Ke Laman Tranung Kite Balik Semula Pada Paparan Utama Hantar Artikel Forum Borak Siber Jalinan Siber Fhoto Album Hubung Kami Detikdaily ...

   SALURAN BERITA ALTERNATIF ANDA     
Teladan  ·  Penulis  ·  TKOBlog  ·  KelabTKO  ·  e-Groups  ·  WebRTV  ·  Iklan  ·  TKO V8
Masuk/Login @ Daftar sebagai ahli baru

Modules
 Asas Laman
    · Home
    · Arkib Berita
    · Bahan Bersiri
    · Cetak Artikel
    · Forums
    · iklan
    · Private Messages
    · Search
    · Surveys
    · Video_Stream
    · webrtv

 Tambahan
    · Arkib 2005
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempah Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Hantar Aktiviti
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box
    · Web Video

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs

Akhbar Hari Ini
Perhatian : Sekadar baca sahaja, percaya? itu kena fikir dahulu.

Isnin, 1/12/2008

  Amaran banjir buruk di Pantai Timur
  Tanah runtuh, 2 beradik maut
  Soi Lek hiris hati Melayu
  Jangan bermain api - Pemuda UMNO
  Lucut gelaran Soi Lek, Mei Fun
  ‘Terikut-ikut rentak pembangkang’
  Tsu Koon: PULAU PINANG
  Salah menyatakan Malaysia adalah kerajaan Melayu?
  Mayat korban banjir ditemui terapung
  Pembekal dibenar simpan stok lebih
  Penduduk berang Perhilitan lepaskan 3,000 biawak
  Mayat mendiang Hema tiba dari Mumbai pagi ini
  MAS bawa balik 750 dari Bangkok
  AirAsia tambah dua lagi penerbangan ihsan ke Bangkok
  60 peratus produk kraf tangan akan dijual di Harrods
  Tiada cili merah
  Bantuan bina, baik pulih rumah naik
  Ibu rayu bantu suami, anak penyakit kronik
  Empat kakitangan perpustakaan maut
  Mayat mangsa bot karam ditemui
  Remaja mati lemas di lombong
  Pelajar UiTM pemenang terakhir Susun dan Menang
  Sembilan beranak diami rumah usang
  Sasaran sejuta ahli baru belia
  Zaid wajar dihukum -Tidak boleh dimaafkan
  Zaid wajar dihukum -Subang desak pecat
  Zaid wajar dihukum -UMNO tidak rugi apa-apa
  Zaid wajar dihukum -Tindakan akan dibincang
  Kredibiliti Anwar dipertikai
  Modal baru permainan politik PKR
  PPP ugut keluar BN jika tidak pinda ISA
  UMNO KT bincang calon minggu depan
  PKR minat Kuala Terengganu
  Bergilir-gilir ke Sarawak
  Hasrat PKR 'angan-angan Mat Jenin'
  Pulau Pinang tidak cadang ganti TKM1
  Menteri India letak jawatan
  Kafe Leopold's sasaran serangan dibuka semula
  Pelakon Britain ditahan disyaki militan
  Penumpang cari jalan lain
  Pertempuran di Karachi, 13 terbunuh, 70 cedera
  Jemaah Palestin dihalang ke Mesir
  Iraq-Iran tukar mayat tentera
  Kumpulan terakhir pengaman Malaysia pulang
  Korban keganasan meningkat 500 orang
  Rakyat India selar pemimpin politik
  Penunjuk perasaan diarah beredar
  India tingkat kawalan keselamatan
  Bush pantau perkembangan di India
  Lanun setuju bebas kapal kargo senjata Ukraine
  Pekerja asing buang mayat ibu di sungai, ditangkap
  Pakistan raih sokongan
  Kuan Yew selamat dibedah
  Sidang kemuncak ASEAN ditangguh Mac?
  Rusia, Venezuela setuju operasi tentera bersama
  Arroyo arah pindahkan rakyat Filipina
  Jepun urus pemindahan pelancong
  Sepanyol rancang hantar 3 pesawat

Ranking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2004 Tranung Kite

Meja Online #
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: rosman11
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 21093

People Online:
Visitors: 33
Members: 0
Total: 33

@TKO..

DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti
Dilulus terbit pada Sunday, November 30 @ 22:48:38 MYT oleh TokPenghulu

Respon @ Ulasan Oleh tantawi08

"
 Saya masih ingat 2 tahun lalu apabila Dr. Asri ditawarkan ke jawatan Mufti Negeri Perlis , Saya menghubungi beliau dan memberi pandangan berhubung perkara ini .

Saya pada waktu itu mengambil sikap tidak bersetuju langkah Dr. Asri menerima jawatan Mufti dan sikap itu diambil berasas rasa bimbang kalau - kalau jawatan itu akan "membunuh" perjuangan beliau .


Sebagai seorang sahabat , biarpun saya menyedari ramai pihak telah memberi galakan dan mengucapkan tahniah kepada beliau , saya ambil sikap berbeda dalam memberi pandangan kepada beliau sekurang - kurang menjadi bahan untuk beliau berfikir dan saya tahu tidak akan dapat merubah apa - apa di atas keputusan yang telah beliau ambil .

Kenapa saya tidak setuju

Jawatan Mufti Kerajaan Negeri di bawah pemerintahan Kerajaan UMNO dan BN sejak sekian lama telah dibekukan peranannya . Jawatan itu laksana pasung puaka bagi mematikan fungsi ulama' dan kerusi empuknya bersama gaji dan elaun yang diberi mampu melumpuhkan jiwa sang mufti sekalipun ia seorang yang berilmu .

Demikianlah realiti Jabatan Mufti dan kedudukan mufti - mufti dalam negara kita sejak sekian lama . Tentu sahaja sebagai seorang sahabat saya menaruh rasa bimbang apabila Dr. Asri menghulurkan kepalanya ke arah pasung puaka itu . Saya bimbang Dr. Asri juga akhirnya seperti mufti - mufti terdahulu yang hanya menjadi boneka UMNO dan BN ( kecuali segelintir yang mampu menongkah arus seperti al Marhum Dato' Ishak Baharum dll ) .

Ternyata kebimbangan saya berasas apabila dapat dilihat bagaimana Dr. Asri terpaksa berhempas pulas menghadapi sumpahan pasung puaka yang saya maksudkan . Cuma apa yang menakjubkan saya ialah Dr. Asri termasuk dalam jumlah segelintir mufti yang tidak mudah dipasung .

Saya bernafas lega , biarpun disana terdapat beberapa isu dan perkara yang saya tidak bersetuju dengannya namun lebih banyak perkara yang telah berjaya dilakukan oleh beliau dan saya bersetuju dengannya .

Institusi Mufti Meriah seketika

Sekurang - kurang Dr. Asri memberi warna baru kepada institusi mufti dalam negara kita . Saya sendiri seolah - olah baru tersedar bahawa di negara kita ini rupanya ada institusi mufti apabila sedikit sebanyak suasana negara kita hingar dengan suara mufti negeri Perlis ini . Sebelum ini , berlakulah apa sahaja isu dalam negara , yang membuat kenyataan dan keputusan ialah orang - orang politik dan tentu sahaja pihak pemerintah mendominasi suasana .

Orang agama , majlis fatwa , mufti dan qadhi tidak berani mendahului kenyataan ahli politik dan pemimpin negara yang rata - rata tidak memiliki authoriti untuk bercakap soal yang berkait dengan agama dan hukumnya . ( kecuali pemimpin PAS yang rata - ratanya adalah ulama' yang sedia memahami dan mendalami hal agama )

Mufti Perlis selain kolum tetapnya Pena Mufti di Mingguan Malaysia membelah kesunyian di Institusi Mufti ini dengan pelbagai kenyataan dan hujjahnya menerjah tradisi mufti terdahulu yang lebih suka diam dan membatu diri .

Apa yang lebih menarik , pelbagai pihak bermula dari masyarakat awam hinggalah pemimpin politik seakan - akan menanti episod demi episod kenyataan mufti Perlis dalam apa jua isu yang melanda negara kerana Mufti Perlis pasti sahaja peka dan akan membuat komentar atau pandangannya . Sekalipun sesekali pandangannya mencetuskan kontraversi tetapi pada saya sekurang - kurang masyarakat mempunyai pandangan dari seorang mufti untuk dinilai dan dikaji .

Menambah kesannya apabila kenyataan mufti Perlis menimbulkan kontraversi maka ianya turut dibahas oleh para agamawan di pelbagai peringkat termasuk tokoh agama dan ulama' dari PAS sendiri . Lantaran itu tercetus suasana perbahasan dan perdebatan berkait isu yang tercetus dengan masing - masing mengemukakan hujjah dan nas .

Suasana menjadi segar dengan perbahasan ilmiyyah walaupun di sana ada pandangan yang lemah dan hujjah yang tidak kuat . Secara tidak langsung ia menumbuhkan suasana mengkaji , meneliti , berhujjah berasaskan fakta dan nas . Saya sendiri menjadi seronok dengan keadaan seperti ini setelah sekian lama negara kita hanya hit dan hot dengan perbahasan politik yang penuh dengan pertelingkahan tanpa asas hujjah dan nas yang berteraskan wahyu dan sunnah .

30 November 2008 , Detik akhir bagi Dr. Asri

Hari ini menjelang tengah malam nanti tamatlah tempoh khidmat Dr. Asri sebagai Mufti Negeri Perlis . Sejak awal dulu ( 2 tahun lalu ) meskipun saya pernah tidak bersetuju beliau menjawat jawatan Mufti ini dan beberapa kali juga timbul "khilaf" dan pertembungan atau perbezaan pendapat yang ketara antara saya dengan beliau sepanjang beliau menjadi Mufti dalam berberapa isu , kini saya seperti "sayu hati" pula untuk menyaksi tamatnya tempoh khidmat Mufti yang sering memanaskan suasana perbahasan agama dalam negara kita .

Rasanya institusi mufti negara akan kembali menjadi sepi setelah tiada tokoh seperti beliau yang agak lantang mengkritik malah berani meredah sempadan muftinya untuk turut "campur tangan" dengan idea dan pandangan . Inilah membuatkan sesetengah ahli politik tidak senang duduk dan panas punggung lalu akhirnya Mufti ini menjadi mangsa . Tambahan pula saya mendapat maklumat bahawa ruangan Pena Mufti di Mingguan Malaysia akan ditamatkan setelah ketiadaan beliau kelak .

Saya sendiri tidak tahu sejauh mana dan apa yang sebenarnya berlaku kepada Dr Asri dalam pentadbiran dan politik di negeri Perlis sehingga membawa beliau membuat keputusan mengejut untuk berhenti dari terus berkhidmat sebagai mufti , satu jawatan yang dulunya beliau sendiri secara rela menerimanya .

Tapi saya percaya beliau tahu apa yang beliau lakukan adalah terbaik buat dirinya . Saya juga percaya , banyak perkara yang akhirnya terpaksa beliau pelajari apabila menduduki jawatan mufti meskipun tempohnya tidak lah terlalu lama . Malah saya juga percaya bahawa Dr. Asri kini memahami bahawa sikap saya tidak bersetuju terhadap beliau menerima dan menjadi mufti 2 tahun lalu ada asasnya .

Namun pengalaman yang diambil itu cukup bermakna . Bahkan banyak juga perkara yang dapat dilakukan oleh beliau dan tiada siapa yang dapat menafikannya. Terutama dalam usaha beliau meng"hidup"kan kembali institusi Mufti agar tidak lagi sepi membiarkan hal - hal agama dikupas oleh orang - orang politik yang rakus lagi jahil.

Kalau lah Dr. Asri sertai PAS

Semoga Dr. Asri terus istiqamah memperjuangkan Islam dan kebenarannya walau dimana selepas ini "post" beliau .

Cuma saya membayangkan alangkah baiknya jika Dr. Asri selepas ini menyertaikan kami pula ( PAS ) untuk sama - sama mengaktifkan lagi wawasan perjuangannya dan turun langsung ke medan berhadapan dengan pelbagai pihak untuk menuju mercu perlaksanaan Islam dan syariatnya di Malaysia .

Saya yakin bahawa perjuangan PAS ini bukanlah asing bagi Dr. Asri malah sewaktu kami sama - sama belajar dulu pun , Dr. Asri telah bersama jamaah PAS untuk memperjuangkan Islam . Kalaupun di sana ada perkara yang dilihat oleh Dr. Asri suatu yang bercanggah dengan Islam berlaku dalam PAS , maka beliau boleh malah berhak menegur atau mengkritik lalu merubahnya . Saya percaya PAS senantiasa mahukan kebaikan dan kebenaran . PAS juga tidak akan membenarkan kerosakan dan kemungkaran berlaku dalam partinya.

Kalau Dr. Asri sanggup menyertai Institusi Kerajaan sebagai Mufti sebelumnya sedang kerajaan itu ialah kerajaan UMNO dan BN yang terlalu banyak bergelumang dengan dosa dan maksiat dan Dr. Asri mampu pula menongkah arus , menegur dan mengkritik kerajaan yang menjadi majikannya , maka apa alasannya untuk Dr. Asri tidak bersama PAS dan memperjuangkan Islam bersama PAS sedang PAS sememangnya sebuah Gerakan Islam yang mahukan Islam itu berdaulat .

Saya percaya Dr. Asri juga mampu bersabar menghadapi karenah orang yang tidak bersetuju dengannya sebagaimana sebelum ini beliau juga banyak bersabar menghadapi situasi yang serupa malah lebih hebat dan dahsyat .

Saya berpandangan , penglibatan Dr. Asri bersama PAS kelak akan lebih berkesan untuk beliau mengaplikasikan semangat perjuangannya yang mahu melihat Islam tegak di atas tanahair kita nanti . PAS mengalu - alukan penyertaan orang seperti Dr. Asri .

Mungkin juga selepas ini , Dr. Asri akan berehat seketika setelah sekian lama "bergelut" dalam arenanya yang tersendiri . maka saya memohon petunjuk Allah swt agar Dr. Asri bersama PAS seketika nanti untuk sama - sama kita kembali memacu perjuangan ini . Mudah - mudahan selepas ini lebih besar manafaatnya.

"

 
Artikel Hari Ini

Alahai Pramugari MAS, Penerbangan Haji Bertudung, Penerbangan Biasa Buang Tudun

Hello Tamil, Lu Apa Tunggu Lagi?

Antara dua nilai

E-book Detik-detik Hidupku - Imam Hassan Al Banna telah terbit!

Perang MCA-UMNO II: Ong Tee Keat vs Mukhriz

Cara segera atasi stress

Penguasaan Bahasa Inggeris: Satu Formula

Kontrak Sosial

Tok Guru Nik Abdul Aziz tiada pengganti? Masalah besar ini!

Cina masuk Islam kerana dengar nasyid Melayu ini!

[ Artikel seterusnya.. ]

Login
Nickname

Password

Don't have an account yet? You can create one. As a registered user you have some advantages like theme manager, comments configuration and post comments with your name.

Related Links
· More about Respon @ Ulasan
· News by TokPenghulu


Most read story about Respon @ Ulasan:

Gambar Altantuya bersama pemimpin Umno yang akan didedahkan? siapa..

Debat Anwar : Rakyat Makin Marah

Pendakwaraya Kes Altantuya Hapuskan Motif melibatkan Najib ?

Ustaz dah marah.. (Lanjutan dari isu siswi UPM dan babi)

Utusan Malaysia Pembohong Besar

Article Rating
Average Score: 0
Votes: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


Options

 Printer Friendly Cetak Artikel

 Send to a Friend E-Mel kpd Kawan


"DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti" | Login/Create an Account | 22 comments | Search Discussion
The comments are owned by the poster. We aren't responsible for their content.

No Comments Allowed for Anonymous, please register

Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by aymkg on Sunday, November 30 @ 22:55:23 MYT
(User Info | Send a Message)
mr la MAZA alah la wat malu2 teh..nk nati ust ajak lg mn kalih nk juangnya..



Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by akueden on Monday, December 01 @ 00:49:37 MYT
(User Info | Send a Message)
Saya benar2 berharap pengganti Dr. Asri akan meneruskan perjuangan yg. telah dimulakan beliau untuk menghidup, memertabat dan mendaulatkan Institusi Mufti dan Islam di Bumi Malaysia ini. Jika pengganti Dr. Asri tidak meneruskan perjuangan maka maknanya ia satu atau beberapa langkah ke belakang. Harap2 ini tidak berlaku.



Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by bugislinggi on Monday, December 01 @ 05:59:15 MYT
(User Info | Send a Message)
ahh mamat ni tak berguna langsung!!! hanrapnak glamour jer



Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by Al-Farafishah on Monday, December 01 @ 07:19:47 MYT
(User Info | Send a Message)
Salam alaik,
Apa yang hang tetiba merapu ni,
Sampai apa pun tak tau ke,cuba cakap macam orang ada otak sama,sikit sebanyak pun dia ada jugak jasa sebagai Mufti yang berani MENEGUR SECARA TERBUKA PEMBAZIRAN DAN MAKSIAT DALAM INSTITUSI RAJA MELAYU,NAK HARAP ULAMA' UMNO,ULAMA' PAS PUN TAK BERANI!!!



Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by puyuh on Monday, December 01 @ 07:52:51 MYT
(User Info | Send a Message)
Alahai Farafishah,

Yang Tok2 guru PAS dok kritik kemungkaran UMNO dalam Parlimen dan DUN tu apa bendanya, x baca Harakah ker, asyik baca Utusan Meloya dan Berita Harian n TV3 jadi cmtu la, x tau berita.



Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by jigirtandar on Monday, December 01 @ 08:33:41 MYT
(User Info | Send a Message)
Biasa la tu Dr. Asri. Ada yang dibunuh (termasuk di tali gantung) di seksa dan dipenjara, semata-mata nak perjuang kebenaran. Apalah sangat jika nak dibandingkan setakat kena kritik malah dihina dan dicaci, dipecat dan tidak disambung kontrak. Saya bersyukur ADA PENENTANGAN terhadap Dr. Asri...biasa memang biasa . Kalau tak ada penentangan amat luarbiasa ya luarbiasa...



Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by penimpas on Monday, December 01 @ 09:19:11 MYT
(User Info | Send a Message)


~  aku nk tengok pengganti dr MAZA
    lebih hebat ka lebih musibat,,,,,





Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by alqedahi on Monday, December 01 @ 09:46:30 MYT
(User Info | Send a Message)
Elok la dia ni berenti, kerja lain takdak asyik nak membantah org lain saja, macam dia sorang saja yang pandai pasai agama, ulama dulu mengaji 30 tahun lebih pun bukan main berhati hati nak keluaq hukum, ni dia ni asyik asyik nak kondem ulama lain saja, lepaih tu perasan ingat dia cuba nak mengembalikan org lain kejalan yg sebenar, awat ingat ulama dulu tak reti alquran dgn hadis ka? Suruh la dia bawak fahaman wahabi dia ni pi ke tempat lain....dia ni tak le alim mana pun cuma org ingat dia alim sebab dia banyak membantah org alim.....hehe alim dlm bab membantah org alim....
Tak payah le dia nak masuk PAS, buat porak peranda saja....



Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by 21Halim on Monday, December 01 @ 10:00:24 MYT
(User Info | Send a Message)
Bagus juga jika Dr Asri duduk dalam Dewan Ulamak PAS. Tapi kadang-kadang PAS macam UMNO juga- kena ikut cakap ketua. Tak boleh berbeza pendapat.



Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by matdek on Monday, December 01 @ 10:45:32 MYT
(User Info | Send a Message)
Yg aku masih ingat masa dia tulish pasai letak kalungan bunga dekat Tugu negara. Seingat aku. Dia sorang saja yg tulih mcm tu dlm paper gomen. Kalau dlm harakah dan lain2 paper alternatif tu banyak aku baca.

Apa pun pandangan dia kalau betui kita ambik sbgai pengajaran yg salah kita ambik iktibaq. Lagipun mcm yg ditulis di atas dah lama hujjah2 ni senyap shj.

Yg baik dtg dari ALLAH SWT. Yg buruk tu dtg dari kita




Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by dinjawa on Monday, December 01 @ 10:51:52 MYT
(User Info | Send a Message)
nak perjuang islam perlu jelas juga platform politiknya  (saya setuju seperti saranan TGNA tempohari,,)jangan nak main selamat (playsafe)aja,,
lagi satu tak bolehla anggap diri kita saja yang betul,,orang lain sentiasa salah,,



Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by PUTIQ on Monday, December 01 @ 14:18:11 MYT
(User Info | Send a Message)
Ustz Asri dgn Ust Din nih lebih kuren sama je... Orang yg payah ditegur dan payah mesra dgn orang,mengakibatkan dakwahnya payah diterima.

Mohon maaf ustz 



Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by PUTIQ on Monday, December 01 @ 14:18:20 MYT
(User Info | Send a Message)
Ustz Asri dgn Ust Din nih lebih kuren sama je... Orang yg payah ditegur dan payah mesra dgn orang,mengakibatkan dakwahnya payah diterima.

Mohon maaf ustz 



Re: DR. ASRI : Hari Terakhirnya Sebagai Mufti (Score: 1)
by malaiholo on Monday, December 01 @ 15:56:48 MYT
(User Info | Send a Message)
BUAT DR.ASRI
SELAMAT BERISTEREHAT
SELAMAT BERANGKAT KE U.K
SELAMAT MENDARAT DI HEATHROW
SELAMAT MENDUDUKI RUMAH BARU
SELAMAT BERSIAR/RIADAH DI U.K,
selamat ~selamat dan selamat
           sebelum terlupa.........
"SELAMAT MAJU JAYA DALAM SEGALA LAPANGAN"



               
Letupan Bom

Sila Klik
28 Dis - Benazir Bhutto (21 Jun 1953 - 27 Disember 2007) telah terbunuh dalam serangan berani mati dalam satu rali perarakan parti..
Rintihan..

Sila Klik
30 Dis - Solat hajat diperkarangan kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu...
Punk Hadhari..

Sila Klik
1 Jan - Pakaian dan stail diorang kat bawah ni jenis apa? Punk ke, Gothik ke, Skinhead ke? Susah beb gua nak menjawab... Inilah Terengganu Bestari!
Kerajaan tetap zalim...

Sila Klik
26 Sept - Hari ini bermula jam 12 tgh, rakyat berkumpul di Masjid Jamek, KL utk menyatakan bantahan mereka terhadap tindakan kerajaan Malaysia menggunakan ISA..

* Klip pada pada paparan gambar untuk melihat lebih banyak lagi gambar menarik...


REFORMASI
Tranung Kite
Laman [email protected]
Detikdaily
Buletin Online
klpost.com
Jiwo Kelete
Bukit Besi OnLine
Pemuda Wilayah
Jasin Daily
Pemuda BukitKatil
Kedahlenie..!!
no2 umn0
Utara Online
Siasahdaily
PORTAL
Kampus Negara
Pemuda Seremban
Mahasiswa Kini
ar-Romli
DarulBayan
I Luv Islam
Terjah
Statesman
Buletin Purnama
Sabah Kita
Politic Today
Rakan Usrah
Kelate Kito
Tranung Lening
ANALISIS ISU/BERITA
Tarmizi Mohd Jam
Kopitiam Bang Nan
Pink Turtle
Ahli Parlimen PAS
A.M.K.NS.
Perisik Rakyat
Rozmal Malakan
Republik kata
Go Malaysia
BLOGGER
Roslan SMS Corner
Amin Iskandar @ Black
...penarik beca
A L- H U S S E Y N
Amdang 81
Ketua Perusuh
Tun Telanai
Faisal Tehrani
Ibnu Hasyim
Merah Tinta
Ibrahim Baba
Fudzail
Cucu Mat Kilau
Anak Bapa
Cikgu Nuriís Online
Drs Idham Lim
Attakiri
Abu Ayysah
Suhaimi Taib
Redhuan D. Oon
Jed Yoong
Aktivis Nora
Dr. Hj. Hamirdin
Malaysia Waves
Sofi Wahab
Telahan Politik
Aduka Taruna
Blues Whereha
Nik Abdul Nik Aziz
Suhaizan Kayat
jahilGoBlog
Edyesdotcom
Bulan Penuh 2012
Lagenda Buta
Orang Klawang
Tok Pijat
Zahid Yusof
Taranama
Boneka, Penyu & SPR
Dr. Lo\' Lo\'
Jamaludin Md Isa
Helang Jagat
Meli Kapak Jangak
Hishamuddin Rais
Che Kamala
Rusli Islam
Ahmad Fadhil
Eddie Putra
Amirulreza
Rosli Salem
Tempe Goreng
Sokong PR
Janggut
Wan Nordin Yaacob
LAWAN ARUS
Tun Dr Mahathir
UMNO-Reform
Kadir Jasin
Sang Kelembai
Arah Kita
Rockys Bru
Screenshots
Mahaguru58
Kuda Kepang
Kickdefella
Jawatankuasa Ad-Hoc
Kuda Ranggi
Putera Maya
TAK AKTIF
Kelantankini
Ukhwah.com
Seberan
Adnan Ibrahim Al-Binjari
Media Islam
Ekonomi Islam
Akan dikeluarkan...
AKHBAR
Harakah Daily
Suara KeAdilan
Malaysiakini.com
Agenda Daily
Malaysia Today
Bernama
Utusan Melaysia
Berita Harian
Harian Metro
Berita RTM
The Star
The Star Melayu
Malaysia Insider
Sinar Harian
Kosmo
Siasah
Wasilah Online
Newskini
WEBBLOG POLITIK
Apa Ada Pada Nama
Mai Bincang-bincang
Pemuda Insaf
Al Banjari
Kamarudin Sidek
Desa Kerayong
Peghelih La...
Lord Azaab
Ilham Najmi
nakmarah...marahlah!
Barisan Untuk Rakyat
ASAM lambunau
Hashim Habeed
Ilmuan
Cenangau
Minta 5 Minit
Tawan Pekan
Tak Gedebe
Penawar Rindu
Beras Terpilih
Kuda Trojan
Seri Iskandar
Warta Nasional
Kembara Salik
PakNgah 70
Jendela Hikmah
Pemuda PAS Sura
Hasbullah Pit
syifa arjuna
..harapan tidak buta
In Deep tots
Forum Maya Intelek Muda
Selangor Today
Wartawan Rasmi LR
Hikayat Putera Batu
Alahai-Apa-Ni
Lot 250
Pengembara Jalanan
Anak Bapak
An Nasru
Harapan Baru
Ustaz Muktar
Mejoh
Silembiks
Talkjanz.com
Anak Kecil Main Api
FadhilNor & Rakan
Dr Speaker
WEBBLOG CP
Bukan Kerana Nama
Mohd Nasir
Tau Takpe
Kerabu Bersuara
Harapan Malaysia
Berfikir Dengan Waras
Barisan Rakyat
Demi Membela Islam
Skuad Batu Caves
WEBBLOG UMUM
Fikir2 Renung2
Jiwa Kita Merdeka
Ikan Pekasam..
Hembusan
Rampai Seri
Kereta Mayat
Syakur Ibrahim
Zulzaidi
Bangkit Dgn Sebuah Cita
SetiapKejadiahBerhikmah
Fi Thorikillah
Harisfadila.com
Unpublished Notes
Kami Perihatin
HalimIslam
Maliki Xp Blog
Sosialis Kanan
Ikatan Ilmu
Runtuh Kebatilan
Peduli Rakyat
Malaysia Tanah Air Ku
bawean termenung
Topeng Sakti
Ibnu Mustafa
WEBBLOG B.I.
My Game
Juctice4all Kuantan
Pakatan Rakyat
729 NO ISA
Kata Tak Nak
Angin Perubahan
KakiBlog
Harism Ibrahim
Barking Magpie
FORUM @ e-GROUPS
Forum Gerak Reformasi
Guru Reformasi Online
Forum UMNO-Reform
Halaqah.Net
Shoutus Syabab
E-Minda Kita
IZ Forum Cak
Forum Al-Tawbah
PARTI POLITIK
Parti Islam Se-Malaysia
Pemuda Pas Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Dewan Ulamak Pusat
Pas Kelantan
Pas Kedah
PAS Negeri Sembilan
Pas Penang
PAS Melaka
DPP Kelantan
DPP Johor
DPP N9
PAS Bukit Bendera
PAS Johor Bahru
Pas Jelebu
PAS Bangi
Pas Subang
Pas Batu
PAS Bakri
PAS Parit Buntar
DPP Padang Serai
DPP Pasir Gudang
DPP Wangsa Maju
DPP Kuala Trg
DPP Sik
DPP Demit
DPP Kemaman
DPP Pengkalan Chepa
DPP Rompin
DPP Putrajaya
DPP Lumut
DPP Padang Besar
DPP Jerantut
DPP Muadzam Shah
DPP Besut
DPP Jempol
DPP Maran
MTD Guchil
MTD Peramu Jaya
MTD Tg Lumpur
MTD Pulau Tawar
MTPD Sura
Dar At-Tarbiyyah
CP Bandar Bukit Mahkota
Pemuda PAS Rasa
Pemuda PAS Jln Yadi
Lajnah Pekerja
KeAdilan Rakyat
Angkatan Muda KeAdilan
Keadilan Johor
AMK P. Pinang
KeAdilan Sri Gading
Keadilan Batu
AMK Batu
DAP
PERTUBUHAN/NGO
P.U.M.
Aliran
Suaram
Fomca
Muslim Consumer
Darul Izzah
Halal Jakim
Amal Malaysia
Jabatan Amal
PASTI Kelantan
Tunas Islam
Nisa W. Persekutuan
Nisa Negeri Sembilan
Nisa Pekan
BERSIH
Bersih N9
GERAK
Pemuda Bersamamu
Skuad Waja Terengganu
MAMPAT
GAMIS
Khidmat Meru
PIMPINAN
PIMPINAN PAS
Nasharudin Mat Isa
Husam Musa
Mustafa Ali
Mohamad Sabu
Dr. Mohd Hatta
Haji Mahfuz
Mahfuz Omar II
Khalid samad
Dr. Syed Azman
Ust. Ahmad Awang
Dr. Lo Lo
Iskandar Abdul Samad
Drs. Khalil Idham Lim
Ustaz Nasir Zakaria
Dr. Halimah Ali
Subky Latif
Herman Samsudeen
Adly Zahari
Azizi Abdullah
Aiman Athirah Al Jundi
PIMPINAN PKR
Anwar Ibrahim
Azmin Ali
Tian Chua
Zulkifli Noordin
CheguBard
YB Fuziah Salleh
YB Mohammad Fairus
PIMPINAN DAP
Lim Kit Siang
KM - Lim Guang Eng
MP @ ADUN
N17 Gombak Setia
P99 Ampang
N19 Bukit Antarabangsa
Hulu Langat
N18 Bukit Payung
MP Kapar
Adun Titi Serong
Adun Chempaka

Semua YB Pakatan...
WEBSITE/LINK BARU..
Malayadaily
Al Brangi
Beras Melaka
PAS Caw. Shah Alam 2
Perak Bersatu
AMK Serdang
Betul Ka?
Abu Bahsyir Al Muqry
Pahang daily
Gaya Peneroka
Ustaz Amin
DPP Pertaling Jaya Sel
Jabatan Amal 2
Pemuda Pengkalan Chepa
Pancak Bicara
Lanh14
Rencana Rakyat
Cili Merah
Hati Sufi
Tukul Besi
Bumi Perak
Anak Reformasi
al-Futhuhat
Sabahdaily
AUDIO & VIDEO
WebRTV PAS
Terengganu Kini
WTV8 Altenatif
TV PAS
TVceramah
MyKuliah.Com
Grapes Nasyid
Siput Online
Pesan Untuk Umat
Amal Makrof
Hoh..?
Keadilan TV
TKOdaily
Kelab Greenboc
WorldTV
TV Utara
Kuliah Mazhab Akidah
Debat parlimen
Video Politik
Media Rakyat
Kuliah.net
Thinking Of Life
Malayaku
You Ceramah
TV Pakatan Rakyat
BICARA AGAMA
Ust Nasrudin
Zaharuddin.Net
Ustaz Muda
Ilmu & Ulama
Mesra Rakyat
The Rise Of Islam
Al-Bakistani
Al-Ahkam
SaifulIslam.Com
Harun Yahya
Jarum Emas
Tasek Pauh
Shamatun
Surau 2Faber
Sapaan Makrifat
Selak
Anda Tanya Saya Jawab
Isu Semasa Islam
Warisan Nabawi
Sampaikan Satu Ayat
Darul Mujahidin
Dr. Mohd Asri
Kebenaran Dari Allah
Ummah Online
Santapan Minda Pejuang
Ustaz Azhar Idrus
Akidah Alul Haq
Raja Ahmad Mukhlis
LUAR NEGARA
Republika Online
Kompas Cyber Media
Al Jazeera (English)
Al-Sofwah.or.id
Khalifah.com
Kavkazcenter.com
Al Manhaj
Majalah Ummi
Pattani Darulsalam
DUNIA ISLAM
Satu Umat
Al Muslimin
Suara Anak Muda
UMUM/LAIN-LAIN
Zulkiply Harun
Quran Online
Quran Flash
Laman PendidikanMY
Portal Pendidikan
Laman Emjay
Lowyat Net
Health Tips
Aiman Ku
Pondok AnNur
Nusa Mahsuri
Grafik Photoshop
Pondok
Karyawan Perak
Karya Cipta
DuniaICT
Pasir Puteh
Al-ahnaf Khat
Dunia Rossem
JARINGAN
Jaringan A Athoullah
My Jalinan
Sabilillah
Skoodeng
Calon & Blognya
Link Pas Sana-sini
Sopo Sentral
Shidinar Net
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

 
PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKD

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)


©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel :
[email protected] atau Webmaster : [email protected]

Lot 3672, Bangunan PAS Kawasan Dungun,
Kg. Pak Sabah, 23000 Dungun, Terengganu.
Tel/Faks : 09-848 5001

All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.