Keranamu Camry..
Tarikh : Sunday, February 22 @ 08:46:04 MYT
Topik : Kisah Pengajaran


 Hee Yit Foong ( lepaih ni aku namakan oku saja. ) oku ni sudah lama berada dalam DAP. Perjuangannya melebihi dua dekad. lagi 2 tahun boleh sambut jubilee perak. sama banyak dengan jasa Sultan Perak memerintah negeri . Tapi itu semua dulu. Jasa oku tidak dikenang lagi. Jasa Sultan pun sudah tidak dipeduli lagi. Begitulah nasib kalau meletakkan kebendaan melebihi perjuangan .

oku ni patutnya sudah teramat bersyukur. mana ada oku yang boleh dilantik adun, kemudian dilantik pulak timbalan speaker kepada 59 ADUN? mana ada, tapi oku ni dapat.



Dia pendek saja, jalanpun rengkat. Orang utara kata pengkaq tetapi dia lebih hebat dari segi kepimpinan jika dibandingkan dengan kita semua yang kuat, bertenanga, boleh lari berkilometer tapi tak mampu nak jadi ADUN apatah lagi timbalan speaker. Tapi nampaknya si oku ni macam Qarun yang tak tau bersyukur, macam Saqlabah, yang papa kedana tapi lupa Allah. Begitulah terjadi kepada betina garit ni, pengkaq dan kemetot tapi tak sedar diri tu kerdil. oku ni patut sedar dia mewakili puluhan ribu pengundi jelapang yang menaruh harapan untuk memperjuangkan nasib mereka. Kalau oku ni orang BN dah lama dia kalah sebab dia bukan ada keistimewaan apa? Mungkin juga dia akan hilang wang deposit. Kalau Chua Soi Lek ada jugak keistimewaan mencolek. Ada lagi ke hangpa simpan video pencolek ni?

Maka dia dipilih kerana dia mewakili DAP ,membawa amanah pengundi yang bertungkus lumus tanpa sebarang upah, bersengkang mata berjaga malam mengikat poster tanpa sebarang hadiah, dengan sungguh ikhlas untuk memenangkan oku dari DAP ini. Bila dia menang, pengundi jelapang tak harapkan balasan, cukuplah dengan mereka mempunyai seorang wakil walaupun oku di DUN Perak. Wakil yang mereka kehendaki dari DAP, parti yang mereka sokongi. Itulah kekadang moleknya niat, moleknya hasrat, tetapi akhirnya menjadi jerat..

Akhirnya dia dilantik menjadi timbalan speaker. Dah elok sangat tu. hang tu oku, sedarlah diri sikit, mana boleh lantik hang jadi exco. Bukan apa, nanti kalau mesyuarat, hang ingat orang nak dengaq hang bercakap ke, wahai OKU ooooi? BIle mesyuarat orang susah, nak kena sediakan kerusi budak untuk hang pulak ( kerusi budak direstoran yang tinngi tu ) Kat pejabat kerajaan mana ada kerusi budak? Jadi orang lantik timbalan speaker, sesuai sangatlah kerana kerusi tu memang dah tinggi. Tak payah dok cari kerusi lain....  Hang paham ke tak OKU oooi?

Kemudian tiba pulak bila kerajaan beli Camry bagi kepada setiap exco. Hang tak dapatlah sebab hang bukan exco. Kalau oku ni ada akai, dia takkan mengelabah sebab apa yang dia dah dapat sangat-sangat melebihi daripada semua oku di Malaysia mungkin di dunia. Boleh masuk buku Guinness ni... Kena pikir macam tu lah. Jangan dok fikir apa yang hang tak dapat tapi kena fikir apa yang hang dapat. Baru hati seronok dan hidup tenteram. Dah boleh pakai Perdana, tu pun hebat. Orang tak pengkaq , yang tak kemetot, yang jalan tak rengkat pun boleh mimpi sajalah untuk dapat perdana.

Kemudian oku ni merajuk. Kalau setakat merajuk lari dari rumah seminggu ok lah lagi. Kalau merajuk tak mau makan tiga hari, belumlah mati. Kalau merajuk tak mau bagi kat laki, tak dak masalah. Laki boleh nikah lagi., Tapi merajuk oku ni hebat. Tak sangka orang kemetot yang pengkaq ini kalau marah lebih teruk dari drakula. Dia merajuk teruih dia juai negeri. Habis semua 15 lagi ahli DAP hilang kuasa memerintah. Beberapa exco lagi yang hilang Camry. MB hilang Camry dan rumah serta kuasa serta dicela pulak kononnya menderhaka kepada Sultan. Itulah akibat oku yang sangat teringinkan Camry ini.

Friendly speakinglah, kalau hang dok ugut puak exco tentang ni awal-awal, sah depa beli kat hang sebijik Camry. Tapi aku heran jugak, orang kemetot macam oku ni boleh ke bawak Camry? Bawa kancil eloklah ataupun myvi yang macam katak tu. Sesuailah dengan jiwa hang yang suka lompat katak. Kalau hang nak sangat Camry, belilah sendiri, bukan mahai sangat. Aku yang miskin ni pun aku beli Camry bagi kat anak aku buat pi mengaji. Aku tak pakailah Camry sebab ada kereta lain yang lebih sedap lagi. Lagi pun kereta yang aku pakai besaq, mahai oooi.. Nak tau apa dia? Treler Scania tayar 22 ...hahahahah

Bila hang lompat parti, maka orang dijelapang marah Orang Cina marah bukan macam orang Melayu dan India marah. Orang melayu dan India ni senang. Orang melayu marah dua hari saja, bagi kain pelikat dengan rokok sebatang, clear. Orang India pulak kalau marah, bertengkar 2 jam, penumbuk belum naik lagi. Tapi kalau orang CIna marah, dalam senyum saja hang boleh mati. Sekarang depa dah pulaukan hang. Hang ingat yang pulaukan ni pengundi hang sendiri yang rata-rata berbangsa Cina. Mereka tidak akan lupa apa yang oku ni buat dan pemulauan ni pun bagi aku satu hukuman yang cukup ringan. Kalau oku ni jantan, dan bukan oku, mungkin dia dah sekubur dengan Altantuya...

Sekianlah kebajatan manusia dalam mengejar Camry. Jadi saya sarankan Selangor , Kedah, Pulau Pinang jangan beli Camry, beli saja toyota KE 30 secondhand bagi setiap orang. Necaya tak dak sapa yang minat jadi exco...



Diterbitkan oleh :
Lajnah IT, DPP Kawasan Dungun, Terengganu
http://www.tranungkite.net/
Email : [email protected] atau : [email protected]
Pandangan dalam laman ini tidak semestinya menunjukkan sikap DPPKD
(Dewan Pemuda Pas Kawasan Dungun, Terengganu)
This article comes from Tranungkite Online V8
http://www.tranungkite.net/v8
The URL for this story is:
http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=News&file=article&sid=2860