send a Message)
Bahaya kalau bercakap berpandukan nafsu.... setahu saya tablir ini membawa kepada kebesaran Allah. Biarlah rujuk dengan ahli dan pakar ilmu agama sebelum menuduh keburukkan dari yang membawa kebaikan.



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by Lastik on Wednesday, August 06 @ 17:56:40 MYT
(User Info | Send a Message)
Salam untuk ikan lepu dan pembaca semua....
Saya merasakan perlu untuk saya memberikan pendapat sebagai orang awam yang boleh dikatakan berkecuali antara pro dan kontra... Pada pandangan saya.. kalau kita tidak berminat dengan cara atau usaha yang dilakukan.. adalah tidak adil bagi kita untuk memperlekehkan.. apalagi memberikan pandangan yg negatif lagi menghina... Saya sendiri bukan ahli tabligh.. tetapi saya pernah mengikuti program tabligh masa masih belajar dahulu.. dan saya pasti program yg mereka laksanakan masih sama... dan pada pendapat saya tidak terlihat perkara khurafat yg diamalkan.. Saya sendiri tidak pernah terdengar ada ulamak muktabar di malaysia ini yg pernah mencerca atau mempertikaikan aktiviti tabligh.. oleh yg demikian pada saya ikan lepu tidak patut mengeluarkan kenyataan sedemikian... soal hadis dhoif dalam hujjah amalan tabligh memmang ada dipertikaikan umum.. tapi saya tak pandai untuk mengulas isu itu.. cuma perkarayg paling penting.. adakah amalan tabligh yg bertentangan dengan syariat yg boleh menjadikan ianya layak dipertikaikan atau diharamkan??.. kalau tiada... patutlah ikan lepu berhenti dari mebicarakan tentang isu ini... selagi tiada pertentangan dengan syarak... tiadalah patut isu ini diteruskan.. melainkan ada hukum yg telah ditetapkan oleh ijmak ulamak muktabar.. kalau tidak.. ianya adalah sekadar fitnah yg tidak berkesudahan... wassalam...



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by edanx on Wednesday, August 06 @ 18:16:53 MYT
(User Info | Send a Message)
sial betul komen kau ikan..bila masa pulak tabligh memusuhi imam empat?..fitnah kau jauh lebih teruk dari fitnah liwat..!! kerana fitnah kau menghancurkan fikir manusia terhadap dunia asunnah dan dakwah..sekaligus melihatkan kebodohan yang sgt dalam seorang ummat akhir zaman..!! aku tunggu saja PENGHARAMAN TABLIGH dari mulut sekalian mufti dan Tuan Guru kau ikanlepu..aku cabar kalo berani..!!..jangan jadi penakut..!!..kpd hijau..jihad satu kewajipan bila diistiharkan para ulama muktabar..buat dahulu usaha dakwah seperti mana saranan Saidina Omar RAD..jika usaha dakwah ditentang..!! baru la jihad diteruskan..jika aku silap tanya dgn Tuan Guru Nik Aziz...inshallah otak kau akan terbuka sikit..jangan jadi jahil..!!



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by Meloyanet on Wednesday, August 06 @ 19:55:13 MYT
(User Info | Send a Message)
ikanlepu ni kapir

lari...lari......ada org kapir cub anak kapir kan gua...
Tolong
ikanlepu kapir...ikanlepu...kapir



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by Gelapan on Wednesday, August 06 @ 21:03:28 MYT
(User Info | Send a Message)
Silakan kesini wahai sahabat

http://shahabat.net/blog/2008/04/15/shaykh-al-hadith-muhammad-zakariyya-kandhlawi/ [shahabat.net]

Bacalah dengan hati yang mulia



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by bomohsiam on Wednesday, August 06 @ 23:00:24 MYT
(User Info | Send a Message)
salam.... dari pagi tadi sampai la malam ni aku baca komen2 dan aku dapati banyak komen yang menghentam ikanlepu dengan cara mencarut, emosional dan sebagainya... sedikit sekali yang berhikmah...

aku tak dapat banyangkan orang yang mengaku dari jemaah suci dan mengamalkan sunnah nabi yang perfect mencarut sebegitu rupa bagaikan orang yang jahil dan tiada akhlak.

dan aku dapati tiada jawapan balas yang baik dari geng tabligh ni dalam menerangkan hal yang sebenar akan asalnya kelahiran tabligh ni....

sepatutnya kamu2 yang merasa diri dan jemaahnya benar memberikan satu timbal balas yang jelas kepada hikayat yang dipost  kan oleh ikanlepu.

dia telah mengutarakan fakta2 sesuatu di sebalik kejadian itu... siap dengan tahun dan sejarah kejadian yang berkaitan. sepatutnya kamu tabligh patut mematahkan hujjahnya dengan fakta2 yang sesuai dengan ajaran kamu!
bukan nya memaki hamun!

hujjah yang mengatakan kamu di terima allah kerana kamu sudah ada beratus gerakan di merata dunia kerana jemaah yang bathil tidak akan sampai keperingkat dunia adalah satu hujah yang dangkal sekali...

apakah kamu lupa, bahawa gerakan kristian, hindu, budhha, nasrani, yahudi ada beribu2 malah mungkin berjuta di seluruh pelusuk dunia..apakah mereka2 ini tidak bathil di sisi tuhan kamu???

ada juga posting di atas tadi jelas kebenaranya..... seprti mengasingkan diri dari kuliah2 yang di jalankan di masjid. semasa selepas saya solat di masjid taman wilayah tadi ada kuliah yang di sampaikan oleh mereka yang terpilih bukan dari aliran tabligh..

saya lihat geng tabligh telah mengasingkan diri dengan membuat halaqah baru di bahagian koridor belaking sebelah kiri masjid sambil membacakan buku fadhilat amal mereka. sedangkan dalam masjid yan sama kulaih sedang berjalan. perkara ini sepatut nya tidak terjadi dalam suasana begitu..

satu soalan saya, apakah tujuan sebenar jemaah tabligh ini diwujudkan??
apakah untuk mengingatkan umat islam yang semakin lalai hingga melupakan dakwah kepada bukan islam atau.....

kawan tabligh saya kata banyak cina2 di sri petaling sudah cabut lari tak tahan "panas" akibat dari amalan ajaran tabligh ni.. kalau ini betul berlaku alamat memang malang lah...

sepatutnya masjid tu semakin penuh dengan saudara2 baru hasil dakwah tabligh... tapi sebaliknya pula terjadi... harap dapat penjelasan yang jelas dan rasional....



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by anaikhlas on Wednesday, August 06 @ 23:02:53 MYT
(User Info | Send a Message)
Assalamua'laikum...Dgn nama Mu Ya Allah, hanya Engkaulah Tuhan Yang Maha Pengasih, lagi Maha Penyayang...
Kepada saudara ikanlepu n suma saudara muslim sekalian...
1. Pertamanya...jgn kita terus menuduh kafir, jahil, tk berilmu, kpd saudara ikanlepu kita, kerana kita tk tau kenapa dia tulis macam ni...mungkin ada apa2 pristiwa yg berlaku padanya...yg melibatkn jemaag tabligh...
2. Ada yg sy bersetuju n tdk bersetuju dengan ikanlepu ni...sebabnya?
a. Sy tk setuju kerana dia tk sebutkan secara ilmiah, jadi mudah kita nak kaji kebenarannya...tapi kan dia janji nak sambung lagi...kita tunggu dan lihat...
b. Sy stuju kerana saya penah betemu dgn karkun yg berasal dari daerah kuala lumpur, masa tu sy tinggal di lahad datu, sabah, beliau berceramah di masjid (bayan), guna mikrofon, satu kg dengar, digelar oleh jemaah tabligh sebagai 'ustaz petir', krn kelantangan suaranya, katanya, "-tak ada tempat yg lebih berkat di dunia ini melainkan india, perhimpunan jemaah tabligh tiap tahun lebih 8 juta orang, mekah tk lebih 3 juta masa musim haji,-mana ada jln dakwah yg lain selain apa yg tabligh bawak, yg lain tu semua tk betul,-siapa tk keluar 3hari, 40hari, 4bulan, takkan dpt kejayaan dunia dan akhirat...
ada lagi yg beliau katakan...cukup ini dulu sebagai perbincangan...
apa pun...jadikan Al-Quran n As-Sunnah sbg panduan...Moga Allah merahmati kita...Amin...



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by SOLEHNET on Thursday, August 07 @ 03:29:04 MYT
(User Info | Send a Message) http://tawanpekan.blogspot.com


Apa kecoh-kecoh cuba baca dn TENGOK [reformasi1.blogspot.com] ni







Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by tiangjawi on Friday, August 08 @ 02:19:26 MYT
(User Info | Send a Message)
kenapa nak salah menyalah tentang jemaah yg mereka ikut? nak tuduh yg bukan2 jgnlah jadi pendengki pd jemaah tabligh yg buat kerja agama Allah tu tak duduk majlis ilmu lah tak berpolitiklah tah mcm2 lg tuduhan yg dilemparkan, tuan2 tau jemaah tabligh pun hari2 ada program yg perlu dilaksanakan 24 jam sehari yg byk lg belum selesai jadi jgnlah bersangka buruk jemaah tabligh tak join semua program itu. ini?klau nak tau betapa sibuknya mereka cuba2lh dekatinya, program dlm jemaah pun byk lg tak selesai jd mereka ada program sendiri yg mencakupi semua yg anda tanyakan tu..kenapa org yg jauh dr perintah Allah dan Rasulnya tak di kondem kenapa jemaah yg membawa kebaikan dibuat begitu sekali..mmg pun setiap yg buat kebaikn ada saja ujiannya tapi dtgnya bukan dr org kufar sebaliknya sedara seislam sendiri, kalau tuan2 yakin dgn usaha yg anda jalankn akan mendapat rahmat dan ganjaran syurga teruskanlah jgn dok kondem usaha org lain yg penting ikhlas dan ikhtihlas istiqomah dgn usaha masing2 sampai mati kat akhirat baru tau Allah akan bagi ganjaran apa..org pas pun atau apa sj jemaah yg buat kerja semata2 ikhlas dan inginkn keredhaanNya pasti dia juga akan berjaya ..insaflah jgn pandang keburukn org lain sedangkan perbutan kita belum tentu diterima Allah dan selagi jemaah tabligh tidak lari dr perintah Allah dan mengikuti Rasulnya jgnlah buat andaianya atau menghukum mereka sesatlh kafirlh dsbnya bertaubatlah sebelum anda terlambat utk menemui Allah..



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by Anak_Pejuang on Friday, August 08 @ 10:59:29 MYT
(User Info | Send a Message) http://jarumemas.blogspot.com/
Anda yang menulis artikel ini tentulah amat jahil dalam ulumul hadith. Dan tentunya sudah habis khatam mentarjih, takhrij hadith yang anda tuduhkan sebagai semuanya dhoief, maudhuk.

Saya tidak nampak apa2 kebaikan yang anda berikan dari artikel ini melainkan membawa kepada perbalahan, permusuhan dan tuduhan tanpa bukti yang amat memberi kesan buruk kepada persaudaraan Islam.

Inikah sikap yang anda nak tunjukkan bahawa anda mengikut al Quran dan Sunnah? Akhlaq mana yang anda ikut? Akhlaq dalam al Quran dan Sunnah anda letak di mana?





Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by Anak_Pejuang on Friday, August 08 @ 11:13:42 MYT
(User Info | Send a Message) http://jarumemas.blogspot.com/

Assalamualaikum wr... Wb.

Ustadz yang dirahmati Allah SWT., saya ingin menanyakan perihal Jamaah Tabligh (JT). Kurang lebih 6 bulan terakhir ini, saya agak aktif mengikuti mengikuti kegiatan dakwah JT, dan bahkan beberapa kali saya pernah mengadakan khuruj (perjalanan dakwah keluar daerah) sebelum masuk di sini(JT).

Awalnya saya sempat menanyakan kepada seorang ikhwan dari kalangan salafi yang mengatakan bahwa jamaah ini adalah sesat. Dengan beberapa alasan yang dikemukakan, seperti selalu menggunakan hadits-hadits dhaif dan sebagainya.

Tapi karena saya ingin berada dalam suatu lingkungan yang Islami (saat ini berada di Jepang), saya akhirnya mencoba masuk. Dan ternyata, sepengetahuan saya hadits-hadtis yang digunakan juga adalah yang sering saya baca sebelum masuk di JT.

Juga tidak ada pembaiatan amir seperti yang dikatakan teman salafi itu.justru ibadah-ibadah sunnah saya sudah mulai dijalankan. Saya ingin ustadz tolong berikan gambaran tentang JT ini, apakah memang ada halhal yang bid'ah di dalamnya. Maaf pertanyaan saya agak panjang ustadz.

Jazakallah khoir

RZ

RZ

Jawaban

Assalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Sebagai muslim yang baik, kita diwajibkan olehAllah SWT untuk selalu berhusnudzdzan kepada sesama muslim. Kehati-hatian kita untuk tidak terjebak berpegang kepada hadits yang dhaif bukan berarti kita boleh selalu berburuk sangka kepada semua orang.

Karena boleh jadi suatu kelompok yang terlanjur kita tuding melakukan kesalahan, suatu ketika mereka melakukan perbaikan. Sehingga apa yang kita komplain dari mereka sudah tidak ada lagi. Lalu apakah kita tidak ikhlas kalau ada orang yang memperbaiki diri?

Hukum Beramal Dengan Hadits Dhaif

Tentang hukum beribadah dengan berdasarkan hadits yang lemah (dhaif), memang ada sementara kalangan yang membolehkan kita beribadah yang bersifat nafilah (tambahan) dengan menggunakan landasan hadits-hadits yang dhaif, namun harus diakui bahwa pendapat ini ditentang oleh sebagian ulama lain.

Ini adalah perbedaan pendapat yang bersifat klasik sejak dulu, di mana para ulama besar memang berbeda pendapat. Tidak ada gunanya kita sekarang ini meributkan hal-hal yang para ulama telah berselisih. Apalagi sampai harus membuat hubungan ukhuwah (persaudaraan) di antara muslimin menjadi retak.

Seandainya ada di antara anggoa Jamaah Tabligh yang pernah menggunakan hadits dhaif dalam ibadah mereka, ketahuilah bahwa sejak dulu sudah ada ulama yang membolehkannya. Dengan catatan, tingkat kedhaifan hadits itu tidak terlampau parah, serta masalahnya bukan masalah aqidah atau hukum halal dan haram.

Bila ada jamaah lain yang cenderung berpendapat sebaliknya, hanya mau mengamalkan hadits shahih saja, tentu sangat baik. Akan tetapi kalau diiringi dengan sikap antipati, merendahkan, melecehkan atau malah menuding sesat kepada saudaranya yang tidak sependapat dengan mereka, tentu hal ini patut kita sayangkan.

Apalagi kalau kita mengingat bahwa status hukum suatu hadits, apakah shahih atau hasan atau dhaif, terkadang juga masih menjadi perbedaan di kalangan ulama hadits sendiri. Booeh jadi ada hadits yang dihukumi sebagai shahih oleh sebagian ulama, namun menurut ulama lain hadits itu malah dhaif. kalau sudah begini, tentu masalahnya akan semakin kompleks.

Jamaah Tabligh

Jamaah tabligh bukan jamaah yang bervisi misi tentang keshahihan suatu hadits, meski juga bukan berarti mereka tidak punya ulama hadits. Latar belakang berdirinya yang membuat jamaah ini tidak terlalu menekankan masalah keshahihan hadits. Dan sebenarnya, kebanyakan jamaah di dunia ini memang tidak selalu berorientasi kepada keshahihan suatu hadits, karena latar belakang pendirian serta bidang garapnya memang tidak ke sana.

Namun kami sangat yakin manakala mereka diajak baik-baik untuk belajar ilmu hadits, diberi motivasi untuk lebih mendahulukan hadits shahih ketimbang hadits dhaif, tentu mereka akan men

Read the rest of this comment...




Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by canduUMNO on Friday, August 08 @ 13:22:53 MYT
(User Info | Send a Message)
To hijau dan semua...

Tabligh buat dakwah bukan untuk perintah negeri bro... untuk hidupkan amalan Fardhu dan Sunnah dalam kehidupan... Ape guna dapat perintah negeri atau negara tapi amalan agama semua barai ? sebab ikut politik cara yahudi setiap 5 tahun pilihanraya org islam PAS maki org Islam UMNO, org Islam UMNO aibkan org Islam PAS... sampai benarkan bekerjasama dengan syaitan walaupun Allah dah bagitau syaitan itu musuh yang nyata jangan bekerjasama dengan syaitan... tak puas hati dengan parti keluar lompat ke parti lain tubuh AKIM, SEMANGAT 46, KEADILAN RAKYAT umat berpecah... ini real islamik ker? Nabi korbankan harta, diri, masa untuk satukan hati umat tapi hari ini kita pecah belahkan umat ini hanya dengan lidah kita.. kita telah mengkhianati NABI. Bila kita dah usahakan IMAN diri kita dan bantu org lain usaha atas IMAN mereka bila semua IMAN dah betul baru Allah akan bagi kerajaan pada Umat Islam satu dunia... Allah bukan lihat pada kuantiti tapi kualiti... Perang BADAR Islam sikit tapi IMAN 313 org semua betul pada Allah, Allah bagi ISLAM menang... Perang UHUD Islam ramai tapi ada org yang munafik dalam jemaah maka Allah kalahkan org ISLAM...

Pasal perang ni aku nak tanya? kau pergi ke perang kat tempat kau sebut tadi? so patut tak aku katakan yang kau ni dan org yang mempersoalkan benda ni sebagai hipokrit? Islam bukan agama peperangan, akan datang satu masa dimana semua orang islam akan berperang untuk ISLAM dan masa tu ramai orang yang tak berusaha membetul, meningkat dan usahakan IMAN akan jadi penentang tentera ISLAM...

Apabila amar makruf dijalankan maka secara automatik nahi mungkar dilaku kan...buat baik tu untuk ape? bukan ke untuk mencegah kemungkaran? Nabi S.A.W akan berdakwah cara berhemah.. bila org kafir datang kecing kat masjid Nabi, Nabi tak pukul dia Nabi panggil dia cakap baik-baik kemudian nabi ambik air jirus sendiri kencing org kafir ni... ape jadi? Org kafir ni masuk Islam.. nah buat baik maka kemungkaran akan hilang otomatik... Satu cth lagi Kemungkaran seorang kepala gengster adalah tak semayang... ko jumpa dia nak cegah dia dari tak semayang camana?
Ko nak belasah dia? panggil geng ko berkelahi ngan geng dia????
Aku rasa ko pun akan cakap bebaik ngan dia dan aku rasa bukan sekali, bukan dua kali... mungkin banyak kali baru dia berubah... so ko dah buat baik ngan dia, dia berubah... ko hanya buat baik  dan hasilnya kemungkaran dia hilang...

Nabi dimusuhi kerana nak menegakkan agama Allah didalam suasana dimana orang semua taknak pada ISLAM, taknak mengaku Allah sebagai tuhan yang esa dan berlaku pada zaman permulaan ISLAM ini adalah sunnatullah kepada semua Nabi dan Rasul semua akan mendapat ujian dari Allah... sama la macam PAS nak muzakarah & muqabalah ngan UMNO mula-mula DAP tentang, org dalam PKR mula ragu ngan PAS lama lama semua boleh terima... Nabi kena maki, hina, dipanggil sesat, dipanggil gila dan macam-macam... tapi bila Nabi sabar dan terus buat dakwah maka musuh jadi kawan... lawan jadi sayang pada Nabi... Yahudi pun takut pada Nabi...

Sapa kata jemaah Tabligh tak dapat ujian? Kerajaan Melaka pernah mengharamkan Tabligh disana, Org biasa macam saudara ni sentiasa mencari-cari kesalahan Tabligh, ade negara yang tak benarkan Tabligh masuk negara mereka, apabila anak isteri ditinggal kan oleh suami jemaah tabligh 3 hari, 40 hari 4 bulan untuk belajar dakwah ajak manusia rapat diri dengan Allah org panggil zalim... tapi bila suami tinggalkan anak isteri keluar negara belajar dan perbelanjaan pelajaran isteri yang hulur tak plak zalim... Pak Syiekh Anwar Ibrahim kena tuduh liwat dan belum dibicarakan pon dan tanpa usul periksa dah kata POLIS, KERAJAAN, PEGUAM NEGARA, MAHKAMAH, Si Folan dan Si Folan sebagai zalim... So korang yang tak usul periksa, kaji, belum belajar tentang Tabligh tapi dah tuduh Tabligh ni macam macam boleh tak aku kira sebagai ZALIM juga?

Kerana jemaah Tabligh ni Allah berkati maka Allah mudahkan untuk ianya tersebar keselur

Read the rest of this comment...



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by canduUMNO on Friday, August 08 @ 14:13:01 MYT
(User Info | Send a Message)
To hijau dan semua...

Tabligh buat dakwah bukan untuk perintah negeri bro... untuk hidupkan amalan Fardhu dan Sunnah dalam kehidupan... Ape guna dapat perintah negeri atau negara tapi amalan agama semua barai ? sebab ikut politik cara yahudi setiap 5 tahun pilihanraya org islam PAS maki org Islam UMNO, org Islam UMNO aibkan org Islam PAS... sampai benarkan bekerjasama dengan syaitan walaupun Allah dah bagitau syaitan itu musuh yang nyata jangan bekerjasama dengan syaitan... tak puas hati dengan parti keluar lompat ke parti lain tubuh AKIM, SEMANGAT 46, KEADILAN RAKYAT umat berpecah... ini real islamik ker? Nabi korbankan harta, diri, masa untuk satukan hati umat tapi hari ini kita pecah belahkan umat ini hanya dengan lidah kita.. kita telah mengkhianati NABI. Bila kita dah usahakan IMAN diri kita dan bantu org lain usaha atas IMAN mereka bila semua IMAN dah betul baru Allah akan bagi kerajaan pada Umat Islam satu dunia... Allah bukan lihat pada kuantiti tapi kualiti... Perang BADAR Islam sikit tapi IMAN 313 org semua betul pada Allah, Allah bagi ISLAM menang... Perang UHUD Islam ramai tapi ada org yang munafik dalam jemaah maka Allah kalahkan org ISLAM...

Pasal perang ni aku nak tanya? kau pergi ke perang kat tempat kau sebut tadi? so patut tak aku katakan yang kau ni dan org yang mempersoalkan benda ni sebagai hipokrit? Islam bukan agama peperangan, akan datang satu masa dimana semua orang islam akan berperang untuk ISLAM dan masa tu ramai orang yang tak berusaha membetul, meningkat dan usahakan IMAN akan jadi penentang tentera ISLAM...

Apabila amar makruf dijalankan maka secara automatik nahi mungkar dilaku kan...buat baik tu untuk ape? bukan ke untuk mencegah kemungkaran? Nabi S.A.W akan berdakwah cara berhemah.. bila org kafir datang kecing kat masjid Nabi, Nabi tak pukul dia Nabi panggil dia cakap baik-baik kemudian nabi ambik air jirus sendiri kencing org kafir ni... ape jadi? Org kafir ni masuk Islam.. nah buat baik maka kemungkaran akan hilang otomatik... Satu cth lagi Kemungkaran seorang kepala gengster adalah tak semayang... ko jumpa dia nak cegah dia dari tak semayang camana?
Ko nak belasah dia? panggil geng ko berkelahi ngan geng dia????
Aku rasa ko pun akan cakap bebaik ngan dia dan aku rasa bukan sekali, bukan dua kali... mungkin banyak kali baru dia berubah... so ko dah buat baik ngan dia, dia berubah... ko hanya buat baik  dan hasilnya kemungkaran dia hilang...

Nabi dimusuhi kerana nak menegakkan agama Allah didalam suasana dimana orang semua taknak pada ISLAM, taknak mengaku Allah sebagai tuhan yang esa dan berlaku pada zaman permulaan ISLAM ini adalah sunnatullah kepada semua Nabi dan Rasul semua akan mendapat ujian dari Allah... sama la macam PAS nak muzakarah & muqabalah ngan UMNO mula-mula DAP tentang, org dalam PKR mula ragu ngan PAS lama lama semua boleh terima... Nabi kena maki, hina, dipanggil sesat, dipanggil gila dan macam-macam... tapi bila Nabi sabar dan terus buat dakwah maka musuh jadi kawan... lawan jadi sayang pada Nabi... Yahudi pun takut pada Nabi...

Sapa kata jemaah Tabligh tak dapat ujian? Kerajaan Melaka pernah mengharamkan Tabligh disana, Org biasa macam saudara ni sentiasa mencari-cari kesalahan Tabligh, ade negara yang tak benarkan Tabligh masuk negara mereka, apabila anak isteri ditinggal kan oleh suami jemaah tabligh 3 hari, 40 hari 4 bulan untuk belajar dakwah ajak manusia rapat diri dengan Allah org panggil zalim... tapi bila suami tinggalkan anak isteri keluar negara belajar dan perbelanjaan pelajaran isteri yang hulur tak plak zalim... Pak Syiekh Anwar Ibrahim kena tuduh liwat dan belum dibicarakan pon dan tanpa usul periksa dah kata POLIS, KERAJAAN, PEGUAM NEGARA, MAHKAMAH, Si Folan dan Si Folan sebagai zalim... So korang yang tak usul periksa, kaji, belum belajar tentang Tabligh tapi dah tuduh Tabligh ni macam macam boleh tak aku kira sebagai ZALIM juga?

Kerana jemaah Tabligh ni Allah berkati maka Allah mudahkan untuk ianya tersebar keselur

Read the rest of this comment...



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by zargus on Friday, August 08 @ 17:13:18 MYT
(User Info | Send a Message)
tahniah ikanlepu..wlau ramai yg agak berangin ngan artikel ko nie,tp aku rase ade rasionalnye..

jemaah tabligh nie aku prnah join diorang nie..aku prnah ikut diorang keluar 3 hari,7 hari malah smpai 1 bulan pun aku prnah..tapi aku trtanye2,hanye ini ker dakwah diorang nie?..rase mcm tak ckup lagi ape yg aku nk pelajari..

tido di masjid,solat jemaah,dgr kitab fadilat tiap2 hari,ptg g kuar ajak org2 setempat g masjid,untuk solat jemaah n dgr diorang punye kitab fadilat tue..hanye itu je ke?..cara dakwah diorang nie?..aku prnah tanye kat brade yg senior dr aku,nape tabligh nie takwat dakwah yg btul2 hardcore?..cthnye,mencegah maksiat kt klcc ke,buat demontrasi semase  penuda selatan thailand abis dibunuh oleh thaksin dan mcm2 lg,tkar pemerintah salah satunye,jwb brade nie senang nye,sume takyah,yg penting kalo sume manusia dah beriman kepada Allah perkara maksiat/zalim trsebut takkan brlaku..

pening btul aku,takkan dgn care dakwah diorang nie,sume manusia bole beriman kpd Allah?..so simple..takde tekanan lngsung dr pemerintah yg sekular (umno),sebab umno tau tabligh nie mmg tak minat berpolitik..

yang buat aku brtambah musykil ngan tabligh nie dan aku amik peluang utk kuar dr jemaah nie ialah diorang nie mmg berazam sngguh nak pg ipb (india-pakistan-bangladesh) brkumpul kat sane..snggup kumpul duit byk2 utk pegi kat sane mengalahkan keazaman kite untuk pergi ke haji (makkah n madinah)..nie yg aku pelik..pastu sape yg blik dr ipb tue,akan dianggap mcm ulama',diorang akan dipanggil utk tazkirah dimana2..

bagi aku benda nie dah mengarut,setiap kali abis tazkirah,akan ade jemaah diorang akan brtanye sape yg nk kuar 3 bulan utk pegi ke ipb?..pastu rmai la yg akan angkat tgn untuk menunjukkan keazaman mereka..kan elok diorang tanye sape yg nk pegi haji?..

banyak lagi sebenarnye yg aku musykil khususnye kitab yg jd pegangan diorang tue,sebab ade yg hadis tak sahih atau ragu ttap dimasukkan jgak dlm kitab tue..

bagus ikanlepu,aku harap ko truskan pendedahan ko berkaitan tabligh nie..ape sejarah sebenar diorang..biar sume org tahu..tahniah..aku sokong dr belakang..



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by canduUMNO on Friday, August 08 @ 18:11:09 MYT
(User Info | Send a Message)
zargus...

ko keluar, baca kitab fadhail amal, jumpa org cerita agama ni untuk sapa? kesan keluar jemaah ni jangan tengok orang lain tapi diri sendiri...

Ko ikut jemaah ni keluar ade ko amal? hidupkan sunnah pada diri kau?

diri sendiri tak leh nak ubah camna nak ubah isteri,anak-anak, keluarga, kampung,daerah, negeri,negara dan dunia????

Disisi Allah kerja  tabligh ni tinggi kerana ini kerja kenabian aak manusia kepada agama... kau pernah fikir tak yang kau tak nak join Tabligh ni lagi tak bawa mudharat kat jemaah ni langsung... sebenarnya bukan kau nak tinggalkan jemaah, tapi Allah tak nak guna kan kau untuk buat usaha Murni ni... bukan kau tak faham kerja ni tapi Allah tak bagi kau faham sebab mungkin kalo kau faham kau akan gunakan kefahaman kau hina orang yang tak ikut jemaah ni auat kau akan jadi riya , takbur, ujub, sumaah kalau Allah bagi kau faham...



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by zargus on Saturday, August 09 @ 00:23:03 MYT
(User Info | Send a Message)
sabar mat candu..

ko keluar, baca kitab fadhail amal, jumpa org cerita agama ni untuk sapa? kesan keluar jemaah ni jangan tengok orang lain tapi diri sendiri...

Ko ikut jemaah ni keluar ade ko amal? hidupkan sunnah pada diri kau?

diri sendiri tak leh nak ubah camna nak ubah isteri,anak-anak, keluarga, kampung,daerah, negeri,negara dan dunia????



aku andaikan ko nie dah pegi menunaikan haji bg tabligh kot (india-pakistan-bangladesh),tu yg ko brsemangat bagai nk rak nie..rileks bro..wa belum smpai tahap mengharamkan lg tabligh nie sebab wa pun akui gak ciri2 yg baik dlm jemaah nie TAPI wa cume meragui,dan perkara yg wa ragui tu pun lu tak ulaskan,nape?..

1.nape keazaman org tabligh nie membuak2 nk pegi haji ke ipb nie tapi tak brsemangat plak nk pegi haji kat mekah?..lu x pelik ke?..setiap kali abis tazkirah,bnda alah tu la yg didodoikan..siap amik name smpan dlm buku lg..nape x kumpul duit g mekah?..

2.nape kitab tazkirah hanyalah kitab fadhilat tu je?..tak reti2 nak pkai kitab muktabar yg lain?..kalu btul la lu nk menuntut ilmu agama,bkn selama 40 hari lu keluar,kitab tu la yg lu duk kendongkan..elok lu rmai2 g bace tafsiran al-Quran..itu kalu 40 hari,kalu kuar 3,4 bulan buku tu jgak la yg lu kendong kemana2..ape nie?..lu tak trpikir nk tanye kat senior lu ke?..nape taknak tkar kitab lain?..

Disisi Allah kerja tabligh ni tinggi kerana ini kerja kenabian aak manusia kepada agama... kau pernah fikir tak yang kau tak nak join Tabligh ni lagi tak bawa mudharat kat jemaah ni langsung... sebenarnya bukan kau nak tinggalkan jemaah, tapi Allah tak nak guna kan kau untuk buat usaha Murni ni... bukan kau tak faham kerja ni tapi Allah tak bagi kau faham sebab mungkin kalo kau faham kau akan gunakan kefahaman kau hina orang yang tak ikut jemaah ni auat kau akan jadi riya , takbur, ujub, sumaah kalau Allah bagi kau faham...

Lu dah silap bro bile lu ckp kerja kenabian nie adlah dlm ruang lingkup tabligh lu je..kerja kenabian meluas bro..nabi ajak manusia kepada agama bkn stakat ngan tabligh je..nabi berekonomi dgn tujuan mngajak manusia kepada agama,nabi berperang dgn tujuan mengajak manusia kpd agama,nabi bersosial dgn tujuan mengajak manusia kpd agama,malah nabi berpolitik jgak adalah mengajak manusia kpd agama..bkn stakat duk kat masjid pastu smpai mase g pusing2 kampung @ ksn perumahan ajak org g masjid dgr lu punye tabligh..kalu kat masjid tu kebetulan ade tazkirah lain,snggup puak2 tabligh nie angkat kaki,pegi kat penjuru masjid pastu bkak kitab kebanggaan diorang tue..itu je la yg diorang tau..itu yg dinamekan kerja nabi?..lu jawab la sendri..

lagi satu yg ikanlepu tak sentuh ialah jemaah tabligh nie mematikan atau melemahkan semangat jihad dlm jiwa pemuda...bagi diorang jihad yg terbesar ialah jihad melawan nafsu..mmg ini ada dlm hadis,tapi hadis daif,sedangkan jihad yg terbesar ialah berkata benar didepan penguasa yg zalim dan berperang demi menegakkan agama Allah..

woi mat candu,lu ingat kes masjid babri kat india yg kena roboh tahun 1992 tu?..org hindu snggup merobohkan masjid tersebut dihadapan umat islam,sedangkan kwsn trsebut penuh dgn jemaah tabligh,ape diorang buat?..duk tengok je tak brani nk lawan balik..sudahnye,pejuang2 islam yg dtg seluruh pelusuk dunia dtg membantu..org tabligh masih lg ngan kitab fadhilat kebanggaan diorang tue..itu sebab inggeris suke bebenor ngan tabligh nie sebab diorang tau tabligh takkan msuk cmpur hal pentadbiran negara..

lagi satu mat candu,lu bole plak bg contoh kalu ketua penyamun tu tak semayang kite nk wat ape?..takkan nk ajak konco2 kite pkul ketua penyamun suruh die semayang?..lu ckp kite kena ajak die wat baik,kena ajak die lagi..ajak die lagi ,ajak die lagi,ajak die lagi,ajak die lagi,ajak smpai bile bro?..ajaran mane lu ikut nie?..

nabi pernah ckp,bakar rumah org yg tak pegi semayang jumaat..maksudnye disini kite disamping mengajak org berbuat baik kite jgak prlu kan kuasa utk menguatkuasakan u

Read the rest of this comment...



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by Anak_Pejuang on Saturday, August 09 @ 01:32:03 MYT
(User Info | Send a Message) http://jarumemas.blogspot.com/
dari pi bantai jemaah tabligh, baikla betulkan mana yang anda katakan bid;ah, khurafat. Nih main taram ja.. macam orang tak belajar akhlaq.

takpa la jugak kalau memang duduk dalam tabligh kendian istiqomah nak betulkan dari dalam.

Cakap tentang tabligh nih, apa pula usaha kita untuk mengajak orang ke arah kebaikan? Dah buat? Atau suka gunakan artikel den kata orang lain untuk hentam sesama Islam?

Sapa punya budaya sebenarnya yang memecahbelahkan umat Islam ni yek?





Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by zargus on Saturday, August 09 @ 01:54:25 MYT
(User Info | Send a Message)
dari pi bantai jemaah tabligh, baikla betulkan mana yang anda katakan bid;ah, khurafat. Nih main taram ja.. macam orang tak belajar akhlaq.

-itulah yg saudara ikanlepu ngah buat..sbar bro,tgu pnjelasan dr die lg..ape fakta yg die tau psal tabligh nie..kalo lu nk kepastian lg,amik hujah yg berlainan dr fikrah lu kat sini and then bwak ke majlis tazkirah lu tue..bincang baik2..tgk ape jawapan yg lu dpt dr diorang..try la..

takpa la jugak kalau memang duduk dalam tabligh kendian istiqomah nak betulkan dari dalam.

-misal kate kalu lu nmpak ade bnda yg meragukan dlm jemaah lu,lu brani nk kondem diorang dr dalam?..silap2 dpt penampar jepun..bwkkan dlu isu kitab fadilat lu tue..pertikaikan kt diorang nape asik gune bku tu je..

Cakap tentang tabligh nih, apa pula usaha kita untuk mengajak orang ke arah kebaikan? Dah buat? Atau suka gunakan artikel den kata orang lain untuk hentam sesama Islam?

-lu nk wa muhasabah diri ke?..lu nk wa crite kt lu ape usaha dakwah yg wa wat kat org lain?..bru lu puas hati?..setahu aku,jemaah lu nie,dakwah dgn jalan2 kat kg atau kwsn perumahan ketuk umah org ajak g masjid,solat jemaah n then dgr cerita buku fadilat lu tue bru la diiktiraf sebagai dakwah,btul tak wahai anak pejuang?..

Sapa punya budaya sebenarnya yang memecahbelahkan umat Islam ni yek?

-yg nie lu tanye nabil,pastu die akan ckp LU PIKIR LA SENDRI!!!!





Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by tiangjawi on Saturday, August 09 @ 04:12:35 MYT
(User Info | Send a Message)

kpd mereka yg ikut jemaah tabligh bersabarlh dan teruskan sj usaha saudara dgn ikhlas krn hanya dgn usaha yg ikhlas sj demi memperjuangkn agama Allah dan jg usaha baiki iman pd diri yg Allah akan terima Anggaplah mereka yg menolak jemaah tabligh tu belum diberi petunjuk kebenaran biarkn sj mereka yg melihat perlakuan jemaah melalui logik akal mereka sj. sy percaya amalan2 yg sdr2 lakukan adalah petunjuk dr Allah kpd maulana2 atau ulama2 yg faham kehendak Alquran dan hadis dlm jemaah yg patut jemaah patut ikuti biarpun pandangan org lain tidak masuk akal.Setahu saya perbuatan ketuk pintu rumah pergi lorong jumpa org usaha yg dijalankn oleh Nabi jg iaitu suatu sunah jadi perbuatan ini org yg suka kondem sbb mereka tak sanggup buat kerana malu tebal pp jumpa org nak cakap agama ulama hari ini yg dah biasa duduk kat kerusi empuk pun malu nak buat jatuh air muka nikan org biasa sedang Nabi sanggup malukan diri jumpa org sanggup kena maki sedangkn siapa kita dah jamin masuk syurga ke.setakat dakwah bagi risalah budak kecik pun boleh.Org tabligh tak suka pg haji utamakan IBP tu pembohong sy sendri pg haji ramai jemaah tablig ikut.Pg IBP bukan apa nak usaha atas iman baiki diri dgn amalan yg soleh ada kekuatan nak amal agama snggh2 berkat korban tinggl yg d syg sekian lama supaya diri diredhai Allah buat apa pg haji kalu masih tinggal solat dlm prjalann haji apa gunanya sbb iman tak dibetulkn lg, nak pg arafah solat asar dan magrb pun tinggal dlm k/terbang balik m'sia magrib,isyak, subuh jemaah buat don know tak buat mcm tak rasa kehilangan lngsung pdhal baru balik hj baru taubt dah buat maksiat paling besar.yg sy nampak yg buat jemaah tabligh je sbb mereka usaha atas iman takut Allah kalu tinggal solat jgn buat alasan qada atau hormat waktu je sbb tak buat.Bab baca ktab fadhail kena ulang2 sbb kita baca utk amalkn bukan berapa byk  hadis dah baca utk hafal tp xamal buat dosa je selagi hadis yg dibaca tak amal selagi tu kita kena baca sehngga benar2 masuk dlm hati utk mudah amal mcm sahabat dpt hadis dr nabi terus amal dan juga baca quran ulang2 sbnarnya utk diamalkn bkn sakdar baca je xguna byk kitab dah baca tapi langsung xamal mana lebih baik baca ulang2 niat utk amal dr baca byk hadis tp xamal?org tabligk k pk ekonomi, siasah? satu pembohongan yg depa pg keja cari rezeki bukan ekonomi ke ckp pasal plitik dklangan jemaah tak ikut prkembngn semasa ke takkn seme nak bgtau kat korang.Setau sy jemaah keluar niat utama utk baiki iman pd diri sendiri dan kuarga tapi medannya adalah manusia utk cara baiki iman kena jmp mereka ckp lg dan lg pasal taat perintah Allah dan Rasulnya dpt kejayaan dunia dan akhirat kena promosi kebaikannya mcm iklan bila hari2 dengar terpengaruh jg pd diri. mcm tebuan niatnya cari manisan utk dirinya dan kelompoknya tanpa diketahuinya dgn kuasa Allah perbutannya telah mnyebbkan debuga jantan dan betina bertemu menghasilkan buah akhirnya buahan trsebut bagi manfaat makhluk Allah utk makannya jd org yg beriman manfaatnya Allah akan beri kpd semua makhluknya bkn saja doanya bahkan boleh menarik rahmat Allah jauhkn malapetaka bygkn kalau manusia ingkar pd Allah semua mahluk dpt susah bala dtg kerana byk buat maksiat dll kalau nak kutkan byk lg nak ulas tapi tak cukup masa moga tuan2 dpt manfaat dan hidayahnya




Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by bomohsiam on Saturday, August 09 @ 23:19:35 MYT
(User Info | Send a Message)
tiangjawi, kalau nak tulis panjang2, letak la perenggan.. susah nak baca.tanda bacaan seperti fullstop kemana, koma kemana... kalau boleh gunakan huruf kecil kerana lebih jelas. maaf, tulisan anda seperti orang yang lemah dalam paper bm. harap AJT lain tak lemah dalam penulisan seprti tiangjawi..



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by bomohsiam on Sunday, August 10 @ 01:20:52 MYT
(User Info | Send a Message)
kpd mereka yg ikut jemaah tabligh bersabarlh dan teruskan sj usaha saudara dgn ikhlas krn hanya dgn usaha yg ikhlas sj demi memperjuangkn agama Allah dan jg usaha baiki iman pd diri yg Allah akan terima Anggaplah mereka yg menolak jemaah tabligh tu belum diberi petunjuk kebenaran biarkn sj

kalau dilihat, allah sengaja mengasingkan orang2 mukmin ahli sunnah wal jamaah (ASWJ) dari ahli jemaah tabligh(AJT) kerana allah tidak lepas tangan keatas ASWJ dalam mencari kebenaran.

banyak AJT telah terpesong dari ajaran sebenar islam yang tulin. mereka ini kebanyakannya telah tertipu dengan syaitan diatas amalan masing2...

AJT yang dimaksudkan adalah dari golongan yang terpedaya dalam slogan ZUHUD. mereka2 ini menagih dadah dengan mudah tanpa gangguan JT.

sesetengah dari mereka juga berpakaian compang camping, kadang2 berbau busuk, kotor dan comot sekali. selalunya mereka ini anggap sudah suci berbanding yang lain. sebahagian mereka membiarkan janggut2 mereka serabai dan tidak terurus. bagaimana orang bukan islam nak menerima islam yang dibawa oleh golongan ini??

segelintir dari mereka juga memelihara rambut yang panjang hingga cecah ke bahu kononnya sunah nabi yang tulin.. sedangkan rambut mereka sudah seperti rambut wanita saja  layaknya. MAN TASYABBAHAA MIN QUAMIHII, FAHUA MINHUM. barang siapa mengikuti/ meniru sesuatu kaum, maka dia dari kaum itu.

tapi hal ini tidak pada semua AJT hanya sebahagian yang tertipu dengan amalan syaitan saja.

seorang kawan saya dari AJT melakukan segala yang sunat. amat hebat beliau pada pandangan umum. tetapi konsep ZUHUD yang di bawa olehnya tak kena pada tempatnya
.

untuk lebih  jelas, dia selalu jadi imam, tapi dia memakai seluar cerut stail pakistan (tidak salah)tetapi bahannya dari serpihan kain perca yang dicantum2 menjadi seluar dan baju pagoda yang berlubang2 sana sini...

nampaknya dia terlalu zuhud hingga tak mampu menggunakan yang baik dalam berurusan dengan allah.. tidak hormat allah. kurang ajar dengan allah sedangkan gajinya 4 angka dan lebih dari mampu untuk beli yang lebih baik.



mereka yg melihat perlakuan jemaah melalui logik akal mereka sj. sy percaya amalan2 yg sdr2 lakukan adalah petunjuk dr Allah kpd maulana2 atau ulama2 yg faham kehendak Alquran dan hadis dlm jemaah yg patut jemaah patut ikuti biarpun pandangan org lain tidak masuk akal.

sebenarnya banyak AJT tidak tahu latar belakang kebanyakan maulana2 yang mereka ikuti... orang kampung saya, seorang kaki maksiat, telah "cover dosanya" melalui JT. telah tinggalkan kampung dan anak isteri 40 hari entah kemana, balik semula ke kampung dengan gelaran "maulana" diberikan oleh AJT tempatan. sambil hisap rokok dia bercerita pasal iman dan amal. hisap rokok pun petunjuk dari allah jugak ke.

Setahu saya perbuatan ketuk pintu rumah pergi lorong jumpa org usaha yg dijalankn oleh Nabi jg iaitu suatu sunah jadi perbuatan ini org yg suka kondem sbb mereka tak sanggup buat kerana malu tebal pp jumpa org nak cakap agama ulama hari ini yg dah biasa duduk kat kerusi empuk pun malu nak buat jatuh air muka nikan org biasa sedang Nabi sanggup malukan diri jumpa org sanggup kena maki sedangkn siapa kita dah jamin masuk syurga ke.setakat dakwah bagi risalah budak kecik pun boleh.

usaha yang dijalan dari rumah kerumah oleh AJT adalah cara lama yang diamalkan golongan terdahulu.. memang tidak salah. tapi jangan lah kondemkan orang buat dakwah cara lain. smartwork, not hardwork.

kerana modul dakwah JT yang sebegitu, membuatkan gejala murtad dan maksiat semakin membara di negara ini tanpa tentangan hebat dari pihak JT.

setakat dakwah bagi risalah budak kecik pun boleh.

belum pernah dilihat, anak2 ahli jemaah tabligh berdakwah dengan memberi risalah kepada masyarakat.

sebab itu keluarga mereka ini kebanyakannya masih belum clear lagi d

Read the rest of this comment...



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by Anak_Pejuang on Monday, August 11 @ 01:53:45 MYT
(User Info | Send a Message) http://jarumemas.blogspot.com/
ORang nak buat benda baik pun dipangkahnya, :) Seolah-olah jemaah tabligh yang ada sekarang nih semua bawa modul yang sama. Padahal la nih golongan profesional yang bertali leher pun ikut jemaah tabligh dengan cara profesional..

Wahai zargus dan mereka yang seangkatan dengannya. Ekau pi masuk dulu tabligh dan betulkanlah dari dalam mana yang bid'ah dan khurafat. Sibuk bising kat sini buat dapat apa..

ORang yang memusuhi Islam pun depa bantu membantu antara satu dengan yang lain nak hancurkan Islam.

Nih kita nih dahla taknak menyatukan, asyik nak kondem ja.. ape kes.. Bawak mai beberpa ustaz yang baguih-baguh (Mungkin si bomohsiam dan zargus nih boleh sampaikan)

Bawak jumpa la dengan karkun, atau dengan ketua tabligh kat Sri Petaling tu.. muzakarah sama-sama. Kendian buat modul baru yang lebih menarik. Mungkin lepas nih selain dari fadhail a'mal boleh gunakan hadith 40, riyadussholihin dan banyak lagi kitab muktabar sebagai rujukan,

Tak habis2 bawak isu nih dari forum sampai la ke artikel.. ape kess.. pi mai pi mai tangtu jugak... selesai ke dengan cara camni? Makin tambah musuh ada la..

Jangan letak akal kat lutut..

WaLLahua'lam.




Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by canduUMNO on Monday, August 11 @ 18:00:10 MYT
(User Info | Send a Message)
Bismillah...

Zargus... cam nama plenet plak...1.nape keazaman org tabligh nie membuak2 nk pegi haji ke ipb nie tapi tak brsemangat plak nk pegi haji kat mekah?..lu x pelik ke?..setiap kali abis tazkirah,bnda alah tu la yg didodoikan..siap amik name smpan dlm buku lg..nape x kumpul duit g mekah?...

Sapa pegi haji ke IPB ni? ni bukan haji, haji tetap di Makkah Al Mukarramah... sapa kata jemaah tabligh tak bersemangat nak gi haji ke Makkah? Cuba gi Masjid Seri Petaling ... gi tengok ramai yang dah gi haji dan yang baru balik haji pun ramai duduk dalam tazkirah (bayan ) kat sana... ibadat  Haji ni rukun islam yang ke 5... betul tak? Allah Maha Hebat.. kerana itu Dia turunkan Al Quran berperingkat dan sama juga rukun islam ni pun Allah susun ikut kepentingan.. Haji no 5 itu pun kalau mampu (saya tak kata haji itu tak penting)… Rukun Islam yang pertama ape? Mengucap dua kalimah syahadah betul tak? Ini la dia asas Islam iaitu Usaha atas IMAN, usaha betulkan yakin pada Allah,  kerana asas ni tak kukuh tu yang jadi Semayang tinggal, puasa tidak, zakat tak bayar, haji pegi... balik haji perangai jadi lebih teruk dari sebelum pegi atau tak berubah langsung... Nabi usaha perkara (usaha atas IMAN) ni >< 13 tahun usaha supaya IMAN sahabat betul bulat pada Allah... Nabi buat haji brape kali? sekali aje kan? Nabi buat dakwah? hari hari kan?
Umat Islam satu dunia kena buat dakwah... Tabligh ni kalo kau tanya diorang dah buat dakwah tak? diorang mesti kata saya belum buat dakwah... saya baru belajar nak buat dakwah... so salah ke nak gi belajar?, So Allah dah letak orang-orang alim yang tahu buat kerja dakwah cara nabi ni di India, Pakistan dan Bangladesh... Macam bola sepak kalo nak belajar teknikal football gi England, nak belajar Fast Football gi Europe, nak belajar skill football gi Brazil, maka Allah dah letak dah orang alim ni seluruh dunia nak belajar Syariah gi Jordan, Mesir nak belajar pasal Al Quran Hadith gi Makkah, Madinah nak belajar dakwah gi India, Pakistan, Bangladesh.. ni hebatnya Allah adil.. tidak ada beza org arab dgn bukan arab...

So salah ke kalau gi belajar DAHULU untuk betulkan diri , usaha tingkatkan IMAN dan belajar untuk ajak orang lain usaha sama-sama baiki diri dengan orang alim ulama yang tahu caranya di india, pakistan dan bangladesh? daripada terus gi Haji tapi tak dapat manafaat dan kehendak Haji...

Pasal ambik nama  untuk keluar ni  bukan satu paksaan... ini nak motivate jemaah... Bagi nama diorang ambik, tak bagi nama diorang tak marah pon...  macam kau ni la zargus, nak kawin dengan awek kau… awek kau mesti tanya bila tarikh  nak datang risik? Tunang? Nikah betul tak? Kalo kau kata tahun depan awek kau dapat congak bila... tapi kalo kau bagi tau specific date lagi bagus awek boleh buat persediaan dan kau pun boleh la buat persediaaan gak mana tak cukup mana yang kurang  kan? Kalo kau  asyik kata "nanti la".... atau diam aje tiap kali awek kau tanya... kau pon tak excited nak buat preparationtak serius dan mesti awek kau  pon blah pasal kau tak serius... Iklan Milo, Colgate, Safi, maxis, DIGI  hari hari ada kat TV... org dah tahu tapi buat gak iklan tu nape? pasal dia nak orang sedar barangan ni masih ade dan harus dipromosikan, gitu gak tabligh ni nak bagitau pada umum dakwah ni hari hari kena buat dan dakwah ni tanggungjawab semua orang islam wajib kena buat kena buat cara Nabi... kita kena war-war kan islam supaya orang dapat ambik islam…  tak salah kan? Cammana nak ajak orang bukan islam ambik islam kalau orang islam tu sendiri belum betul?

camana kita leh tau ada 313 orang sahabat gi perang badar? 124,000 sahabat nabi ade masa haji wida', Abu Hurairah ada dalam perang sifin, Muaz bin Amru bin Jamuh dan Muaz bin Afra' ikut sama dalam perang badar dan bunuh Abu Jahal? Pasal nama-nama mereka telah diambil, dicatatkan dalam buku sebelum gi perang

Read the rest of this comment...



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by canduUMNO on Tuesday, August 12 @ 14:33:11 MYT
(User Info | Send a Message)
Bismillah...

Zargus... cam nama plenet plak...1.nape keazaman org tabligh nie membuak2 nk pegi haji ke ipb nie tapi tak brsemangat plak nk pegi haji kat mekah?..lu x pelik ke?..setiap kali abis tazkirah,bnda alah tu la yg didodoikan..siap amik name smpan dlm buku lg..nape x kumpul duit g mekah?...

Sapa pegi haji ke IPB ni? ni bukan haji, haji tetap di Makkah Al Mukarramah... sapa kata jemaah tabligh tak bersemangat nak gi haji ke Makkah? Cuba gi Masjid Seri Petaling ... gi tengok ramai yang dah gi haji dan yang baru balik haji pun ramai duduk dalam tazkirah (bayan ) kat sana... ibadat  Haji ni rukun islam yang ke 5... betul tak? Allah Maha Hebat.. kerana itu Dia turunkan Al Quran berperingkat dan sama juga rukun islam ni pun Allah susun ikut kepentingan.. Haji no 5 itu pun kalau mampu (saya tak kata haji itu tak penting)… Rukun Islam yang pertama ape? Mengucap dua kalimah syahadah betul tak? Ini la dia asas Islam iaitu Usaha atas IMAN, usaha betulkan yakin pada Allah,  kerana asas ni tak kukuh tu yang jadi Semayang tinggal, puasa tidak, zakat tak bayar, haji pegi... balik haji perangai jadi lebih teruk dari sebelum pegi atau tak berubah langsung... Nabi usaha perkara (usaha atas IMAN) ni >< 13 tahun usaha supaya IMAN sahabat betul bulat pada Allah... Nabi buat haji brape kali? sekali aje kan? Nabi buat dakwah? hari hari kan?
Umat Islam satu dunia kena buat dakwah... Tabligh ni kalo kau tanya diorang dah buat dakwah tak? diorang mesti kata saya belum buat dakwah... saya baru belajar nak buat dakwah... so salah ke nak gi belajar?, So Allah dah letak orang-orang alim yang tahu buat kerja dakwah cara nabi ni di India, Pakistan dan Bangladesh... Macam bola sepak kalo nak belajar teknikal football gi England, nak belajar Fast Football gi Europe, nak belajar skill football gi Brazil, maka Allah dah letak dah orang alim ni seluruh dunia nak belajar Syariah gi Jordan, Mesir nak belajar pasal Al Quran Hadith gi Makkah, Madinah nak belajar dakwah gi India, Pakistan, Bangladesh.. ni hebatnya Allah adil.. tidak ada beza org arab dgn bukan arab...

So salah ke kalau gi belajar DAHULU untuk betulkan diri , usaha tingkatkan IMAN dan belajar untuk ajak orang lain usaha sama-sama baiki diri dengan orang alim ulama yang tahu caranya di india, pakistan dan bangladesh? daripada terus gi Haji tapi tak dapat manafaat dan kehendak Haji...

Pasal ambik nama  untuk keluar ni  bukan satu paksaan... ini nak motivate jemaah... Bagi nama diorang ambik, tak bagi nama diorang tak marah pon...  macam kau ni la zargus, nak kawin dengan awek kau… awek kau mesti tanya bila tarikh  nak datang risik? Tunang? Nikah betul tak? Kalo kau kata tahun depan awek kau dapat congak bila... tapi kalo kau bagi tau specific date lagi bagus awek boleh buat persediaan dan kau pun boleh la buat persediaaan gak mana tak cukup mana yang kurang  kan? Kalo kau  asyik kata "nanti la".... atau diam aje tiap kali awek kau tanya... kau pon tak excited nak buat preparationtak serius dan mesti awek kau  pon blah pasal kau tak serius... Iklan Milo, Colgate, Safi, maxis, DIGI  hari hari ada kat TV... org dah tahu tapi buat gak iklan tu nape? pasal dia nak orang sedar barangan ni masih ade dan harus dipromosikan, gitu gak tabligh ni nak bagitau pada umum dakwah ni hari hari kena buat dan dakwah ni tanggungjawab semua orang islam wajib kena buat kena buat cara Nabi... kita kena war-war kan islam supaya orang dapat ambik islam…  tak salah kan? Cammana nak ajak orang bukan islam ambik islam kalau orang islam tu sendiri belum betul?

camana kita leh tau ada 313 orang sahabat gi perang badar? 124,000 sahabat nabi ade masa haji wida', Abu Hurairah ada dalam perang sifin, Muaz bin Amru bin Jamuh dan Muaz bin Afra' ikut sama dalam perang badar dan bunuh Abu Jahal? Pasal nama-nama mereka telah diambil, dicatatkan dalam buku sebelum gi perang dan haji ni... N

Read the rest of this comment...



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by kazrat on Wednesday, August 20 @ 07:32:44 MYT
(User Info | Send a Message)
gua kaki clubing...tak pandai agama..dari tulisan lu wa nampak lu buta perut dan buta hati..wa yg jahat ni lg celik hati..haha.



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by CekguYem on Wednesday, August 20 @ 16:11:35 MYT
(User Info | Send a Message)
Den ghaso si ikanlepu ni yang tlah mendonga bisikan2 setan yang ternyato berniat jahat nak menjauhkan umat daghi jalan nabi SAW



Re: Sejarah dan Kebatilan Jemaah Tabligh (Score: 1)
by encik_tofik on Wednesday, August 20 @ 18:46:39 MYT
(User Info | Send a Message)
ramai org tabligh tak sokong PAS.... yang sokong UMNO ramai... aku tau la... aku pun dulu join jugak diorang ni.... alaa... kalau da nama pon manusia.... kita tak terlepas daripada masalah iman.... walupon besau mane kau buat tabligh sekalipon...


               
Letupan Bom

Sila Klik
28 Dis - Benazir Bhutto (21 Jun 1953 - 27 Disember 2007) telah terbunuh dalam serangan berani mati dalam satu rali perarakan parti..
Rintihan..

Sila Klik
30 Dis - Solat hajat diperkarangan kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu...
Punk Hadhari..

Sila Klik
1 Jan - Pakaian dan stail diorang kat bawah ni jenis apa? Punk ke, Gothik ke, Skinhead ke? Susah beb gua nak menjawab... Inilah Terengganu Bestari!
Kerajaan tetap zalim...

Sila Klik
26 Sept - Hari ini bermula jam 12 tgh, rakyat berkumpul di Masjid Jamek, KL utk menyatakan bantahan mereka terhadap tindakan kerajaan Malaysia menggunakan ISA..

* Klip pada pada paparan gambar untuk melihat lebih banyak lagi gambar menarik...


REFORMASI
Tranung Kite
Laman [email protected]
Detikdaily
Buletin Online
klpost.com
Jiwo Kelete
Bukit Besi OnLine
Pemuda Wilayah
Jasin Daily
Pemuda BukitKatil
Kedahlenie..!!
no2 umn0
Utara Online
Siasahdaily
PORTAL
Kampus Negara
Pemuda Seremban
Mahasiswa Kini
ar-Romli
DarulBayan
I Luv Islam
Terjah
Statesman
Buletin Purnama
Sabah Kita
Politic Today
Rakan Usrah
Kelate Kito
Tranung Lening
ANALISIS ISU/BERITA
Tarmizi Mohd Jam
Kopitiam Bang Nan
Pink Turtle
Ahli Parlimen PAS
A.M.K.NS.
Perisik Rakyat
Rozmal Malakan
Republik kata
Go Malaysia
BLOGGER
Roslan SMS Corner
Amin Iskandar @ Black
...penarik beca
A L- H U S S E Y N
Amdang 81
Ketua Perusuh
Tun Telanai
Faisal Tehrani
Ibnu Hasyim
Merah Tinta
Ibrahim Baba
Fudzail
Cucu Mat Kilau
Anak Bapa
Cikgu Nuriís Online
Drs Idham Lim
Attakiri
Abu Ayysah
Suhaimi Taib
Redhuan D. Oon
Jed Yoong
Aktivis Nora
Dr. Hj. Hamirdin
Malaysia Waves
Sofi Wahab
Telahan Politik
Aduka Taruna
Blues Whereha
Nik Abdul Nik Aziz
Suhaizan Kayat
jahilGoBlog
Edyesdotcom
Bulan Penuh 2012
Lagenda Buta
Orang Klawang
Tok Pijat
Zahid Yusof
Taranama
Boneka, Penyu & SPR
Dr. Lo\' Lo\'
Jamaludin Md Isa
Helang Jagat
Meli Kapak Jangak
Hishamuddin Rais
Che Kamala
Rusli Islam
Ahmad Fadhil
Eddie Putra
Amirulreza
Rosli Salem
Tempe Goreng
Sokong PR
Janggut
Wan Nordin Yaacob
LAWAN ARUS
Tun Dr Mahathir
UMNO-Reform
Kadir Jasin
Sang Kelembai
Arah Kita
Rockys Bru
Screenshots
Mahaguru58
Kuda Kepang
Kickdefella
Jawatankuasa Ad-Hoc
Kuda Ranggi
Putera Maya
TAK AKTIF
Kelantankini
Ukhwah.com
Seberan
Adnan Ibrahim Al-Binjari
Media Islam
Ekonomi Islam
Akan dikeluarkan...
AKHBAR
Harakah Daily
Suara KeAdilan
Malaysiakini.com
Agenda Daily
Malaysia Today
Bernama
Utusan Melaysia
Berita Harian
Harian Metro
Berita RTM
The Star
The Star Melayu
Malaysia Insider
Sinar Harian
Kosmo
Siasah
Wasilah Online
Newskini
WEBBLOG POLITIK
Apa Ada Pada Nama
Mai Bincang-bincang
Pemuda Insaf
Al Banjari
Kamarudin Sidek
Desa Kerayong
Peghelih La...
Lord Azaab
Ilham Najmi
nakmarah...marahlah!
Barisan Untuk Rakyat
ASAM lambunau
Hashim Habeed
Ilmuan
Cenangau
Minta 5 Minit
Tawan Pekan
Tak Gedebe
Penawar Rindu
Beras Terpilih
Kuda Trojan
Seri Iskandar
Warta Nasional
Kembara Salik
PakNgah 70
Jendela Hikmah
Pemuda PAS Sura
Hasbullah Pit
syifa arjuna
..harapan tidak buta
In Deep tots
Forum Maya Intelek Muda
Selangor Today
Wartawan Rasmi LR
Hikayat Putera Batu
Alahai-Apa-Ni
Lot 250
Pengembara Jalanan
Anak Bapak
An Nasru
Harapan Baru
Ustaz Muktar
Mejoh
Silembiks
Talkjanz.com
Anak Kecil Main Api
FadhilNor & Rakan
Dr Speaker
WEBBLOG CP
Bukan Kerana Nama
Mohd Nasir
Tau Takpe
Kerabu Bersuara
Harapan Malaysia
Berfikir Dengan Waras
Barisan Rakyat
Demi Membela Islam
Skuad Batu Caves
WEBBLOG UMUM
Fikir2 Renung2
Jiwa Kita Merdeka
Ikan Pekasam..
Hembusan
Rampai Seri
Kereta Mayat
Syakur Ibrahim
Zulzaidi
Bangkit Dgn Sebuah Cita
SetiapKejadiahBerhikmah
Fi Thorikillah
Harisfadila.com
Unpublished Notes
Kami Perihatin
HalimIslam
Maliki Xp Blog
Sosialis Kanan
Ikatan Ilmu
Runtuh Kebatilan
Peduli Rakyat
Malaysia Tanah Air Ku
bawean termenung
Topeng Sakti
Ibnu Mustafa
WEBBLOG B.I.
My Game
Juctice4all Kuantan
Pakatan Rakyat
729 NO ISA
Kata Tak Nak
Angin Perubahan
KakiBlog
Harism Ibrahim
Barking Magpie
FORUM @ e-GROUPS
Forum Gerak Reformasi
Guru Reformasi Online
Forum UMNO-Reform
Halaqah.Net
Shoutus Syabab
E-Minda Kita
IZ Forum Cak
Forum Al-Tawbah
PARTI POLITIK
Parti Islam Se-Malaysia
Pemuda Pas Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Dewan Ulamak Pusat
Pas Kelantan
Pas Kedah
PAS Negeri Sembilan
Pas Penang
PAS Melaka
DPP Kelantan
DPP Johor
DPP N9
PAS Bukit Bendera
PAS Johor Bahru
Pas Jelebu
PAS Bangi
Pas Subang
Pas Batu
PAS Bakri
PAS Parit Buntar
DPP Padang Serai
DPP Pasir Gudang
DPP Wangsa Maju
DPP Kuala Trg
DPP Sik
DPP Demit
DPP Kemaman
DPP Pengkalan Chepa
DPP Rompin
DPP Putrajaya
DPP Lumut
DPP Padang Besar
DPP Jerantut
DPP Muadzam Shah
DPP Besut
DPP Jempol
DPP Maran
MTD Guchil
MTD Peramu Jaya
MTD Tg Lumpur
MTD Pulau Tawar
MTPD Sura
Dar At-Tarbiyyah
CP Bandar Bukit Mahkota
Pemuda PAS Rasa
Pemuda PAS Jln Yadi
Lajnah Pekerja
KeAdilan Rakyat
Angkatan Muda KeAdilan
Keadilan Johor
AMK P. Pinang
KeAdilan Sri Gading
Keadilan Batu
AMK Batu
DAP
PERTUBUHAN/NGO
P.U.M.
Aliran
Suaram
Fomca
Muslim Consumer
Darul Izzah
Halal Jakim
Amal Malaysia
Jabatan Amal
PASTI Kelantan
Tunas Islam
Nisa W. Persekutuan
Nisa Negeri Sembilan
Nisa Pekan
BERSIH
Bersih N9
GERAK
Pemuda Bersamamu
Skuad Waja Terengganu
MAMPAT
GAMIS
Khidmat Meru
PIMPINAN
PIMPINAN PAS
Nasharudin Mat Isa
Husam Musa
Mustafa Ali
Mohamad Sabu
Dr. Mohd Hatta
Haji Mahfuz
Mahfuz Omar II
Khalid samad
Dr. Syed Azman
Ust. Ahmad Awang
Dr. Lo Lo
Iskandar Abdul Samad
Drs. Khalil Idham Lim
Ustaz Nasir Zakaria
Dr. Halimah Ali
Subky Latif
Herman Samsudeen
Adly Zahari
Azizi Abdullah
Aiman Athirah Al Jundi
PIMPINAN PKR
Anwar Ibrahim
Azmin Ali
Tian Chua
Zulkifli Noordin
CheguBard
YB Fuziah Salleh
YB Mohammad Fairus
PIMPINAN DAP
Lim Kit Siang
KM - Lim Guang Eng
MP @ ADUN
N17 Gombak Setia
P99 Ampang
N19 Bukit Antarabangsa
Hulu Langat
N18 Bukit Payung
MP Kapar
Adun Titi Serong
Adun Chempaka

Semua YB Pakatan...
WEBSITE/LINK BARU..
Malayadaily
Al Brangi
Beras Melaka
PAS Caw. Shah Alam 2
Perak Bersatu
AMK Serdang
Betul Ka?
Abu Bahsyir Al Muqry
Pahang daily
Gaya Peneroka
Ustaz Amin
DPP Pertaling Jaya Sel
Jabatan Amal 2
Pemuda Pengkalan Chepa
Pancak Bicara
Lanh14
Rencana Rakyat
Cili Merah
Hati Sufi
Tukul Besi
Bumi Perak
Anak Reformasi
al-Futhuhat
Sabahdaily
AUDIO & VIDEO
WebRTV PAS
Terengganu Kini
WTV8 Altenatif
TV PAS
TVceramah
MyKuliah.Com
Grapes Nasyid
Siput Online
Pesan Untuk Umat
Amal Makrof
Hoh..?
Keadilan TV
TKOdaily
Kelab Greenboc
WorldTV
TV Utara
Kuliah Mazhab Akidah
Debat parlimen
Video Politik
Media Rakyat
Kuliah.net
Thinking Of Life
Malayaku
You Ceramah
TV Pakatan Rakyat
BICARA AGAMA
Ust Nasrudin
Zaharuddin.Net
Ustaz Muda
Ilmu & Ulama
Mesra Rakyat
The Rise Of Islam
Al-Bakistani
Al-Ahkam
SaifulIslam.Com
Harun Yahya
Jarum Emas
Tasek Pauh
Shamatun
Surau 2Faber
Sapaan Makrifat
Selak
Anda Tanya Saya Jawab
Isu Semasa Islam
Warisan Nabawi
Sampaikan Satu Ayat
Darul Mujahidin
Dr. Mohd Asri
Kebenaran Dari Allah
Ummah Online
Santapan Minda Pejuang
Ustaz Azhar Idrus
Akidah Alul Haq
Raja Ahmad Mukhlis
LUAR NEGARA
Republika Online
Kompas Cyber Media
Al Jazeera (English)
Al-Sofwah.or.id
Khalifah.com
Kavkazcenter.com
Al Manhaj
Majalah Ummi
Pattani Darulsalam
DUNIA ISLAM
Satu Umat
Al Muslimin
Suara Anak Muda
UMUM/LAIN-LAIN
Zulkiply Harun
Quran Online
Quran Flash
Laman PendidikanMY
Portal Pendidikan
Laman Emjay
Lowyat Net
Health Tips
Aiman Ku
Pondok AnNur
Nusa Mahsuri
Grafik Photoshop
Pondok
Karyawan Perak
Karya Cipta
DuniaICT
Pasir Puteh
Al-ahnaf Khat
Dunia Rossem
JARINGAN
Jaringan A Athoullah
My Jalinan
Sabilillah
Skoodeng
Calon & Blognya
Link Pas Sana-sini
Sopo Sentral
Shidinar Net
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

 
PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKD

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)


©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel :
[email protected] atau Webmaster : [email protected]

Lot 3672, Bangunan PAS Kawasan Dungun,
Kg. Pak Sabah, 23000 Dungun, Terengganu.
Tel/Faks : 09-848 5001

All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.