Ke Laman Tranung Kite Balik Semula Pada Paparan Utama Hantar Artikel Forum Borak Siber Jalinan Siber Fhoto Album Hubung Kami ...

   SALURAN BERITA ALTERNATIF ANDA     
Teladan  ·  Penulis  ·  TKOBlog  ·  KelabTKO  ·  e-Groups  ·  WebRTV  ·  Iklan  ·  TKO Versi 7  ·  Exit
Masuk/Login @ Daftar sebagai ahli baru

Advertising/Iklan

Skim pembiayaan koperasi

Al-Bai  Bithaman Ajil Tanpa Penjamin

Langsingkan badan selamat dan semulajadi selama 30 hari

Rawatan Tradisional Secara Islam

Bengkel Kereta anda dengan harga berpatutan

Smart Learning Skor A

CD ayat-ayat suci AlQuran Al-Rogyah Alyare'yah

Sihat Secara Semulajadi

Memiliki Perfume Egyptian Potion

ceramah terkini

Alphalipid

REVOLUSI Penjagaan KERETA

Minyak Wangi tanpa Alkohol - Pengedar diperlukan!!

Al Quran Digital

MLM berasakan buah manggis (VeMMA)(Vemmabuilder)

Lambang Lelaki Sebenar

Seminar e-Book

Krim untuk lelaki virile for men

jus manggis vemma

penapis air fnr2u

Rumah burung layang ingin dijual

MACAM2 ADA seperti produk sarang burung, DCL, Naco, Slim it yourself dan lain2 lagi...

Produk Jus Manggis Vemma

Ziarah Yaman

Penawar Masalah Mata

10 Ribu produk affiliate oleh ClickBank

Coklat Minda

Layari Qasseh-Design Online Shop

Register ONLINE sekarang!

Nasrin Ibtisam Enterprise: e-Catalog

EXTRA INCOME, DAFTAR PERCUMA

www.labonda.com - LaBonda Collection

www.iluvislam.com

Program Didik Fitrah

Ceramic Busines Club, pemborong barang2 seramik

jom kita boikot barangan yahudi.sokong produk islam

Melicinkan Perjalanan Kenderaan Anda

kelab Jutawan

Mengatasi Masalah Kelakian Anda

Kursus Penternakan Lintah!

- HANYA RUANG IKLAN INI SAHAJA MASIH ADA KEKOSONGAN

Modules
 Asas Laman
    · Home
    · AvantGo
    · Feedback
    · Forums
    · iklan
    · livep2p
    · Private_Messages
    · Shout_Box
    · Stories_Archive
    · Surveys
    · tkofm
    · Top
    · Video_Stream

 Tambahan
    · Arkib 2005
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempah Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Hantar Aktiviti
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box
    · Web Video

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs

Akhbar Hari Ini
Perhatian : Sekadar baca sahaja, percaya? itu kena fikir dahulu.

Isnin, 4/5/2009

  Speaker mohon Sultan Perak tangguhkan sidang DUN
  Bekas Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak didakwa lagi
  7 sampul surat tender Toyota Camry diterima
  Rakyat penanda aras utama KPI - Najib
  Mesyuarat bincang isu agama anak tidak lama lagi
  Hafiz lepas dan bukan letak jawatan Ketua Pemuda Pas
  Kuala Lumpur dipilih menjadi tuan rumah KLCIC
  Dadah dalam kontena tak mungkin RM1 bilion - Musa
  Penjawat awam terbaik dihantar melanjut pelajaran
  Hanya ulama profesional layak untuk Presiden, Timbalan Presiden Pas
  Mahkamah Tinggi benar prosiding batal keputusan KDN
  4,000 kakitangan awam dijangka hadir sambutan Hari Pekerja
  Jangan buat kacau minta Pas letak calon di Penanti
  Asas ikatan kesetiaan dan bai'ah dalam sektor awam.
  Pro-Anwar dibidas
  500 mat rempit diperiksa
  GLC ternak ayam hapus monopoli
  Syabu satu kontena bernilai RM200j dirampas?
  Teruskan bina jambatan bengkok
  ‘Telah lama dipersetujui, ia tidak perlu diubah’
  Biar muktamar tentukan siapa layak
  Pas Selangor akui gagal penuhi tuntutan ahli
  Perlis mahu ulama isi jawatan tertinggi
  Tidak ada dalam perlembagaan – Pas Melaka
  Demi maruah parti
  BN tidak perlu bertanding
  Keputusan letak jawatan Manoharan 4 minggu lagi
  Penanti: Hadi ulangi sokong calon PKR
  Kaji semula keputusan– Dr. Mujahid
  Zambry lapor polis tuduhan ADUN Titi Serong
  Saya tidak tahu langsung spekulasi Soi Lek - Tee Keat
  3 lagi kes H1N1 dikesan
  Babi dijangkiti virus H1N1 di Kanada
  50 rakyat Mexico diasing
  FBI peralat pelajar Islam di Amerika Syarikat
  Pakistan tubuh mahkamah rayuan Syariah
  Sri Lanka kritik negara Barat
  Sondhi dakwa pegawai tentera terlibat
  WHO elak umum tahap wabak
  Zoo musnah 3 babi hutan
  Jurulatih NFL patah tulang
  ADB sedia bantu negara Asia hadapi H1N1
  Ayah mahu pelihara anak
  Pekerja bagasi enggan punggah beg
  Antasari nafi terlibat kes bunuh
  Selatan Australia larang guna beg plastik
  Pencuri tersangkut atas bumbung

Ranking TKO
Rebutlah ranking ini... © 2004 Tranung Kite

Chit Chat

Only registered users can shout. Please login or create an account.

Meja Online #
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: john11
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 25153

People Online:
Visitors: 0
Members: 0
Total: 0

@TKO..

Tranungkite Online V8 :: View topic - JAWAPAN- 10 soalan PPIM untuk dijawab TKO/PAS..........
 FAQFAQ   SearchSearch   UsergroupsUsergroups   ProfileProfile   Private MessagesPrivate Messages   MasukMasuk 

JAWAPAN- 10 soalan PPIM untuk dijawab TKO/PAS..........
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Tranungkite Online V8 Forum Index -> Borak Politik & Isu Semasa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
pria_malaya08
StaffSarjan
StaffSarjan


Joined: Jun 19, 2008
Posts: 1565

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:10 am    Post subject: JAWAPAN- 10 soalan PPIM untuk dijawab TKO/PAS.......... Reply with quote



lanjutan dari persoalan di thread ini,
http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5494&postdays=0&postorder=asc&start=0

yang juga diambil sumber asalnya di link ini,
http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/comment.php?comment.news.649

pada mulanya saya memikirkan untuk mengabaikan sahaja soalan2 tersebut, kerena jelas ianya bersifat 'basi' dan provokasi..

tetapi, setelah melihat perlunya kepada himpunan jawpan2 tersebut , saya mengambil pilihan untuk menjawabnya setakat yang boleh..

saya mulakan dengan menjawab beberapa soalan dahulu,
insyaallah, soalan lain akan saya jawab selepas dari ini..

dan saya pasti soalan2 ini bukan terhad kepada 10 soalan ini sahaja, bahkan akan terdapat lagi soalan2 susulan yg lain yg akan dihebahkan melihatkan perkataan "siri pertama" yang disebut pada tajuk artikel di laman tersebut..

apa pun, insyallah jika berkesempatan, saya akan jawab..
cuma, saya minta, diwujudkan ruang perbahasan, atau soal jawab dgn pihak yg bertanya..rasanya jika saya hanya mengambil pendekatan 'mempertahankan diri', rasanya itu tidak bijak, saya juga perlu kepada pendekatan 'menyerang' kerana dgn wujudnya unsur perbezaan dan perbandingan, disitulah orang ramai dapat menilai..

yang baik itu datangnya dari rahmat-Nya kepada diri saya, yang buruk dan kurang itu menunjukkan kelamahan dan kesilapan saya, hakikatnya, kedua2nya datang dari-Nya..
yang baik jadikan amalan dan pengajaran, yg buruk jadikan sempadan..

wallahua'lam...


Last edited by pria_malaya08 on Wed Jan 28, 2009 11:59 pm; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
pria_malaya08
StaffSarjan
StaffSarjan


Joined: Jun 19, 2008
Posts: 1565

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:11 am    Post subject: Reply with quote

1. PAS kata UMNO kafir kerana kerjasama dengan MCA. Kenapa kini PAS adakan kerjasama dengan DAP ( sedangkan DAP penyokong kuat ISA Singapura dan berperanan besar dalam tercetusnya 13 Mei ) ?

sebelum saya menghurai lebih lanjut, saya minta yang bertanya, tunjukkan bukti kenyataan PAS tersebut..apa sebab musabbab ianya dikeluarkan...

dalam perihal isu kafir mengkafirkan ini, saya sudah jelaskan seperti beberpa jawapan dibawah ini...

1) kebanykan laporan2 yg mendakwa PAS mengkafirkan pemimpin2 umno adalah palsu dan berlebih2an..jadi, boleh sedara senarakan pemimpin2 PAS yg telah mengkafirkan pemimpin umno beserta dengan bukti kenyataannya? kita lihat adakah wujud sehingga memaksa sedara memukul rata PAS keseluruhannya mengkafikran umno..

2) utk pengetahuan sedara, jika kita perhati diwaktu itu, sudah wujud istilah kafir-mengkafirkan..jika diteliti, dalam tatabahasa Bahasa Melayu, maksud bagi istilah 'kafir mengkafikran' ialah menunjukkan kedua2 pihak jelas saling kafir-mengkafirkan..makna kata, pihak PAS dikatakan telah meng'kafir'kan umno, pihak umno telah dikatakan meng'kafir'kan PAS,..jadi, kenapa sedara tidak timbulkan persoalan ini?? kenapa tidak dipersoalkan pihak umno yg turut ada mengkafirkan PAS?


Quote:
Jelas Abdul Hadi, isu perdebatan pernah dicetuskan pada tahun 1984 apabila Barisan Nasional mencabar PAS dengan mencetuskan isu kafir mengkafir. PAS mengajak BN untuk bermuzakarah tapi BN mengajak untuk melakukan perdebatan.

Katanya, pada waktu itu PAS mensyaratkan debat mestilah disiarkan secara langsung di seluruh negara. Namun apabila tiba masa ditetapkan, pihak BN telah meminta jasa Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu membuat perisytiharan debat dibatalkan.

Katanya Presiden Umno pada waktu itu, Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad telah berucap pada perhimpunan khas di Kuala Lumpur pada 1985 membuat kenyataan mengecam ahli-ahli agama dalam Umno kenapa tidak berani mengemukakan hujah yang diminta oleh PAS.

http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=13016&Itemid=50

3) sedara mungkin terlupa, bebrapa orang yang terlibat dalm isu meng'kafir'kan umno ketika itu kini sedang berada di dalam umno dan kerajaannya. siap memegang jawatan di dlm kerajaan..ustaz Nakhae' umpamanya..sedara boleh check balik..

4) jika diperhati, wujud juga golongan yg bukan dari kalangan pemimpin PAS yg bercakap isu ini. tapi ramai yang menganggapnya dari pemimpin PAS. para ustaz dan golongan agama ini sememangnya tidak menyertai mana2 parti politik, atau mudah dikenali sebagai bebas. cuma cenderung kpd PAS kerana terdapat persamaan dari segi memperjuangkan Islam. sepertimana diketahui, setiap ustaz2 atau golongan penyampai ilmu agama ini mempunyai skill, metodologi dan pendekatannya tersendiri dalam berceramah dan menyampaikan kuliah..seperti di dalam PAS, ada yg keras, ada yang lembut..

jadi, tidak hairan ada dikalangan mereka mengkritik, mengentam kerajaan kerana itu sememangnya kehendak Islam itu sendiri..
mereka mengkaji ilmu, bersikap zuhud dan wara', sudah tentu mereka arif dan alim dalam hal2 agama ini..

5) apa pun, jika benar perkara itu wujud, itu adalah perkara/kejadian yg telah lama berlaku. ianya tidak lagi muncul ketika ini. tiada lagi kedengaran pemimpin2 PAS mengkafirkan individu2 di dalam umno baik dalam siri2 ceramahnya dan di media cetaknya..kalau ada, sila berikan linknya..sedara lihat disini..
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=3019&Itemid=56

sebab itulah, ianya tidak menjadi isu ketika ini..jika benar ingin mengungkit kisah yg lalu, di pihak PAS seribu kali lebih bnyak isu yg boleh dibangkitkan kembali..dari kisah pembunuhan pemimpin dan penyokong PASnya, menghina hukum Islam dan al-Qurannya, pemimpin terlibat skandal seksnya, minum arak, rasuah dan sebagainya..

jadi, tiada sebab untuk isu ini dipanjangkan, sedangkan banyak perkara lain yg baru, yang mencengkam nasib rakyat dan Islam itu sendiri perlu diberi perhatian yg selebihnya. Sememangnya jika mahu diungkit, PAS mengakui banyak kesilapan dan kelemahan yg berlaku dahulu. PAS tidak mengakui ketika ini secara terbuka, bukanlah bermaksud PAS bersetuju dgn perkara2 yg terjadi dahulu. PAS mengakui kelemahan ini. sudah dijelaskan, PAS bukanlah parti yg paling sempurna pada dlm negara ini, dan begitulah juga organisasi, pergerakan dan kumpulan yg lain, tiada yg sempurna..

6) hujah yg terakhir, diakui di dalam mana2 organisasi hatta PAS sendiri, terdapat golongan yg agak keterlaluan, atau boleh digunakan istilah 'ekstrim' di dalam setiap tindakan dan kenyataannya..tapi, ini bukanlah hujah untuk mengatakan PAS keseluruhannya juga 'ekstrim' atau telah sepakat mengkafirkan pemimpin2 dan penyokong umno..mereka yg mengatakan sedemikian mempunyai alasan dan sebabnya sendiri..sebagaimana ada golongan mengatakan golongan syiah (terutama syiah zaidiah) adalah masih Islam, mereka tetap Islam..sementara terdapat golongan yg lain 'berani' untuk mengkafirkan sahaja keseluruhan syiah itu sendiri kerana jelas pegangan akidahnya berlawanan dlm islam..

begitulah wujudnya keadaan di dalam PAS ketika itu, dan mungkin sekarang ini, iaitu ada yg mengambil jalan pertengahan, ada yg ambil 'jalan pintas' dan sebagainya, tetapi kedua2 pihak ini mempunyai alasan dan dalil yg kukuh , ada sebab, dan yg penting tindakannya kerana sayangkan agama, kerana takutkan Allah, tiada sebab lain..

contoh dalam kes pemimpin umno pernah mempersendakan al-Quran..
satu golongan mengatakan dengan menyebut si polan si polan sebagai kafir. yg ini jelas disebut di dalam al-Quran mereka yg tidak beriman dgn al-quran adalah kafir krn jelas itu rukun iman yg wajib dipatuhi..dan hujah bagi mereka ini ialah, terdapat ayat di dalam al-Quran yg menyatakan siapa yg tidak menyatakan seseorang yg kafir itu sebagai kafir, maka mereka itu adlah kafir..ini pegangan teguh mereka..

dan satu lagi menyatakan, ia menepati ciri2 seorang kafir. tanpa menghukum nama si polan si polan itu, tetapi menyatakan perkara seumpama itu (menghina quran) boleh menjerumuskan diri terhadap kekufuran, akidah terjejas dan sebagainya..kes inilah yg banyak menjadi isu mainan media ketika itu dimana memutarbelitkan kenyataan.
tiada kenyataan mengkafirkan disitu, tetapi pihak kerajaan ketika itu dengan kerjasama media, memutarbeli kenyataan..dikatakan pemimpin2 PAS telah mengkafirkan pemimpin umno...


ada pun perihal PAS bekerjasama dengan DAP adalah atas jalinan kerjasama parti pembangkang yg bersatu menuntut pembaharuan, keadilan, kesaksamaa, kebaikan dan pembaharuan. PAS tidak sesekali bergabung dgn mereka atas dasar untuk meruntuhkan Islam, memecahkan umat, dan lain2..

DAP dahulu berbeza dgn DAP kini..
umpama UMNO dahulu berbeza dgn UMNO kini..
saya ada terangkan disini..

1. saya tak pasti kenapa sedara begitu mengambil respon berlebihan bila dikatakan orang PR ada menyebut DAP lebih baik daripada Umno. Tapi sedara tidak pula terlompat2 apabila Pengerusi Badan Disiplin Umno sendri mengatakan umno lebih teruk dari MCA dan Gerakan. Bukankah ia membawa maksud yg sama dengan kenyataan, MCA dan Gerakan lebih baik, lebih mulia daripada Umno?

2. Jadi, salahkan bila orang PR sendiri meneyebut DAP lebih baik daripada Umno, jika orang Umno sendiri mengakui Umno lebih teruk dari parti non muslim dalam kompenan BN??

3. Sebab itulah sedara kena lihat situasi sebenar kenapa ianya diungkapkan. Seperti kenyataan umno lebih teruk dari MCA dan Gerakan itu ialah atas isu rasuah, bukan keseluruhan perkara. Nyata dari pengakuan pengerusi Disiplin umno, umno ketika ini nazak dgn isu rasuah, dan dikatakan rasuah yg berlaku di dalam umno lebih teruk, lebih memalukan dari rakan kompenannya sendiri seperti MCA dan Gerakan. Ada pun dalam hal yang lain, sememangnya tidak dinafikan, umno adalah lebih baik dari mereka.

4. Begitu juga dengan situasi ini. Pihak di dalam PAS mengatakan DAP lebih baik dari umno. Kenyataan ini bukanlah bermaksud DAP Islam, dan umno bukan Islam, DAP memperjuangkan Islam secara benar, Umno tidak langsung memperjuangkan Islam, dan lain2. Adapun yang dikatakan DAP lebih baik daripada Umno adalah merujuk kpd perkara2 yg baik yang dilakukan oleh DAP yang tidak dilakukan atau gagal dilaksana oleh Umno. Aptaha lagi, Umno adalah parti mejoriti Islam, yang dikatakan faham hukum2 Islam, dan DAP adalah majority bukan Islam yang semestinya tidak faham dan menolak Islam.

5. Saya suka mengulangi ‘sifir’ mudah perbandingan untuk difahami oleh sedara..


************

umno, parti org islam,
DAP, parti org kafir..

umno, sebenarnya faham islam,
dan DAP semestinya xfaham islam..

TETAPI...............................................

umno kuburkan tulisan jawi,xnak julang tulisan jawi/arab,
dap nk angkat bahasa dia..kat PP, ada papan tanda bahasa jawi..

umno robohkan masjid, surau..
DAP setakat ni xde lagi....

umno xnk berhukum dgn hukum islam, pastu hina plak,
DAP xnak, tp blom sampai hina lagi..bahkan LGE dan beberapa pimpinan PR yg bukan muslim ada menyatakan Islam adalah agama yg terbaik, Quran sebagai rujukan yg sesuai dan lain2.

rasuah,peneyelewengan, salahguna kuasa berleluasa dlm umno,
DAP..memerangi gejala rasuah adalah antara misi perjuangannya. Walaupun diakui ada, tp umno ttp menjuarainya, kalah parti non muslim DAP..

umno sokong akta ciptaan manusia ISA yg berlawanan dgn konsep Islam,
DAP tidak setuju dgn akta zalim itu..

umno halang ceramah agama pas, xbagi permit,
DAP bagi, xde masalah, xde karenah birokrasi...bahkan di PP, kerajaan DAP mengarahkan TKM memastikan setiap kegiatan kuliah agama disurau dan dimasjid diteruskan.

umno pernah terlibat dlm pembunuhan rakan seagamanya pas,
DAP xde lagi..

umno salahguna harta kerajaan termasuk media kerajaan,
DAP, xde lagi..

umno sekat bantuan perkapita SAR,
DAP PP bagi bantuan, tanah pd SAR

umno yang dikatakan parti muslim menyokong konsert jomheboh, dan dikatakan merancang adakan kelas tarian disetiap sekolah,
DAP sebagai parti non muslim terima Jom heboh, dan dikatakan merancang adakan aktiviti tarian, tapi dikatakan memisah lelaki dan perempuan,

*************

6. Dan banyak lagi contoh. Rasanya tidak perlu semuanya dihuraikan disini seperti isu LGE mempertahankan gadis melayu yg dirogol suatu masa dahulu, pimpinan DAP melawat masjid yang terbakar, menghadiri majlis keagamaan yang dilaksanakan masyarakat muslim dan sebagainya.

7. Ini jelas menunjukkan dakwaan mengatakan DAP keseluruhannya adalah anti Islam, anti melayu, perkuman dan lain2 adalah salah. Bahkan, terdapat juga suara yang mengatakan DAP adalah kafir yang bersifat ‘harbi’ yang wajib diperangi. Tetapi apabila diminta penjelasan mengenai definisi dan takrif sebenar kafir harbi, mereka tidak mampu menjawabnya.

8. sepatutnya perbandingan ini xharus wujud, sbb dari segi hakikatnya, islam xlayak dperbandingkan dgn agama lain, krn ia sudah diketahui islam adalah agama yg teragung dan termulia dr agama lain..begitu juga dengan umno, dimaklum bahawa umno adalah parti majority Islam, dan sepatutnya faham dan lebih baik dari parti non muslim.. tetapi jelas, jemaah islam umno telah mengalami GHURUR, terkeliru dlm tindak tanduknya..

9. sepatutnya islam memerintah, tetapi jelas islam yg diperintah..
dikala menang selesa dberi mandat memrintah negara, kesempatan ini tidak digunakan sebaiknya utk mengangkat islam secara bersungguh2, menerangkan keindahan hukum islam kpd org kafir..tetapi sombong dan angkuh. kini, sesudah kalah ditimpa musibah, baru lah beria2 kononnya inginkan Islam yg sebenar, barulah berlagak hero memperjuangkan melayu islam.. padahal segalanya sudah terlambat di dalam umno.

10. Sedangakan isu rasuah didlm ‘keluarga’ sendiri pun tidak Berjaya dihapuskan, inikan pula cuba bertindak lebih alim dari orang lain..

11. ingat, golongan munafik(islam pada nama shj) lebih hina kedudukannya berbanding org kafir diakhirat kelak..ini sejelasnya diperkatakan di dalam al-Quran..kenapa Allah memberi penekanan terhadap ayat ini. Apabila dikaji dalam pengajian metodologi al-Quran dan Hadith, jelas antaranya,golongan seumpama ini telah wujud dari zaman dahulu, dan Allah menekankan bahawa ianya akan wujud sehingga bila2. Oleh kerana itu Allah memberi peringatan di dalam al-Quran mengenai bala yg akan ditimpa oleh golongan munafik ialah neraka, yang mana di dalamnya diberi makan dan minum dari sumber api dan kepanasan.

12. walau PAS menunjukkan sikap ‘ramah’nya terhadap DAP, tapi dalam masa yang sama, sikap berhati2 dan berwaspada tetap ada dlm berurusan dgn mereka..ini yang sepatutnya, bersangka baik, menunjukkan sikap yg baik, dalam masa yg sama berhati2. Bukannya berlagak samseng, seolah2 Islam itu agama yg ‘keras’ dan tidak berhemah dlm mentadbir. PAS tidak sesekali merestui dlm apa2 perkara yg kelas berlawanan dgn al-quran dan hadith.

13. Disini sepatutnya faham, PAS mengambil pendekatan ‘berhubungan’ dengan DAP adalah dalam perkara yang baik sahaja, ada pun perkara yg tidak baik, PAS menolaknya, begitu juga ketika PAS memilih utk bergabung dgn Umno dahulu, PAS bersetuju dlm perkara yg baik, adapun yg tidak baik, jelas PAS tidak berkompromi mngenainya. PAS cuba mengambil ‘ijtihad’ semasa ini berlandaskan keperluan memilih mudharat yang kecil berbanding mudharat yg lebih besar. dan ini memerlukan ruang atau soalan yg khusus utk dibincangkan.



Last edited by pria_malaya08 on Mon Jan 05, 2009 12:13 pm; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
pria_malaya08
StaffSarjan
StaffSarjan


Joined: Jun 19, 2008
Posts: 1565

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:13 am    Post subject: Reply with quote

2. PAS kata ingin melaksanakan Hudud. Karpal Singh kata “ Over my dead body” dan DAP lain pun bantah Hudud? Kenapa PAS kerjasama dengan mereka yang menentang Hudud?

saya tak tahu kenapa sedara begitu mengambil respon berlebihan bila orang bukan Islam menyatakan sedemikian, tetapi diam seribu bahasa bila orang Islam sendiri menghina dan memperlekehkan agamanya..tidak mengapalah...

sudah diterangkan mengenai perihal pergabungan PAS bersama DAP pada soalan pertama tadi..sedara yg bertanya boleh melihat sifir mudah perbezaan umno sebagai parti Islam, dan DAp sebagai parti bukan islam tadi..

sebagaimana PAS dahulu pernah bergabung dgn parti2 lain termasuk umno, yang menegakkan hudud bukan ideologi mereka, begitu juga PAS mengambil pendekatan bekerjasama dgn rakan parti pembangkang DAP, dan PKR..

jadi, salahkah PAS bergerak atas strateginya sendiri? salahkah PAS bertahalluf siyasi dgn kaedahnya sendiri? kenapa tidak dipersoalkan kenapa PAS bergabung dgn umno dahulu walaupun tahu umno pun tidak berminat terhadap hukum Islam? kenapa tidak dibangkitkan PAS pernah bersama dgn parti2 pembangkang yg lain dahulu? kenapa ianya dibangkitkan sekarang?

semestinya semua sedia maklum, orang yg bukan beragama islam semestinya akan tidak bersetuju dengan Islam, akan menolaknya dan lain2...tidak pelik, kerana kita ketahui, mereka bukan Islam, dan tidak memahami Islam..sedara boleh lihat sendiri orang bukan Islam dari parti sedara BN sendiri (MCA, MIC etc), bahkan mereka lebih terkehadapan berbanding DAP dalam menentang hasrat PAS dengan menghantar memorandom dan percubaan untuk melakukan demontrasi menentang hukum hudud baru2 ini..

sedara harus sedar, yang menentang Hudud bukanlah dasar utama parti mereka, seperti bukan dasar umno menghalalkan rasuah, tetapi stiil juara dlm isu rasuah. cuma terdapat segelintir dari mereka sahaja yg mengecamnya kerana masih tidak faham dgn Islam. bahkan jika sedara lihat, terdapat juga dari kalangan mereka menyambut hasrat PAS dgn hati terbuka, menghormati perjuangan PAS..

ini sebenarnya satu permulaan. sedara boleh lihat bagaimana kelab penyokong PAS dari kaum bukan Islam akhirnya menerima dan faham mengenai hukum Allah selepas bersama dgn PAS. bahkan jika sedara melihat kenyataan dan perakuan mereka, ternyata mereka lebih faham dari sesetengah pemimpin dan ahli umno sendiri dlm isu ini.. ini sebenarnya sedang disusahakan..jika umno hanya bising PAS tidak mahu laksanakan hudud, tanpa mereka membantunya, PAS menyatakan, PAS tetap komited dlm mengharunginya keseorangan, walaupun tidak dibantu rakannya dari jemaah Islam umno...



ada pun, huraian yg lain, saya ada nyatakan disini..

1. sudah dinyatakan secara terbuka, PAS berpakat di dalam PR bukan diatas dasar menentang Islam, bukan atas dasar menindas rakyat, bukan diatas sebab2 negatif. Tetapi PAS berpakat diatas perkara yg baik, menuntut keadilan, menuntut hak samarata, memperjuangkan hak rakyat, menolak rasuah dan salhgunakuasa dan lain2.

2. Ini jelas menunjukkan PAS tidak pernah cenderung ataupun bersetuju diatas tindak tanduk rakannya dalam PR jika ia jelas menyalahi agama. PAS tidak pernah berkompromi mengenai hal ini.

3. Saya mengambil contoh DAP. Dikalangan pihak sedara (umno) ada mengatakan, DAP adalah sudah masuk dalam kategori kafir harbi, iaitu orang bukan Islam yang memerangi umat Islam..

4. Persoalan saya ialah, apakah pihak sedara tahu apa implikasi jika mengatakan sedemikian? Tahukah sedara hukuman utk kafir harbi ialah wajib utk diperangi dengan pertumpahan darah??


Quote:
Kafir harbi adalah orang-orang kafir yang sedang terlibat pertempuran berdarah dengan muslimin. Darah mereka halal untuk ditumpahkan sebagaimana mereka pun punya hak untuk membunuh muslimin. Hubungan antara ahlul harb dengan muslimin memang hubungan bunuh membunuh di dalam wilayah konflik.


5. jadi, jika pihak sedara mengatakan DAP adalah kafir harbi, maka perang wajib diistiharkan untuknya, dimana darahnya halal untuk dibunuh..sedara setuju?? jadi, jika itu hukuman sedara, mana kenyataan dan tindakan pemimpin Islam kerajaan sedara yg mengihstiharkan wajib bunuh keatas mereka? mana pemimpin atau tokoh Islam dlm negara kita yg menghukum mereka sbg kafir harbi dah sewajibnya untuk dibunuh? Melainkan ianya bukan termasuk dalam golongan kafir harbi.

6. Ada pun yg disuarakan sesetengah pemimpin DAP yg tidak bersetuju dengan ‘negara Islam’ PAS, menentang agenda PAS, adalah merujuk kepada ketidakfahaman mereka mengenai Islam. Tidak pelik hal ini berlaku kerana jelas mereka adalah orang bukan Islam, semestinya tidak faham mengenai Islam.

7. Jika sedara perhatikan keadaan yg berlaku, sedara akan dapati, suara itu bukanlah suara majoriti, ataupun mewakili parti dan dasar parti mereka. Kita lihat bagaimana wujud juga dikalangan mereka yg menunjukkan toleransi atau hubungan yg baik dengan pihak PAS, atau Islam itu sendiri. Dasar kerajaan Pulau Pinang umpamanya, banyak yg memberi faedah kepada umat Islam jika kita perhatikan. Bagaimana ketua menterinya menunjukkan sikapnya yg ramah terhadap semua kaum, dan tidak sesekali membayangkan kerajaannya akan menganaktirikan Islam, atau anti kepada Islam.

8. Memberi dana kepada Sekolah agama rakyat, menaikkan elaun guru KAFA, memberi bantuan tanah kpd sekolah agama, memastikan surau dan masjid disana terus bebas menganjurkan aktivit keagamaan, kuliah, ceramah dan sebagainya. Menziarahi penduduk Islam yg mengalami musibah, memberi bantuan kdp masjid2, menziarahi masjid yg berlaku kebakaran, cakna kepada perayaan2 umat Islam dan pelbagai lagi. Adakah ini maksud sedara, DAP keseluruhan anti Islam? Mereka sudah layak digelar kafir harbi?

9. Berbalik dengan isu awal tadi. Mungkin sedara terlupa mengenai kompenan parti sedara sendiri. Cuba sedara bertanya kepada mereka, baik parti MCA, MIC, PPP, SUPP dan lain2, adakah mereka bersetuju dnegan idea ‘negara ‘Islam’ PAS, atau hukum hudud umpamanya?? sudah pasti mereka turut menyatakan tidak setuju, dan menolaknya. Adkah pada pandngan sedara bermakna mereka juga anti kepada Islam??

10. Disini, mungkin sedara akan bertanya, mereka tidak setuju dengan ‘negara Islam’ PAS je, ‘negara Islam’ umno mereka sokong…baik, sekarang kita lihat pula, kenapa MCA, MIC dan lain2 non muslim dikatakan bersetuju dnegan ‘negara Islam’ umno? tak kondem langsung 'negara Islam' kerajaan umno sekarang...

11. Jawapannya, kerana mereka tahu, tidak ada perbezaan yg ketara jika mereka yg memerintah, dengan apa yg sedang berlaku sekarang, sama sahaja..bahkan, apa yang mereka inginkan, semuanya ada, semuanya mudah tercapai..sebab itulah mereka dikatakan tidak banyak merungut dengan 'negera Islam' umno sekarang…

12. berbeza dgn agenda yang PAS gagaskan itu. sebab 2 mereka tidak menyokong 'negara Islam' PAS, mereka takut dgn 'negara Islam' PAS kerana apa yg PAS bawa itu adalah benar..

13. sebab itu, Mereka (MCA, MIC dan lain2) menyokong ‘negara Islam’ umno adalah kerana 'negara Islam' umno menepati citarasa mereka, tidak pun 100%, tetapi sudah cukup 'selesa' dan lebih bebas daripada 'negara Islam' PAS..sedara faham setakat ini?

14. Saya bawa bukti contoh terbaru. Sedara cuba lihat isu arak diselangor baru2 ini, DAP dikatakan tidak bersetuju (terkeliru kerana krn media versi cina mengatakan PAS akan mengharamkan terus arak) dengan langkah atau usaha PAS tersebut. Ini tidak hairan kerana mereka adalah bukan Islam. Tentulah MCA, GERAKAN, MIC dan lain2nya bersetuju dgn tindakan DAP itu.

15. Yang menjadi persoalannya, dimana jemaah Islam umno? mana kenyataan dan peranan umno untuk membantu PAS dlm isu ini? Mana jemaah kenyataan umno menjunjung prinsip Islam sebenar? jelas, tiada..

16. maka, terjawablah, umno di'sukai' MCA dan rakan2ya kerana mereka melihat umno tidak lebih seperti mereka..disinilah pada pandangan mereka PAS adalah ekstrim, tetapi tidak kpd umno..mereka memandang PAS sebagai ‘parti yg menakutkan’, dan mereka memandang umno sebagai, ‘parti yg bebas dan mudah’…sedara faham setakat ini??

17. ini sebagai contoh, bagaimana bezanya umno dan PAS itu darisegi menjunjung prinsip Islam sebenar, niat, perlaksnaan dan tindakan. dan juga bagaimana lahirnya perbezaan dari segi persepsi golongan non muslim terhadap kedua2 parti tersebut..

18. begitulah yg terjadi pada DAP dan lain2 parti, mereka turut terikut rentak yg dimainkan kerajaan umno bahwa negara Islam PAS, adalah itu dan ini..dikatakan PAS seperti ‘taliban’, menjunjung cara keganasan, ingin melaksanakan hokum hudud kpd bukan islam dan sebagainya, sehingga bukan sahaja mereka, bahkan keseluruhan penganut bukan muslim memandang PAS sebagai parti yg ‘akstrim’, kolot dan perlu dijauhkan…

19. tetapi itu dahulu, sekarang Alhamdulillah, ada sedikit perubahan. Sebab itu apabila difahami kenyataan Tok Guru yg ditanya pemberita, apa pandangannya mengenai hubungan secara tidak langsung dgn DAP. Tok guru menjawab, ia adalah kurnaan Allah, nikmat Allah, bagaimana parti yg dahulunya (lagi kuat) persepsi negatifnya terhadap Islam, kini boleh beransur2 berubah, dan menerima parti Islam (yang diketahui menjunjung Islam) sebagai rakan..ini sebagai suatu permulaan yg baik, dimana terdapat unsur dakwah sebenarnya yg terselindung…

20. mungkin jika difikir sejenak, bagaimana DAP sekarang jika dari dahulu tidak suka kepada Islam, tidak dibetulkan persepsinya terhadap Islam, sudah pasti DAP hari ini lebih ‘bahaya’ dari dahulu, lebih dibenci penyokong2 umno, dan disitu juga menunjukkan misi dakwah telah gagal..

21. begitulah jika ditanya mengenai Hindraf. PAS membantunya bukan diatas dasar mereka menentang Islam, tetapi atas dasar Islam itu sendiri lah PAS menunjukkan sikapnya yg ramah dan berhemah kdp kaum bukan islam. Jika jemaah Islam umno sudah mengambil pendekatan keras dan ‘menyerang’, PAS sebagai jemaah Islam yg lain perlu pendekatan ‘memujuk’, atau dengan kata lain, cara berhemah dan berkesan. Ini supaya mengelak perspektif buruk masyarakat bukan Islam bahawa Islam adalah agama yg menindas, kasar, tidak berhemah dan sebaginya..

22. sedara boleh lihat bagaimana usaha2 PAS ‘menjinakkan’ mereka ini, akhirnya melahirkan perspektif yg baik terhadap perjuangan PAS, dan insyaallah, ini akan memudahkan PAS melaksanakan dasar Islamnya secara keseluruhannya nanti..

“Kerajaan yang diterajui PAS di Kelantan tidak pernah merobohkan satu pun kuil Hindu atau kuil Buddha. Malah, patung Buddha berbaring yang terbesar di Asia Tenggara bukanlah di Thailand tetapi di Kelantan, di Kampung Neting, Tumpat, di tempat saya dibesarkan. Kerajaan PAS tidak merobohkan kuil-kuil, hanya kerajaan UMNO yang merobohkan kuil-kuil”….. Hindraf in www.bangkit.net

"Ini hanyalah sebahagian daripada testimoni pihak ketiga berhubung layanan baik kerajaan PAS Kelantan kepada kaum dan agama lain di negeri yang penduduk Islamnya melebihi 95%. Ini belum kita berbicara mengenai bagaimana PAS membantu sekolah-sekolah Cina dan menyelesaikan masaalah hakmilik tanah mereka dan lain-lain lagi. Semua ini adalah contoh praktikal yang telah ditunjukkan oleh PAS dan bukan retorik semata. Saya bersetuju dengan saranan saudara Sagaladoola bahawa sudah tiba masanya rakyat Malaysia meneliti betul-betul parti PAS dan segala tawaran mereka kepada rakyat."...Hu Pang Chow, Pengerusi Kelab Penyokong PAS



Last edited by pria_malaya08 on Sat Jan 03, 2009 6:54 pm; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
pria_malaya08
StaffSarjan
StaffSarjan


Joined: Jun 19, 2008
Posts: 1565

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:15 am    Post subject: Reply with quote

3. Dulu PAS kata UMNO tidak Islamik kerana lantik wakil rakyat wanita, tapi hari ini PAS lantik EXCO wanita? Adakah prinsip Islam itu telah berubah?

ini pendekatan dan metodlogi gerak kerja PAS. PAS menggunakan pendekatan berhemah dan mengikut keadaan dan tuntutan semasa..jika diteliti, bergeraknya PAS bukan atas platform sebagi parti politik semata2, tetapi juga sebagai badan dakwah dan tarbiah..sebab 2 jika dilihat, PAS banyak mengambil kaedah atau pendekatan memberi penerangan dahulu, memberi kesedaran dan penghayatan, barulah kepada aspek perlaksanaan..

jadi, PAS sebagai sebuah organisasi politik, dakwah dan tarbiyah, maka pendekatan dakwah amat perlu dalam menarik orang ramai supaya bersama dalam perjuangan PAS samaada sebagai ahli atau pun penyokong. biasanya pendekatan hukum penuh dengan ketakutan manakala pendekatan politik penuh dengan kebencian, sedangkan pendekatan dakwah dan tarbiyah penuh dengan kasih sayang dan hikmah. ini sedara perlu ketahui..

tujuannya, supaya orang suka dan sayang kepada kita. sebagai kerajaan, PAS metilah mempunyai plan atau strateginya. apa salahnya PAS mendahulukan pendekatan dakwah dalam menangani isu-isu kemasyarakatan. Kalau kita mendahulu pendekatan hukum atau politik, biasanya orang takut atau benci. Kalau orang takut atau benci, biasanya orang akan lari dari kita dan ini merugikan kita sendiri..

umpama, ketika dahulu kerajaan kelantan menghalang sebarang bentuk konsert diadakan di Kelantan. selepas memberi didikan kepada rakyatnya, selepas berusaha mencegah kemungkaran, selepas berfikir mengenai alternatif utk rakyatnya, maka PAS menagmbil pendekatan membenarkan konsert diadakan..bagaimana? dengan mengasingkan perempuan dan lelaki, bermula konsert selepas waktu solat, diadakan solat maghrib dan isyak secara berjemaah, melarang artis wanita didepan khalayak ramai, meneylitkan unsur dakwah dan peringatan semasa konsert dan sebagainya..ini pendekatan PAS sebenarnya..

begitu juga dalam isu ini. PAS dahulu memandang tiada keperluan utk melantik wanita menjadi pemimpin atasan kerana tiada keperluan yg mendesak uktnya ketika dahulu..ditambah keadaan pemimpin wanita ketika itu yg bersama kerajaan tidak menepati tuntutan agama Islam, tidak menutup aurat dan sebaginya, sememangnya ianya tidak layak diberi amanah meminpin ummah..ini asas yg perlu diketahui..

jadi, kenapa perlu timbulkan cara dan pendekatan PAS ini? bahkan jika kita lihat dalam Islam itu sendiri telah menunjukkan bagaimana dlm hal2 tertentu, ada turutan hukumnya, ada step by stepnya..

umpama arak, bagaimana Allah pada peringkat permulaannya menghalalkan meminum arak, peringkat keduanya, mengharamkan hanya apabila hendak menunaikan solat, dan ketiganya barulah mengaramkan secara total arak itu..
kenapa Allah tidak mengharamkan dari awal?
apakah Allah gagal dalam urusan mentadbir hambanya..
tak lain dan tak bukan, Allah menunjukkan Islam adalah agama yg berhikmah, agama yg sempurna dan contoh kepada agama2 yg lain...




Last edited by pria_malaya08 on Sat Jan 03, 2009 2:01 am; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
pok_aji
Prebet
Prebet


Joined: Apr 01, 2005
Posts: 124

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:15 am    Post subject: Reply with quote

bro,
please jgn pakai font warna merah,
terjegil mata nak baca.
Nnt mod marah.
anyway jawapan menarik.
Back to top
View user's profile Send private message
nightmare143
Pegawai Waran2
Pegawai Waran2


Joined: Apr 05, 2008
Posts: 2525
Location: Negeri2 Pakatan Rakyat

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:18 am    Post subject: Reply with quote

pok_aji wrote:
bro,
please jgn pakai font warna merah,
terjegil mata nak baca.
Nnt mod marah.
anyway jawapan menarik.


merah tanda amaran....buat mereka yang masih tak faham2... Wink
Back to top
View user's profile Send private message
pria_malaya08
StaffSarjan
StaffSarjan


Joined: Jun 19, 2008
Posts: 1565

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:21 am    Post subject: Reply with quote

- double posting-

Last edited by pria_malaya08 on Sat Jan 03, 2009 1:38 am; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
yutuba
Prebet
Prebet


Joined: Apr 13, 2008
Posts: 214

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:22 am    Post subject: Reply with quote

go go go Pria...hehe esok tak dak klas.ops! Shocked
Back to top
View user's profile Send private message
boloqaroq
Amaran 3
Amaran 3


Joined: Dec 31, 2007
Posts: 2725
Location: Ladang Membersih Otak Lembu Beku

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:24 am    Post subject: Reply with quote

Adoi merahlah mak ngah... Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
pria_malaya08
StaffSarjan
StaffSarjan


Joined: Jun 19, 2008
Posts: 1565

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:26 am    Post subject: Reply with quote

4. Kenapa PAS sebagai Parti Islam dan beberapa orang kuat PAS seperti Mat Sabu (dulu apabila berjalan mengiring apabila berjumpa dengan YB Dato' Seri Anwar Ibrahim) kini menyokong Anwar Ibrahim apabila beliau dituduh meliwat sedangkan mereka tahu cerita sebenar? Tidakkah ini satu perbuatan yang zalim?

saya pun tidak pasti kenapa sedara jadikan isu ini sebagai perkara yg sangat penting dan utama..

apa pun saya jawab mengani isu Anwar dan juga pemimpin2 yg lain.
dalam isu ini, Anwar sendiri memaafkan PAS dan rakan yg lain kerana mengakui tidak dapat melakukan kebaikan dan pengislahan di dalam umno.

Anwar sendiri mengakui jalannya ketika itu adalah salah, dan PAS berhak untuk mengatakan itu dan ini kerana memang jelas peluang untuk menjalankan reformasi yg sebenarnya, baik terhadap Islam, mahupun rakyat tidak tercapai didlm umno..

Jadi tidak timbul soal ini sebenarnya. PAS sebagai parti yg mahukan kebenaran ketika itu bersikap mengkritik Anwar kerana memilih jalan yg salah. Dan Anwar mengakuinya.

ada pun mengnai adakah saudara Anwar benar2 bersalah, tidaklah tahu PAS akan hakikatnya, melainkan Allah..selagi tidak dibuktikan bersalah, selagi itu PAS menganggap ianya tidak bersalah. insyaallah, jika mahkmah memutuskan beliau bersalah, PAS tiada maslh untuk menolaknya...


dan disini..

1. isu ini saya kira berkaitan dengan isu yg ditimbulkan pada soalan ke-6 saudara, berkenaan PAS dahulu membenci Anwar, lepas 2 puji Anwar. Ianya adalah isu yg sama dan saya sudah jawab disitu.

2. Rasanya ini tidak menjadi isu yang mesti diperbesar2kan..jika dilihat, perkara ini wujud dimana2 sahaja, bahkan dalam jemaah umno sendiri. Jika dahulu ianya dipuji dan dipuja, selepas ianya keluar dari umno dan masuk pembangkang, ia dicaci dan dihina. Sedara boleh lihat contoh Anwar Ibrahim sendiri, Khalid Ibrahim, dan beberapa pemimin PAS dari bekas umno.

3. Persoalannya, kenapa ini terjadi? Masing2 ada hujahnya. Ada pun di pihak PAS, mereka merasakan perjuangan mereka adalah benar, mereka mempunyai keyakinan jika pun tidak sempurna dan paling terbaik, parti mereka lebih baik daripada parti lawan ketika itu, iaitu umno dalam memperjuangkan hak2 Islam dan rakyat. Apakah ini salah? Adakah umno tidak merasa yakin parti mereka memperjuangkan Islam? Apakah umno tidak merasa partinya lebih melayu daripada orang lain misalnya?

4. Apa pun, saya ingin membetulkan sedikit kenyataan sedara diatas, dahulu memuji berlebih2an, dan selepas itu mengutuk berlebih2an. Saya tidak rasa PAS begitu memuja berlebih2an sehingga melebihi had yg dibenarkan Islam, ada pun memuji dan berterima kasih, itu adalah perkara biasa, dan smestinya wujud selaras dengan fitrah dan naluri manusia itu sendiri. Kalau ianya salah pada pandangan sedara, maka sedara boleh tolak, dan sebaliknya..

5. Sebab itu saya katakan, bahawa di dalam PAS turut mengakui ada yg bersikap berlebih2an, ter'over' dan sebagainya. Persoalannya, tunjukkan saya dimana kumpulan, gerakan dan parti yg tidak wujud di dalamnya ahli/penyokong yg bertindak berlebih2an, atau melampaui batas??

6. Sedara boleh lihat sendiri apa yang diucap pemimpin parti sedara sendiri..
Quote:

Umno serang PAS umpama perang salib di Kelantan

GUA MUSANG, 4 April: Anggota Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah menyifatkan cara serangan yang dibuat Umno terhadap PAS di Kelantan semacam 'perang salib' terhadap PAS.

Beliau berkata demikian ketika berucap di Mesyuarat Agung Luar Biasa Umno Bahagian Gua Musang di Bukit Cekati dekat sini.

"Di Kelantan kita dengar bagaimana seorang calon parlimen yang dekat dengan kuasa atasan di Kuala Lumpur memaki-hamun dan menggunakan kata-kata biadab terhadap PAS, khususnya terhadap Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menteri besar Kelantan.

"Bahkan seluruh jentera Umno digerakkan untuk melancarkan semacam ‘perang salib’ terhadap PAS, gayanya seperti perang yang dilakukan oleh Bush terhadap negara Islam," kata Ku Li.

Menurut Ku Li, dalam pilihan raya baru-baru ini, pengundi melihat PAS sebagai parti yang adil kepada semua kaum dan pemimpinnya tidak mengamalkan rasuah - berbeza dengan imej Umno yang dilihat mementingkan Melayu sahaja dan korup.

"Mereka berkata orang PAS takut kepada Tuhan; jadi mereka takut hendak bercakap bohong atau melakukan dosa kepada makhluk Allah, tidak kira bangsa dan agama. Mereka berkata, Tok Guru Nik Aziz jauh lebih baik, bersih dan amanah daripada kebanyakan pemimpin Umno Kelantan," katanya.

Tentang PKR pula, menurut tafsiran Ku Li, pengundi semua kaum melihat parti itu – termasuk orang Melayu generasi baru – sebagai parti yang dasarnya ialah keadilan kepada semua rakyat berdasarkan keadaan dan keperluan asas mereka.

Ku Li juga berkata, Umno umpama kapal yang sudah rosak dan hendak karam sekarang ini.

Nakhodanya pula, kata beliau, sering meninggalkan kapalnya dan menyerahkan kepada anak-anak kapal untuk mengendalikannya.

http://siasahdaily.blogspot.com/2008/04/umno-serang-pas-umpama-perang-salib-di.html

7. sedangkan pemimpin umno sendiri merasakan umno terlalu berlebih2an dalam menyerang PAS, inikan pula wujud dikalangan PAS merasakan umno sebagai itu dan ini. Secara tidak langsung, kenyataan Ku Li ini membenarkan apa yg PAS dakwa, umno terlalu ego, berlebih2an dalam menyerang PAS..sedara bersetuju?

Back to top
View user's profile Send private message
pria_malaya08
StaffSarjan
StaffSarjan


Joined: Jun 19, 2008
Posts: 1565

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:26 am    Post subject: Reply with quote

5. Kenapa PAS tidak laksanakan HUDUD di Kelantan sedangkan PAS berkuasa di Kelantan selama lebih 10 tahun? Apakah perlu meminta kebenaran sesiapa sebelum melaksanan HUDUD? Adakah alasan “ perlu mendapat kelulusan Kerajaan Pusat ” dulu sebelum boleh melaksanakan hukum Hudud di negeri jajahannya. Kerajaan PAS Perak tidak hiraukan amaran pusat dan terus memberikan pegangan tanah bebas kepada orang tertentu.

ini adalah berkaitan dengan permasalahan sistem perundangan dan dasar2 kerajaan itu sendiri..saya tak pasti ketahui atau pun tidak..jika sedara masih ingat, bagaimana dilaporkan dahulu bahawa kerajaan (persekutuan) akan mengambil tindakan jika kerejaan negeri akan melaksanakan hukum (hudud) sendiri..ternyata, kenyataan itu terungkap kerana kerajaan yakin, kerajaan ada kemampuan untuk menghalangnya dan negeri tiada kuasa sepenuhnya utk menjayakan undang2 (Allah) tersebut...

ada pun ingin membahaskan perihal isu hukum Allah ini (termasuk hudud) dan segala yg berkitan dgnnya termasuk perlaksanaannya, ia sebenarnya memerlukan ruang yg khas dan tertentu. banyak yg perlu diperbahaskan dan diterangkan..

sedara boleh baca disini antaranya..
http://www.tranungkite.net/lama/c12/oj242.htm
saya copy pastekan disini..

Quote:
Sebenarnya tugas melaksanakan undang-undang bukan terletak kepada individu. Kenalah faham fardhu yang mana yang terletak ke atas bahu orang awam, polis, hakim, tentera, kastam, pemerintah dsbnya. Kita tahu fardhu ain, fardu kifayah dsbnya, bukan?. Kalau masih tak faham, eloklah belajar, jangan hanya tahu fadhu ain sahaja...

Cuba sebutkan di manakah nas yang membenarkan individu melaksanakan undang-undang? Ada ke Rasulullah saw menyuruh isterinya menjatuhkan hukum di atas sesuatu perkara. Yang kita tahu Rasulullah saw pernah memberi tugas melaksanakan undang-undang kepada sahabat-sahabat beliau. Ini bererti sahabat-sahabat tersebut telah diberi kuasa atau tauliah berbuat demikian.

Cuba berfikir dengan pemikiran yang kritis, bolehkan bapa anda tangkap perompak kemudian bapa anda juga jatuhkan hukum kepadanya dengan hukuman bunuh? Bolehkah kakak anda menjatuhkan hukum penjara kepada pencuri ayamnya? Tentu anda akan menjawab ‚€œitu serah pada polis dan mahkamah laa‚€�... jadi di mana rasional kenyataan provokasi kata-kata di atas? Di dalam Islam pun begitu juga, perlaksanaan hukum terletak di atas tugas pemerintah/kerajaan. PAS masih belum menjadi kerajaan dan belum memerintah...jadi ia adalah pihak pendesak dan dalam masa yang sama ia mengajak umat islam menyokongnya menumpaskan kerajaan yang ada supaya PAS boleh melaksanakan impian mereka.

Kalaulah semua invidu boleh laksanakan hukum/undang-undang, tak ke haru biru jadinya. Islam itu mempunyai sistem juga, tugas hakim tak boleh diambil oleh kita, tugas panglima perang tak boleh diambil oleh askar biasa, begitulah seterusnya...

Di sana, PAS bukan meminta izin parlimen tetapi meminta ditauliahkan atau diberi kuasa oleh pemerintah sekarang (UMNO) untuk melaksanakan undang-undang hudud. Kalau tidak seluruh Malaysia pun, sekurang-kurangnya di negeri-negeri yang mereka menangi. Kenapa PAS memohon tauliah/kuasa?..sebabnya telah dinyatakan di atas bahawa PAS bukan kerajaan Persekutuan.

Memanglah Al Quran tidak menyebut secara khusus mengenai parlimen, dewan negara, dewan rakyat dsbnya. Al Quran juga tidak menyebut undang-undang jalanraya, lampu isyarat warna merah, kuning dsbnya. Kita kenalah faham bahawa mengatur dunia adalah urusan kita dan perlaksanaannya terpulang kepada yang berwajib asalkan jangan menyimpang dari dasar islam (di sini dikaitkan pula dengan hukum wajib, sunat, haram, harus , mubah dsbnya...).

APABILA kerajaan Terangganu mengumumkan bahawa Enakmen Jenayah Syariah Terengganu diwartakan pada 1 Ramadhan 1424 bersamaan 27 Oktober, 2003, maka Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato' Dr. Rais Yatim pun bertanya dalam komen:

Siapa yang akan melaksanakan enakmen itu? Sudah tentu pertanyaan itu adalah lanjutan dari perkembangan yang sudah lama. Tun Dr. Mahathir ketika isu undang-undang hudud itu timbul dulu memberi penjelasan bahawa beliau dan kerajaannya tidak bercadang hendak melaksanakan undang-undang itu.

Apabila Terengganu meluluskan enakmen tahun 2002 dan hendak menguatkuasakannya, maka Dato' Seri Abdullah Badawi sebagai sifatnya Menteri Dalam Negeri, menegaskan pihaknya tidak akan memberikan kerjasama dalam perkara itu. Ia diikuti dengan kenyataan Ketua Polis Negeri Terengganu ketika itu bahawa pihaknya tidak akan bekerjasama dengan kerajaan Terengganu untuk menguatkuasakan enakmen itu.

Dr. Rais sudah tentu faham betul akan sikap kerajaan pusat dalam perkara itu yang ia bukan sekadar tidak akan memberi kerja sama sebaliknya akan mengambil tindakan terhadap sesiapa saja yang dalam tindakan melaksanakan enakmen hudud itu didapati melakukan sesuatu yang dikira melanggar atau bercanggah dengan undang-undang negara dan perlembaaan. Justeru itu beliau tidak nampak bagaimana ia dapat dilaksanakan dan siapa yang hendak dan boleh melaksanakannya?

Yang menuntut supaya undang-undang dan hukum itu dikuatkuasakan ialah Allah dan ia dijelaskan dalam Al Quran. Kemudian ada nas dari sunnah Nabi SAW dan sirah para khalifah. Perintah itu tidak ditujukan kepada malaikat dan jin. Ia juga tidak diarahkan kepada dinasor atau gajah untuk menguatkuasakannya. Ia diarahkan kepada manusia.

Antara manusia yang dipertanggungjawabkan mereka yang beriman. Penjajah Inggeris yang menakluki Tanah Melayu dulu sudah tentu tidak merasa bertanggungjawab untuk mendaulatkan hukum itu. Dan selepas merdeka tidak akan memikirkan MCA dan MIC merasa bertanggungjawab untuk mematuhi tuntutan itu. Mereka pun tak tahu ada perintah itu dan mereka tidak tahu apa untungnya jika ia dilaksanakan. Macam perintah mewajibkan solat lima kali sehari semalam. Ia adalah perintah Allah. Siapa yang hendak menunaikan perintah itu? Jawabnya ialah orang Islam sejak Baginda pulang dari Israk dan Mikraj hingga sampai hari kiamat.

Dr Rais Yatim tidak pernah bertanya siapa yang hendak melaksanakan solat lima waktu itu kerana beliau tahu ia ditujukan kepada manusia yang beriman. Sesiapa saja beriman, nescaya mereka solat tanpa disuruh. Demikianlah kuatkuasa hudud. Asal manusia itu beriman maka dia bertanggungjawab untuk beriman dengan hudud, tidak kira dia menteri, polis, buruh, pengganggur atau abdi. Masing-masing ada tanggungjawab dan bahagian yang masing-masing wajar mainkan. Kalau mereka raja dan menteri dari kalangan orang Islam, maka mereka bertanggungjawab mengadakan undang-undang itu. Jika mereka polis, maka mereka menangkap dan mendakwa orang yang disyaki di bawah undang-undang itu. Jika mereka hakim, maka mereka membicara dan menjalan penghakiman mengenainya. Jika mereka tidak berjawatan, maka mereka bersedia didakwa di bawah peraturan itu apabila mereka dituduh dan didakwa.

Tidak berbangkit soal itu dipolitikkan oleh orang itu dan orang ini. Jika seseorang hendak solat, maka tidak boleh kata orang itu menyebok atau pura-pura alim dan sebagainya. Apabila seorang hendak solat, maka mereka tidak dihalang. Jika solatnya tak betul, maka orang Islam seperti menteri perlu membantunya supaya solatnya betul. Jika anak tidak solat, maka ibu bapa boleh pukul anak itu. Itulah tanggungjawab orang Islam. Sama ada mereka hendak solat atau tidak solat itu hal mereka, tetapi mereka tidak perlu bertanya siapa yang mengerjakan solat. Begitulah juga berhubung dengan hudud. Jika ia tidak dilaksanakan, Munkar dan Nakir tidak akan tanya gajah yang mati mengapa ia tidak laksanakan hudud. Dan gajah di negeri yang tidak melaksanakan hudud tidak akan didera oleh malaikat di tempat ia ditanam. Tetapi yang akan ditanya ialah manusia. Yang tidak beriman, tidak perlu lagi kita bangkitkan kerana suratannya sudah diketahui. Tetapi bagi orang Islam, jahil atau alim, pasti ditanya kalau mereka tidak berusaha untuk mendaulatkannya.

Justeru itu kerajaan Terengganu dan Kelantan sepatutnya tidak menghadapi apa-apa rentangan untuk melaksanakannya kerana negeri itu terletak di Malaysia yang orang Islam masih berkuasa dan masih majoriti. Dan orang Islam tahu ia wajib dan mereka bertanggungjawab membantu kerajaan bagaimana ia boleh dikuat kuasakan. Dr Rais sepatutnya adalah seorang daripada yang mesti ke depan untuk membantu Terengganu menguatkuasakannya. Dia tidak boleh berdiam diri dan tidak boleh menyerahkan kerja itu kepada orang lain saja. Dr Rais tidak dapat pengecualian dari tanggungjawab itu. Peranannya mesti ada. Jika lepas ini dia bertanya lagi, maka masing-masing mesti memberitahunya 'ia adalah tugas anda.'


jelas, ianya perlu sokongan dan bantuan dan kerajaan dan agensi2nya, seperti pihak keselamatan, jabatan penyiaran, penerangan, kebajikan dan sebagainya. ini penting dipastikan dahulu sebelum sesuatu undang2 itu dilaksanakan...

umpama pihak polis, jika tidak membantu kelantan dlm melaksanakan undang2 ni, maka nascaya, hukum tersebut gagal utk dilaksana dengan jayanya..seperti juga media penyiaran, mereka wajib membantu menghebah dan menjelaskan kepada setiap pelusuk rakyat sehingga seluruh rakyat (negeri Kelatan khususnya) tahu, dan tiada yg tidak mendapat maklumat ini..dan banyak lagi prosider2 yg perlu dititikberatkan sebelum ianya boleh dilaksana..

tetapi malang,sudah dinyata awal lagi, kerajaan tidak berminat mencampuri urusan PAS, mejalankan hukum tersebut bukan keutamaan dan perjuangan umno katanya...

apa pun, seperti ditegaskan pemimpin2 PAS, dasar PAS itu tetap akan tersemat rapi pada pemikiran dan niat parti PAS, ia sesekali tidak akan digugurkan dari dasar perjuangan..sesi penerangan akan bergerak, dan perbincangan mengenainya bebas wujud dikalangan kepimpinan di dalam PAS..dan yang terbaru, tok guru mencadangkan agar wujud mata pelajaran Hudud disekolah2 sebagai salah satu usaha memberi gambaran positif kepada rakyat..

cuma, ketika ini, kita perlukan tindak balas parti Islam umno dlm isu ini...adakah ingin membantu, atau cukup sekadar membisu..


Last edited by pria_malaya08 on Sat Jan 03, 2009 3:34 am; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
IbnuHusin
Lans Kopral
Lans Kopral


Joined: Apr 06, 2008
Posts: 380
Location: Berada diantara kamu dan kamu.

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:34 am    Post subject: Reply with quote

Ana tabik sama enta.. pria!!

ana yakin kalau dulu_Pas baca dengan mata hati tentu dia tukar nick dari dulu_Pas jadi kini_Pas. Itu pun kalau dulu_Pas baca secara positif.

P/s: tu yang buat dulu_Pas mengelak untuk berdebat dengan Pria_malaya08. Menggeletor seluruh badan..
Wink
Back to top
View user's profile Send private message
nursalam
Prebet
Prebet


Joined: Mar 30, 2008
Posts: 145
Location: Sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya pada ALLAH

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:35 am    Post subject: Reply with quote

apa yang pasti mamat yang mengutarakan soalan ke PPMI ni cuba menagih simpati dari kalangan ahli PPMI yang seperti kita maklum merupakan NGO pro umno..anyway pria malaya punya hujah memang mantap dan menunjukkan tahap intelektual yang tinggi.
Back to top
View user's profile Send private message
jaromire
Lans Kopral
Lans Kopral


Joined: May 01, 2008
Posts: 644

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:36 am    Post subject: Reply with quote

Maaflah, hujahan panjang tanpa faktanya kurang. Wallahualam. Wassalam
Back to top
View user's profile Send private message
IbnuHusin
Lans Kopral
Lans Kopral


Joined: Apr 06, 2008
Posts: 380
Location: Berada diantara kamu dan kamu.

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 1:39 am    Post subject: Reply with quote

IbnuHusin wrote:
Ana tabik sama enta.. pria!!

ana yakin kalau dulu_Pas baca dengan mata hati tentu dia tukar nick dari dulu_Pas jadi kini_Pas. Itu pun kalau dulu_Pas baca secara positif.

P/s: tu yang buat dulu_Pas mengelak untuk berdebat dengan Pria_malaya08. Menggeletor seluruh badan..
Wink


Pria...

Ana yakin KJ pun tercungap jika berdebat dengan enta... Laughing Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Tranungkite Online V8 Forum Index -> Borak Politik & Isu Semasa All times are GMT + 8 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 1 of 9

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Forums ©
               
Rintihan..

Sila Klik
30 Dis - Solat hajat diperkarangan kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu...
Punk Hadhari..

Sila Klik
1 Jan - Pakaian dan stail diorang kat bawah ni jenis apa? Punk ke, Gothik ke, Skinhead ke? Susah beb gua nak menjawab... Inilah Terengganu Bestari!
Kerajaan tetap zalim...

Sila Klik
26 Sept - Hari ini bermula jam 12 tgh, rakyat berkumpul di Masjid Jamek, KL utk menyatakan bantahan mereka terhadap tindakan kerajaan Malaysia menggunakan ISA..
Runtuh lagi...

Sila Klik
6 Dis - satu lagi tragedi tanah runtuh yang dahsyat telah berlaku di Bukit Antarabangsa, Ulu Kelang

* Klip pada pada paparan gambar untuk melihat lebih banyak lagi gambar menarik...


REFORMASI
Tranung Kite
Laman M@rhean
Detikdaily
Buletin Online
klpost.com
Jiwo Kelete
Bukit Besi OnLine
Pemuda Wilayah
Jasin Daily
Pemuda BukitKatil
Kedahlenie..!!
no2 umn0
Utara Online
Siasahdaily
Pahang daily
Sabahdaily
PORTAL
Kampus Negara
Pemuda Seremban
Mahasiswa Kini
ar-Romli
DarulBayan
I Luv Islam
Terjah
Statesman
Buletin Purnama
Sabah Kita
Politic Today
Rakan Usrah
Kelate Kito
Tranung Lening
Perak Bersatu
ANALISIS ISU/BERITA
Tarmizi Mohd Jam
Kopitiam Bang Nan
Pink Turtle
Ahli Parlimen PAS
A.M.K.NS.
Perisik Rakyat
Rozmal Malakan
Republik kata
Go Malaysia
BLOGGER
Roslan SMS Corner
Amin Iskandar @ Black
...penarik beca
A L- H U S S E Y N
Amdang 81
Ketua Perusuh
Tun Telanai
Faisal Tehrani
Ibnu Hasyim
Merah Tinta
Ibrahim Baba
Fudzail
Cucu Mat Kilau
Anak Bapa
Cikgu Nuriís Online
Drs Idham Lim
Attakiri
Abu Ayysah
Suhaimi Taib
Redhuan D. Oon
Jed Yoong
Aktivis Nora
Dr. Hj. Hamirdin
Malaysia Waves
Sofi Wahab
Telahan Politik
Aduka Taruna
Blues Whereha
Nik Abdul Nik Aziz
Suhaizan Kayat
jahilGoBlog
Edyesdotcom
Bulan Penuh 2012
Lagenda Buta
Orang Klawang
Tok Pijat
Zahid Yusof
Taranama
Boneka, Penyu & SPR
Dr. Lo Lo
Jamaludin Md Isa
Helang Jagat
Meli Kapak Jangak
Hishamuddin Rais
Che Kamala
Rusli Islam
Ahmad Fadhil
Eddie Putra
Amirulreza
Rosli Salem
Tempe Goreng
Sokong PR
Janggut
Wan Nordin Yaacob
Betul Ka?
Lanh14
LAWAN ARUS
Tun Dr Mahathir
UMNO-Reform
Kadir Jasin
Sang Kelembai
Arah Kita
Rockys Bru
Screenshots
Mahaguru58
Kuda Kepang
Kickdefella
Jawatankuasa Ad-Hoc
Kuda Ranggi
Putera Maya
TAK AKTIF
Kelantankini
Ukhwah.com
Seberan
Adnan Ibrahim Al-Binjari
Media Islam
Ekonomi Islam
Akan dikeluarkan...
AKHBAR
Harakah Daily
Suara KeAdilan
Malaysiakini.com
Agenda Daily
Malaysia Today
Bernama
Utusan Melaysia
Berita Harian
Harian Metro
Berita RTM
The Star
The Star Melayu
Malaysia Insider
Sinar Harian
Kosmo
Siasah
Wasilah Online
MalayaDaily
Newskini
WEBBLOG POLITIK
Apa Ada Pada Nama
Mai Bincang-bincang
Pemuda Insaf
Al Banjari
Kamarudin Sidek
Desa Kerayong
Peghelih La...
Lord Azaab
Ilham Najmi
nakmarah...marahlah!
Barisan Untuk Rakyat
ASAM lambunau
Hashim Habeed
Ilmuan
Cenangau
Minta 5 Minit
Tawan Pekan
Tak Gedebe
Penawar Rindu
Beras Terpilih
Kuda Trojan
Seri Iskandar
Warta Nasional
Kembara Salik
PakNgah 70
Jendela Hikmah
Pemuda PAS Sura
Hasbullah Pit
syifa arjuna
..harapan tidak buta
In Deep tots
Forum Maya Intelek Muda
Selangor Today
Wartawan Rasmi LR
Hikayat Putera Batu
Alahai-Apa-Ni
Lot 250
Pengembara Jalanan
Anak Bapak
An Nasru
Harapan Baru
Ustaz Muktar
Mejoh
Silembiks
Talkjanz.com
Anak Kecil Main Api
FadhilNor & Rakan
Dr Speaker
Pancak Bicara
Rencana Rakyat
Tukul Besi
Bumi Perak
Anak Reformasi
DPP Gombak
WEBBLOG CP
Bukan Kerana Nama
Mohd Nasir
Tau Takpe
Kerabu Bersuara
Harapan Malaysia
Berfikir Dengan Waras
Barisan Rakyat
Demi Membela Islam
Skuad Batu Caves
Al Brangi
Beras Melaka
al-Futhuhat
WEBBLOG UMUM
Fikir2 Renung2
Jiwa Kita Merdeka
Ikan Pekasam..
Hembusan
Rampai Seri
Kereta Mayat
Syakur Ibrahim
Zulzaidi
Bangkit Dgn Sebuah Cita
SetiapKejadiahBerhikmah
Fi Thorikillah
Harisfadila.com
Unpublished Notes
Kami Perihatin
HalimIslam
Maliki Xp Blog
Sosialis Kanan
Ikatan Ilmu
Runtuh Kebatilan
Peduli Rakyat
Malaysia Tanah Air Ku
bawean termenung
Topeng Sakti
Ibnu Mustafa
Abu Bahsyir Al Muqry
Gaya Peneroka
Ustaz Amin
Cili Merah
Hati Sufi
WEBBLOG B.I.
My Game
Juctice4all Kuantan
Pakatan Rakyat
729 NO ISA
Kata Tak Nak
Angin Perubahan
KakiBlog
Harism Ibrahim
Barking Magpie
FORUM @ e-GROUPS
Forum Gerak Reformasi
Guru Reformasi Online
Forum UMNO-Reform
Halaqah.Net
Shoutus Syabab
E-Minda Kita
IZ Forum Cak
Forum Al-Tawbah
PARTI POLITIK
Parti Islam Se-Malaysia
Pemuda Pas Pusat
Dewan Muslimat Pusat
Dewan Ulamak Pusat
PAS Kelantan
PAS Kedah
PAS Negeri Sembilan
PAS Penang
PAS Melaka
PAS Selangor
PAS Pahang
PAS Johor
PAS N. Sembilan
PAS Perak
PAS Kedah
PAS Sabah
DPP Kelantan
DPP Johor
DPP N9
DPP Sarawak
DPP Pahang
DPP Kedah
DPP Penang
DPP Perak
PAS Bukit Bendera
PAS Johor Bahru
Pas Jelebu
PAS Bangi
Pas Subang
Pas Batu
PAS Bakri
PAS Parit Buntar
DPPK Bagan Datoh
Pemuda Pengkalan Chepa
DPP Padang Serai
DPP Pasir Gudang
DPP Wangsa Maju
DPP Kuala Trg
DPP Sik
DPP Demit
DPP Kemaman
DPP Pengkalan Chepa
DPP Rompin
DPP Putrajaya
DPP Lumut
DPP Padang Besar
DPP Jerantut
DPP Muadzam Shah
DPP Besut
DPP Jempol
DPP Maran
DPP Gombak
DPP Pertaling Jaya Sel
MTD Guchil
MTD Peramu Jaya
MTD Tg Lumpur
MTD Pulau Tawar
MTPD Sura
PAS Mengkebang
PAS DUN Jeram
Dar At-Tarbiyyah
CP Bandar Bukit Mahkota
Pemuda PAS Rasa
Pemuda PAS Jln Yadi
PAS Caw. Shah Alam 2
Lajnah Pekerja
KeAdilan Rakyat
Angkatan Muda KeAdilan
Keadilan Johor
AMK P. Pinang
KeAdilan Sri Gading
Keadilan Batu
AMK Batu
AMK Serdang
DAP
PERTUBUHAN/NGO
P.U.M.
Aliran
Suaram
Fomca
Muslim Consumer
Darul Izzah
Halal Jakim
Amal Malaysia
Jabatan Amal
Jabatan Amal 2
PASTI Kelantan
Tunas Islam
Nisa W. Persekutuan
Nisa Negeri Sembilan
Nisa Pekan
BERSIH
Bersih N9
GERAK
Pemuda Bersamamu
Skuad Waja Terengganu
MAMPAT
GAMIS
Khidmat Meru
PIMPINAN
PIMPINAN PAS
Nasharudin Mat Isa
Husam Musa
Mustafa Ali
Mohamad Sabu
Dr. Mohd Hatta
Haji Mahfuz
Mahfuz Omar II
Khalid samad
Dr. Syed Azman
Ust. Ahmad Awang
Dr. Lo Lo
Iskandar Abdul Samad
Drs. Khalil Idham Lim
Ustaz Nasir Zakaria
Dr. Halimah Ali
Subky Latif
Herman Samsudeen
Adly Zahari
Azizi Abdullah
Aiman Athirah Al Jundi
PIMPINAN PKR
Anwar Ibrahim
Azmin Ali
Tian Chua
Zulkifli Noordin
CheguBard
YB Fuziah Salleh
YB Mohammad Fairus
PIMPINAN DAP
Lim Kit Siang
KM - Lim Guang Eng
MP @ ADUN
N17 Gombak Setia
P99 Ampang
N19 Bukit Antarabangsa
Hulu Langat
N18 Bukit Payung
MP Kapar
Adun Titi Serong
Adun Chempaka

Semua YB Pakatan...
WEBSITE/LINK BARU..
ApSeReNaPeTe
Keadilan Bayan Baru
Satu Pentafsiran
DPP Temerloh
Pasti Temerloh
Pasti Az-Zahra
N25 Bukit Selambau
Pena Perjuangan
Jangan Beli
Kembara Minda
Blogger Wawasan
Web Panas
Sekondakhati
Sidang Online
Corong Kita
Dr. Zulkifly Ahmad
DPP Kuala Langat
Blog Rantau
Hanafiah Ahmad
Limau Tambun
YB Dr. Nik Mazian
DPP Serdang
PP Sarawak
Mengejar Cahaya
Markaz Ehsan
al-Kerohi
Zul Mamak
sya~reformis
KopiCyber
AUDIO & VIDEO
WebRTV PAS
Terengganu Kini
WTV8 Altenatif
TV PAS
TVceramah
MyKuliah.Com
Grapes Nasyid
Siput Online
Pesan Untuk Umat
Amal Makrof
Hoh..?
Keadilan TV
TKOdaily
Kelab Greenboc
WorldTV
TV Utara
Kuliah Mazhab Akidah
Debat parlimen
Video Politik
Media Rakyat
Kuliah.net
Thinking Of Life
Malayaku
You Ceramah
TV Pakatan Rakyat
Al-Muttaqin TV
BICARA AGAMA
Ust Nasrudin
Zaharuddin.Net
Ustaz Muda
Ilmu & Ulama
Mesra Rakyat
The Rise Of Islam
Al-Bakistani
Al-Ahkam
SaifulIslam.Com
Harun Yahya
Jarum Emas
Tasek Pauh
Shamatun
Surau 2Faber
Sapaan Makrifat
Selak
Anda Tanya Saya Jawab
Isu Semasa Islam
Warisan Nabawi
Sampaikan Satu Ayat
Darul Mujahidin
Dr. Mohd Asri
Kebenaran Dari Allah
Ummah Online
Santapan Minda Pejuang
Ustaz Azhar Idrus
Akidah Alul Haq
Raja Ahmad Mukhlis
LUAR NEGARA
Republika Online
Kompas Cyber Media
Al Jazeera (English)
Al-Sofwah.or.id
Khalifah.com
Kavkazcenter.com
Al Manhaj
Majalah Ummi
Pattani Darulsalam
DUNIA ISLAM
Satu Umat
Al Muslimin
Suara Anak Muda
UMUM/LAIN-LAIN
Zulkiply Harun
Quran Online
Quran Flash
Laman PendidikanMY
Portal Pendidikan
Laman Emjay
Lowyat Net
Health Tips
Aiman Ku
Pondok AnNur
Nusa Mahsuri
Grafik Photoshop
Pondok
Karyawan Perak
Karya Cipta
DuniaICT
Pasir Puteh
Al-ahnaf Khat
Dunia Rossem
JARINGAN
Jaringan A Athoullah
My Jalinan
Sabilillah
Skoodeng
Calon & Blognya
Link Pas Sana-sini
Sopo Sentral
Shidinar Net
Mega link (link-link yang lain)
* Link laman yang dipaparkan adalah yang aktif sahaja.
Laman tidak dikemas kini lebih daripada sebulan akan dikeluarkan secara automatik..
[Untuk yang lain-lain sila klik Mega Link atau Link Pilihan pada atas Homepage ini]

 
PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKD
(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)


©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel :
[email protected] atau Webmaster : [email protected]

Lot 3672, Bangunan PAS Kawasan Dungun,
Kg. Pak Sabah, 23000 Dungun, Terengganu.
Tel/Faks : 09-848 5001

All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.