Ke Laman Tranung Kite Balik Semula Pada Paparan Utama Hantar Artikel Forum Borak Siber Jalinan Siber Fhoto Album Hubung Kami Detikdaily ...

   SALURAN BERITA ALTERNATIF ANDA     
Teladan  ·  Penulis  ·  TKOBlog  ·  KelabTKO  ·  e-Groups  ·  WebRTV  ·  Iklan  ·  TKO V8
Masuk/Login @ Daftar sebagai ahli baru

Modules
 Asas Laman
    · Home
    · Arkib Berita
    · Bahan Bersiri
    · Cetak Artikel
    · Forums
    · iklan
    · Private Messages
    · Search
    · Surveys
    · Video_Stream
    · webrtv

 Tambahan
    · Arkib 2005
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempah Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Hantar Aktiviti
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box
    · Web Video

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs

Akhbar Hari Ini
Perhatian : Sekadar baca sahaja, percaya? itu kena fikir dahulu.

Isnin, 1/12/2008

  Amaran banjir buruk di Pantai Timur
  Tanah runtuh, 2 beradik maut
  Soi Lek hiris hati Melayu
  Jangan bermain api - Pemuda UMNO
  Lucut gelaran Soi Lek, Mei Fun
  ‘Terikut-ikut rentak pembangkang’
  Tsu Koon: PULAU PINANG
  Salah menyatakan Malaysia adalah kerajaan Melayu?
  Mayat korban banjir ditemui terapung
  Pembekal dibenar simpan stok lebih
  Penduduk berang Perhilitan lepaskan 3,000 biawak
  Mayat mendiang Hema tiba dari Mumbai pagi ini
  MAS bawa balik 750 dari Bangkok
  AirAsia tambah dua lagi penerbangan ihsan ke Bangkok
  60 peratus produk kraf tangan akan dijual di Harrods
  Tiada cili merah
  Bantuan bina, baik pulih rumah naik
  Ibu rayu bantu suami, anak penyakit kronik
  Empat kakitangan perpustakaan maut
  Mayat mangsa bot karam ditemui
  Remaja mati lemas di lombong
  Pelajar UiTM pemenang terakhir Susun dan Menang
  Sembilan beranak diami rumah usang
  Sasaran sejuta ahli baru belia
  Zaid wajar dihukum -Tidak boleh dimaafkan
  Zaid wajar dihukum -Subang desak pecat
  Zaid wajar dihukum -UMNO tidak rugi apa-apa
  Zaid wajar dihukum -Tindakan akan dibincang
  Kredibiliti Anwar dipertikai
  Modal baru permainan politik PKR
  PPP ugut keluar BN jika tidak pinda ISA
  UMNO KT bincang calon minggu depan
  PKR minat Kuala Terengganu
  Bergilir-gilir ke Sarawak
  Hasrat PKR 'angan-angan Mat Jenin'
  Pulau Pinang tidak cadang ganti TKM1
  Menteri India letak jawatan
  Kafe Leopold's sasaran serangan dibuka semula
  Pelakon Britain ditahan disyaki militan
  Penumpang cari jalan lain
  Pertempuran di Karachi, 13 terbunuh, 70 cedera
  Jemaah Palestin dihalang ke Mesir
  Iraq-Iran tukar mayat tentera
  Kumpulan terakhir pengaman Malaysia pulang
  Korban keganasan meningkat 500 orang
  Rakyat India selar pemimpin politik
  Penunjuk perasaan diarah beredar
  India tingkat kawalan keselamatan
  Bush pantau perkembangan di India
  Lanun setuju bebas kapal kargo senjata Ukraine
  Pekerja asing buang mayat ibu di sungai, ditangkap
  Pakistan raih sokongan
  Kuan Yew selamat dibedah
  Sidang kemuncak ASEAN ditangguh Mac?
  Rusia, Venezuela setuju operasi tentera bersama
  Arroyo arah pindahkan rakyat Filipina
  Jepun urus pemindahan pelancong
  Sepanyol rancang hantar 3 pesawat

Ranking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2004 Tranung Kite

Meja Online #
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: rosman11
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 21093

People Online:
Visitors: 32
Members: 0
Total: 32

@TKO..

Rahsia Berkesan - Tak Takut Berkhatan
Dilulus terbit pada Monday, December 01 @ 08:01:56 MYT oleh TokBatin

Artikel Oleh abdinabu

" Musim cuti sekolah ini memang sudah menjadi kebiasaan Ibu Bapa untuk membawa anak-anak berjumpa “Tok Mudim”. Sebut jer Tok Mudim budak-budak memang dah pucat lesi punya. Walau macamanapun, Tok Mudim sekarang taklah seperti Tok Mudim zaman kita dulu.. Tok Mudim sekarang yang serba serbi canggih.

Namun, canggih-manggihpun mana ada budak-budak tak takut bila dengar perkataan “Bersunat/Berkhitan-Berkhatan”? semuanya tangkap gigil punya….. lagi-lagi dengar cerita-cerita ‘nakal’ dari pengelaman abang-abang kat kampung….

Siap ada yang lari, sembunyi tak keluar-keluar sehingga selesai acara “Berkhitan Beramai-ramai” yang ditaja oleh Y.B atau sebagainya.

Dalam artikel yang pendek ini saya hanya ingin “Berkongsi Pengalaman-dalam-mendidik anak” sehingga mereka (anak-anak lelaki) tidak sedikitpun rasa takut hendak ‘Bersunat’. Ini berlaku kepada dua orang anak lelaki saya sendiri. Sebenarnya sayapun tidak menyangka bahawa didikan ISLAM yang saya terapkan selama ini “menghasilkan” satu bukti keajaiban dalam kehidupan seharian.

Apa yang saya tekankan dalam didikan kepada anak-anak ialah seperti apa yang diperintahkan oleh Junjungan Besar Nabi kita Muhammad S.A.W, iaitu; “Menyuruh anak-anak melaksanakan SOLAT ketika mereka berumur 7 tahun…….” (Mafhum Hadith). Terus terang saya katakan bahawa saya tidakpun pernah menyuruh anak-anak bersolat, akan tetapi mereka telah mula ikut solat ketika umur mereka sekitar 4 dan 5 tahun. Mula-mula mereka tercengang melihat kami (ibu bapa dan anak-anak) solat, lama-lama ia cuba untuk mengajuknya dari segi perbuatan (di belakang) dan akhirnya dia akan mengikut bacaan Imam (bapa). Saya ikuti perkembangan tersebut dengan menghadiahkannya songkok dan sehelai sejadah dibentangkan dibahagian belakang (belakang daripada mereka yang telah berkhitan). Lama-lama ia terbiasa menjadi makmum lalu sejadah khas dibelikan untuknya. Ini diteruskan dengan mengajarnya cara-cara mengambil air sembahyang dan seterusnya cara sembahyang dengan betul secara “LISANUL HAL/PRAKTIK” setiap hari dari semasa kesemasa. Akhirnya dia akan BANGGA terus berjemaah bersama keluarga.

Perlu diingat bahawa mereka (anak-anak lelaki) tidak sekali-kali dibenarkan untuk berada di barisan hadapan kerana barisan hadapan adalah dikhaskan untuk mereka yang telah berkhitan sahaja. Mereka juga tidak boleh (jangan sekali-kali) dibawa ke mesjid samada untuk sembahyang berjemaah lima waktu apatah lagi Solat Jumaat. Ini dilarang kerana kalau mereka berada dalam barisan org dewasa/ yg sudah berkhitan, akan menyebabkan barisan/saf itu dikira TERPUTUS. Kalau mereka terpijak kaki orang dewasa menyebabkan orang yang dipijak itu batal sembahyangnya kerana menanggung najis dalam kulup mereka. Semua itu hanya akan dibenarkan setelah mereka berkhitan. Apabila mereka tidak dibenarkan untuk mengisi barisan hadapan dan tidak pulak dibawa ke masjid untuk solat lima waktu atau Solat Jumaat, mereka akan merasakan sesuatu iaitu KEKURANGAN SYARAT. Pada masa yang sama mereka merasa sudah terlalu lama mereka menjadi PREBET yang asyik duduk belakang dan tak boleh ikut ke mesjid. Akhirnya mereka mengambil keputusan untuk berkhitan pada usia seawal 5 tahun. Mereka tidak takut dikhitan bahkan tidak sabar untuk dikhitankan.

Anak lelaki saya yang pertama (saya ada dua anak lelaki) minta dikhitankan pada hari Majlis Berkhitan Beramai-Ramai dilakukan di kampung. Dia memaksa untuk ikut serta pada ketika itu juga (ketika itu dia masih Tadika 1 atau 5 tshun)…… “harulah!!! orang semua dah daftar lama… mana boleh.” Berbagai alasan terpaksa diberikan untuk tidak mengikut keinginannya ketika itu. Akhirnya ibunya berjanji untuk mengkhitankannya bersama dengan adiknya yang muda 3 tahun darinya. Akhirnya ketika adiknya dalam Tadika 1 (5 tahun) dan dia sendiri ditahun 2 (8 tahun) -kalau tak silap- meraka telah dikhitankan disebuah Klinik Swasta.

Selepas itu mereka dibenarkan membarisi barisan hadapan dan ikut berjemaah ke masjid. Mereka dengan bangga akan menyuruh adik-adik sepupu mereka berbaris dibahagian belakang kerana belum berkhitan. Mereka merasa sudah memenuhi syarat, naik pangkat dan berbagai perasaan bangga dan hebat…. Macam orang dewasa??? Itulah agaknya perasaan mereka ketika itu.

Dari sembahyang berjemaah di belakang ayahnya mereka secara tidak langsung mempelajari kaedah bacaan yang betul iaitu bertajwid dan menjaga ‘fasohah’ kebolehan mereka sentiasa diuji dengan menyuruh mereka ‘Iqama’ bergilir-gilir. Seterusnya mereka diminta membaca doa’ selepas solat setelah diminta mengikutnya setiap hari, apatah lagi apabila mereka diajak bersama membaca Surah Ya Sin pada setiap malam Jumaat. Diperkukuhkan lagi dengan pelajaaran di sekolah akhirnya mereka tiada masaalah untuk membaca segala rukun ‘qauli’. Sesekali ayahnya tiada dirumah kerana ada tugas di luar, siabang akan memimpin solat.

Demikianlah serba ringkas kisah sebuah pengalaman sebenar bagaimana mudahnya Islam itu jika diamalkan mengikut apa yang diperintahkan oleh Allah S.W.T dan RasulNYA S.A.W. Syaratnya hanya SATU iaitu “TAAT”.

RAHSIA BERKESAN-TAK TAKUT BERKHATAN


WaLlahu a’alam.


Sekian terima(lah) kasih,


Ambuyat El-Binangkit.

"

 
Artikel Hari Ini

Alahai Pramugari MAS, Penerbangan Haji Bertudung, Penerbangan Biasa Buang Tudun

Hello Tamil, Lu Apa Tunggu Lagi?

Antara dua nilai

E-book Detik-detik Hidupku - Imam Hassan Al Banna telah terbit!

Perang MCA-UMNO II: Ong Tee Keat vs Mukhriz

Cara segera atasi stress

Penguasaan Bahasa Inggeris: Satu Formula

Kontrak Sosial

Tok Guru Nik Abdul Aziz tiada pengganti? Masalah besar ini!

Cina masuk Islam kerana dengar nasyid Melayu ini!

[ Artikel seterusnya.. ]

Login
Nickname

Password

Don't have an account yet? You can create one. As a registered user you have some advantages like theme manager, comments configuration and post comments with your name.

Related Links
· More about Artikel
· News by TokBatin


Most read story about Artikel:

Kakitangan TV3 : Dulu khalwat sekarang berbikini

Berita Murtad Dato Azhar Mansor

Sedikit Kisah Remaja Melayu Murtad

Pengalaman Masuk Dalam Kaabah

Hati Budi Hadhari: Telefon Satelit & Najib Razak Yang Berbohong

Article Rating
Average Score: 4.5
Votes: 2


Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad


Options

 Printer Friendly Cetak Artikel

 Send to a Friend E-Mel kpd Kawan


"Rahsia Berkesan - Tak Takut Berkhatan" | Login/Create an Account | 14 comments | Search Discussion
The comments are owned by the poster. We aren't responsible for their content.

No Comments Allowed for Anonymous, please register

Re: Rahsia Berkesan - Tak Takut Berkhatan (Score: 1)
by DPermai on Monday, December 01 @ 09:04:07 MYT
(User Info | Send a Message)
Aiya, apasal tunjuk itu gambar? Tunjuklah muka yg tak sakit & suka..



Re: Rahsia Berkesan - Tak Takut Berkhatan (Score: 1)
by QuickSand on Monday, December 01 @ 10:08:14 MYT
(User Info | Send a Message)
Maaf...nak mencelah dan bertanya. Penulis ada menulis yg kanak2 yg belum berkhatan kiranya dibawa ke masjid dan kiranya kanak2 itu terpijak kaki org dewasa yg sdgn solat, maka solat org dewasa tersebut akan batal atas sbb menanggung najis.

Boleh clarify tak?  Tak berapa nak faham....plss...



DZAKWAN, HAMBA [BELUM BALIGH] RASULULLAH SAW PERNAH MENGIMAMKAN ‘AISYAH R.A. (Score: 1)
by albaqir on Monday, December 01 @ 11:06:55 MYT
(User Info | Send a Message)

DZAKWAN, HAMBA [BELUM BALIGH] RASULULLAH SAW PERNAH MENGIMAMKAN ‘AISYAH

 

Hadith Bayi Berada Dalam Masjid

 

Dalam hadis Nabi, baginda bersabda: Aku mendirikan solat [sebagai
imam]dan aku berhasrat ingin memanjangkannya. Tiba-tiba aku mendengar
tangisan bayi, maka aku menyegerakan solatku kerana aku tidak suka
membebankan ibunya. [Riwayat al-Bukhari]

 

Hadith Kanak-kanak Solat Dalam Masjid

 

Ketika Ibn Abbas masih kanak-kanak, Rasulullah SAW bersolat dan memegang
telinga atau kepala Ibn Abbas agar bersolat di tepi baginda. Kata Ibn
Abbas: “Rasulullah SAW bangun bersolat malam. Aku berdiri di sebelah kiri baginda. Baginda memegang kepalaku lalu menjadikan aku berada di sebelah kanan baginda.” [Riwayat al-Bukhari].

 

Hadith Kanak-kanak Solat Dalam Saf Dewasa

 

Dalam hadis Anas: …“Rasulullah SAW berdiri untuk solat. Aku bersaf dengan seorang budak yatim di belakang baginda. Sementara wanita tua berada di belakang kami.” [Riwayat al-Bukhari]

 

Hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud yang menyatakan Rasulullah
SAW menjadikan saf lelaki dewasa di hadapan kanak- kanak, hadis itu DHAIF
dari segi sanadnya. Kata Syeikh Muhammad Nasruddin Al-Albani: “Adapun
menjadikan saf kanak-kanak di belakang lelaki, aku tidak dapati
melainkan hadis yang daif ini sahaja. Ia tidak dapat dijadikan hujah.
Tidak mengapa kanak-kanak berdiri dalam saf sebelah lelaki dewasa jika saf masih luas. Solat anak yatim bersama Anas di belakang Rasulullah SAW menjadi hujah dalam masalah ini.”
[Al-Albani, Tamam al-Minah, 284, Riyadh: Dar al-Rayah]

 

Hadith Yatim (Kanak-kanak (yatiim) Bersama Dalam Saf Dewasa


Diriwayatkan dari Anas, ia berkata, “Aku solat bersama seorang anak yatim di belakang RasuluLlah SAW, dan ibuku (Ummu Sulaim) di belakang kami." [Hadis Riwayat Bukhari, no. 727]


Berkenaan dengan hadis ini, al-Imam Ash-Shan’ani menyatakan, “Dan posisi makmum yang terdiri dari 2 orang adalah di belakang imam, dan anak kecilpun turut diambil kira keberadaan tempat duduknya [bersama saf lelaki dewasa – pen.] dan dapat melengkapkan barisan saf. Dalam hadis disebutkan lafaz YATIM ini menunjukkan ANAK KECIL, kerana TIDAK disebut sebagai yatim bagi yang telah baligh. [Rujuk: Subulus Salam, jil. 1, m/s. 652]


Menurut Syeikh Muhammad Nasruddin Al-Albani: “Tidak mengapa anak-anak berdiri di saf kaum lelaki dewasa, jika saf tersebut masih ada ruang. Dan solatnya kanak-kanak lelaki YATIM bersama Anas di belakang RasuluLlah SAW adalah hujjah dalam masalah ini [saf kanak-kanak adalah bersama saf lelaki dewasa].
Read the rest of this comment...




Re: Rahsia Berkesan - Tak Takut Berkhatan (Score: 1)
by abdinabu on Monday, December 01 @ 12:53:51 MYT
(User Info | Send a Message) http://ambuyatel-binangkit.blogspot.com/
Mungkin ini boleh menjawab...
http://www.darulnuman.com/cgi-bin/forum/Printpage.pl?board=2&num=2309 [www.darulnuman.com]
atau yg ini (baca habis yer)
http://www.darulnuman.com/cgi-bin/forum/Printpage.pl?board=2&num=2309 [www.darulnuman.com]
dan yg ini...
http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=276&Itemid=90 [www.zaharuddin.net]
Harap dibaca sampai habis....
Semoga bernamfaat.
WaLlahu a'alam!



kanak-kanak sbbkan batal solat????? (Score: 1)
by sobrima on Monday, December 01 @ 12:58:01 MYT
(User Info | Send a Message)
Saya nak komen sedikit terhadap pandangan sekiranya kaki kanak2 yg belum berkhitan terpijak kaki orang dewasa semasa solah. adakah kanak2 ini lebih jijik dari seketul taik cicak sekiranya terjatuh di atas kopiah kita contohnya, kita cuma perlu tanggalkan kopiah itu aje dan solah tak batal. begitu juga dalam keadaan kaki kanak2 terpijak kaki orang dewasa dalam solah, maka cepat2lah kita jarakkan supaya tidak bersentuhan lagi dengannya. anda boleh rujuk dengan mereka yg lebih arif dan tak bersandarkan kepda satu sumber sahaja. wallahuaklam



Re: Rahsia Berkesan - Tak Takut Berkhatan (Score: 1)
by QuickSand on Monday, December 01 @ 18:11:29 MYT
(User Info | Send a Message)
Jawapan dari Ustaz Zaharudin tu memuaskan hati saya. Tapi cuma satu je lagi kemusykilan, iaitu ttg menanggung najis. Pernah suatu masa ketika Nabi SAW sedang solat cucunya (tak pasti cucu ke apa) naik atas tengkuknya tapi Nabi SAW tak keluar dari solat tu menandakan solat tu tak batal?

Jadi di sini apakah yg dimaksudkan dgn "menanggung najis" di sini? Adakah dgn stakat mendukung dan meriba sahaja? Minta penjelasan.


               
Letupan Bom

Sila Klik
28 Dis - Benazir Bhutto (21 Jun 1953 - 27 Disember 2007) telah terbunuh dalam serangan berani mati dalam satu rali perarakan parti..
Rintihan..

Sila Klik
30 Dis - Solat hajat diperkarangan kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu...
Punk Hadhari..

Sila Klik
1 Jan - Pakaian dan stail diorang kat bawah ni jenis apa? Punk ke, Gothik ke, Skinhead ke? Susah beb gua nak menjawab... Inilah Terengganu Bestari!
Kerajaan tetap zalim...

Sila Klik
26 Sept - Hari ini bermula jam 12 tgh, rakyat berkumpul di Masjid Jamek, KL utk menyatakan bantahan mereka terhadap tindakan kerajaan Malaysia menggunakan ISA..

* Klip pada pada paparan gambar untuk melihat lebih banyak lagi gambar menarik...


REFORMASI
Tranung Kite
Laman [email protected]
Detikdaily
Buletin Online
klpost.com
Jiwo Kelete
Bukit Besi OnLine
Pemuda Wilayah
Jasin Daily
Pemuda BukitKatil
Kedahlenie..!!
no2 umn0
Utara Online
Siasahdaily
PORTAL
Kampus Negara
Pemuda Seremban
Mahasiswa Kini
ar-Romli
DarulBayan
I Luv Islam
Terjah
Statesman
Buletin Purnama
Sabah Kita
Politic Today
Rakan Usrah
Kelate Kito
Tranung Lening
ANALISIS ISU/BERITA
Tarmizi Mohd Jam
Kopitiam Bang Nan
Pink Turtle
Ahli Parlimen PAS
A.M.K.NS.
Perisik Rakyat
Rozmal Malakan
Republik kata
Go Malaysia
BLOGGER
Roslan SMS Corner
Amin Iskandar @ Black
...penarik beca
A L- H U S S E Y N
Amdang 81
Ketua Perusuh
Tun Telanai
Faisal Tehrani
Ibnu Hasyim
Merah Tinta
Ibrahim Baba
Fudzail
Cucu Mat Kilau
Anak Bapa
Cikgu Nuri’s Online
Drs Idham Lim
Attakiri
Abu Ayysah
Suhaimi Taib
Redhuan D. Oon
Jed Yoong
Aktivis Nora
Dr. Hj. Hamirdin
Malaysia Waves
Sofi Wahab
Telahan Politik
Aduka Taruna
Blues Whereha
Nik Abdul Nik Aziz
Suhaizan Kayat
jahilGoBlog
Edyesdotcom
Bulan Penuh 2012
Lagenda Buta
Orang Klawang
Tok Pijat
Zahid Yusof
Taranama
Boneka, Penyu & SPR
Dr. Lo\' Lo\'
Jamaludin Md Isa
Helang Jagat
Meli Kapak Jangak
Hishamuddin Rais
Che Kamala
Rusli Islam
Ahmad Fadhil
Eddie Putra
Amirulreza
Rosli Salem
Tempe Goreng
Sokong PR
Janggut
Wan Nordin Yaacob
LAWAN ARUS
Tun Dr Mahathir
UMNO-Reform
Kadir Jasin
Sang Kelembai
Arah Kita
Rockys Bru
Screenshots
Mahaguru58
Kuda Kepang
Kickdefella
Jawatankuasa Ad-Hoc
Kuda Ranggi
Putera Maya
TAK AKTIF
Kelantankini
Ukhwah.com
Seberan
Adnan Ibrahim Al-Binjari
Media Islam
Ekonomi Islam
Akan dikeluarkan...
AKHBAR
Harakah Daily
Suara KeAdilan
Malaysiakini.com
Agenda Daily
Malaysia Today
Bernama
Utusan Melaysia
Berita Harian
Harian Metro
Berita RTM
The Star
The Star Melayu
Malaysia Insider
Sinar Harian
Kosmo
Siasah
Wasilah Online
Newskini
WEBBLOG POLITIK
Apa Ada Pada Nama
Mai Bincang-bincang
Pemuda Insaf
Al Banjari
Kamarudin Sidek
Desa Kerayong
Peghelih La...
Lord Azaab
Ilham Najmi
nakmarah...marahlah!
Barisan Untuk Rakyat
ASAM lambunau
Hashim Habeed
Ilmuan
Cenangau
Minta 5 Minit
Tawan Pekan
Tak Gedebe
Penawar Rindu
Beras Terpilih
Kuda Trojan
Seri Iskandar
Warta Nasional
Kembara Salik
PakNgah 70
Jendela Hikmah
Pemuda PAS Sura
Hasbullah Pit
syifa arjuna
..harapan tidak buta
In Deep tots
Forum Maya Intelek Muda
Selangor Today
Wartawan Rasmi LR
Hikayat Putera Batu
Alahai-Apa-Ni
Lot 250
Pengembara Jalanan
Anak Bapak
An Nasru
Harapan Baru
Ustaz Muktar
Mejoh
Silembiks
Talkjanz.com
Anak Kecil Main Api
FadhilNor & Rakan
Dr Speaker
WEBBLOG CP
Bukan Kerana Nama
Mohd Nasir
Tau Takpe
Kerabu Bersuara
Harapan Malaysia
Berfikir Dengan Waras
Barisan Rakyat
Demi Membela Islam
Skuad Batu Caves
WEBBLOG UMUM
Fikir2 Renung2
Jiwa Kita Merdeka
Ikan Pekasam..
Hembusan
Rampai Seri
Kereta Mayat
Syakur Ibrahim
Zulzaidi
Bangkit Dgn Sebuah Cita
SetiapKejadiahBerhikmah
Fi Thorikillah
Harisfadila.com
Unpublished Notes
Kami Perihatin
HalimIslam
Maliki Xp Blog
Sosialis Kanan
Ikatan Ilmu
Runtuh Kebatilan
Peduli Rakyat
Malaysia Tanah Air Ku
bawean termenung
Topeng Sakti
Ibnu Mustafa
WEBBLOG B.I.
My Game
Juctice4all Kuantan
Pakatan Rakyat
729 NO ISA
Kata Tak Nak
Angin Perubahan
KakiBlog
Harism Ibrahim
Barking Magpie
FORUM @ e-GROUPS
Forum Gerak Reformasi
Guru Reformasi Online
Forum UMNO-Reform
Halaqah.Net
Shoutus Syabab
E-Minda Kita
IZ Forum Cak
Forum Al-Tawbah
PARTI POLITIK
Parti Islam Se-Malaysia
Pemuda Pas Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Dewan Ulamak Pusat
Pas Kelantan
Pas Kedah
PAS Negeri Sembilan
Pas Penang
PAS Melaka
DPP Kelantan
DPP Johor
DPP N9
PAS Bukit Bendera
PAS Johor Bahru
Pas Jelebu
PAS Bangi
Pas Subang
Pas Batu
PAS Bakri
PAS Parit Buntar
DPP Padang Serai
DPP Pasir Gudang
DPP Wangsa Maju
DPP Kuala Trg
DPP Sik
DPP Demit
DPP Kemaman
DPP Pengkalan Chepa
DPP Rompin
DPP Putrajaya
DPP Lumut
DPP Padang Besar
DPP Jerantut
DPP Muadzam Shah
DPP Besut
DPP Jempol
DPP Maran
MTD Guchil
MTD Peramu Jaya
MTD Tg Lumpur
MTD Pulau Tawar
MTPD Sura
Dar At-Tarbiyyah
CP Bandar Bukit Mahkota
Pemuda PAS Rasa
Pemuda PAS Jln Yadi
Lajnah Pekerja
KeAdilan Rakyat
Angkatan Muda KeAdilan
Keadilan Johor
AMK P. Pinang
KeAdilan Sri Gading
Keadilan Batu
AMK Batu
DAP
PERTUBUHAN/NGO
P.U.M.
Aliran
Suaram
Fomca
Muslim Consumer
Darul Izzah
Halal Jakim
Amal Malaysia
Jabatan Amal
PASTI Kelantan
Tunas Islam
Nisa W. Persekutuan
Nisa Negeri Sembilan
Nisa Pekan
BERSIH
Bersih N9
GERAK
Pemuda Bersamamu
Skuad Waja Terengganu
MAMPAT
GAMIS
Khidmat Meru
PIMPINAN
PIMPINAN PAS
Nasharudin Mat Isa
Husam Musa
Mustafa Ali
Mohamad Sabu
Dr. Mohd Hatta
Haji Mahfuz
Mahfuz Omar II
Khalid samad
Dr. Syed Azman
Ust. Ahmad Awang
Dr. Lo Lo
Iskandar Abdul Samad
Drs. Khalil Idham Lim
Ustaz Nasir Zakaria
Dr. Halimah Ali
Subky Latif
Herman Samsudeen
Adly Zahari
Azizi Abdullah
Aiman Athirah Al Jundi
PIMPINAN PKR
Anwar Ibrahim
Azmin Ali
Tian Chua
Zulkifli Noordin
CheguBard
YB Fuziah Salleh
YB Mohammad Fairus
PIMPINAN DAP
Lim Kit Siang
KM - Lim Guang Eng
MP @ ADUN
N17 Gombak Setia
P99 Ampang
N19 Bukit Antarabangsa
Hulu Langat
N18 Bukit Payung
MP Kapar
Adun Titi Serong
Adun Chempaka

Semua YB Pakatan...
WEBSITE/LINK BARU..
Malayadaily
Al Brangi
Beras Melaka
PAS Caw. Shah Alam 2
Perak Bersatu
AMK Serdang
Betul Ka?
Abu Bahsyir Al Muqry
Pahang daily
Gaya Peneroka
Ustaz Amin
DPP Pertaling Jaya Sel
Jabatan Amal 2
Pemuda Pengkalan Chepa
Pancak Bicara
Lanh14
Rencana Rakyat
Cili Merah
Hati Sufi
Tukul Besi
Bumi Perak
Anak Reformasi
al-Futhuhat
Sabahdaily
AUDIO & VIDEO
WebRTV PAS
Terengganu Kini
WTV8 Altenatif
TV PAS
TVceramah
MyKuliah.Com
Grapes Nasyid
Siput Online
Pesan Untuk Umat
Amal Makrof
Hoh..?
Keadilan TV
TKOdaily
Kelab Greenboc
WorldTV
TV Utara
Kuliah Mazhab Akidah
Debat parlimen
Video Politik
Media Rakyat
Kuliah.net
Thinking Of Life
Malayaku
You Ceramah
TV Pakatan Rakyat
BICARA AGAMA
Ust Nasrudin
Zaharuddin.Net
Ustaz Muda
Ilmu & Ulama
Mesra Rakyat
The Rise Of Islam
Al-Bakistani
Al-Ahkam
SaifulIslam.Com
Harun Yahya
Jarum Emas
Tasek Pauh
Shamatun
Surau 2Faber
Sapaan Makrifat
Selak
Anda Tanya Saya Jawab
Isu Semasa Islam
Warisan Nabawi
Sampaikan Satu Ayat
Darul Mujahidin
Dr. Mohd Asri
Kebenaran Dari Allah
Ummah Online
Santapan Minda Pejuang
Ustaz Azhar Idrus
Akidah Alul Haq
Raja Ahmad Mukhlis
LUAR NEGARA
Republika Online
Kompas Cyber Media
Al Jazeera (English)
Al-Sofwah.or.id
Khalifah.com
Kavkazcenter.com
Al Manhaj
Majalah Ummi
Pattani Darulsalam
DUNIA ISLAM
Satu Umat
Al Muslimin
Suara Anak Muda
UMUM/LAIN-LAIN
Zulkiply Harun
Quran Online
Quran Flash
Laman PendidikanMY
Portal Pendidikan
Laman Emjay
Lowyat Net
Health Tips
Aiman Ku
Pondok AnNur
Nusa Mahsuri
Grafik Photoshop
Pondok
Karyawan Perak
Karya Cipta
DuniaICT
Pasir Puteh
Al-ahnaf Khat
Dunia Rossem
JARINGAN
Jaringan A Athoullah
My Jalinan
Sabilillah
Skoodeng
Calon & Blognya
Link Pas Sana-sini
Sopo Sentral
Shidinar Net
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

 
PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKD

(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)


©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel :
[email protected] atau Webmaster : [email protected]

Lot 3672, Bangunan PAS Kawasan Dungun,
Kg. Pak Sabah, 23000 Dungun, Terengganu.
Tel/Faks : 09-848 5001

All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.