Akaun Anda Hantar Artikel Forums Prosedur Iklan Hubung Kami Top Hits Keluar RSS TKO Versi X3 Facebook TKO Twitter TKO TranungKite Online Melihat Waktu Solat
     Create an account      
  TERKINI..   Laman Tranungkite Dengan Rasminya Telah Dihentikan...    PAS Tak Akan Jadi Kingmaker?    Wanita 54 Tahun Meninggal Di Pusat Mengundi    Husam mungkin tewas di Kota Bharu dan Salor, kata penganalisis    Pagi Ini Saya Beri Satu Undi PAS demi Islam dan Melayu di Malaysia    Mahathir akan kalah sekitar 1500 undi di Langkawi    HARAPAN mampukah tawan Malaysia dengan FITNAH? Adakah ini nilai Politik Penyokong HARAPAN?    PAS isytihar cuti 10 Mei jika tawan T'ganu    PAS Menang Tipis Di Terengganu HARAPAN Ada Hilang Wang Pertaruhan    Ramai yang terkejut, 14 Pakar ini menjadi calon PAS PRU14  
Menu Utama
 Asas Laman
    · Home
    · 10 Teratas
    · Advertising
    · Akaun Anda
    · Album
    · Arkib Artikel
    · Beritahu Kawan
    · FAQ
    · Forum
    · iklan
    · Kajian
    · Kotak Sembang
    · Masej Peribadi
    · Muat Turun
    · Newsxxx
    · Pencarian
    · PHPNuke Editor
    · PRK Sg. Limau
    · Statistik
    · Sudut Cetak
    · Sudut Video
    · Topik
    · Tragedi MH17
    · Waktu Solat

 Tambahan
    · GuestBook
    · Mega Links
    · Tempahan Iklan
    · Peta Laman

 Peranan Anda
    · Tambah Download
    · Tambah Links
    · Beritahu Kawan
    · Komen/Cadangan
    · Kaji Selidik
    · Catat GuestBook

 Ahli Berdaftar
    · Hantar Artikel
    · Akaun Anda
    · Mesej Peribadi
    · SMS Percuma

 Khidmat Kami
    · Download
    · Webs Link
    · Waktu Solat
    · Kalendar Aktiviti
    · Papar Shout Box

 Radio & TV
    · TKO.fm
    · TKO.tv
    · WebTV1
    · WebTV2
    · KTV
    · WTV8
    · TVPAS
    · WebRTV

 Bantuan & Info
    · Dasar Kami
    · FAQ
    · Tips Webs
Shout Box

Only registered users can shout. Please login or create an account.
Pembaca Online
Welcome, Anonymous
Nickname
Password
(Register)
Membership:
Latest: Lebaihulu
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 33387

People Online:
Visitors: 0
Members: 0
Total: 0

- masih ada satu iklan kosong di ruang ini -

Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex
Posted on Friday, April 21 @ 06:45:12 UTC
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



Berita

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dibawa menghadap pasukan petugas khas Putrajaya bagi menyiasat kerugian pertukaran asing oleh Bank Negara Malaysia (BNM) sekitar tahun 1990-an hari ini.

Menurut anak sulungnya Nurul Izzah Anwar, keluarganya telah dimaklumkan mengenai perkara itu oleh pegawai-pegawai penjara.

Berikutan itu, keluarganya telah bergegas ke Putrajaya tetapi tidak berjaya mendapatkan maklumat lanjut.

"Kami tidak dibenarkan untuk berjumpa beliau dan juga peguam R Sivarasa tidak dibenarkan untuk mewakili bapa saya semasa perbicaraan itu," kata Nurul kepada Malaysiakini.

Anwar menjadi menteri kewangan antara tahun 1991 dan 1998.

Beliau juga merupakan timbalan perdana menteri antara 1993 dan 1998 sebelum dipecat akibat tuduhan salahgunakuasa dan salahlaku seks.

Nurul mengulangi pendirian bapanyanya bahawa sebuah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) perlu ditubuhkan untuk menyiasat skandal berkenaan.

"Dan sesungguhnya tidak hanya memberi tumpuan kepada skandal sebelumnya, tetapi skandal berterusan (1MDB) yang mana Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme (C4) mendapati kos kerugian sekurang-kurangnya RM39 bilion.

"RCI akan boleh diakses oleh orang ramai dan akan menjadi lebih telus dan terbuka. Kita pasti boleh belajar sebagai sebuah negara untuk memastikan skandal ​​itu tidak berulang pada masa akan datang," katanya.

Naib Presiden PKR itu menegaskan bahawa adalah penting untuk memahami kuasa pasukan petugas terbabit dan hasil daripada siasatan yang dijalankan.

Pasukan petugas berkenaan diketuai bekas ketua setiausaha negara, Tan Sri Sidek Hassan dan terdiri daripada wakil-wakil daripada pelbagai agensi kerajaan, termasuk Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), polis dan Suruhanjaya Sekuriti.

Pasukan itu ditubuhkan untuk menyiasat kerugian daripada spekulasi mata wang oleh Bank Negara sekitar 1990-an.

Selain itu, ia juga akan menjalankan siasatan jsekiranya terdapat cubaan untuk menutup kerugian dan mengelirukan parlimen dengan mencadangkan tindakan selanjutnya diambil, jika perlu.

Sidek mengesahkan bahawa pasukan petugas itu akan menentukan sama ada Bank Negara telah mengikut undang-undang dan peraturan-peraturan transaksi.

Ia juga akan meneliti organisasi serta individu yang dikaitkan dengan pengurusan transaksi itu dan sekiranya terdapat aktiviti yang tidak diingini berlaku.

Skandal forex Bank Negara berlaku ketika Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri apabila bank pusat itu didakwa mengalami kerugian besar akibat spekulasi mata wang asing.

Pengkritik menyifatkan penubuhan pasukan petugas itu sebagai langkah politik di pihak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bagi memberi tekanan kepada Mahathir, yang telah mendesak pengunduran beliau.






Jom Ubah
Klik Untuk lihat paparan iklan
   * Sila e-mel kepada tranung2006@gmail.com. Dapatkan maklumat lanjut di SINI

  1. PELUANG JANA PENDAPATAN DENGAN JUAL PREPAID TOPUP. DAFTAR AGEN RM20 JE

  2. BUAT DUIT DENGAN BISNES EMAS 999 SECARA ONLINE

  3. Garam Bukit, Little Trees, Tasbih Digital, Samping Songket, Butang Baju Melayu, Bantal Panas HARGA BORONG

  4. BISNES Makanan POPULAR - DONUT, Puff, KEK, Putu, BUN, Pau, PIZZA, Taufufa, Murtabak, Bisnesair. Pelajari Disini >>> 

  5. Info Percuma Rahsia Kebahagiaan Suami Isteri Terbongkar di www.rahsiafirdaus.com 


 
Klik untuk pakej iklan

* terdapat ruang iklan kosong di sini sila hubungi tranung2006@ gmail.com
Artikel Hari Ini

Laman Tranungkite Dengan Rasminya Telah Dihentikan...

PAS Tak Akan Jadi Kingmaker?

Wanita 54 Tahun Meninggal Di Pusat Mengundi

Husam mungkin tewas di Kota Bharu dan Salor, kata penganalisis

Pagi Ini Saya Beri Satu Undi PAS demi Islam dan Melayu di Malaysia

Mahathir akan kalah sekitar 1500 undi di Langkawi

HARAPAN mampukah tawan Malaysia dengan FITNAH? Adakah ini nilai Politik Penyokong HARAPAN?

PAS isytihar cuti 10 Mei jika tawan T'ganu

PAS Menang Tipis Di Terengganu HARAPAN Ada Hilang Wang Pertaruhan

Ramai yang terkejut, 14 Pakar ini menjadi calon PAS PRU14

[ Artikel seterusnya.. ]
Login
Nickname

Password

Don't have an account yet? You can create one. As a registered user you have some advantages like theme manager, comments configuration and post comments with your name.
Related Links
· More about Berita
· News by PenorehGetah


Most read story about Berita:

Isteri Muda Tendang Ketua Menteri Sarawak Di Khayalak Ramai?

Mahakaya: Anak MP bercuti di London bersama kekasih

Bini PM, Bini Taib Mahmud Malukan Malaysia

RUU Persendirian: Pelik bukan Islam bantah

Patutlah Menteri Umno BN Hidup Senang Lenang...
Article Rating
Average Score: 0
Votes: 0

Please take a second and vote for this article:

Excellent
Very Good
Good
Regular
Bad

Options

 Printer Friendly Cetak Artikel

 Send to a Friend E-Mel kpd Kawan

"Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex" | Login/Create an Account | 13 comments | Search Discussion
The comments are owned by the poster. We aren't responsible for their content.

No Comments Allowed for Anonymous, please register

Re: Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex (Score: 1)
by Sipolan on Friday, April 21 @ 07:25:41 UTC
(User Info | Send a Message)
Harap siasatan terhadap 1MDB pun akan dibuka juga bila Najib dah tak berkuasa nanti. Rakyat nakkan kebenaran.



Re: Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex (Score: 1)
by Alang on Friday, April 21 @ 07:36:17 UTC
(User Info | Send a Message)

Hahaha...selamat "bermuktamar". Lepas ni panggil Maday pulak.

Najib skrg tengah mode menyerang...hahaha




Re: Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex (Score: 1)
by sangkelembai20 on Friday, April 21 @ 07:49:16 UTC
(User Info | Send a Message)

isu nie yg tahu byk info..

 

hanya dsai, che det, daim dan gabenor bank negara masa tuh..

 

semua skrg satu geng.... jibon tak tahu sgt rasanyer.. 

 

kita tgk jer.. saper yg kena.. saper yg mengena... 




Re: Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex (Score: 1)
by pang5siber on Friday, April 21 @ 08:12:03 UTC
(User Info | Send a Message)
Tun taik pun ada bukti skandal forex ni sbb itu beliau berani debat dgn nazri aziz. jika siasatan forex tdk memihak kpd tun taik maka tun taik akn keluarkan buktinya sendiri drp rumahnya hu hu.



Re: Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex (Score: 1)
by kmuhammad on Friday, April 21 @ 08:28:09 UTC
(User Info | Send a Message)

Dua -dua Anwar dan Mahathir akan kena. 

Saksikanlah mereka akan merengkok dalam penjara sampai mati.

 

Dua-dua ekor binatang ini penentang undang-undang agama. Kedua-duanya membela Sisters in Syaitan. Pelbagai alasan dibuatnya. Allah bagi masa hidup lama tapi masih keras kepala sampai sekarang.  

Semoga Allah hancurkan kedua-dua binatang ni. 




Re: Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex (Score: 1)
by nyortua on Friday, April 21 @ 08:44:30 UTC
(User Info | Send a Message)

laaaa...aku ingat haji hadi yg ada peranan dlm skandal forex tuh?

ducktape mana? hello....hello 




Re: Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex (Score: 1)
by Canggih on Friday, April 21 @ 08:51:36 UTC
(User Info | Send a Message)
Dia orang ni dah tak ada kerja....Isu yang dah puluhan tahun diungkit kembali untuk memuaskan nafsu najib and the gengs...Isu-isu baru zaman najib spt Scorpine, 1MDB, pembunuhan Altantuya mengapa didiamkan sahaja.....Ingat pengundi bukan bodo.....



Re: Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex (Score: 1)
by InfoTerkini on Friday, April 21 @ 09:39:28 UTC
(User Info | Send a Message)
najib kan dlm mode menyerang, tak dpt senjata canggih parang kontot pun tak kisah asal boleh pakai ... aku pula nak lihat siap yg bersorak gembira dgn permainan najib ni .. antaranya mungkin si minda celaru ... kkkk



Re: Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex (Score: 1)
by abuadil_alkaff on Friday, April 21 @ 15:16:11 UTC
(User Info | Send a Message)

jaafar husin masih hidup ka? dia lah kepala haliang bersama madet yg melibatkan bank negara malaysia terlibat dalam forex. ini tidak pernah dibuat oleh mana2 bank pusat mana2 negara. si jaafar husin secara jelas memberitahunya semasa berucap dalam seminar di India.

menurut Yusuf Nada, ceo bank taqwa yg dibekukan aset hingga hari ini oleh USA, raja simen italy, seorang dermawan, ikhwan, terbang dari zurich ke KL semata2 nak memberikan amaran kpd abang non yg malaysia dalam keadaan bahawa kerana terlibat dalam forex. 

bodoh dan bebalnya abang non,  walaupun beliau berjaya hentikan kegiatan tersebut, tetap mati2an pertahankan madet!




Re: Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex (Score: 1)
by bihunlaksa on Friday, April 21 @ 21:56:40 UTC
(User Info | Send a Message)
Hamba Allah ini bakal expired.



Re: Anwar dihadapkan ke pasukan khas siasat skandal Forex (Score: 1)
by pang5siber on Saturday, April 22 @ 09:25:18 UTC
(User Info | Send a Message)
semakin popular dsai skrg, kena masuk penjara sg buloh selama 7 tahun yg dibuat olh tun taik tapi semua ahli2 parti pkr sokong tun taik iaitu org yg sumbat dsai dgn tuduhan liwat ke dsai. skrg dsai kena sambung lagi kes siasatan forex pulak dah. nampaknya dsai akan terus sambung belajar masuk penjara selama2nya tanpa keluar2 lg. seronoknya penyokong2 dsai lihat dsai dudok dlm penjara selama2nya hu hu.



PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER @ IBT
(IKATAN BLOGGER TERENGGANU - IBT)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : tranung2006@yahoo.com atau Webmaster : tranungkite@hotmail.com

764 Lorong 5 Kiri, Jalan Nibong Stesyen,
23000 Dungun, Terengganu Darul Iman
Tel/Faks : 09-844 8001



All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.